Herman schrijft:Polyservice = De IJssel
Bij het lakken met DD lak 2 dingen in de gaten houden:
-werk met een superfijne, dubbel afgeronde schuimroller.
-In het Nederlands is er geen goede term voor, de Amerikanen zeggen: "Maintain your wet edge". De lak zal slechts een seconde of 30 vloeien.
Het vergt enig planning, maar er is een perfect resultaat te verkrijgen.
De donkere kleuren (donkderblauw, zwart) lakken wat makkelijker dan de lichte kleuren.
Uitstekende tips. Het valt me elke keer weer op dat jij, waar het op kunstharsen en 2-componenten-werk gaat steeds met de meest bruikbare adviezen komt, Herman.
Wat ik echter tot nu toe mis, zijn twee andere absolute voorwaarden om tot strak werk te komen. Niet schilderen met dd-lakken in de volle zon en niet bij enige wind. Windje 2-3 kan al teveel zijn.
De lak droogt in de zon en bij een beetje wind dusdanig snel dat er bij een beetje ongelijkmatige laagdikte 'kraters' in trekken, die je niet meer weg krijgt, tenzij door schuren na uitharden. Die kraters verschijnen vaak al voor je de zaak goed kunt uitrollen.
Naar mijn idee kan perfect schilderen met dd-lak eigenlijk alleen in een loods. En dan nog liefst met alle deuren dicht.
Buiten schilderen kan theoretisch wel, als de omstandigheden goed zijn (bewolkt weer en geen wind), maar het risico dat de omstandigheden tijdens het schilderen veranderen zijn aanzienlijk. We hebben nu eenmaal een veranderlijk klimaat in Nederland.
Bij de goede omstandigheden trekt de lak zo strak en ontstaat een dusdanige bolle glans, dat elke ongerechtigheid in de ondergrond als het ware wordt uitvergroot. Voor echt perfect werk is een goede voorbewerking van het te schilderen oppervlak dus het halve werk. Plamuren (waar nodig) en schuren tot tenminste korrel 400.