Even op basis van de 2-componentenverf (eigenlijk geen verf maar ja) die ik heb gebruikt dan.
Daarvan moest ik 6 grondlagen zetten en minimaal 4 toplagen met kleur. Verwerkingstemperatuur: ergens tussen de 0 en de 40 graden, als het staal maar niet condenseerde
Heb dus zelfs tijdens de regen doorgewerkt en jawel, het zit er nog steeds op. Droogtijden waren extreem kort: overschilderbaar na 2-4 uur, dus ik kon op een dag 3 lagen opzetten. Om 9 uur de eerste keer om de boot, 11 uur klaar, ff rust, 12 uur tweede keer, 14 uur klaar, uurtje rust, 15 uur 3e laag en op tijd voor het avondeten thuis.
De boot mocht in het water als de laatste laag overschilderbaar was.
Het uitharden van een 2-comp is wat anders dan het drogen van een normale verflaag. Ter illustratie:
Ik heb hier in de schuur een rollerbakje staan waarmee ik een paar maanden geleden wat schilderwerk met gewone verf heb gedaan. Er zit nog een restje verf op de bodem, als je daar doorheen prikt met een schroevendraaier dan is de verf onder het velletje gewoon nog nat.
Ik heb ook een plastic mengbeker die ik gebruikt heb bij het schilderen van mijn boot. Ook daarin zitten resten verf en die heb ik een week na het schilderen geprobeerd te verwijderen. Dat lukte, maar alleen met een beitel, en daardoor is de mengbeker stuk gegaan. We zijn een jaar verder, de mengbeker staat er nog steeds en doet dienst als asbak... ik gooi er hete as in, druk mijn peuken er in uit maar de verf wil maar niet stuk gaan
Grof gezegd kan je stellen dat gewone verf een in alkyd opgeloste kleurstof is, als de alkyd eruit is heb je dus een (beschermend) laagje kleurstof over, en 2-componentenverf een tijdelijk vloeibare vorm van plastic is waar je wat kleur doorheen mengt