Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aanbrengen epoxy en vochtpercentage

aanbrengen epoxy en vochtpercentage 29 jan 2019 10:21 #1017332

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Bóven de waterlijn. Daar hoeft ook niks te werken.

En helemaal mislukt is het ook niet, toch 6 jaar mee gevaren met veel minder koper en dus kosten dan echte CC dus per jaar nog steeds goedkoop een antifouling gehad die geen koper in het water achter laat. Toch hoop ik dat de echte beter werkt.
Laatst bewerkt: 29 jan 2019 10:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanbrengen epoxy en vochtpercentage 30 jan 2019 08:47 #1017521

  • koalave
  • koalave's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Met veel interesse deze draad in z'n geheel gelezen. Gezien alle aanwezige kennis nog twee aanvullende vragen:

Het onderwaterschip van mijn net aangeschafte boot lijkt als volgt opgebouwd:
- Gelcoat (geen osmose)
- zwartgekleurde dampdichte laag (geen idee wat, zou pantsercoat kunnen zijn)
- ongeveer drie lagen primocon
- zachte AF

Nu was mijn plan om de AF verwijderen, een paar lagen primocon erop te zetten en dan weer AF. Maar in dit draadje lees ik veel kritische geluiden over primocon.
De vragen:
  • Zou het beter zijn om over de kale primocon eerst weer een laag pantsercoat te zetten? Of moet eerst alle primocon eraf?
  • Of moet ik gewoon "tevreden" zijn met de onderste laag, eventueel het primocon op de kiel bijwerken en dan direct weer AF erop?

Dank bij voorbaat voor evt. reacties!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanbrengen epoxy en vochtpercentage 30 jan 2019 10:03 #1017543

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
koalave schreef :
Met veel interesse deze draad in z'n geheel gelezen. Gezien alle aanwezige kennis nog twee aanvullende vragen:

Het onderwaterschip van mijn net aangeschafte boot lijkt als volgt opgebouwd:
- Gelcoat (geen osmose)
- zwartgekleurde dampdichte laag (geen idee wat, zou pantsercoat kunnen zijn)
- ongeveer drie lagen primocon
- zachte AF

Nu was mijn plan om de AF verwijderen, een paar lagen primocon erop te zetten en dan weer AF. Maar in dit draadje lees ik veel kritische geluiden over primocon.
De vragen:
  • Zou het beter zijn om over de kale primocon eerst weer een laag pantsercoat te zetten? Of moet eerst alle primocon eraf?
  • Of moet ik gewoon "tevreden" zijn met de onderste laag, eventueel het primocon op de kiel bijwerken en dan direct weer AF erop?

Dank bij voorbaat voor evt. reacties!

Tja, blijft lastig he...! Ik ben er ook nog steeds niet over uit. Zoals je mss hebt gelezen had/heeft onze boot ook een preventieve osmosebehandeling. Ik denk dat er wel 8 lagen op zitten met een rode en gele verf. Helaas door verkeerd schuren tot aan de gelcoat gekomen (niet er door heen) en sta ook in dubio wat ik er op moet smeren.

7/8e is nu gekrabt en 1/3e geschuurd. Alles is zo super glad dat ik denk dat ik er gewoon 4 lagen VCtar2 op ga zetten. Volgens technisch blad van International zijn 3 tot 5 lagen al voldoende voor preventieve behandeling. Er zit immer nog 99% 2K systeem op.

Of ik werk de gelcoat-plekjes bij met 2 x gelshield, schuren, en dan 3 of 4 lagen VCtar2.

Betreft Primocon: ik had International gemaild met foto's van ons OWS en gevraagd wat een goed plan van aanpak was. International gaf de optie 6 lagen gelshield. VCtar2 adviseerde ze niet omdat de VC17 of VCoffshore niet gebruikt mag worden. Ook hebben ze er ingezet dat 8 lagen Primocon nagenoeg dampdicht is.

De IJssel had ik ook gemaild: die adviseerde 4 lagen HB coating. Schijnt alleen zwaar te rollen zijn.

De havenmeester bij ons -die zo'n 250 boten per jaar uit het water haalt- adviseert ook Primocon. Reden volgens hem is dat het veel makkelijk bij te werken is en dat hij veel boten ziet met een slecht 2K systeem. Hij beweerd niet dat het dampdicht is, maar beter te onderhouden en makkelijker bij te houden dan een duur 2K systeem.
Ik was van de week in Brouwershaven om nieuwe zeilen te bestellen (dat terzijde) en liep langs alle droogstaande boten. En idd, als je ziet hoe sommige schepen er uit zien... Dan ben ik ook echt super trots op het mooie gladde OWS wat wij nu hebben en dat de preventieve osmosebehandeling bij ons wel goed zat.

Dus ja, als ik jouw verhaal lees en je hebt al een dampdichte laag die intact is, dan zou ik er nog wat lagen Primocon over doen en dan AF. Als ik niet door de 2K geschuurd was had ik er alleen nieuwe AF over gedaan.

PS: ik vond ook nog een stukje op internet wat ik aannemelijk vond over komen
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanbrengen epoxy en vochtpercentage 31 jan 2019 12:40 #1017846

  • koalave
  • koalave's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
O.E.B. schreef :
Dus ja, als ik jouw verhaal lees en je hebt al een dampdichte laag die intact is, dan zou ik er nog wat lagen Primocon over doen en dan AF. Als ik niet door de 2K geschuurd was had ik er alleen nieuwe AF over gedaan.

PS: ik vond ook nog een stukje op internet wat ik aannemelijk vond over komen

Veel dank voor je uitvoerige antwoord, ik had inderdaad al een voorgevoel dat dit een "logische" uitkomst zou kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanbrengen epoxy en vochtpercentage 31 jan 2019 13:02 #1017853

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
koalave schreef :
ul]
  • Zou het beter zijn om over de kale primocon eerst weer een laag pantsercoat te zetten? Of moet eerst alle primocon eraf?
  • Of moet ik gewoon "tevreden" zijn met de onderste laag, eventueel het primocon op de kiel bijwerken en dan direct weer AF erop?
  • [/ul]

    Geen Primocon over Pantsercoat. Dat lijkt me vragen om problemen met hechting etc. Om met pantsercoat verder te gaan moet de Primocon er eerst af. Dat is ook één van de redenen waarom ik geen voorstander ben van Primocon op polyester boten. Epoxies zoals pantsercoat zijn daarvoor de aangewezen primer en afdichting.

    Ik zou kiezen voor de laatste optie. Primocon op de romp laten zitten en kiel bijwerken met Primocon. Op de kiel (gietijzer?) is het spul beter op z'n plek, hoewl ook hier een goed epoxyprimer prima zou werken. Maar een gietijzeren kiel krijgen je nooit meer goed schoon met handgereedschap. Lukt alleen met gritstralen, denk ik.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    aanbrengen epoxy en vochtpercentage 31 jan 2019 13:10 #1017856

    • Wadloper
    • Wadloper's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 26248
    O.E.B. schreef :
    De havenmeester bij ons -die zo'n 250 boten per jaar uit het water haalt- adviseert ook Primocon. Reden volgens hem is dat het veel makkelijk bij te werken is en dat hij veel boten ziet met een slecht 2K systeem.

    Wie snapt waarmee hij werkt hoeft met een 2-componentensysteem niet meer problemen te ondervinden dan met Primocon. Zeker op een polyesterboot is het argument "makkelijk bij t werken" eigenlijk niet aan de orde. Eenmaal goed aangebracht hoef je aan een 2-componentencoating nooit meer wat te doen. Tenzij er alsnog osmose ontstaat en de zaak er gedeeltelijk af komt.
    Primocom is vrij taai spul; echt keihard wordt het nooit, volgens mij. Schuren en krabben is daardoor weinig effectief en vervelend werk.
    Ik heb het jarenlang gebruikt op een gietijzeren kiel. Die stond aanvankelijk in de teer. Dat krijg je er ook nooit meer volledig af, maar een van de weinig voordelen van Primocon is dat het over teer heen kan worden gebruikt. Dampdicht is het inderdaad niet. Naar mijn idee in ieder geval veel minder dampdicht dan Pantsercoat of HB-coating.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    aanbrengen epoxy en vochtpercentage 31 jan 2019 17:51 #1017925

    • O.E.B.
    • O.E.B.'s Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 371
    lodewijk stegman schreef :
    O.E.B. schreef :
    De havenmeester bij ons -die zo'n 250 boten per jaar uit het water haalt- adviseert ook Primocon. Reden volgens hem is dat het veel makkelijk bij te werken is en dat hij veel boten ziet met een slecht 2K systeem.

    Wie snapt waarmee hij werkt hoeft met een 2-componentensysteem niet meer problemen te ondervinden dan met Primocon. Zeker op een polyesterboot is het argument "makkelijk bij t werken" eigenlijk niet aan de orde. Eenmaal goed aangebracht hoef je aan een 2-componentencoating nooit meer wat te doen. Tenzij er alsnog osmose ontstaat en de zaak er gedeeltelijk af komt.
    Primocom is vrij taai spul; echt keihard wordt het nooit, volgens mij. Schuren en krabben is daardoor weinig effectief en vervelend werk.
    Ik heb het jarenlang gebruikt op een gietijzeren kiel. Die stond aanvankelijk in de teer. Dat krijg je er ook nooit meer volledig af, maar een van de weinig voordelen van Primocon is dat het over teer heen kan worden gebruikt. Dampdicht is het inderdaad niet. Naar mijn idee in ieder geval veel minder dampdicht dan Pantsercoat of HB-coating.

    Ik denk ook dat hij bedoelde dat het gros mss niet goed omgaat met 2K, omdat er zo veel boten slecht uit zien. Bovendien lees je vanalles op internet, goede en minder goede dingen over Primocon. International zelf zegt dat het na 8 lagen nagenoeg dampdicht is.

    Maar [partymodus aan] ik ben klaar met krabben! [partymodus ui]. Nu nog 2/3 schuren - wat een stuk sneller gaat. En dan wachten tot mooi weer en dan zet ik hem in 3 tot 5 lagen VCtar2.
    Alleen nog bedenken of ik eerst nog ZF primer of Interprotect als eerste laag over m'n kiel doe, maar dat komt ter sprake in een ander topic.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    aanbrengen epoxy en vochtpercentage 07 mei 2019 05:10 #1043829

    Hier de TS :-)

    Even een update, boot is net uit het water geweest, na bijna 3 jaar coppercoat.
    De coating (kaal tot op gelshield, pantsercoat, originele CC, maar romp was niet goed droog volgens meter) hecht nog overal prima, nergens blaasjes (had ik daarvoor ook niet) en ik had geen aangroei behalve wat groene slijm.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl