Bas van Dijk schreef :
Tja
Dat er een verschil is OW en BW is duidelijk, ook dat dat verschil groot is.
Dus er zit waarschijnlijk vocht in het laminaat, maar:
- Ik heb geen idee hoeveel (plastik zak werd niet nat van binnen na 1 dag)
- Ik heb geen idee of dat erg is of niet (het zit er waarschijnlijk al heel, heel lang in en ik heb nergens problemen.
dus...?
Of er vocht in het laminaat zit had geen vraag hoeven te zijn. Natuurlijk zit er vocht in. Dat is bij elke polyester boot die een paar jaar in het water heeft gelegen zo.
Als de plastic zak droog blijft, ontwijkt er weinig vocht uit het laminaat. Op de wal verder later drogen heeft naar mijn idee dus weinig zin. Het zal alleen serieus drogen als de gelcoat er af is.
Dat laatste lijkt me, gezien het feit dat de boot geen blazen vertoont, onzin. Frappant ook trouwens dat de boot met een dergelijk vochtgehalte geen osmose lijkt te hebben. Tenzij er dieper in het laminaat zich van alles afspeelt wat zich niet aan de buitenkant toont. Misschien nog wat kloppen met een hamer op zoek naar delaminatie-plekken?
Ja, je kunt steeds ergere dingen gaan denken, natuurlijk..
Dat de boot van Koko minder vocht leek te bevatten en die van jou extra veel is van relatieve betekenis. Het ene laminaat is het andere niet en eigenlijk zijn boten onderling niet goed te vergelijken.
Dat er in het laminaat boven de waterlijn de helft minder vocht zit lijkt mij niet vreemd. Dat zijn normale verhoudingen binnen één boot.
Eigenlijk heb je geen andere opties dan:
1. Het onderwaterschip van de gelcoat ontdoen en de boot een jaar laten drogen
2. Gewoon een paar lagen epoxy eroverheen zetten. Jaar afwachten en dan alsnog de Coppercoat.
3. De hele manoeuvre ineens (epoxy en coppercoat)
Eén lijkt me onzin. De opties zijn twee en drie. Aan jou de keus.
Ik zou twee kiezen. De kosten blijven beperkt tot een paar liter pantsercoat.