Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer

binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 03 jan 2012 20:57 #253010

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
hoor zojuist op hart van nederland dat er 2 binnenvaart schepen
in de problemen zaten reddingsboot was er bij wie weet meer.
vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 03 jan 2012 20:59 #253011

was goed te volgen op marinetraffic, vrachtschip is bijna in Lelystad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 03 jan 2012 21:00 #253012

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 03 jan 2012 21:18 #253017

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Op AIS niets van de actie te zien!

Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 03 jan 2012 21:26 #253019

het is ook voorbij maar je kan de tracks zien van
rudolf thea, vrachtschip nu in lelystad
fata morgana, vrachtschip nu in enkhuizen
watersport SAR nu in enkhuizen
dancing water sleper onderweg van lelystad naar urk
rws77 nu in lelystad
tjerk hidde SAR nu in lelystad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 03 jan 2012 23:26 #253027

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Rudolf thea slaan de luiken in en weg en maakt water.
Fata morgana geeft lij en slaat vervolgens een ruit in en maakt water.
Veel pompen en boten; alles weer gered.

Einde 23:30
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 06:11 #253036

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
nabij luik,,belgie,, schip gezonken,scheepvaart stil gelegd.
op het kanaal man overboord tanker
de storm heeft dus weer flink huis gehouden.
vgr tonsr.
Laatst bewerkt: 04 jan 2012 06:21 door tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 06:51 #253042

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
fsd schreef :
Veel pompen en boten; alles weer gered.

Einde 23:30

had je toch nog een mooi einde aan een dikkewoeidag ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 06:58 #253045

Sja, dat zijn zaken waar je niet vrolijk van word.
Om die reden ben ik maandag-nacht nog naar Amsterdam gevaren.
Ik was er zeker van, dat het dinsdag niet zou kunnen.
Maar dat het zo heftig zou zijn, dat luiken en stuurhutramen in slaan, dat had ik niet verwacht.
Het is altijd oppassen op het IJsselmeer/Markermeer, als het stevig waait. Als het plots harder gaat waaien, en je bent halverwege, dan ben je mooi de klos, dan moet je het uitzingen.

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 07:01 #253046

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@Eemspoort, Ed, jij ging niet, die andere 2 wel.
Elk jaar komen er een paar (misschien wel 10) in grote problemen langs die lagerwal van de polders, meestal bij de Rotterdamse Hoek.
Ik heb er ook wel eens een op de dijk van de polder zien zitten, half onder water.
Vraag: waarom wagen die mensen dat, bij een voorspelling van 8B west??

groet
t
Laatst bewerkt: 04 jan 2012 07:02 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 09:07 #253080

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1190
Capolavoro schreef :
@Eemspoort, Ed, jij ging niet, die andere 2 wel.
Elk jaar komen er een paar (misschien wel 10) in grote problemen langs die lagerwal van de polders, meestal bij de Rotterdamse Hoek.
Ik heb er ook wel eens een op de dijk van de polder zien zitten, half onder water.
Vraag: waarom wagen die mensen dat, bij een voorspelling van 8B west??

groet
t
Capo het antwoord is geld geld geld en ach als er wat gebeurd?de verzekering betaald toch wel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 09:20 #253085

@grover, je weet dat een verzekering niet uitbetaald bij eigen schuld/onverantwoord gedrag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 13:32 #253139

We hadden al eens uitgevonden dat niet uitkerende verzekeringen loze dreigementen zijn, verzekering keert blijkbaar zo goed als altijd uit.

Als jij met je boot wat overkomt, ongeacht de omstandigheden, dan ben je toch ook met opzet het water op gegaan? Als je in de haven bleef liggen was het immers niet gebeurt...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 jan 2012 13:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 13:37 #253140

Ben ik met je eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 14:10 #253149

http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid16970-rudolf-thea-en-fata-morgana-in-nood-op-ijsselmeer.html

voor als je wil weten hoe binnenvaartschippers hier zelf over denken;
Laatst bewerkt: 04 jan 2012 14:11 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 14:26 #253155

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
als beroeps mag je toch verwachten dat men op de omstandigheden let
dat is hier niet gebeurd denk ik laten we blij zijn dat het goed is af gelopen.
had zo anders kunnen zijn.
blijkt dat je op het ijselmeer toch op je hoede moet zijn
het is niet zo maar een of ander plasje.
vgr tonsr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 14:34 #253165

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Eigenlijk onbegrijpelijk, dat z'n binnenvaartschip geen zeewaardige ramen en luiken heeft.
Maar ja ze heten niet voor niets BINNENVAART schepen.
Blijkbaar zijn deze schepen niet geschikt voor t IJsselmeer.

Groet D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 14:41 #253172

Dergelijke schepen zijn ontworpen voor golven van maximaal een meter hoog en dat is veilig voor 99.5% van alle gevaren mijlen (op de rivieren rekenen ze in km's overigens) die andere 0.5% moet je inderdaad even uitkijken waar je heen gaat. hogewal ijsselmeer is geen probleem, lage wal of midden op het meer kan wel eens slecht uitkomen, tenzij je er recht tegenin kunt varen.

Waterdichte deuren en luiken (is anders dan regen dicht) zou de kosten van de boot enorm opdrijven en word dus niet gedaan, want niet nodig als je het weer goed in de gaten houd of een juiste koers voorlegt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 15:06 #253193

  • CHINOOK
  • CHINOOK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Erikdejong schreef :
Dergelijke schepen zijn ontworpen voor golven van maximaal een meter hoog en dat is veilig voor 99.5% van alle gevaren mijlen (op de rivieren rekenen ze in km's overigens) die andere 0.5% moet je inderdaad even uitkijken waar je heen gaat. hogewal ijsselmeer is geen probleem, lage wal of midden op het meer kan wel eens slecht uitkomen, tenzij je er recht tegenin kunt varen.

Waterdichte deuren en luiken (is anders dan regen dicht) zou de kosten van de boot enorm opdrijven en word dus niet gedaan, want niet nodig als je het weer goed in de gaten houd of een juiste koers voorlegt.

Jeetje, hier kijk ik van op!
Hebben die binnenvaarders dan geen problemen met de verzekering?
Als tie gezonken zou zijn zegt de verzekeraar....."u vaart met een niet zeewaardig schip op het IJsselmeer" ik betaal niet uit!

Groet D


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 04 jan 2012 15:08 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 15:19 #253203

Golven van een meter hoog zijn bijna uniek op de binnenwateren, die een of twee keer per jaar dat je er kans op hebt moet je dus maar een paar uur in een haven blijven liggen of een alternatieve route kiezen. Er zijn een aantal reders die hun boten laten ontwerpen voor hogere golven en die mogen bijvoorbeeld ook over zee van Rotterdam naar Antwerpen bij rustig weer. Meestal is dit in certificaten vastgelegd. Dat systeem werkt een beetje vergelijkbaar met CE categorieen A,B,C en D voor jachten.

Overigens heb ik in 2007 een 148 meter lange chemicalien tanker ontworpen (grootste binnenvaart schip ter wereld dat tot nog toe gebouwd is) en die zou in eerste instantie gesleept op eigen kiel van China naar Nederland toe komen met nog twee binnenvaart casco's als deklast. Uiteindelijk is deze boot samen met zijn 10 meter kortere zuster op een semisub. van dockwise gezet en zo naar Nederland gekomen. Maar deze binnenvaart tanker is dus ontworpen voor golven van 10 meter.

Hoe hoger de golven de boot aan kan, hoe hoger de bouwkosten, het is voor een scheeps eigenaar dus gewoon een econmisch plaatje: verplicht een paar dagen per jaar stilligen vanwege het weer of een boot die xx% duurder in aanschaf is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 jan 2012 15:21 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 18:37 #253294

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Capolavoro schreef :
fsd schreef :
Veel pompen en boten; alles weer gered.

Einde 23:30

had je toch nog een mooi einde aan een dikkewoeidag ;-)

groet
t

Zo is dat, voldaan weer thuis :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 18:45 #253302

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Eemspoort schreef :
Sja, dat zijn zaken waar je niet vrolijk van word.
Om die reden ben ik maandag-nacht nog naar Amsterdam gevaren.
Ik was er zeker van, dat het dinsdag niet zou kunnen.
Maar dat het zo heftig zou zijn, dat luiken en stuurhutramen in slaan, dat had ik niet verwacht.
Het is altijd oppassen op het IJsselmeer/Markermeer, als het stevig waait. Als het plots harder gaat waaien, en je bent halverwege, dan ben je mooi de klos, dan moet je het uitzingen.

Gr. Ed

Dag Ed,

Ik vaar al heel wat jaren op ijsselmeer en wad, beroeps en privé bij nacht en vooral ontij zoals gister avond. Waar ik me wel eens boos over maak is dat de "buurmannen" tegenwoordig nooit meer met blinden voor de ramen varen en met een groot schip (2600ton) het ijsselmeer gewoon genegeerd wordt.
Ook zo'n aanfluiting zijn de dekluiken van aluminium folie, één druppel water met 5 Bf gaat nog wel, maar een héééleboel druppels in groepsverband bij 9 Bf is vragen om ellende. De golven lopen gewoon over de den, wat hebben ze daar te zoeken? 2600 ton gips pomp je ook niet meer leeg. Deze meneer heeft heel veel mazzel gehad.

Doe maar eens:
www.vesselfinder.com
mmsi: 211458740
en dan track
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 jan 2012 18:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 18:53 #253305

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
CHINOOK schreef :
Eigenlijk onbegrijpelijk, dat z'n binnenvaartschip geen zeewaardige ramen en luiken heeft.
Maar ja ze heten niet voor niets BINNENVAART schepen.
Blijkbaar zijn deze schepen niet geschikt voor t IJsselmeer.

Groet D

Als je zoveel commentaar heeft, mag je wel eens werken aan je algemene nautische ontwikkeling:

~raamblinde, blinde, blind:
stalen, vroeger soms ook houten schot, dat voor ramen en poorten (poortluik) gehangen (hangluik), geschoven (schuifblinde) [A>] of gerold (rolluik) kan worden.


www.debinnenvaart.nl/binnenvaa...al/woord.php?woord=r
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 jan 2012 18:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 18:55 #253308

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
fsd schreef :
en dan track

100 meter van de lagerwaldijk?
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: binnenvaart in de problemen op het ijselmeer 04 jan 2012 19:08 #253313

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29125
Erikdejong schreef :
Golven van een meter hoog zijn bijna uniek op de binnenwateren, die een of twee keer per jaar dat je er kans op hebt moet je dus maar een paar uur in een haven blijven liggen of een alternatieve route kiezen.

Erik, er is gebleken uit onderzoek al eind jaren 90, dat golfhoogten van 2 meter bereikt worden in het gebied rondom Urk bij westelijke winden (>9Bf). Wij noemen dat altijd gekscheerend "zeeën als kerken", je begrijpt dat dit een gevleugelde uitspraak is :laugh:

Dat is voor diepgeladen schepen met een den hoogte van krap 1 meter gewoon teveel.

Inderdaad; liggen blijven is het beste.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 jan 2012 19:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl