Jeroen-pion schreef :
Nachtvlinder schreef :
Jeroen-pion schreef :
een vliegtuig vleugel heeft die buiging ook nodig anders breekt hij af
Huh?
Iets wat niet buigt breekt
net als hoe harder iets is des te eerder breekt het
Ik hoor een twijfel ..........
Rubber kan niet breken hè ? Bevries het eens 180 graden onder nul
Sla eens 2 geharde hamers tegen elkaar aan, wel bril op, oogjes
Klassieke discussie over buigen en breken.
Het is nl.eigenlijk "iets wat breekt moet eerst buigen".
Elke stof rekt nl een beetje ( soms maar heeeel weinig zoals bijv. het bevroren rubber of koolstof) als het kracht op neemt. En uiteraard breekt het pas als die kracht te groot wordt.
Dus buigt elke stof voordat hij breekt.
V.w.b. die vliegtuigvleugel: die buigt omdat vleugels , en vliegtuigen in het algemeen tegenwoordig zo worden ontworpen dat ze maar weinig
te sterk zijn. Lang geleden was dat niet zo omdat men simpelweg de benodigde berekeningen nog niet kon maken waardoor die vliegtuigen ook veel zwaarder waren ( en langer mee gingen , veel vliegen nog steeds !).( heb ik ook niet van mijzelf maar van Prof. Ir. Boud Vogelesang van de TU Delft bij gesprekken over de toepassingen van Aramide bij vliegtuigen
www.technischweekblad.nl/nieuw...eling-glare/item4950 )
Bij boten is het al net zo. Tot begin 70er jaren waren er vrijwel geen mogelijkheden een boot precies op sterkte te ontwerpen , simpelweg omdat daar nog geen formules voor waren en vooral ook omdat computers nog niet voor iedere ontwerper beschikbaar waren.Overigens werden eerste berekenmethodes begin 70er jaren door de Kunststof Firma Plasticon samen met Akzo-Nobel ontwikkeld t.b.v. ontwerpen van kunststof opslagtanks onder Stoomwezen keur.
Later kwam dat steeds meer beschikbaar waardoor ook boten lichter konden worden gebouwd.
Maar om nou te zeggen dat ik een flexibele kielophanging echt veilig kan vinden ....nou nee.
Een klein foutje bij de invoer van de ingeschatte ( want dat is het) maximale mogelijke belasting en de boot verliest bij een zware storm of op een kei lopen zijn kiel omdat de maximale rek wordt overschreden.
Ad