Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alles over het weer

Onderwerp: Let op! Morgen storm verwacht!

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 16:04 #1365306

roozeboos schreef :
Nou precies gun het ze ook! Kan toch geen leuke actie meer zijn, van 11 uur sochtends tot savonds daar in die wasmachine.
respect hoor.

ja, maar gaat de KNRM dan ook een rekening sturen voor de berging? Ik gun het ze wel hoor, maar dat is niet hun standaard verdienmodel toch?
Laatst bewerkt: 02 feb 2022 16:04 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 16:05 #1365307

Waterblok schreef :
Kan me voorstellen dat een kapitein wel weet van verboden gebieden en daar geplaatste installaties maar niet precies wat.
Als je dan stuurloos ronddrijft en evacuatie beslist kan het zijn dat je rekening ermee houdt dat het olie of gasinstallaties zijn?
Dat zou ook voor een groot schip gevaarlijk kunnen zijn?
Begrijp dat ie nou alleen kortsluiting trachtte re maken.

geen idee. Verhaal voor stuurman en kapitein wordt er niet beter op, 2e anker is ook nog ongebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 16:16 #1365310

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Nou precies gun het ze ook! Kan toch geen leuke actie meer zijn, van 11 uur sochtends tot savonds daar in die wasmachine.
respect hoor.

Bedenk wel dat het waarschijnlijk niet de jongens aan boord zijn die hier flink aan verdienen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 16:47 #1365313

holtere schreef :
Nou precies gun het ze ook! Kan toch geen leuke actie meer zijn, van 11 uur sochtends tot savonds daar in die wasmachine.
respect hoor.

Bedenk wel dat het waarschijnlijk niet de jongens aan boord zijn die hier flink aan verdienen ;)

Daar kun je je nog wel eens in vergissen. Premies, gevarengeld :whistle:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 17:06 #1365317

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6240
Wbt het anker
Kan het niet zijn dat voor het laten zakken een energiebron nodig is?
Die het dus niet deed
En wat gebeurt er als het anker grip vindt, met zo'n bootje met een knoop drift?
Ik wel eens zo'n ketting schakel ergens zien liggen, bizar, maar toch
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 17:20 #1365322

ankers hebben een vrijeval optie. Vergrendeling eraf en het anker valt door zijn eigen gewicht overboord. De bandrem voldoende aangedraaid houden zodat de boel niet te snel gaat, dan zou er namelijk brand ontstaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 17:26 #1365325

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7379
Erikdejong schreef :
ankers hebben een vrijeval optie. Vergrendeling eraf en het anker valt door zijn eigen gewicht overboord. De bandrem voldoende aangedraaid houden zodat de boel niet te snel gaat, dan zou er namelijk brand ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 17:40 #1365328

zoals hier eerder opgemerkt er blijven genoeg vragen te stellen. Ik vrees alleen dat de antwoorden daarop niet snel boven water komen. Na een kleine oprisping is het in de media voorbij. Ik ben benieuwd of er nog een politicus is die hier navraag gaat doen over een incident dat ook een ramp had kunnen worden en wat de regering er van geleerd heeft. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn. Hopelijk komt Rijkswaterstaat nog met een rapport, want waar leg je de SAR sleepboten nu het best neer als je op tijd wilt zijn.
Overigens het aan boord blijven van de kapitein en de stuurman zette waarschijnlijk niet veel zoden aan de dijk. Als het gaat om het bevestigen van de sleeptros heb je waarschijnlijk toch het meest aan de matrozen wiens werk dat is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 17:53 #1365330

Zeehaen schreef :

Dat de kapitein een niet zinkend schip verlaat is sowieso bizar. En dit kan ook nog een andere bijzondere consequentie hebben en dat is dat er nu sprake is van een berging van een onbemand ronddrijvend schip. De bergers zouden hier wel eens heel fors aan kunnen gaan verdienen volgens mij (wat ik ze overigens van harte gun).

Als kapitein ben je verantwoordelijk voor je bemanning. Die meldt dat de machinekamer vol water stroomt, groot gat in de romp.
Hoe bepaal je dan snel of je zinkend bent, of niet?
Heel stoer om alleen achter te blijven op het schip, maar als alle bemanning eraf is, en je weet niet of het schip stabiel is/zinkt snap ik de reactie om tot volledige evacuatie over te gaan wel.

Ze zullen wel uit moeten leggen waarom het tweede anker nooit is uitgebracht…

Qua bergers, ik denk en hoop dat ze hier een goede boterham aan overhouden, dat is ze zeker gegund. Maar ik denk dat de factor “onbemand” niet geen garantie is tot extra veel verdienen, ik las dat de verzekering vrij snel al met bergers in contact was om afspraken te maken. Maar het overzetten van bergers om een sleeploon aan te brengen, dat moet natuurlijk wel betaald worden.
Maar om dat te voorkomen was de alleen de kapitein achterblijven niet genoeg, je hebt de rest van de bemanning ook nodig om zo’n sleeplijn veilig aan te brengen.

Verder topactie van kustwacht SAR heli’s / KNRM en bergers! Iedereen veilig van boord, en mooie klus voor de bergers.
Laatst bewerkt: 02 feb 2022 17:54 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 18:18 #1365339

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6755
Voor een normale berging maakt het zeker uit of er nog bemanning aan boord is of niet. Al zou enkel de kok aan boord blijven.
Hier zitten er nog wat adders onder het gras. Zijn de bergers zelf uitgevaren, of was dat in opdracht van RWS?? Was hiervoor een charter opgemaakt met RWS??
Er kan best contact zijn geweest met de verzekering, maar ik betwijfel of daar afspraken zijn gemaakt. Ten eerste zal de verzekering moeten bewijzen dat zij bevoegd zijn om afspraken te maken, en daar gaat wel wat tijd overheen. Ten tweede is het voor bergers helemaal niet interessant om afspraken te maken als het schip onbemand rond drijft. In dat geval bepaald de rechter achteraf wat een redelijk bergings loon is. En dat bergings loon is oa afhankelijk van het gevaar waarin het schip verkeerde. Probeer als advocaat maar eens te beargumenteren dat er weinig gevaar was als de bemanning van boord ging omdat het te gevaarlijk werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 18:35 #1365343

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Ik las ergens dat de bemanning toen ze het schip verlieten de loodsladder niet hadden uitgebracht. Dat zou het opstappen van de sleepbemanning wel makkelijker hebben gemaakt. Ze hebben ook de lanceerbare reddingboot niet gebruikt, wat zou daar de reden van zijn? Moet overigens geen lolletje zijn om in zo’n boot in het water te donderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 18:41 #1365345

jerry schreef :
Moet overigens geen lolletje zijn om in zo’n boot in het water te donderen.

Ik mocht dat eens meemaken. Een zachtere landing dan je zou vermoeden. Was leuk :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 18:42 #1365347

Erikdejong schreef :
ankers hebben een vrijeval optie. Vergrendeling eraf en het anker valt door zijn eigen gewicht overboord. De bandrem voldoende aangedraaid houden zodat de boel niet te snel gaat, dan zou er namelijk brand ontstaan.
Tenzij het ankergerei op de verkeerde manier zeevast is gemaakt. Het vrije-val gedeelte van de lier moet wel ontkoppeld zijn van het aangedreven gedeelte van de lier (met de clutch, weet het NL woord niet). Anders heb je vaak stroom nodig om dit alsnog te doen voor je het anker kan laten vallen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 19:06 #1365354

jerry schreef :
Ik las ergens dat de bemanning toen ze het schip verlieten de loodsladder niet hadden uitgebracht. Dat zou het opstappen van de sleepbemanning wel makkelijker hebben gemaakt. Ze hebben ook de lanceerbare reddingboot niet gebruikt, wat zou daar de reden van zijn? Moet overigens geen lolletje zijn om in zo’n boot in het water te donderen.

Ik vraag me af of de sleepbemanning de loodsladder op was gegaan in dit weer met 7m deining. Dat doen de loodsen dan ook gewoon met een heli.
Laatst bewerkt: 02 feb 2022 19:08 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 19:11 #1365356

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4112
AndreAzuree schreef :
jerry schreef :
Ik las ergens dat de bemanning toen ze het schip verlieten de loodsladder niet hadden uitgebracht. Dat zou het opstappen van de sleepbemanning wel makkelijker hebben gemaakt. Ze hebben ook de lanceerbare reddingboot niet gebruikt, wat zou daar de reden van zijn? Moet overigens geen lolletje zijn om in zo’n boot in het water te donderen.

Ik vraag me af of de sleepbemanning de loodsladder op waren gegaan in dit weer met 7m deining. Dat doen de loodsen dan ook gewoon met een heli.

Er werd door Den Helder Rescue expliciet om gevraagd tijdens de operatie.
Ze lieten de Koos van Messel een rondje om het schip varen met die vraag
en of er nog ankergerei uit stond.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 20:45 #1365382

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Noorderzon schreef :
Erikdejong schreef :
ankers hebben een vrijeval optie. Vergrendeling eraf en het anker valt door zijn eigen gewicht overboord. De bandrem voldoende aangedraaid houden zodat de boel niet te snel gaat, dan zou er namelijk brand ontstaan.
Tenzij het ankergerei op de verkeerde manier zeevast is gemaakt. Het vrije-val gedeelte van de lier moet wel ontkoppeld zijn van het aangedreven gedeelte van de lier (met de clutch, weet het NL woord niet). Anders heb je vaak stroom nodig om dit alsnog te doen voor je het anker kan laten vallen

Ik zou denken dat er een voorschrift is dat het anker kan vallen zonder dat energie van het schip nodig is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 02 feb 2022 21:41 #1365396

Op de paar schepen die ik ontworpen heb en gedurende de bouw de eigenaar vertegenwoordigde was het inderdaad een eis van zowel Lloyds als BV als ABS dat dit inderdaad het geval was.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 03 feb 2022 12:01 #1365529

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
ondertussen is de mearsk mumbai vastgelopen boven wangeroog, gelukkig zijn er een stuk of 5 sleepboten bij
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 12:07 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 03 feb 2022 13:58 #1365569

Herman Hartman schreef :
zoals hier eerder opgemerkt er blijven genoeg vragen te stellen. Ik vrees alleen dat de antwoorden daarop niet snel boven water komen. Na een kleine oprisping is het in de media voorbij. Ik ben benieuwd of er nog een politicus is die hier navraag gaat doen over een incident dat ook een ramp had kunnen worden en wat de regering er van geleerd heeft. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn. Hopelijk komt Rijkswaterstaat nog met een rapport, want waar leg je de SAR sleepboten nu het best neer als je op tijd wilt zijn.
Overigens het aan boord blijven van de kapitein en de stuurman zette waarschijnlijk niet veel zoden aan de dijk. Als het gaat om het bevestigen van de sleeptros heb je waarschijnlijk toch het meest aan de matrozen wiens werk dat is.

Reken maar dat dit o.a. bij Min.I & W onder de aandacht is en blijft aangezien de kans van herhaling alleen maar groter wordt nu het vrije,bevaarbare water op de Noordzee alleen maar minder wordt met alle windparken die er bij komen.

www.nrc.nl/nieuws/2022/01/31/h...-meter-lang-a4083826
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 03 feb 2022 16:10 #1365625

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6755
b100 schreef :
ondertussen is de mearsk mumbai vastgelopen boven wangeroog, gelukkig zijn er een stuk of 5 sleepboten bij
Tja als je met 13m diepgang over een plaatje met een kaart diepte van 8m probeert te varen dan....
De jongens(en meiden) van de Sovereign hebben weinig slaap gekregen, ze zijn nu weer hier bezig.

Wel een lekkere timing, vastlopen met springtij :) Gelukkig word er morgen een afwijking verwacht van bijna +1m
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 16:15 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 03 feb 2022 16:44 #1365630

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Volgens mij ligt hij op 4 nm N van Wangerooge, dat is midvaarwater onderweg naar Bremerhaven. Iets verderop ligt een gebaggerde geul met een gegarandeerde diepte van 14,3 m. Verondieping na de storm ?



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 03 feb 2022 16:56 #1365634

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6755
Niet mid vaarwater. Volgens MyShipTracking AIS:

En hetzelfde stukje 'echte' kaart:

Zuid van de (Weser)geul op een ~8m bank.
zie ook: https://gcaptain.com/maersk-mumbai-megaship-grounded-in-germany/
Laatst bewerkt: 03 feb 2022 17:00 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 03 feb 2022 17:29 #1365651

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Netjes midden op een vlakkig bankje, als een ervaren droogvaller.


Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 03 feb 2022 17:35 #1365655

Ging dat andere draadje daar ook niet over? Droogvallen met 13m diepgang?
Of was het nou 1.3m?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Let op! Morgen storm verwacht! 03 feb 2022 17:40 #1365657

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Oh ja, gelukkig, want ik moet morgen onder een brug H13. Dat past dus wel met mast overeind!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl