Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor ontkalken

Motor ontkalken 10 juli 2010 19:04 #136911

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Heeft er iemand handige tips om een motor te ontkalken?
Het gaat hier om een direct gekoelde Volvo Penta 2001 uit 1988.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 10 juli 2010 22:25 #136934

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Volvo heeft hiervoor speciale middeltjes voor.

Je zou zelf ook wat kunnen maken maar let wel op er kan namelijk ook schaden ontstaan als de ontkalken te agressief is.

Als je het ontkalk middel heb gebruikt wel alles na kijken, impeller thermostaat dit ivm grote stukken kalk die achter kunnen bleven.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 11 juli 2010 10:14 #136978

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Hallo,

Heb een voorloper van jouw motor, de MD11C.

Geen dure middeltjes kopen, gewoon schoonmaak azijn van de Aldi!

Eerst, maak een tuinslang o.i.d. gereed om aan te koppelen op je huidige koelwater slang of wierfilter naar de motor. Zo lang maken dat ie vanaf huidige slang/wierpot tot aan je uitlaat/overboord komt.

DAN:

- Motor starten en warm draaien zodat de thermostaat zich opent.
- Dan motor stoppen, buitenboord afsluiter dichtzetten.
- slang die koelwater naar motor aanzuigt losnemen en aankoppelen aan je verlengslang.
- Een emmer onder je uitlaat/overboord hangen en vullen met flink wat pure schoonmaak azijn, wel een liter of 5 nemen.
- Motor starten en i.p.v. buitenboord koelwater wordt nu dus de schoonmaak azijn door de motor gepompt
- Lekker doordraaien en azijn laten circuleren, motor moet goed heet draaien zodat de thermostaat zeker opent.
- Na een kwartier of half uur? beetje afhankelijk hoeveel vuil uit de motor komt motor stoppen en slangespul weer orgineel aansluiten. Denk om koelwater temp, het azijn zal steds verder opwarmen!
- buitenboord openen en weer starten en motor goed doorspoelen.
- Eventueel kan je de schoonmaak azijn ook een nachtje laten weken in de motor en dan pas spoelen!

Werkt bij mij prima!

Groet, Shackle
#Een schipper zonder haast heeft altijd goede wind#
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 11 juli 2010 10:42 #136983

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Fer, ontkalken is prima en kan met schoonmaakazijn of beter nog citroenzuur van bij de DA drogist. Maar vertrouw niet teveel op dit effect. :(
Vaak maak je ongecontroleerd allerlei zaken los zoals roestbladders en andere aangroeiingen en verstoppen de spoelkanalen in je motor die toch niet al te groot zijn en dan heb je echt een probleem want dan krijg je voorkeurstroming en denk "ha fijn" dat koelt lekker terwijl je motor staat te verbranden op dat moment. Als je twijfelt aan de doorstroming is het beter om:
1. Je motor uit elkaar te halen en goed schoon te maken en nadien er een primair met een secundair koel systeem er op na te gaan houden,m.a.w. er een warmtewisselaar er tussen te plaatsen.
B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 11 juli 2010 18:54 #137039

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ben het met je een svalk vandaar de waarschuwing in mijn eerste post over dit topic dat als je ander middelen gebruikt dan is voorgeschreven er schaden kan ontstaan.

Dit geld zeker voor afdichtingseringen in de waterpomp deze kunnen aangetrast worden door te aversief middelen zonder dat je dit in de gaten heb en water in het carter is het gevolg

Dus voorzichtigheid is geboden.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 13 juli 2010 06:22 #137282

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
fer schrijft:
Ben het met je een svalk vandaar de waarschuwing in mijn eerste post over dit topic dat als je ander middelen gebruikt dan is voorgeschreven er schaden kan ontstaan.

Dit geld zeker voor afdichtingseringen in de waterpomp deze kunnen aangetrast worden door te aversief middelen zonder dat je dit in de gaten heb en water in het carter is het gevolg

Dus voorzichtigheid is geboden.

Mvg Fer

Maar laat je niet leiden door de verkooptrucs van VP. Dit soort mideltjes zijn niet anders dan wat je vaak bij de buurtsuper koopt alleen tegen een verschrikkelijke prijs...

Goet, Shackle
#Een schipper zonder haast heeft altijd goede wind#
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 14 juli 2010 19:38 #137576

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mee eens maar toch wil ik er op hameren dat agressieve middeltjes voor problemen kunnen zorgen.

Ik weet niet wat VP voor zijn ontkalken vraag maar dat zal toch maar een paar tientjes moeten zijn, een paar O ringen vervangen en het water uit je carter halen kost zeker meer.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 14 juli 2010 19:43 #137577

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
op de site van Breehorn bezitters las ik dat ze daar groene zeep aanraden om de motor schoon te maken als die te heet wordt......
zeep is toch geen zuur dacht ik ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 14 juli 2010 19:46 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 15 juli 2010 13:39 #137685

  • DO77
  • DO77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 104
Capolavoro schrijft:
op de site van Breehorn bezitters las ik dat ze daar groene zeep aanraden om de motor schoon te maken

Dat heb ik ook gelezen, en geprobeerd ook. Ik heb de zeep een nacht in m'n MD11C laten staan, maar kwam geen vuil uit. Waarschijnlijk was een nachtje te kort. Overigens zal groene zeep geen kalk verwijderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 15 juli 2010 13:46 #137686

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
fer schrijft:
Mee eens maar toch wil ik er op hameren dat agressieve middeltjes voor problemen kunnen zorgen.

Ik weet niet wat VP voor zijn ontkalken vraag maar dat zal toch maar een paar tientjes moeten zijn, een paar O ringen vervangen en het water uit je carter halen kost zeker meer.

Mvg Fer

En ik wil er toch maar eens op hameren dat VP heel erg veel geld vraagt voor een product waar je ook schoonmaakazijn van 2 euro voor kan gebruiken. :P
Dat gebruiken we ook voor het schoonmaken van bijvoorbeeld koffiezetters en is niet agressief genoeg om een motor stuk te krijgen.
Laatst bewerkt: 15 juli 2010 13:50 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 15 juli 2010 14:33 #137692

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Toch zou ik het niet zomaar in m'n 30 jaar oude Pentaatje knikkeren, wetende dat het waarschijnlijk nooit eerder gedaan is en er dan inderdaad grote brokken kunnen loskomen die overal verstoppingen veroorzaken. Als ik nou wist dat het regelmatig gedaan was, kon ik dat wel zonder veel zorgen voortzetten, want dan zit er niet zoveel rommel in.

De seals ben ik niet zo bang voor, als er eentje de geest geeft door blootstelling aan schoonmaakazijn gedurende een uurtje dan was-ie toch al op sterven na dood. Lang erin laten weken zou ik daarom wat voorzichtiger mee zijn, dan geef je het meer kans om slangen en seals aan te tasten.

Moet je zo'n motor uberhaupt ontkalken eigenlijk, of schilfert de kalk er vanzelf wel met de roest af? Zo'n direct gekoelde motor wordt toch elk jaar lichter? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 15 juli 2010 14:42 #137695

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schrijft:
Moet je zo'n motor uberhaupt ontkalken eigenlijk, of schilfert de kalk er vanzelf wel met de roest af? Zo'n direct gekoelde motor wordt toch elk jaar lichter? ;)

lichter maar ook dichter.

mijn (vorige boot) MD11D van 1984 heb ik in 2000 ontkalkt.
De temperatuurmeter liep bijna altijd (na uurtje varen) in het rood.
Uitlaat ter hoogte van de waterinjectie gemeten met infrarood thermometer: 250 graden! (da's heet! misschien wel brandgevaarlijk met hout in de buurt)
Na ontkalken (middagje 2 liter volvozuur erin): 90 graden....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 15 juli 2010 16:40 #137706

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Mooi resultaat. Ook maar es meten dus... (ik heb geen temperatuurmetertje, alleen een lampje. En een IR thermo trouwens)
Laatst bewerkt: 15 juli 2010 17:15 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 16 juli 2010 07:15 #137781

svalk schrijft:
Fer, ontkalken is prima en kan met schoonmaakazijn of beter nog citroenzuur van bij de DA drogist. Maar vertrouw niet teveel op dit effect. :(
Vaak maak je ongecontroleerd allerlei zaken los zoals roestbladders en andere aangroeiingen en verstoppen de spoelkanalen in je motor die toch niet al te groot zijn en dan heb je echt een probleem want dan krijg je voorkeurstroming en denk "ha fijn" dat koelt lekker terwijl je motor staat te verbranden op dat moment. Als je twijfelt aan de doorstroming is het beter om:
1. Je motor uit elkaar te halen en goed schoon te maken en nadien er een primair met een secundair koel systeem er op na te gaan houden,m.a.w. er een warmtewisselaar er tussen te plaatsen.
B)

Het voorzien van een warmtewisselaar interesseert me wel.
In het onderwerp "motor vernieuwen" op dit forum, werd mij aangeraden om mijn Volvo Penta MD17D binnen te doen bij de firma Van Oosterhout voor een volledige revisie, wat ik ook van plan ben te doen na het seizoen.
Bij verder googelen ben ik op de site van Aqua-Sport Nederland gebotst die warmtewisselaars aanbiedt voor oa Volvo Penta MD17D.
Mijn idee is om wanneer mijn oude motor kan gereviseerd worden deze warmtewisselaar te voorzien om zodoende ook een boiler te kunnen aansluiten.
Nu is mijn vraag, waar en hoe wordt die warmtewisselaar gemonteerd? Is dit ter vervanging van het directe koelsysteem, of wordt die voor of na het directe koelsysteem geplaatst? Van Aqua-Sport kreeg ik hierop geen antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 16 juli 2010 12:05 #137834

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Eh, zoiets.

Het idee is dat je met een ww twee gescheiden koelcircuits maakt. Eentje met koelvloeistof om de motor te koelen via de ww, en eentje met buitenwater om de ww te koelen.

Elk circuit z'n eigen pomp dus (de pomp op de motor voor de koelvloeistof, het impellerpompje voor het buitenwater)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 16 juli 2010 18:09 #137886

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 593
svalk schrijft:
1. Je motor uit elkaar te halen en goed schoon te maken en nadien er een primair met een secundair koel systeem er op na te gaan houden,m.a.w. er een warmtewisselaar er tussen te plaatsen.
B)
Fer, Ik ben er van overtuigd dat een warmtewisselaar voordelen brengt maar toch geloof ik dat er heel veel, o.a. MD11, motoren varen zonder warmtewisselaar. En dat al vele jaren. Die hebben allemaal te maken met kalkvorming. En daarvoor dient dan toch ook een oplossing te bestaan zonder de stap te moeten zetten naar een warmetwisselaar. Ik zou eerst voor de manier zoals schackle beschrijft gaan.
Laatst bewerkt: 16 juli 2010 18:13 door Tist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 16 juli 2010 18:40 #137888

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Tist schrijft:
svalk schrijft:
1. Je motor uit elkaar te halen en goed schoon te maken en nadien er een primair met een secundair koel systeem er op na te gaan houden,m.a.w. er een warmtewisselaar er tussen te plaatsen.
B)
Fer, Ik ben er van overtuigd dat een warmtewisselaar voordelen brengt maar toch geloof ik dat er heel veel, o.a. MD11, motoren varen zonder warmtewisselaar. En dat al vele jaren. Die hebben allemaal te maken met kalkvorming. En daarvoor dient dan toch ook een oplossing te bestaan zonder de stap te moeten zetten naar een warmetwisselaar. Ik zou eerst voor de manier zoals schackle beschrijft gaan.

Tist ik heb niets geschreven over een warmte wisselaar dit zal wel een misverstand zijn

Overigens zou ik nooit iemand aanraden om nu nog een warme wisselaar aan te schaffen dit is economie niet meer rendabel en kost echt een hoop geld.

Dus lekker blijven varen met de huidige situatie en wel even een kleine investering doen in een knappe ontkalken van een VP op V of D en alle ander motormerken (als het nodig is natuurlijk)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 16 juli 2010 19:05 #137891

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 593
Inderdaad Fer. misverstand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 16 juli 2010 21:52 #137899

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Hoe ontkalk je een Yanmar 2GM20?
Ik neem aan dat er kalk los komt die in het uitlaat systeem terecht geblazen word.
Bij mij zit er een waterlock en zwanenhals gemonteerd en daar blijft volgens mij dan de los gelaten kalk daar achter.
Hoe kan je dit het beste aanpakken?
groet jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 17 juli 2010 10:00 #137916

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als je een motor ontkalker koopt zit daar een beschrijving bij die moet je volgen wat betreft loze kalkdelen deze gaan vaak mee de uitlaat uit soms zijn er wat grote stukken deze kan je verwijderen.

Een motor ontkalker zorgt er meestal voor dat de kalk word afgebroken tot korreltjes soms wil er nog wel eens een groot stuk los komen en deze voor een koelkanaal opening komen dit merk je doordat de motor temperatuur omhoog gaat dus hou de tempratuur in de gaten de eerste keer dat je weer gaat varen.

Je zou bv even de zwanenhals los kunnen halen om te kijken of er wat inzit.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 17 juli 2010 11:22 #137921

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Bedankt Fer,
Heb je nog tips wat voor schoon maak middel.
Ik zie op het forum azijn en speciaal spul van volvo.
Moet je dit middel rond pompen of een tijdje laten staan?
Wat is wijsheid.
groet jaap
Laatst bewerkt: 17 juli 2010 13:59 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 17 juli 2010 13:11 #137928

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als je een paar tientjes over heb zal ik voor een motor ontkalker gaan en niet voor zelfgemaakt spul de redenen hiervoor heb ik al eerder in dit topic gegeven.

Hoe je dit moet toe passen staat op de beschrijving van het middel.

Vaak moet je het in de wierpot gooien met een draaiende motor en dan een dag laten stilstaan.

De motor moet al op tempratuur zijn en natuurlijk de afsluiter naar de wierpot dicht draaien.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Motor ontkalken 17 juli 2010 14:13 #137931

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
OP het web kan ik geen leverancier vinden om motoren te ontkalken.
Adres is welkom
groet jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 15 okt 2012 16:54 #329994

  • Gandela
  • Gandela's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Een blijvend onderwerp en weer actueel aan het einde van het seizoen als de spullen weer winterklaar worden gemaakt.

ik heb een MD11c in mijn contest liggen die deze zomer bij volgas geven toch wel erg heet lijkt te worden, temperatuur in het rood en een "oververhitte" geur uit de motorruimte.
vorig jaar had ik 2 liter schoonmaakazijn een nachtje laten weken (eerst de thermostaat verwijderd en gecontroleerd of hij wel bij 60 graden C helemaal open is) waarbij ook de belangrijke koelkanalen werden bereikt (hoopte ik)
maar blijkbaar is het probleem niet opgelost. het is een motor van 30 jaar oud en is de "aderverlalking" hardnekkiger en ernstiger dan ik dacht. maar zo'n oudje open maken doe ik liever niet

op diverse fora wordt het spul van starbrite a 20 euro per liter aangeraden.
een korte analyse leert dat dit spul als werkzame stoffen 1-5% oxaalzuur en 5-10 % zoutzuur bevat. deze combinatie lost zowel kalk (zoutzuur) als roestvorming (oxaalzuur) op.

dit najaar ga ik een soortgelijke oplossing maken (bril en handschoenen!!) en hier een aantal keren de koelkanalen mee spoelen en inweken, voor een fractie van de kosten van een flesje merkspul.ik laat weten hoe dit gaat. als het goed is vreet deze oplossing het gietijzer niet of nauwelijks aan en lost de kalk en roest er uiteindelijk in op.

iemand anders nog nieuwe tips?

groet, Gerrit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor ontkalken 15 okt 2012 18:15 #330049

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Gerrit welkom op het forum

Als het koelwater te het is geweest is het heel goed mogelijk dat de uitlaadslang van binnen is los heeft gelaten (blazen heeft) dit vernauwd de doorvoer van koelwater en uitlaadgassen en zal de motor ook een te hoge temratuur geven, dus zou dit even nakijken en uiteraard ontkalken

Het zou niet mee val om een 30 jaar oude motor te ontkalken ten zij dit vaker is gedaan, als het niet lukt zit er niest ander op om de motor chemisch te ontkalken maar dit moet door een bedrijf gedaan worden

Succes

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.303 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl