Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: farymann A30

Re:farymann A30 04 nov 2010 21:13 #158791

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
En ik had nog wel zo een hekel aan natuurkunde… :S ’t was dat ik voor de leraar zijn platbodem een prachtige gebogen plank met houtsnijwerk had gemaakt en daardoor een zesje kreeg voor m’n natuurkunde-examen :laugh:
Gisteren en vandaag heftig bezig geweest. Het uit elkaar halen van de A30 gaat niet bepaald vlekkeloos… Het loshalen van de cilinderkop en zuiger ging vrij gemakkelijk. Maar… vreselijk zitten martelen om de keerkoppeling los te krijgen. De tandspie zat vastgeroest in het vliegwiel (in de demperplaat dus..). Een bus Caramba op de tast via de startmotoropening leeggespoten in het vliegwielhuis, in de hoop dat het de as zou bereiken en ik die de volgende dag los zou krijgen. Niet dus! Bleef er geen andere mogelijkheid over om de tandwielkast open te halen aan de achterzijde. Aldus snel geschreven maar heel wat langer over gedaan. De volhouder wint uiteindelijk en jawel, uit elkaar die vastgeroeste zooi! Duidelijk het gevolg van het onder water staan, wat een bagger zat er in… Enne, lastig om het hele blok boven het gasfornuis te houden.. gelukkig heb ik ook zo een klein gasbrandertje. Gebruikt voor het loshalen van de koppeling naar de schroefas en de inbusbouten van het demperplaathuis, waren zonder trucjes niet los te krijgen. Gevaar van imbusbouten is dat je de inwendige zeskant snel rotdraaid. Dus warm maken, kruipolie erop, tik op de kop, imbussleutel goed in de kop en met een hamer een paar flinke tikken tegen de sleutel.

Kop er af en zuiger los, bij de vertanding van het vliegwiel was toen al duidelijk te zien dat ik het ergste kon verwachten.. Waarom draait zo een vliegwiel niet in een oliebad trouwens, zou makkelijk kunnen.

En jawel, wat een roestzooi..

De tandwielkast uit elkaar, ook daarin nog veel roestwater!

Hoezo in het water gelegen…
Heel wat schoon te maken dus maar niets onherstelbaars tegengekomen en van de A40 is veel bruikbaar. Nu alleen het vliegwiel er nog af, helaas die maat ringsleutel van die grote vliegwielmoer en een vliegwiel-aftrekker heb ik niet in huis.. wordt een ritje naar de scheepsreparatiewerf morgen!
Heb meer foto’s van het uit elkaar halen maar is een beetje teveel om die hier allemaal te plaatsen. Wie interesse heeft kan ze bekijken op www.mijnalbum.nl/Album=6CWGE7V6
Het is heel leerzaam en heb er wel veel plezier in en het werkplaatshandoek van Pylk maak het een stuk gemakkelijker!
Wordt vervold uiteraard :)
Laatst bewerkt: 05 nov 2010 14:35 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 04 nov 2010 21:23 #158798

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
@Anjo: dankjewel voor de tip! Indien nodig ga ik daar zeker gebruik van maken. Ben nog niet iets tegengekomen wat onherstelbaar is maar dat kan nog komen... Lagers en keerringen zijn geen probleem, die kan ik hier bij een technische groothandel zo uit het schap krijgen en pakkingen zijn zelf te maken. Op zich is het best een eenvoudige motor. Ben wel heel benieuwd naar je ervaring met je Farymann...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 05 nov 2010 23:02 #158940

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Pas een beetje op met zomaar lager te kopen om op de hoek van de straat

Lager voor motoren hebben een bepaalde kwaliteit eis en moeten soms als paar gekocht worden.

Als paar bedoel ik mee lager die precies de zelfde normen hebben dit zijn broer en zus lager en die koop je per paar, er is ook een technische term maar die ben ik even kwijt

Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe dit bij Faryman is geregeld zal het maandag even op de zaak na kijken.

Pakking kun je op maakt maken maar ook gewoon kopen bij Koster dit scheelt een hoop werk en dan weet je ook meteen zeker dat je de juiste dikte pakking heb.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 09 nov 2010 21:39 #159571

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Vandaag het vliegwiel gedemonteerd. Grote moer, maatje 46, was natuurlijk niet los te krijgen :unsure: Een slagsleutel hielp niet, een grote dop met verlengde ratel werkte ook niet. Dus de vlam erop. Moer goed warm gestookt en jawel, klap na klap kwam de moer langzaam en moeizaam los. Trekstelletje gemaakt voor het vliegwiel welke met een conus op de krukas vastzit. Gelukkig ging dat beter, terwijl de brander weer werd ontstoken hoorde ik, terwijl ik de trekbouten stuk voor stuk aandraaide een doffe tik! En jawel, vliegwiel los. Pffff, wat een bagger kwam er weer tevoorschijn. Vreesde het ergste voor het krukaslager. ..

Viel mee gelukkig, de drukveren waren gebroken, de oliekeerring rot maar het krukaslager zelf is in orde, geen roest, geen geknars, geen speling of zwaar punt. Laat ik dus lekker zitten. (heb ik ook geen problemen met de lagers aanschaffen Fer ;) Het blok hoef ik nu niet verder uit elkaar te halen. Wel alles heel goed schoonmaken, kan denk ik net in de ultrasoonbak.
Daarna me op de cilinder geworpen. Zag er aan de binnenkant niet verkeerd uit. Een heel klein randje maar dat is met hoonen wel op te lossen. Maar de buitenkant... daar zat me een laag roest ter plaatse van de waterkoeling.

Met een bikhamer de ergste roet weggebikt, staalborstel erover, schuren en de groeven voor de o-ringen van de koelmantel opgeknapt. Ziet er nu weer goed uit.

Ook de zuiger mankeerde niets aan en ziet er, na het nodige poets en boenwerk, weer als nieuw uit.

Weer een vruchtbaar Farymanndagje dus :-)
Laatst bewerkt: 09 nov 2010 21:42 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 09 nov 2010 21:56 #159578

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
ps:hoe haal ik dat uitroepteken weg bij deze topic? was in eerst instantie wel even goed maar begin me er nu zelf aan te storen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 09 nov 2010 22:00 #159579

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Ik snap eigenlijk niet waarom je ook de lagers niet vervangt als het al zo ver uit elkaar ligt. Maar ja zelf weten natuurlijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 09 nov 2010 22:02 #159581

Goede lagers hoeven niet vervangen te worden?
Het leven begint pas bij 18 Bft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 09 nov 2010 22:09 #159584

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Het ding heeft onder water gezeten, is meestal niet zo gezond voor lagers. Zou sneu zijn als je de boel in elkaar hebt zitten en dan na een tijdje toch lagers moet vervangen. Heb geleerd om dat te doen wanneer het uit elkaar ligt, ook als ze nog goed lijken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 09 nov 2010 22:18 #159588

Ik doe dat ook meestal, ook bij twijfel.
En als ik die foto's zie...
Maarja, onlein zegt zelf: 'maar het krukaslager zelf is in orde, geen roest, geen geknars, geen speling of zwaar punt.'

Tja, wat moet je dan?
Het leven begint pas bij 18 Bft!
Laatst bewerkt: 09 nov 2010 22:19 door Woeste Wobbe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 09 nov 2010 22:40 #159595

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
@Proost, het blok heeft weliswaar onder water gestaan maar is daarna direct goed gespoeld en vol met olie weggezet. alles in het cartedeel ziet er dan ook nog prima uit en ik meet geen speling o.d op de krukaslagers. vervangen van die lagers is daarnaast geen sinecure... moet o.a. het tandwiel van de nokkenasaandrijving en de brandstofregelaar gedemonteerd worden. het weer in elkaar zetten vraagt ook nog eens veel speciaal gereedschap. kortom, daar zie ik erg tegenop en brengt ook behoorlijke kosten met zich mee. tot nu toe is het allemaal goed zelf te doen en heb ik het volste vertrouwen in de lagers. ik weet dat er een (klein) risico bestaat maar dat neem ik voor lief. heb inmiddels ook zo links en rechts gehoord dat de inwendige delen behoorlijk overbemeten zijn, vandaar dat het ook zo een zware motor is.. Duitse "grundligkeit" of zoiets ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 09 nov 2010 22:47 #159596

Bij de vraag of het verstandig is om lagers te vervangen gaat het er natuurlijk niet om hoe lastig dat karweitje is.
Als het lager echt goed is dan vervang je niet, anders wel.
Het leven begint pas bij 18 Bft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 10 nov 2010 09:06 #159640

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
@Onlein, ik snap je punt, is zoals je zegt veel meer werk en ander gereedschap misschien. Bij ieder draaiend lager gaat het niet er om hoe zwaar de machineonderdelen zijn uitgevoerd maar hierin is het lager de zwakste schakel.

Je kunt een lager alleen maar goed controleren wanneer het gedemonteerd en schoongemaakt is. Tegenwoordig heb je speciale apparatuur zodat je tijdens het draaien, in functie, een en ander kunt testen.
Misschien draaf ik wel wat door, er zijn veel lagers door mijn handen gegaan.

Gewoon doorgaan en de lagers laten zitten is een bewuste keus, er is niemand die je tegenhoudt of zegt dat je het anders moet doen. Het blijft een advies.

Succes met de werkzaamheden!.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 10 nov 2010 11:22 #159672

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
@Proost,
Je hebt me een slapeloze nacht bezorgd :S Viel wel mee hoor maar je hebt me wel aan het nadenken gezet. Ben aan het kijken of ik zonder al te grote problemen de krukas eruit kan halen om de lagers extra te laten controleren. Volgens het werplaatshandboek moet dat kunnen. Maar eerst nagegaan of ik de onderdelen, o.a. een loopring, die dan beslist vervangen moeten worden nog te krijgen zijn. Heb in ieder geval wel de juiste code van de lagers en met Koster Farymann in Rotterdam gebeld over wat er nog te krijgen is. Het komplete pakkingset is in ieder geval nog leverbaar. De lagers zijn van SKF dus moet ook geen probleem zijn... Pffff.... Toch maar alles uit elkaar :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 10 nov 2010 12:35 #159684

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Onlein ik ga je nog een slapenloze nacht bezorgen :laugh:

Denis heeft helemaal gelijk dat als je een revisie doet dat je de lager ook meeneem

MAAAARRR als je dit doet moet je dus ook de brandstof pomp weg nemen en deze zal dan niet meer op tijd staan het weet op tijd zetten van een pomp is niet makkelijk, verder zijn er nog een paar dingetjes die je ook al zag die je tegen gaan werken.

Het is dus kiezen tussen goed doen en iets minder goed doen

Als ik me het goed herinner zit er om deze motor een streekbrandstofpomp dit maak het wel iets makelijker

Slaap er nog maar een nachtje over en dan met frissen moet je besluit uitvoeren

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 10 nov 2010 22:53 #159811

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Lagers kan je het voordeligs rechtstreeks kopen bij Brammer in Amsterdam SKF dealer dan zit er niemand meer tussen die er ook aan moet verdienen.

Als het een kogellager is met gesloten kooi en hij loopt nog mooi kan je hem wel laten zitten maar een open lager die in het water heeft gelegen kan roest pikkels hebben en dan gaat die lawaai maken en is snel versleten.

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 10 nov 2010 23:11 #159813

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Aangezien ik graag leer, zowel van anderen als door zelf iets te doen, en daarnaast ook nog eens vreselijk nieuwsgierig ben, toch de krukas en nokkenas uit het blok gehaald.... Het is dat ik dankzij Pylk over het werkplaatshandboek beschik anders had ik het niet gedurfd om zover te gaan en er nu een leeg carter in de spoelbak staat!
Het is net als met de boot zelf, ben ik aan begonnen met de gedachte, “nu maak ik hem zoals ik het zelf wil”, met als gevolg dat er inmiddels heel wat meer werk is ontstaan dan de bedoeling. Zo ook met de motor :unsure: .
Proost heeft me niet alleen aan het denken gezet maar nog meer mijn nieuwsgierigheid gewekt, waarvoor dank! Het is een motor van meer dan 40 jaar oud, een oldtimer. Het was te verwachten dat er de nodige slijtageverschijnselen tevoorschijn zouden komen. Dacht aan oliekerinkje, een lagertje en impellertje van een waterpompje en meer van die kleine dingen die met een beetje geduld en wat handigheid wel te reviseren zijn. Motor had onder water gestaan dus wat roest was logisch. Met een beetje poetsen krijg ik dat wel weg. Ik heb eerlijk gezegd in eerste instantie ook gedacht dat het onderwater staan het grootste probleem zou blijken. Niets is echter minder waar… De leeftijd, en als gevolg daarvan slijtage, is hetgeen veel meer een rol speelt. En naarmate ik aan het demonteren ben, ingegeven door mijn leer- en nieuwsgierigheid, kom ik steeds meer tegen waarvan ik denk, dat neem ik ook nog maar “even” mee, hoe zit dat in elkaar, zou Proost gelijk hebben. Voel en zichtbaar was er niets aan de hand met de lagers, ook geen speling gemeten zelfs. Toch maar eens kijken en vandaar dat ik vanavond een leeg aluminium carter met dieselolie en kwast heb staan schoonmaken maar niet minder tijd heb besteed vandaag aan het aan de keukentafel zitten kijken naar een krukas en twee lagers.



Sjit, dat achterste lager ziet er toch wel slechter uit dan ik vermoede.. Zowel het binnenlager als de rollen zien er niet bepaald fris uit. Voorste lager valt gelukkig mee want is erg lastig te vervangen. En het drijfstanglager dan, dat kan alleen bij de fabriek volgens het wph..? Tot hoever ga ik en hoeveel Farymann's draaien nog lekker door met misschien wel veel slechtere lagers..






Wat voor keuze heb ik? “dus kiezen tussen goed doen en iets minder goed doen”, zoals Fer het schrijft, of is het kiezen tussen "goed en kwaad".. een levensvraag :side:
Die kan ik alleen beantwoorden als ik weet wat de kosten zijn, is het het geld wel waard om zo een oude motor volledig te reviseren?
Eerst maar eens met Koster in Rotterdam gebeld en een lijstje gemaild met onderdelen die ik nodig denk te hebben:

Type & nummer: Farymann 30A301189 n2500
Benodigde onderdelen algemeen:
• Compleet pakkingset, inclusief oliekeringen en indien mogelijk ook voor de keerkoppeling
• Kunststof vulplaatjes 0,35 en 0,5 mm t.b.v de brandstofopvoerpomp
• Set zuigerveren
T.b.v. vervangen krukaslager aan de vliegwielzijde en montage vliegwiel
• Krukaslager
• 2 stuks schotelveren
• Rubber O-ring
• Loopring
• Oliekering

Ook met v.d. Peijl Techniek gebeld met de vraag wat een “SKF-3NU09EN” lager kost. Was even schrikken, € 150. Dat maal twee is meer dan ik voor de motor heb gegeven. En de andere onderdelen, zoals een compleet pakkingset, inclusief oliekeringen e.d, zal ook wel het nodige kosten.
Kortom, het wordt niet één maar een paar nachtjes slapen. Afwachten wat “ Koster” voor “Kosten” voor me in petto heeft en of de onderdelen die ik nodig heb sowieso nog te krijgen zijn.
En nu dromen over een lange zeilreis en in slaap vallen door het gestamp en knarsende lager van m’n Farymann 30A :woohoo:
En weet je, het lijkt wel een liefdesrelatie met die gele ster, ben er nu al aan verknocht :blush:
Laatst bewerkt: 10 nov 2010 23:30 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 11 nov 2010 09:54 #159844

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Leuk dat je het goed nakijkt. Er zijn kleine waterpomptangetjes en daarmee kun je de cilindrische rollen er uit trekken om de rollen en de buitenring beter te kunnen inspecteren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 18 nov 2010 20:54 #161355

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
De kogel is door de kerk, uiteindelijk besloten alle lagers in het blok te vernieuwen…..
Ging natuurlijk niet zonder slag of stoot dus de warmstoker moest er weer aan te pas komen. Maar met beleid en moed is het carter nu leeg en staat samen met een steeds voller wordende doos met schoongemaakte onderdelen te wachten om weer in elkaar te worden gezet.
Wordt een aardige bestelling: nieuwe lagers, pakkingset, oliekeringen en nog enkele andere vervangingsonderdelen. Meeste is niet uit voorraad leverbaar dus wordt geduldig wachten, ik moet rekenen op een week of twee. Kan ik ondertussen ook kleppen/klepzittingen laten bewerken en verstuiver laten testen. Da's een klus voor de specialist.
In het algemeen vond ik het uit elkaar halen redelijk te doen. Niet echt speciaal gereedschap voor nodig gehad, alleen een dop 46 voor de moer van het vliegwiel zat niet in m’n doppendoos… Nu het lastigste achter de rug is en ik toch op nieuwe onderdelen moet wachten mooi de tijd om flink op te ruimen en soppen want dat uit elkaar halen en schoonmaken brengt aardig wat troep en oliestank met zich mee. Heb alle schoongemaakte onderdelen keurig in afsluitbare plastic zakjes gedaan. Alle losse delen van bijvoorbeeld de cilinderkop, waterpomp e.d. zitten bij elkaar in één zak. Zo hoef ik bij de montage niet te zoeken en vergeet ik niets! Het werkplaatshandboek geeft wel informatie maar is vrij summier. Vandaar dat ik bij elke stap foto’s heb gemaakt die ik kan raadplegen bij het in elkaar zetten.
Het is en blijft een heel leuk project, ik leer er veel van en weet straks precies hoe de motor in elkaar zit en waar eventuele problemen kunnen zitten.
Hier nog wat foto’s:

carter achterkant (vliegwielzijde)

carter voorkant (nokkenaszijde)

carter en doos met schone onderdelen

Wordt vervolgd :)
Laatst bewerkt: 18 nov 2010 20:56 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 18 nov 2010 21:43 #161364

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Dit wordt gewoon een nieuwe motor, SUPER.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 18 nov 2010 22:03 #161365

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
onlein schrijft:
[knip]
Het is en blijft een heel leuk project, ik leer er veel van en weet straks precies hoe de motor in elkaar zit en waar eventuele problemen kunnen zitten.

Zoals jij die motor aanpakt, zou het me verbazen als je na in elkaar zetten nog problemen tegenkomt.
Respect.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 18 nov 2010 22:04 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 22 nov 2010 09:42 #161840

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Dat ziet er grondig uit. Erg verstandig om alle lagers te vervangen. Zo duur zijn die niet en al helemaal niet tegen het werk dat er nodig is om het later alsnog te doen.
Bij de legerdump ligt nog vaak gereedschap in obscure maten voor weinig. zo'n dop 46 kost daar een fractie van wat ie nieuw kost.
Wellicht ten overvloede, maar hier wat ervaring mocht je dat ontberen:
Bij het monteren van mijn motorblok (motorfietsen) heb ik het carter vastgebout op een plank, die voor extra stabiliteit zorgde. Zo kon ik de krachten die soms nodig zijn goed kwijt zonder dat het carter verschoof.
Op de plank had ik een stukje tapijt geplakt, zodat kleine K schroefjes die onvermijdelijk uit je vingers glippen niet de hele hut door stuiteren. Alle gaten in het blok plakte ik af met ducktape zodat er geen vuil meer in kon, maar ook die schroefjes niet.
Let goed op dat je ALLE kanaaltjes voor olie grondig reinigt. Spoel ze door met wasbenzine of thinner. Ook alle delen die je terug krijgt van het revisie bedrijf. Vertrouw er niet op dat zij dat gedaan hebben (ervaring). Zet alles wat je monteert goed in de olie tijdens de montage.De oliepomp doet er even over om overal olie te krijgen en het duurt nog langer voor er werkelijk druk op staat. Al die tijd draait de boel zonder olie. Na een half uurtje draaien; olie verversen. Je wil niet weten hoeveel slijpsel er rondgetornd wordt. Na nog eens een uurtje; weer verversen. (Zelf herhaalde ik dat grapje nog eens, maar dat werd als erg overdreven gezien). Na enkele uren draaien, olie en ook het filter vervangen.
Heb je een momentsleutel?(dump) Voor carter, cylinder en kopbouten geldt vaak een aanhaalmoment. Probeer die te achterhalen en pas ze toe.

Als je de cylinder en zuiger laat hohnen bespreek EN MEET NA: de toleranties. Bij zo'n oud blok gelden vaak ruimere toleranties dan bij de huidige blokken. Je hebt echt iemand met ervaring nodig die goed weet wat hij doet als het gaat om de toleranties. Zowel de zuiger als de cylinder bepalen samen met welke tolerantie er gewerkt moet worden. Zelf heb ik er op toegezien dat mijn cylinders iets ruimer waren gehohned dan volgens de normen. Al te vaak vrienden gehad die na 2 vastlopers toch voor ruimere toleranties gingen. Een warmloper geeft meteen al grotere schade dan een iets ruimere tolerantie bij het begin.

veel succes, wat zal je smullen als dit blok zijn eerste klappen geeft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 22 nov 2010 12:37 #161884

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Mocht je ooit onderweg nog pech krijgen met deze motor dan weet je iig perfect hoe de boel in elkaar zit en zie je er dus niet tegenop op onderzoek uit te gaan. Alleen dat is een operatie als deze al waard en dan is het nog eens leuk om te doen ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 23 nov 2010 00:40 #162066

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
@ FMJ,
Ik wil langere reizen gaan maken met de Hurley en daarom alleen al wil ik alles van de motor weten. Hoor genoeg van zeilers die stranden omdat ze tegen motorproblemen aanlopen en niet weten wat te doen. Daarnaast is het op zich een eenvoudig blok met relatief weinig ingewikkelde toestanden en makkelijk te onderhouden. Met de juiste reserveonderdelen en gereedschap aan boord kan ik, onafhankelijk van anderen, die motor aan de pruttel houden :)
@Koko,
Nog een motorfiets én zeilfanaat, gaaf! Dan zal de volgende foto je wel aanspreken ;-)

Naast m'n Hurley ben ik ook volledig verknocht aan de Kawasaki Zephyr 1100. Heb er drie staan en rij er bijna het hele jaar op. Zowel boot als motor geven me een geweldig gevoel van vrijheid, zul je vast wel herkennen. Enne, niets mooiers dan op een zonnige dag lekker op de motor naar de jachthaven rijden en zeilen, toch? Wat je tips betreft, merk dus dat je ook een ervaren doe het zelf sleutelaar bent. Nu is het bij mij niet alleen hobby maar werk sinds enkele jaren ook veel voor een scheepsreparatiewerf. De lastige klussen, zoals het aanbrengen van lagers die eerst verwarmt moeten worden doe ik daar. Hebben alle aparatuur in huis zoals inductieverwarmer, pers, draaibanken, meetapparatuur, enzovoort. Plus een magazijn met een ruime voorraad aan alles wat met scheepstechniek te maken heeft, van vetkoort voor gland tot en met dop 46 ;-) Dat ik daar gebruik van mag maken is een groot voordeel. En natuurlijk kijk ik uit naar die eerste klappen, gaat er echt wel een flesje champagne open :)
Laatst bewerkt: 23 nov 2010 01:38 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 23 nov 2010 08:36 #162088

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Ah, ik vermoedde al meer ervaring achter de foto's van het blok. Erg handig zo'n werkplaats en mensen die er mee om kunnen gaan op de achtergrond. Zelf had ik zelfs nog nooit aan een brommertje gesleuteld, dus voor mij was het echt een hele excercitie. (Hulp gehad bij het carter)

Ben niet meer zo fanatiek aan hat rijden, maar het gevoel van vrijheid en al 7 jaar het genot van wat je eigenhandig in elkaar gezet hebt is nog steeds enorm. Elke keer als ik mijn motor, Triumph TR6 1960, aan trap komt dat even bovendrijven.

Veel succes met het blok en je boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 30 juni 2011 10:40 #204811

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
De start van dit draadje was zo veelbelovend.
Hoever ben je met de revisie?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl