Aangezien ik graag leer, zowel van anderen als door zelf iets te doen, en daarnaast ook nog eens vreselijk nieuwsgierig ben, toch de krukas en nokkenas uit het blok gehaald.... Het is dat ik dankzij Pylk over het werkplaatshandboek beschik anders had ik het niet gedurfd om zover te gaan en er nu een leeg carter in de spoelbak staat!
Het is net als met de boot zelf, ben ik aan begonnen met de gedachte, “nu maak ik hem zoals ik het zelf wil”, met als gevolg dat er inmiddels heel wat meer werk is ontstaan dan de bedoeling. Zo ook met de motor
.
Proost heeft me niet alleen aan het denken gezet maar nog meer mijn nieuwsgierigheid gewekt, waarvoor dank! Het is een motor van meer dan 40 jaar oud, een oldtimer. Het was te verwachten dat er de nodige slijtageverschijnselen tevoorschijn zouden komen. Dacht aan oliekerinkje, een lagertje en impellertje van een waterpompje en meer van die kleine dingen die met een beetje geduld en wat handigheid wel te reviseren zijn. Motor had onder water gestaan dus wat roest was logisch. Met een beetje poetsen krijg ik dat wel weg. Ik heb eerlijk gezegd in eerste instantie ook gedacht dat het onderwater staan het grootste probleem zou blijken. Niets is echter minder waar… De leeftijd, en als gevolg daarvan slijtage, is hetgeen veel meer een rol speelt. En naarmate ik aan het demonteren ben, ingegeven door mijn leer- en nieuwsgierigheid, kom ik steeds meer tegen waarvan ik denk, dat neem ik ook nog maar “even” mee, hoe zit dat in elkaar, zou Proost gelijk hebben. Voel en zichtbaar was er niets aan de hand met de lagers, ook geen speling gemeten zelfs. Toch maar eens kijken en vandaar dat ik vanavond een leeg aluminium carter met dieselolie en kwast heb staan schoonmaken maar niet minder tijd heb besteed vandaag aan het aan de keukentafel zitten kijken naar een krukas en twee lagers.
Sjit, dat achterste lager ziet er toch wel slechter uit dan ik vermoede.. Zowel het binnenlager als de rollen zien er niet bepaald fris uit. Voorste lager valt gelukkig mee want is erg lastig te vervangen. En het drijfstanglager dan, dat kan alleen bij de fabriek volgens het wph..? Tot hoever ga ik en hoeveel Farymann's draaien nog lekker door met misschien wel veel slechtere lagers..
Wat voor keuze heb ik? “dus kiezen tussen goed doen en iets minder goed doen”, zoals Fer het schrijft, of is het kiezen tussen "goed en kwaad".. een levensvraag
Die kan ik alleen beantwoorden als ik weet wat de kosten zijn, is het het geld wel waard om zo een oude motor volledig te reviseren?
Eerst maar eens met Koster in Rotterdam gebeld en een lijstje gemaild met onderdelen die ik nodig denk te hebben:
Type & nummer: Farymann 30A301189 n2500
Benodigde onderdelen algemeen:
• Compleet pakkingset, inclusief oliekeringen en indien mogelijk ook voor de keerkoppeling
• Kunststof vulplaatjes 0,35 en 0,5 mm t.b.v de brandstofopvoerpomp
• Set zuigerveren
T.b.v. vervangen krukaslager aan de vliegwielzijde en montage vliegwiel
• Krukaslager
• 2 stuks schotelveren
• Rubber O-ring
• Loopring
• Oliekering
Ook met v.d. Peijl Techniek gebeld met de vraag wat een “SKF-3NU09EN” lager kost. Was even schrikken, € 150. Dat maal twee is meer dan ik voor de motor heb gegeven. En de andere onderdelen, zoals een compleet pakkingset, inclusief oliekeringen e.d, zal ook wel het nodige kosten.
Kortom, het wordt niet één maar een paar nachtjes slapen. Afwachten wat “ Koster” voor “Kosten” voor me in petto heeft en of de onderdelen die ik nodig heb sowieso nog te krijgen zijn.
En nu dromen over een lange zeilreis en in slaap vallen door het gestamp en knarsende lager van m’n Farymann 30A
En weet je, het lijkt wel een liefdesrelatie met die gele ster, ben er nu al aan verknocht