Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: farymann A30

Re: farymann A30 31 aug 2011 15:01 #218588

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
mijn klik zit gelijk als ik hem in het werk zet terug halen gaat niet want dan zet ik hem weer uit het werk dus dan zal dat wel nprmaal zijn bij de farymann neem ik aan ik heb hem al zoveel mogelijk terug gezet met het gas stangetje maar zet ik hem nog lager dan kapt hij ermee dus lager kan ik hem niet zetten maar als jij zegt dat hij gelijk naar de 7 gaat dan zal het wel normaal zijn andere motoren kun je langzaam de box mee in varen met 2 of 3 kilometer per uur dat gaat dus met de farymann niet als je een keer een telefoon nummer hebt kunnen wij mischien met elkaar bellen als er vragen zijn of je moet het niet willen natuurlijk ???


Gr

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 31 aug 2011 18:30 #218637

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
In onze schouw staat een P30, dat is dezelfde motor maar iets lichter, meen ik. Er zit een dubbele handel bij één voor de koppeling en één voor het gas. Die laatste kan ik zo laag zetten dat hij heerlijk rustig loopt, echt geen 7 km/h.
Op mijn site kun je de werkplaatshandleiding en de gebruikershandleiding downloaden misschien heb je er wat aan om de afstelling te verbeteren.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 01 sept 2011 12:17 #218794

In onze zeeschouw zit een R30. Wij hebben maar 1 handel (wat ik overigens heel fijn vind), maar als ik hem in de lichtste vooruit stand zet, gaat hij ook nog behoorlijk hard. In het begin moest ik daar erg aan wennen, maar nu is het geen probleem meer. Ik zet het iets van te voren in zijn vrij en dan wordt de boot ook nog een tijdje voort geduwd en dan glijdt hij zo de box in, als het net niet genoeg is nog even een tikkie erbij en als hij te hard gaat even een pompje achteruit! Dus ik denk dat het bij mijn motor erbij hoort, want hij is in zeer goede staat, dus misschien hoort het bij de A30 er ook gewoon bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 01 sept 2011 12:44 #218801

Onze a30 (kiviet 820) heeft een enkele gashandle (omlaag is zacht, helemaal omlaag tevens uit, helaas zonder klik er tussen)
Ik kan hem dus rustig stationair laten lopen, zonder problemen.
Ik heb er nog de oorspronkelijke vaanstandschroef onder (jurjens) en die geef ik meestal een kleinere spoed zodat de aandrijving traploos minder wordt zonder dat de motor afslaat. Daarmee voorkom ik dat de motor afslaat wanneer ik aan het manouvreren ben...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 01 sept 2011 13:03 #218811

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Er zijn nagenoeg geen motoren waar je 2 knopen mee kunt varen en zeker geen 1 cilinder. Dat betekent gewoon schakelen. Wanneer je een 1 hendel systeem hebt gaat het wel maar aan een twee hendel systeem moet je gewoon goed wennen. Onze Farymann 1 cilinder hadden we met een 2 hendel systeem en toen er een nieuwe motor kwam ging dat over naar 1 hendel. Persoonlijk had ik geen problemen met 2 hendels, heb wel gemanoeuvreerd met de bediening in de machineamer, fluitje van boven en meer of minder gas, vooruit vrij of achteruit, maar mijn vrouw was maar wat blij met het 1 hendel systeem.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 01 sept 2011 17:05 #218901

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Burnleg schreef :
Hallo hoe krijg ik mijn farymann stationeer afgesteld als ik hem nu in het werk zet dan loopt hij al bijna 7 kilometer per uur dus als ik een box in wil moet ik in het werk en weer uit het werk ik krijg hem wel met het stangetje een beetje afgesteld maar als ik hem in het werk zet loopt hij gewoon te snel kan ik hem ook aan de brandstof pomp afstellen zo ja welke schroef

Gr

John

Hoi John

Er is maar een manier om het stationeer torental te verander en dat is om de veren van de regulateur in of uit te draaien, mar dan ga je er mar 50 omw op voor of achter uit.

Aan gezien ik geen voorstander ben om leken te laten sleutelen aan dit soort apparaten ga ik je het niet uitleggen. Overigen ben ik het met Proost eens dat het lastig is om een deze motor een laag toertal te laten lopen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 06 okt 2011 09:42 #228736

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo fer ik heb mijn waterpomp iut elkaar liggen ook een jabsco pompje dezelfde als jij gereviseerd nu is mijn vraag ik heb de keeringen eruit gehaald en die liggen bij mijn pomp allebij met de open zijden naar de impeller ik zij nergens dat busje zitten en nergens geen o ringetje klopt dit of moet er nog van alles bij ??

Gr

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 06 okt 2011 09:45 #228740

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo tussen de twee lagers zitten ook nog twee ringen die de lagers uit elkaar houden dit hoort toch ook niet denk ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 06 okt 2011 17:15 #228956

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De handleiding die ik gemaakt is voor een bepaalde type pomp maar Jabsco heeft er wel honderd verschillende type’s.
De handleiding laat zien wat je ongeveer tegen kunt komt en wat je moet doen om hem uit elkaar te halen, het is dus mogelijk dat er een of meerder onderdelen anders zijn.

Ik heb tientallen tekeningen in het archief zitten dus als je de juiste tekening van je pomp wilt hebben wil ik deze wel even doormailen maar dan moet ik wel het type nummer hebben dit
staat op de deksel.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 06 okt 2011 18:29 #228998

Jij moet toch wel een mega archief hebben
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 06 okt 2011 18:41 #229008

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je moet eens weten het zijn kasten vol in verschilden ruimtes

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 07 okt 2011 19:43 #229571

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
HET IS DEZELFDE ALS OP JOU FOTO DE 11260-211 MAAR IK HEB HEM AL WEG GESTUURD NAAR DRINKWAART MOTOREN ZIJ KIJKEN OF ER EEN ALTERNATIEVE POMP VOOR IS DIE VAN MIJ WAS DE AS AL INGELOPEN EN HET HUIS OOK VORIGE WEEK OOK NOG DE AS UIT DE KEERKOPPELING GELOPEN ZIT MAAR MET EEN BORG RINGETJE GEBORGT ALS HET LIPJE BREEKT IS DE BORGING WEG VOLGENS MIJ OOK EEN KWAAL DE KEERKOPPELING IS EEN NANNI B6
ALVAST WEER BEDANKT

GR

JOHN
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 08 okt 2011 04:38 #229619

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12515
Gaan we schreeuwen?? :(
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 08 okt 2011 09:52 #229653

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb even het na gekeken en er is inderdaad geen afstandsbus nodig, het is wel zo dat deze pomp hoewel de zelfde type serie 11150-0011 tot 1180-0006) zit er zo’n hier en dar kleine verschillen.
Maar goed je heb aangegeven dat het pomphuis ook slijtage vertoond en hier is niet meer tegen te doen dan de gehele pomp te vervangen.
De mannen van Drinkwaart zullen vast met en goede vervanger komen en het is overigens geen luxe hoor om na 10 tallen jaren deze pomp in zijn geheel te vervangen, want een versleten pomphuis zal voor minder koeling zorgen en zelf opeens kunnen stopen dit kan meer schade veroorzaken dan de koste van een nieuwe pomp.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 15 okt 2011 20:18 #231879

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo fer heb jij toevallig ergens een tekening van de jabsco pomp liggen waar de maten van de as en diverse opstaan ik laat een nieuwe as draaien en het pomphuis een nieuwe bronzen bus inzetten drinkwaart komt met een johnson pomp dat gaat wel maar dan moet ik de beugel gaan aan passen dan laat ik mijn eigen pomp dus gewoon reviseren door een goede bank werker dus als je toevallig iets hebt liggen met maten ???? het nummer van mijn pomp is 11260-211

Groeten

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 15 okt 2011 20:27 #231883

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
trouwens ik heb mijn farymann nu op 4 kilometer per uur terug kunnen brengen nu kan ik de box in zonder met de keerkoppeling te spelen speling van het gas hendeltje weg gehaald door er een busje met een koggeltje er tegen te zetten valt nu keurig terug in het kogelgaatje en dan houd hij zijn toeren mooi laag en de speling is weg dus kan hij door het bewegen niet zelf op en neer bewegen alleen moet ik nu als ik hem in het werk zet zelf een klein beetje gas bijgeven als hij een maal in beweging is dan blijft hij mooi in een laag toerental lopen een hele verbetering van 7 kilometer per uur naar 4 kilometer per uur :)

Groeten

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 16 okt 2011 12:43 #231930

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb geen tekening met maten voor deze pomp, maar als je het huis gaat verbussen zou ik voor een h7 passing gaan voor het asje en H7 voor het busje. Dit geeft ongeveer 0.03 mm speling en is volgen mij voldoende. De ander maten kan je overnemen van de oude as door middel met een schuifmaat de maat op te nemen..

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 17 okt 2011 16:18 #232255

  • yfje62
  • yfje62's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Hoi. Farymann.de hebben ons goed geholpen. succes Yvonne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 20 nov 2011 00:38 #241683

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hoi komt het wel eens voor dat de keerkoppeling van de farymann wel eens los loopt dat het lipje van de borg ring af breekt en dan loopt de as uit de koppeling de koppeling is een nanni B6 is nu al twee keer voor gekomen en zo ja hoe is dit probleem verholpen

Groeten

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 20 nov 2011 10:52 #241716

  • Burnleg
  • Burnleg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hoi komt het wel eens voor dat de keerkoppeling van de farymann wel eens los loopt dat het lipje van de borg ring af breekt en dan loopt de as uit de koppeling de koppeling is een nanni B6 is nu al twee keer voor gekomen en zo ja hoe is dit probleem verholpen

Groeten

John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 20 nov 2011 11:54 #241731

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1400
Op deze mistige zondag val ik zomaar met mijn neus in dit draadje.Ooit opgestart door Onlein.
Ik heb vanaf de eerte post gelezen en vond het een aanstekelijk relaas.
Geweldige enthousiaste doorzetter die Onlein.
Maar dan plotseling verdwijnt Onlein en is een post van Scharellaar ,gericht aan Pylk,die verwijst naar een door haar aan hem verzonden PB.,die kennelijk verduidelijkt waarom de posts van Onlein opeens stoppen.
Dit maakt mij best nieuwsgierig.
Of heb ik iets gemist?
Groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 20 nov 2011 12:35 #241737

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6502
Via het profiel van Onlein even gekeken naar zijn recentere forumactiviteit. In dit draadje vind je de reden, en weer een lezenswaardig relaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 20 nov 2011 13:52 #241750

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1400
Apae schreef :
Via het profiel van Onlein even gekeken naar zijn recentere forumactiviteit. In dit draadje vind je de reden, en weer een lezenswaardig relaas.

Ah, bedankt Willem.
Je maakt de dag weer goed.

Groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 20 nov 2011 14:16 #241751

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
ANDO schreef :
Op deze mistige zondag val ik zomaar met mijn neus in dit draadje.Ooit opgestart door Onlein....
Maar dan plotseling verdwijnt Onlein en is een post van Scharellaar ,gericht aan Pylk,die verwijst naar een door haar aan hem verzonden PB.,die kennelijk verduidelijkt waarom de posts van Onlein opeens stoppen.
Dit maakt mij best nieuwsgierig.
Of heb ik iets gemist?
Groet,
Herman.

Hallo Herman,

Tjonge wat mist en kou op een herfstige zondag al niet kunnen doen. Ik vroeg me ook al af waarom de revisie van die Farymann nou stil lag: andere interesses dus :( (dank Willem). En het PB'tje aan Scharrelaer? Ik heb haar de handleidingen van Farymann motoren gemaild. Omdat zij de zoveelste was die hem nodig had en het mailen iets van vier á vijf berichtjes kostte, heb ik de gebruikershandleiding en het werkplaatshandboek maar op de startpagina van mijn site gezet. Gezien de bezoekersaantallen wordt dat laatste wel gewardeerd :P

Misschien dat Scharrelaer nog een aanvulling heeft? ;)

Groets,

Pylk
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: farymann A30 20 nov 2011 18:03 #241820

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Burnleg schreef :
Hoi komt het wel eens voor dat de keerkoppeling van de farymann wel eens los loopt dat het lipje van de borg ring af breekt en dan loopt de as uit de koppeling de koppeling is een nanni B6 is nu al twee keer voor gekomen en zo ja hoe is dit probleem verholpen

Groeten

John



Hoi John

De koppeling is er een van een simpele constructie waardoor er relatief grote krachten op de onderdelen komt, zeker al het stationeer toerental te hoog is.

Dus bekijk even je stationeertoerental en let op de meeste toertellers geven verkeerd aan, daarom gebruik ik altijd een handtoerental apparaat (digitaal)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl