Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: farymann A30

farymann A30 25 okt 2010 13:33 #156781

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Beste zeilmaatjes,
Ben accuut op zoek naar de inbouwafmetingen van een Farymann A30. Wil er eentje tweedehands kopen voor m'n Hurley (zie topic projecten/renovatie en verbouw Hurley 22). Er is veel informatie te vinden hier op de site en internet maar kan nergens de inbouwmaten vinden.... Heel veel ruimte heb ik niet dus koop hangt af van de vraag of ik voor zo een motor plaats heb. Wie kan me helpen? Weet inmiddels dat Flipper in Veere er veel vanaf weet maar heeft ook geen inbouwmaten.
Laatst bewerkt: 09 nov 2010 22:20 door Delphi32. Reden: Uitroepteken weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 25 okt 2010 14:12 #156783

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Ik heb er ook één maar dan de P30, die heeft dezelfde afmetingen maar een iets kleiner vermogen.

Als je wilt kan ik je de gebruikershandleiding en de werkplaatshandleiding wel sturen, stuur me dan maar een PB.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 25 okt 2010 15:13 #156795

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Als je www.motoren.ath.cx/menus/farymann.php aanklikt dan zie je Farymann aan de L kant staan in een rij met andere types. Als je de juiste aanklikt kom je in een handleiding maar je ziet ook een paar dealernamen. Voor inbouwgegevens zou ik daar vragen.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 25 okt 2010 15:14 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 25 okt 2010 15:33 #156799

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Je hebt een boel mail :P
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 25 okt 2010 19:17 #156848

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Héél véél mail kun je wel zeggen Pylk. Superbedankt voor de gebruikershandleiding en de werkplaatshandleiding! Wordt door vriendin op haar werk uitgeprint en ingebonden, uiteraard op kosten van haar baas, zo hou ik het projekt betaalbaar ;-)
Ga donderdag naar de motor kijken en met een aan grote zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook kopen want vriendin vindt de gele kleur zo mooi...
Was de site ook al tegengekomen Proost, is dus best veel te vinden over de Farymann gelukkig. Onderdelen zal wat lastiger worden maar aangezien ik regelmatig op een scheepsreparatiewerf aan heel wat grotere motoren van zeeschepen werk komt die overhauling van dat "minimotortje" wel in orde. Kan beschikken over alle professionele apparatuur zoals draaibanken, freesmachines e.d. en bijhorende vakmensen voor als ik het zelf niet kan. Ik hou jullie op de hoogte!
Laatst bewerkt: 25 okt 2010 19:44 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 25 okt 2010 21:07 #156886

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Graag gedaan.

Die van mij is zwart met grijs, mijn vrouw vindt dat niet erg :P
Er zit een ouderwets mooi geluid in.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 25 okt 2010 22:17 #156896

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Onlein,

Voor onderdelen heb ik nog een blok liggen inclusief keerkoppeling.
Er zit alleen een kras in de cilinder.

Stuur ff PB als je interesse hebt.

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 26 okt 2010 08:35 #156939

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Stoffel schrijft:
Voor onderdelen heb ik nog een blok liggen inclusief keerkoppeling.

Deze?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 26 okt 2010 10:04 #156952

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
nee, staat nog niet op marktplaats
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 26 okt 2010 11:29 #156981

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Voor onderdel en dan voor al lagers en pakkingen zo je Koster in Rotterdam ook kunnen aanschrijven

Vraag me af waarom de motor te koop is de meeste Nederlanders zijn zuinig en gaan niet zomaar een motor vervangen en zij deze slecht is of zo


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 26 okt 2010 11:41 #156982

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
fer schrijft:
Voor onderdel en dan voor al lagers en pakkingen zo je Koster in Rotterdam ook kunnen aanschrijven

Vraag me af waarom de motor te koop is de meeste Nederlanders zijn zuinig en gaan niet zomaar een motor vervangen en zij deze slecht is of zo


Mvg Fer

Misschien was de motor los meer waard dan met boot eromheen :woohoo:
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 26 okt 2010 12:34 #156995

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
fer schrijft:

Voor onderdel en dan voor al lagers en pakkingen zo je Koster in Rotterdam ook kunnen aanschrijven

Vraag me af waarom de motor te koop is de meeste Nederlanders zijn zuinig en gaan niet zomaar een motor vervangen en zij deze slecht is of zo


Mvg Fer


Misschien was de motor los meer waard dan met boot eromheen

Heren, heren,
Wat jammer nou....

het verhaal is een stukken wel te herleiden van verschillende topics op het forum, maar in het kort:

- bij aanschaf boot vermeldde de verkoper dat er een probleem was met de motor, hiervoor wel een gedeelte af kunnen dingen, maar moesten zelf het probleem oplossen

- bleek een zuigerveer gesprongen te zijn die de 2 flinke krassen in de cilinder had achtergelaten, zo diep dat deze niet meer gehoond kon worden.

- Koster kon geen nieuwe cilinder meer leveren van dit type.

- Wij hebben toen een ander blok op de kop kunnen tikken in Friesland via Marktplaats en de cilinder hiervan kunnen gebruiken. De rest van dit blok hadden we in gedachte als onderdelen, mochten we het nodig hebben.

- inmiddels toch een nieuw blok gezet omdat ook met nieuwe cilinder de brommer ons nogal eens in de steek liet, met name met starten en schakelen.

Duzz: in de aanbieding - een bijna compleet A30 blok + cilinder met krasjes, pakkingset.

En mochten mensen het niet vertrouwen, hij is gratis op afspraak te bezichtigen.

Toch jammer ....... :(

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 26 okt 2010 12:41 #156998

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Sorry Stoffel,

Ik doelde meer op het gele blokje waar de TS het over heeft.
Bovendien was het niet direct bedoelt als serieuze opmerking.
Bij deze mijn excuses.

groet, Wybe
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 26 okt 2010 12:46 #156999

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Geef niet hoor, ben niet boos alleen teleurgesteld....
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 26 okt 2010 12:52 #157002

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
En ik had het daar ook over dat jij voor de man een onderdelen blokje heb is mooi natuurlijk

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 26 okt 2010 13:12 #157004

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6480
Stoffel, ik had de opmerking van Fer opgevat als gericht op de motor die Onlein aangeschafd heeft. Niet als commentaar op jouw aanbod.
Op zich is het een verstandig iets om je af te vragen als er een gebruikte motor wordt aangeboden. Als het doel toch al een complete revisie of onderdelendonor is luistert dat natuurlijk minder nauw dan als er een goed lopend motortje wordt verwacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 26 okt 2010 13:28 #157006

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Heren,

Maakt u niet druk, doe ik ook niet (meer) ;)

Cheerio,

Stoffel
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 29 okt 2010 08:19 #157578

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Zal ik dan maar even uitleggen hoe het zit B)
De Farymann A30M die ik sinds gisteravond, na het nodige afdingen, achter in de auto heb staan zat in een stalen knikspant zeilboot (lijkt sterk op een Sneekermeer). Student B. te U. kon deze zwaar verwaarloosde boot krijgen. Wilde er niet mee gaan zeilen maar een "grachtenboot" van maken. Nu had de "gulle" vorige eigenaar een stuk doek in één of ander uitlaatgat gestopt en deze is er door onbekende reden uit verdwenen en boot gezonken. Boot dezelfde dag boven water gehaald, motor eruit en direct gespoeld. B. had een kennis die de motor verder zou nakijken en in orde maken. Zoals dat wel vaker gaat met "kennissen" kwam daar dus niks van. Wel vond hij op marktplaats, tegen studentenprijs, een Faryman R30, meer pk's en dus beter geschikt voor een grachtenboot.. Vandaar de A30 te koop gezet en zo ben ik er aan gekomen! Nu weet ik inmiddels dat onderdelen niet voor het oprapen liggen, dus is een tweede blok als resereve een aardige optie..
Hopelijk gaat het dan niet zoals bij Stoffel en moet ik later alsnog een nieuwe(re) motor aan schaffen :dry:
Kortom, de kogel is door de kerk. Ik heb nu een Farymann A30M uit 1976 waar het nodige aan moet gebeuren en die qua inbouwmaten aan de forse (hoge) kant is. Misschien nodig dat ik een brugdekje maak of de motor wat meer in de kajuit moet plaatsen. Dat laatste is op zich misschien een goeie optie want dan kan ik er beter bij voor onderhoud.
Mijn vriendin heeft de gebruikershandleiding en werkplaatshandboek inmiddels afdgedrukt en keurig ingebonden, dus kan ik aan de slag.
Zal me niet vervelen komende winter :woohoo:
Laatst bewerkt: 29 okt 2010 08:20 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 29 okt 2010 18:28 #157652

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wij ook niet :)
Hou ons een beetje op de hoogte zeker al je de boel uit elkaar haalt met wat foto’s als je wilt is altijd leuk om te lezen en te zien.

Ik ben bang dat het van de winter hier in de technische hoek erg rustig wordt en ik geen verstand van zeil vraagstukken enzo dus heb ik nog wat te lezen. :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 01 nov 2010 18:14 #158074

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Dit zijn ze dan! Een Farymann A30 en een A40. De A30, met staande cilinder, moet uiteindelijk de boot in. So éééh, wat zijn die krengen zwaar, Duitse kwaliteit denk ik maar ;-)
Auto hing aardig achterover...

Zijn van hetzelfde bouwjaar (1976), te zien aan hetzelfde begingetal "30" van het motornummer. Behalve het carter is alles uitwisselbaar.



Bij de A30 ontbreken de startmotor en dynamo, die kan ik dus van de A40 overzetten.


Laatst bewerkt: 01 nov 2010 18:16 door onlein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 01 nov 2010 19:58 #158112

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Leuke foto’s ben benieuwd naar je vordering van de winter

Succes

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 02 nov 2010 19:31 #158298

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Omdat het te druilerig weer was om aan de boot zelf te werken me maarop de motor gestort vandaag. Om niet gelijk al te grote zaken aan te pakken begonnen met de waterpomp. Die was niet rond te krijgen.


zo zag de pomp eruit...

Pomp, inclusief de aluminium steun, van de motor gehaald. Daarna als eerste een merkteken (centerpunt) ingeslagen in zowel pomphuis als steun zodat bij het terugbouwen ik precies weet hoe het moet zitten. Kan natuurlijk bijna niet verkeerd gaan maar toch, je zal de pomp maar op zijn kop terugzetten..
Alles verder uit elkaar gehaald. Eerst het deksel van het impellerhuis en daarna het pomphuis los van de steun. De as bleef in de steun zitten want is daar gelagerd met twee kogellagers. Die waren dus vastgeroest, geen beweging in te krijgen. Uit de steun waren ze, inclusief asje, vrij makelijk los te tikken na het verwijderen van een borgring. Om de lagers van het asje af te krijgen een eenvoudig trucje toegepast; de lagers even verwarmen boven het fornuis daarbij oplettend dat het asje zelf niet warm werd. De lagers zetten dan ietsje uit en zijn makkelijk van de as te tikken.
Alle onderdelen grondig schoongemaakt met staalborstel, schuurpapier, scotch-brite en cleaner. De binnenkant van het impellerhuis zelfs gepolijst, gaat de impeller langer mee!
Morgen nieuwe impeller, lagers en keerringen halen. Vannacht de as in het vriesvak waardoor deze ietsje krimpt en de lagers er morgen makkelijk op te tikken zijn. Al met al een leuk begin van de revisie, geeft toch wel aardig wat voldoening als zo een onderdeel dan als nieuw op m'n buro ligt!


alles schoon, lagers en keerringen zijn rot. Impeller ziet er nog redelijk uit maar voor de zekerheid toch een nieuwe erin.

het pomphuis.

afdekplaat met typeaanduiding, blinkie blinkie :-)

kon het niet laten alles even "los" in elkaar te zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 02 nov 2010 20:59 #158325

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je ben goed bezig ik zou het niet vel ander doen.

Allen ik neem een brander in plaat van het fornuis me vrouw word gek al er ook maar een onderdeel ergens in huis licht en al helemaal in de keuken :laugh:

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 02 nov 2010 20:59 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 04 nov 2010 18:39 #158752

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12510
Mocht je nou klem lopen met bestellen van onderdelen, de NoordHollandse Motoren revisie in Winkel leeft zo'n beetje van t handelen in Farymannetjes.
Ze bouwen sloepen waar ze graag zo'n hakkepuf inzetten.
Hebben mij met mn A30 ook prima geholpen.
Suc6 Anjo
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:farymann A30 04 nov 2010 19:31 #158756

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
onlein schrijft:
... een eenvoudig trucje toegepast; de lagers even verwarmen boven het fornuis daarbij oplettend dat het asje zelf niet warm werd. De lagers zetten dan ietsje uit en zijn makkelijk van de as te tikken.... Vannacht de as in het vriesvak waardoor deze ietsje krimpt en de lagers er morgen makkelijk op te tikken zijn.

Hier gaat mijn natuurkundedocentenhart van gloeien: heeft het proefje met de bol en ring van 's Gravensande toch nut gehad :silly:
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 04 nov 2010 19:34 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl