Omdat het te druilerig weer was om aan de boot zelf te werken me maarop de motor gestort vandaag. Om niet gelijk al te grote zaken aan te pakken begonnen met de waterpomp. Die was niet rond te krijgen.
zo zag de pomp eruit...
Pomp, inclusief de aluminium steun, van de motor gehaald. Daarna als eerste een merkteken (centerpunt) ingeslagen in zowel pomphuis als steun zodat bij het terugbouwen ik precies weet hoe het moet zitten. Kan natuurlijk bijna niet verkeerd gaan maar toch, je zal de pomp maar op zijn kop terugzetten..
Alles verder uit elkaar gehaald. Eerst het deksel van het impellerhuis en daarna het pomphuis los van de steun. De as bleef in de steun zitten want is daar gelagerd met twee kogellagers. Die waren dus vastgeroest, geen beweging in te krijgen. Uit de steun waren ze, inclusief asje, vrij makelijk los te tikken na het verwijderen van een borgring. Om de lagers van het asje af te krijgen een eenvoudig trucje toegepast; de lagers even verwarmen boven het fornuis daarbij oplettend dat het asje zelf niet warm werd. De lagers zetten dan ietsje uit en zijn makkelijk van de as te tikken.
Alle onderdelen grondig schoongemaakt met staalborstel, schuurpapier, scotch-brite en cleaner. De binnenkant van het impellerhuis zelfs gepolijst, gaat de impeller langer mee!
Morgen nieuwe impeller, lagers en keerringen halen. Vannacht de as in het vriesvak waardoor deze ietsje krimpt en de lagers er morgen makkelijk op te tikken zijn. Al met al een leuk begin van de revisie, geeft toch wel aardig wat voldoening als zo een onderdeel dan als nieuw op m'n buro ligt!
alles schoon, lagers en keerringen zijn rot. Impeller ziet er nog redelijk uit maar voor de zekerheid toch een nieuwe erin.
het pomphuis.
afdekplaat met typeaanduiding, blinkie blinkie
kon het niet laten alles even "los" in elkaar te zetten