Bij twijfel is een distributieriem eenvoudig te herkennen: dat is altijd een platte brede getande riem, die op de krukas over een getande poelie draait. Alleen spanrollen (waar de "achterkant" van de riem over loopt) kunnen tandeloos zijn, alle poelies zijn dat niet. Een distributieriem zit meestal (maar niet altijd) achter deksels verstopt.
Getand in de breedte dus! Een multiriem heeft ribbels in de lengterichting en is dus geen distributieriem. Een V-snaar is smal en "dik", kan soms ook getand lijken, maar zal niet over getande schijven lopen. Is dus ook geen distributieriem.
Gelukkig hebben de meeste boten een ketting of een koningsas, geen distributieriem. Een distributieriem vind ik eigenlijk sowieso niet op z'n plaats in een boot, maar daar dacht VP kennelijk anders over.
Ik doe al vele tonnen lang zelf onderhoud (inclusief distributieriemen) aan auto's en heb nog nooit een probleem gehad met zelf gemonteerde riemen. Zodoende het volgende. Je maakt mijns inziens een aantal denkfouten in je oordeel over de huidige riem.
- De juiste riemspanning kan iets per merk/type motor en riem verschillen. Lengte en breedte van de riem is van invloed daarop, bijvoorbeeld. Die schaalverdeling op je riemspanningsmeter is leuk bedacht, maar wel wat
te generiek. Dit is geen "one size fits all" verhaal. Ik zou die kleuren dus met een korrel zout nemen, en de fabrieksspecificaties aanhouden, hoewel die meestal alleen over het monteren van een
nieuwe riem iets zeggen. Maargoed, met de specificatie van een nieuwe in de hand, kun je deze schaalverdeling wel "ijken".
- Is deze riemspanningmeter wel bedoeld voor tussentijdse controles, of alleen als montagehulp? Dat de spanning op den duur na montage iets terugloopt is namelijk normaal en niet per se zorgwekkend. Toch iets wat ik op gevoel zou beoordelen dus
- Visuele inspectie geeft nooit garantie dat de riem goed is. Je kunt van buitenaf niet zien hoe het inwendige canvas eraan toe is, je kunt hoogstens het rubber een beetje beoordelen. Ook de spanrol(len) kun je in gemonteerde toestand moeilijk beoordelen.
Op tijd vervangen is dus de enige goede manier, termijn van de motorfabrikant aanhouden. Bij twijfel (laatste vervanging onbekend?) vernieuwen. Het is gebruikelijk om de datum van vervanging (en eventueel stand urenteller) daarbij op een sticker op het distributiedeksel te kalken, zodat jij of een volgende eigenaar in de toekomst niet meer hoeft te twijfelen.
Nog een paar algemene aandachtspunten voor distributieriemen:
Bij vervanging pak je eigenlijk
altijd eventuele spanrollen (en waterpomp als die distributieriem-aangedreven is) mee, tenzij je absoluut zeker weet dat die HEEL ERG recent
en in ZEER goede staat zijn. Zelden of nooit laten zitten dus.
Een goed gemonteerde riem blijf je in principe vanaf. Hermonteren van een gebruikte riem is ernstig "frowned upon"/"not done", zeker gezien de prijs van een nieuwe (meestal ordegrootte 3 tientjes) en de gevolgschade als het misgaat. Doe je dat toch, let er dan op dat je een lagere spanning aanhoudt dan voor een nieuwe riem. De rek is er een beetje uit zegmaar, daarom.
Vergeet na het monteren van een riem niet de motor een paar slagen op de hand te draaien en daarna de spanning nog eens te meten.