Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Toch best even de distributieriem checken

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 09:33 #184000

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Bij een en nieuwe riem moet zo’n 425-465N meten en bij een gebruikte tussen de 340N tot 370N maar er word pas weer gespannen als de meter minder dan 270N aan geeft.

Als dit zo is dan moet je de riem spannen naar de gebruikte riem warden dit is dus 340N tot 370N

Een roem moet om de 6 jaar vervangen worden, koste van materialen zijn €250


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 10:01 #184007

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
sailbleu schreef :
Toch staat iedere booteigenaar voor dit onderhoud , een distributieriem moet nou eenmaal vervangen worden. En ofwel laat je een professional komen en betaal je je blauw (tegenwoordig donkerblauw) ofwel laat je je informeren over de gang van zaken en schaf je het noodzakelijke gereedschap aan om de klus te klaren.
Voor dat nou de halve ZF-bevolking in een angststuip vliegt en zich naar boot spoedt om de distrubutieriem te bekijken, lijkt het me wel aardig als een paar zaken worden opgehelderd.

Jouw Volvo heeft kennelijk een distributieriem die de kleppen bediend. Als die breekt, draait de motor behoorlijk in de soep en is reparatie een kostbare kwestie.
Zelf heb ik een Vetus-Mitsubishi. Voorop het blok zit ook een distributieriem, maar die bediend alleen de dynamo en de waterpomp. De handleiding van de motor noemt alle noodzakleijk onderhoud, van olie verversen tot kleppen stellen, maar over een distributieriem die de krukas en daarme kleppen bediend wordt niet gesproken.
Over de distributieriem voor de waterpomp en de dynamo doet de handleiding niet moeilijk. Die moet zo strak staan dat ie niet meer dan 12 mm kan worden ingedrukt als je er met een kracht van 10 kgf tegen drukt. Niks geen gedoe met meters en gewoon vervangen als ie rafels of scheurtjes begint te vertonen. Zelf heb ik de stelregel dat ik de riem één keer naspan. Staat ie op een geven moment weer te slap, dan vervang ik hem. En dat kost een stuk minder dan 250 euro aan materiaal.

Misschien kan Fer even zijn licht laten schijnen over de verschillen tussen diverse motoren in dit verband, dan zijn een aantal niet-Volvo-eigenaren waarschijnlijk weer gerustgesteld.

--
stegman
Laatst bewerkt: 19 mrt 2011 10:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 10:20 #184015

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Voorop het blok zit ook een distributieriem

De riem die jij bedoelt, Lodewijk, is geen distributie riem.
Dat is een multieriem, met langsgroeven patroon, altands bij moderne motoren, bij de oudere typen is dat gewoon de alom bekende V-snaar.

De distributie riem drijft idd de nokkenas de brandstofpomp en vaak ook de waterpomp aan.
Deze riem heeft dwarse groeven, beter gezegd een soort tanden.
Slippen kan deze riem niet, wat wel voorkomt is bij een echt veel te lage spanning, dat de riem een tandje doorschiet.
Dit ie bij een diesel meestal funest maar komt bijna nooit voor.
Meestal breken ze, dit door ouderdom en veel wisselende belasting, zoals bij automotoren.

Ik durf te stellen dat de wisselende belastingen bij bootmotoren vrijwel nooit een oorzaak kan zijn van breuk.
Ouderdom natuurlijk wel, de door Fer gestelde standtijd van 6 jaar is dan ook een veilige marge.

Bij veel oudere motoren, maar ook de allernieuwste wordt vaak een disributie ketting toe gepast.

Let wel, distributie riemmen worden enkel en alleen toegepast op motoren met een bovenligende nokkenas en BBm;s
De bij de ZF érs meest gebruikte dieseltjes zijn met onderligende nokkenas, die met de kleptuimelaars en stangetjes.
Deze worden aangedreven door ketting en/of tandwielen, hier is normaal gesproken geen onderhoud aan nodig.

Bij de laatste generatie motoren stapt men dus weer af van distriebutie riem techniek, vooral om de hier voornoemde nogal korte standtijd en onderhouds intervallen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 19 mrt 2011 10:41 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 10:39 #184020

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
ron b schreef :
De riem die jij bedoelt, Lodewijk, is geen distributie riem.
Dat is een multieriem, met langsgroeven patroon, altands bij moderne motoren, bij de oudere typen is dat gewoon de alom bekende V-snaar.
Ik gebruikte inderdaad de verkeerde naam. Mijn handleiding noemt het een V-snaar.
De distributie riem drijft idd de nokkenas de brandstofpomp en vaak ook de waterpomp aan.
Bij veel oudere motoren, maar ook de allernieuwste wordt vaak een disributie ketting toe gepast.

Bij de laatste generatie motoren stapt men dus weer af van distriebutie riem techniek, vooral om de hier voornoemde nogal korte standtijd en onderhouds intervallen.
Hier zit dus precies de verwarring die zou kunnen ontstaan. Wat zijn oudere motoren, wat zijn de allernieuwste, c.q. laatste generatie usw., usw. In welke categorie valt bijvoorbeeld de Vetus M3.09?
Duidelijk is dat het verhaal van de TS niet voor alle motoren geldt, terwijl er de suggestie van uitgaat dat dit wel het geval is; er wordt gesteld dat iedere eigenaar voor dit probleem komt te staan. Dat lijkt mij niet het geval en het leek me goed als dat door de erkende deskundigen even werd bevestigd.

Naschrift: ik zie dat je je postje nog even hebt bijgewerkt. Dat maak het een stuk duidelijker; het geeft nu de antwoorden die ik graag even wilde zien.

--
stegman
Laatst bewerkt: 19 mrt 2011 10:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 10:43 #184021

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hoi Lodewijk, ik heb bovenstaand bericht nog even iets aangepast.
Wellicht geeft dat wat meer licht in de duisternis ;)
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 10:47 #184022

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Er zijn inderdaad verschillende motoren met verschillende distributie overbrengingen.
Zoals gesteld is VP - althans de mijne - er één met distributieriem , mogelijk zijn Yanmar , Vetus en andere van een andere distributie voorzien , dat weet ik niet.
Alternatieven zijn ketting of tandwielen , allemaal beduidend lawaaieriger dan een riem , maar wel geruststellender.
Het is niet de bedoeling om iedereen de stuipen op het lijf te jagen , maar een gewaarschuwd schipper is er 2 waard.
Mijn bijdrage (zoals alle anderen) was informatief bedoeld , niet belerend , bedreigend of angstaanjagend.
Struisvogels raad ik dan aan om mijn bijdragen niet meer te lezen.

Huis , tuin en keuken handleidingen spreken nooit over de distributieriem , dat vindt je enkel in de werkhuismanuels die er zijn voor de professionals.
Men gaat er bij de fabrikant van motoren vanuit dat dergelijk onderhoud gebeurt door gespecialiseerde vakmensen , niet door de onkundig en haast ongeletterd geachtte booteigenaars.

En alvorens ik een volgende reactie naar het hoofd krijg geslingerd in de zin van ...'schoenmaker blijf bij uw leest' , laat vervangen van distributieriemen over aan (pijnlijk dure) vaklui , ik volgde zelf jaren geleden (voor de fun) avondcursussen automechanica , auto elektriciteit en carrosserie. Vandaar mijn verwijzing naar het zelf vervangen van auto distributieriemen in mijn initiele post.
De raad en daad kreeg ik van de leerkrachten.

Maar je hoeft geen gediplomeerde te zijn om die dingen zelf te ondernemen , goed en egschikt gereedschap is al minstens de helft van het werk. En met alle respect voor professionals zoals (vermoed ik) Fer en mogelijk anderen op dit forum , maar de prijzen voor onderhoud aan boten (denk alleen al aan verplaatsing) zijn tegenwoordig zo buiten proportie dat doehetzelf eigenlijk al een noodzaak is geworden.
Leven en laten leven is mijn motto , maar als ik 500 Euro kan uitsparen en de distributieriem zelf vervangen , dan kan ik met dat geld samen met de familie en/of vrienden al een lekker restaurantje uitpikken.
Ook dat is een vorm van leven en laten leven.
Ik vermoed dat er nog zijn die zo denken.
Sorry Fer .

Voor de rest was zijn opmerking over het vervangen van de riem na 6 jaar toch wel iets onvolledig dacht ik.
Er is ook zoiets - en dat weet hij absoluut ook - dat het aantal gedane kilometers (uren in geval van een boot) ook bepalend is voor het tijdstip van de vervanging.
Vermits ik niet in het bezit ben van de omschrijving over het wanneer van de vervanging van onderdelen zoals de distributieriem aangaande scheepsmotoren wierp ik deze vraag in de groep wetende dat er wellicht nog andere schippers mee zouden gebaat zijn.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 10:49 #184023

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
ron b schreef :
Hoi Lodewijk, ik heb bovenstaand bericht nog even iets aangepast.
Wellicht geeft dat wat meer licht in de duisternis ;)
Ja, prima: zie mijn naschrift in de vorige post.
Persoonlijk zat ik er niet zo mee; voor de M3.09 is het een non-issue voor zover ik kan zien. Maar ik dacht even aan de mensen die wat minder kennis van hun motor en van motortechniek hebben.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 10:50 #184024

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik zie nu dat Ron ook al een opmerking maakte aangaande het soort distributieriem.
We zijn nu aan het brainstormen , dat is toch ook de onderliggende bedoeling van fora neem ik aan.
Iedereen leert er het zijne uit.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 11:03 #184026

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27838
sailbleu schreef :
Mijn bijdrage (zoals alle anderen) was informatief bedoeld , niet belerend , bedreigend of angstaanjagend.
Dat snap ik, maar iemand met weinig kennis zou er toch van kunnen schrikken. Ik neem je verder niks kwalijk, hoor. We proberen hier met elkaar licht in de disternis te brengen.
Huis, tuin en keuken handleidingen spreken nooit over de distributieriem , dat vindt je enkel in de werkhuismanuels die er zijn voor de professionals.
Men gaat er bij de fabrikant van motoren vanuit dat dergelijk onderhoud gebeurt door gespecialiseerde vakmensen , niet door de onkundig en haast ongeletterd geachtte booteigenaars.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De handleiding van de Vetus M3-09 gaat er vanuit dat je bijvoorbeeld het kleppen stellen zelf doet. Om over het vervangen van impellers en het schoonmaken van de warmtewisselaar maar te zwijgen. Er staat een keurig onderhoudsschema in. In dat schema wordt nergens verwezen naar normale onderhoudsklussen die door een vakman zouden moeten worden gedaan. Het spannen c.q. vervangen van een distrubutieriem lijkt mij ook zo'n normale onderhoudsklus. Bij mijn auto moet ie namelijk om de 120.000 km worden vervangen. Dat staat gewoon in het instructieboekje van de auto.
Voor wat betreft mijn bootmotor ga ik er dus vanuit dat er geen distributieriem hoeft te worden gespannen, c.q. vervangen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 11:16 #184028

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Huis , tuin en keuken handleidingen spreken nooit over de distributieriem , dat vindt je enkel in de werkhuismanuels die er zijn voor de professionals.

De meeste mensen staan hier idd niet bij stil als ze een (boot)motor of automobiel aanschaffen.
Vaak heb je ook geen keuze, zoals bij de meeste BBm,s en motorfietsen.

Bij mijn huidige auto heb ik de keuze bewust wel gemaakt, het ontbreken van een distrie.riem was een must.

De vorige van ons was een Renault Clio 16V, volgens de dealer met een standtijd van tussen de 40.000 en 80.000 km, de ruime interpretatie alleen al :(

Bij de garage algauw een klusje van €1000,=
Nu heb ik in mijn leven al heel wat riempje,s vervangen, meestal mooi werk, en ja wel, lekker geld verdienen ;) .

Met die Clio ben ik toch een hele zaterdag behoorlijk aan het stoeien geweest bij 60.000 km.
Die vond ik niet leuk, zo,n motor moet ik dus niet meer in mijn voertuig.

Nu een 207 met een 1.6 VTi, door Peugeot en BMW samen ontwikkeld voor de Mini en de kleine Peugeots, en guess what, lekker met een ouderwetse dubbele ketting :)
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 19 mrt 2011 11:18 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 11:33 #184030

lodewijk stegman schreef :
ron b schreef :
De riem die jij bedoelt, Lodewijk, is geen distributie riem.
Dat is een multieriem, met langsgroeven patroon, altands bij moderne motoren, bij de oudere typen is dat gewoon de alom bekende V-snaar.
Ik gebruikte inderdaad de verkeerde naam. Mijn handleiding noemt het een V-snaar.
De distributie riem drijft idd de nokkenas de brandstofpomp en vaak ook de waterpomp aan.
Bij veel oudere motoren, maar ook de allernieuwste wordt vaak een disributie ketting toe gepast.

Bij de laatste generatie motoren stapt men dus weer af van distriebutie riem techniek, vooral om de hier voornoemde nogal korte standtijd en onderhouds intervallen.
Hier zit dus precies de verwarring die zou kunnen ontstaan. Wat zijn oudere motoren, wat zijn de allernieuwste, c.q. laatste generatie usw., usw. In welke categorie valt bijvoorbeeld de Vetus M3.09?
Duidelijk is dat het verhaal van de TS niet voor alle motoren geldt, terwijl er de suggestie van uitgaat dat dit wel het geval is; er wordt gesteld dat iedere eigenaar voor dit probleem komt te staan. Dat lijkt mij niet het geval en het leek me goed als dat door de erkende deskundigen even werd bevestigd.

Naschrift: ik zie dat je je postje nog even hebt bijgewerkt. Dat maak het een stuk duidelijker; het geeft nu de antwoorden die ik graag even wilde zien.

--
stegman

Van de meeste motoren kun je wel bijv. een onderdelencatalogus downloaden. Van de Vetus bijvoorbeeld op de website onder Instructies bij de betreffende motoren.
Voor de Volvo Penta's kun je allerlei tekeningen bekijken op marinepartseurope.com.
Op de onderdelentekeningen kun je wel zien of er een distributieriem , tandwielen of ketting wordt gebruikt.
Bij kline motoren wordt vrijwel nooit een distributieriem gebruikt omdat er weinig bovenliggende nokknassen worden toegepast.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 11:46 #184032

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Bij twijfel is een distributieriem eenvoudig te herkennen: dat is altijd een platte brede getande riem, die op de krukas over een getande poelie draait. Alleen spanrollen (waar de "achterkant" van de riem over loopt) kunnen tandeloos zijn, alle poelies zijn dat niet. Een distributieriem zit meestal (maar niet altijd) achter deksels verstopt.

Getand in de breedte dus! Een multiriem heeft ribbels in de lengterichting en is dus geen distributieriem. Een V-snaar is smal en "dik", kan soms ook getand lijken, maar zal niet over getande schijven lopen. Is dus ook geen distributieriem.

Gelukkig hebben de meeste boten een ketting of een koningsas, geen distributieriem. Een distributieriem vind ik eigenlijk sowieso niet op z'n plaats in een boot, maar daar dacht VP kennelijk anders over.

Ik doe al vele tonnen lang zelf onderhoud (inclusief distributieriemen) aan auto's en heb nog nooit een probleem gehad met zelf gemonteerde riemen. Zodoende het volgende. Je maakt mijns inziens een aantal denkfouten in je oordeel over de huidige riem.

- De juiste riemspanning kan iets per merk/type motor en riem verschillen. Lengte en breedte van de riem is van invloed daarop, bijvoorbeeld. Die schaalverdeling op je riemspanningsmeter is leuk bedacht, maar wel wat te generiek. Dit is geen "one size fits all" verhaal. Ik zou die kleuren dus met een korrel zout nemen, en de fabrieksspecificaties aanhouden, hoewel die meestal alleen over het monteren van een nieuwe riem iets zeggen. Maargoed, met de specificatie van een nieuwe in de hand, kun je deze schaalverdeling wel "ijken".

- Is deze riemspanningmeter wel bedoeld voor tussentijdse controles, of alleen als montagehulp? Dat de spanning op den duur na montage iets terugloopt is namelijk normaal en niet per se zorgwekkend. Toch iets wat ik op gevoel zou beoordelen dus :blush:

- Visuele inspectie geeft nooit garantie dat de riem goed is. Je kunt van buitenaf niet zien hoe het inwendige canvas eraan toe is, je kunt hoogstens het rubber een beetje beoordelen. Ook de spanrol(len) kun je in gemonteerde toestand moeilijk beoordelen. Op tijd vervangen is dus de enige goede manier, termijn van de motorfabrikant aanhouden. Bij twijfel (laatste vervanging onbekend?) vernieuwen. Het is gebruikelijk om de datum van vervanging (en eventueel stand urenteller) daarbij op een sticker op het distributiedeksel te kalken, zodat jij of een volgende eigenaar in de toekomst niet meer hoeft te twijfelen.

Nog een paar algemene aandachtspunten voor distributieriemen:

Bij vervanging pak je eigenlijk altijd eventuele spanrollen (en waterpomp als die distributieriem-aangedreven is) mee, tenzij je absoluut zeker weet dat die HEEL ERG recent en in ZEER goede staat zijn. Zelden of nooit laten zitten dus.

Een goed gemonteerde riem blijf je in principe vanaf. Hermonteren van een gebruikte riem is ernstig "frowned upon"/"not done", zeker gezien de prijs van een nieuwe (meestal ordegrootte 3 tientjes) en de gevolgschade als het misgaat. Doe je dat toch, let er dan op dat je een lagere spanning aanhoudt dan voor een nieuwe riem. De rek is er een beetje uit zegmaar, daarom.

Vergeet na het monteren van een riem niet de motor een paar slagen op de hand te draaien en daarna de spanning nog eens te meten.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2011 11:52 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 11:50 #184033

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Multiriem:



V-snaar:


(niet altijd getand, expres een getand exemplaar geplakt om alsnog verschil met een distributieriem te laten zien)

Distributieriem:


Makkelijk toch?

En nu de kwisvraag:


Welke is welke?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 13:46 #184037

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een getande riem hoort eigenlijk te lopen over getande poelie's en worden toegepast bij nauwkeurig lopende systemen. Wel moet je er op bedacht zijn dat ook deze riem bij flinke krachten over de poelie kan springen. Als je meerdere poelie's moet aandrijven komt het op een nauwkeurige uitlijning in axiale maar ook radiale richting aan.
Een multi-riem wordt gebruikt als je flinke krachten moet overbrengen en een gewone Vsnaar gewoon te kort schiet en gaat slippen.
De getande Vsnaar is vooral ontwikkeld om soepel de bocht te kunnen nemen zodat men kleinere poelies kon gebruiken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 16:09 #184045

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
sailbleu schreef :
Er zijn inderdaad verschillende motoren met verschillende distributie overbrengingen.
Zoals gesteld is VP - althans de mijne - er één met distributieriem , mogelijk zijn Yanmar , Vetus en andere van een andere distributie voorzien , dat weet ik niet.
Alternatieven zijn ketting of tandwielen , allemaal beduidend lawaaieriger dan een riem , maar wel geruststellender.
Het is niet de bedoeling om iedereen de stuipen op het lijf te jagen , maar een gewaarschuwd schipper is er 2 waard.
Mijn bijdrage (zoals alle anderen) was informatief bedoeld , niet belerend , bedreigend of angstaanjagend.
Struisvogels raad ik dan aan om mijn bijdragen niet meer te lezen.

Huis , tuin en keuken handleidingen spreken nooit over de distributieriem , dat vindt je enkel in de werkhuismanuels die er zijn voor de professionals.
Men gaat er bij de fabrikant van motoren vanuit dat dergelijk onderhoud gebeurt door gespecialiseerde vakmensen , niet door de onkundig en haast ongeletterd geachtte booteigenaars.

En alvorens ik een volgende reactie naar het hoofd krijg geslingerd in de zin van ...'schoenmaker blijf bij uw leest' , laat vervangen van distributieriemen over aan (pijnlijk dure) vaklui , ik volgde zelf jaren geleden (voor de fun) avondcursussen automechanica , auto elektriciteit en carrosserie. Vandaar mijn verwijzing naar het zelf vervangen van auto distributieriemen in mijn initiele post.
De raad en daad kreeg ik van de leerkrachten.

Maar je hoeft geen gediplomeerde te zijn om die dingen zelf te ondernemen , goed en egschikt gereedschap is al minstens de helft van het werk. En met alle respect voor professionals zoals (vermoed ik) Fer en mogelijk anderen op dit forum , maar de prijzen voor onderhoud aan boten (denk alleen al aan verplaatsing) zijn tegenwoordig zo buiten proportie dat doehetzelf eigenlijk al een noodzaak is geworden.
Leven en laten leven is mijn motto , maar als ik 500 Euro kan uitsparen en de distributieriem zelf vervangen , dan kan ik met dat geld samen met de familie en/of vrienden al een lekker restaurantje uitpikken.
Ook dat is een vorm van leven en laten leven.
Ik vermoed dat er nog zijn die zo denken.
Sorry Fer .

Voor de rest was zijn opmerking over het vervangen van de riem na 6 jaar toch wel iets onvolledig dacht ik.
Er is ook zoiets - en dat weet hij absoluut ook - dat het aantal gedane kilometers (uren in geval van een boot) ook bepalend is voor het tijdstip van de vervanging.
Vermits ik niet in het bezit ben van de omschrijving over het wanneer van de vervanging van onderdelen zoals de distributieriem aangaande scheepsmotoren wierp ik deze vraag in de groep wetende dat er wellicht nog andere schippers mee zouden gebaat zijn.

Beste groeten


Sailbeu je bent lekker bezig, er zijn maar weinig mensen die naar hun riempje kijken of überhaupt weten dat ze er een hebben.


Als je al eens eerder een riem heb vervangen dat kan je dit ook bij een MD22 zelf doen, let wel opdat je ook de spanrollen vervangt.

Verder ben ik niet beledigt en voel me ook zeker niet aangesproken om jou verhaal, in tegendeel ik vind het juist leuk dat mensen zo veel mogelijk zelf willen doen.

Ik geef allen maar advies en wat je er mee doet moet ieder zelf weten.

Maar een waarschuwing bij het vervangen van een riem moet je toch echt wel wat technische kennis hebben, dus een leek moet er maar niet aan beginnen dan is het roulette spelen met je kleppen.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 19 mrt 2011 16:30 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 19 mrt 2011 16:38 #184052

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nog even en opmerking over de levensduur van een distributieriem van een MD22.

Volvo Penta geeft aan dat de riem om de drie jaar moet worden vervangen, dit is echt niet nodig en een levensduur van 6 jaar is nu normaal.

Moge de riem een paar jaar ouder zijn dan is dit nog geen ramp hoor de riem zal echt niet breken na de uiterlijke houdbaarheids datum

Maar je mag er van uitgaan dat om de 6 jaar een veilig tijd is om te vervangen.

De eerste MD22 werden in 1988 gemaakt en ik weet bijna wel zeker dat er hier en daar nog een originele riem ronddraad, en als dit echt zo is moet deze echt vervangen worden.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 06:30 #184135

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Fer schreef :
Nog even en opmerking over de levensduur van een distributieriem van een MD22.

Volvo Penta geeft aan dat de riem om de drie jaar moet worden vervangen, dit is echt niet nodig en een levensduur van 6 jaar is nu normaal.

Moge de riem een paar jaar ouder zijn dan is dit nog geen ramp hoor de riem zal echt niet breken na de uiterlijke houdbaarheids datum

Maar je mag er van uitgaan dat om de 6 jaar een veilig tijd is om te vervangen.

De eerste MD22 werden in 1988 gemaakt en ik weet bijna wel zeker dat er hier en daar nog een originele riem ronddraad, en als dit echt zo is moet deze echt vervangen worden.

Mvg Fer


Hallo Fer ,

vooraleerst zeggen dat het me plezier doet dat je je niet aangeproken voelt door mijn verwijzing naar de hoge uurlonen van vaklui.
Die regel of vaststelling is natuurlijk van toepassing op allerlei werken die je door professionals laat doen.
Ik vermoed dat er ook wel dingen zijn die jij moet laten uitvoeren , dus we worden er allemaal wel mee geconfronteerd nietwaar.

Maar dit gezegd zijnde , ik blijf me wel afvragen hoe het nou precies zit met het tijdig vervangen van de riem in kwestie.
Jij spreekt over 6 , VP over 3 jaar , maar wat als je de motor in die tijd niet gebruikt ?
Ik bedoel maar , het is zo'n beetje als het vervangen van de syntetische olie van de wagen . Die moet of na een jaar , of na 10.000km eruit. Dat jaar heeft dan te maken met het feit dat de zuurstof in de lucht de oie aantast.
Maar met een riem heb je dat probleem toch veel minder , en zou ik eerder zeggen dat het fysiek gebruik van de riem doorslaggevend is voor het tijdstip van vervanging.

Ik blijf dus met de vraag zitten welk het gemiddeld aantal bedrijfsuren is dat je moet aanzetten tot vervanging van de riem ?

Bestaat er eigenlijk een conversie methode die bijvoorbeeld 1 bedrijfsuur van een bootmotor gelijkstelt met X aantal km van een automotor ?

PS:
Zelf al is 6 jaar nog lang alvorens te moeten vervangen , toch vraag ik me af hoeveel forumleden de riem van hun (mogelijk veel oudere) bootmotor al hoeveel keer vervingen of lieten vervangen ?
Ik vermoed dat een enquete daarover wel eens onthutsende resultaten zouden neerzetten.
Meer dan waarschijnlijk lopen er veel booteigenaars rond die van het principe zijn zoals ik eerder forumgenoot ' Sigdock ' al zag/las innemen,..." if it ain't broke , don't fix it "


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 08:02 #184152

Fer schreef :
Nog even en opmerking over de levensduur van een distributieriem van een MD22.

Volvo Penta geeft aan dat de riem om de drie jaar moet worden vervangen, dit is echt niet nodig en een levensduur van 6 jaar is nu normaal.

Moge de riem een paar jaar ouder zijn dan is dit nog geen ramp hoor de riem zal echt niet breken na de uiterlijke houdbaarheids datum

Maar je mag er van uitgaan dat om de 6 jaar een veilig tijd is om te vervangen.

De eerste MD22 werden in 1988 gemaakt en ik weet bijna wel zeker dat er hier en daar nog een originele riem ronddraad, en als dit echt zo is moet deze echt vervangen worden.

Mvg Fer

Bij veel automotoren staat een vervangingstermijn van zo'n 75000 km in de boekjes. Dat is dan ca 1000 uur afhankelijk van het gbruik ( stads of snelweg).Bij de meeste auto's is dat dus elke 4-5 jaar.
Dat ljkt me dan ook voor dit soort motoren zinvol want waarschijnlijk hebben deze riemen ( nijlon) meer te lijdn van veroudering dan van slijtage.
Misschien ten overvloede:
Een getande riem wordt gebruikt om een preciese overbrenging te realiseren, dus bij elke omwenteling weerdezelfde stand. Daarom worden ze in het Engels wel "timing belt" genoemd.

Ad
Laatst bewerkt: 20 mrt 2011 08:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 09:01 #184170

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
75.000 kilometer zou best kunnen gelden maar dan voor benzinemotoren. De Peugeot 2.0 HDi moest pas na 180.000 km een nieuw riempje.. Bij een gemiddelde snelheid van 60 km/h (veel harder haal je niet in Nederland) is dat dus 3000 bedrijfsuren. Wel halen de meeste dieseltjes deze kilometerstand natuurlijk in 2-6 jaar.

Verbaasde me wel om te horen dat er bootmotoren zijn met distri-riem. Dacht altijd dat bij deze vermogens het allemaal ouderwetse blokjes zonder riem waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 09:20 #184173

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Dat zijn ze hier voor 95% ook. Daarom denk ik niet dat er veel forummers zijn die hun distributie riem niet vervangen / checken. Simpelweg omdat die bij motoren <40pk nauwelijks (of zelfs niet?) voorkomen en grotere motoren hier nauwelijks te vinden zijn :) Sailblue heeft gewoon een grote boot/motor voor dit forum :D

Uitzondering is trouwens Lombardini, die gebruiken al veel sneller een riem.

Bij grotere motoren wordt het een ander verhaal. Genoeg riemen te vinden in dat segment.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2011 11:56 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 10:54 #184202

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Het rubber van de riem veroudert/verdroogt, het canvas staat al die tijd op spanning. Langzaam op te rekken, zodat de riemspanning verslapt. Echt, de jaren tellen ook.

Daarom is er ook bij auto's zowel aan leeftijd als aan gebruik een grens. 6 jaar of 100.000km zie je het meeste (whichever comes first), maar de extremen die ik tegengekomen ben zijn van 3 jaar en 36.000km tot 10 jaar en 240.000km. Die laatste wordt algemeen gezien als "veel te lang", en van dat type sneuvelen er dan ook vele voortijdig. In de lease kan dat uit (10 cylinderkoppen vervangen is goedkoper dan 100 distributieriemen bij dat type) maar particuliere eigenaars maken een andere afweging, zij houden liever 6-8 jaar en 120.000km aan, om die roulette niet te spelen.

Dus zou ik zeggen dat voor een moderne riem zes jaar ook wel moet kunnen op een VP, maar wellicht neemt VP zelf een extra veiligheidsmarge omdat zij eigenlijk ook wel weten dat distributieriemen niet zo'n briljante oplossing zijn voor een scheepsdiesel. Omdat de vluchtstrook nou eenmaal minder vervelend is dan een plots motorloze boot.

En ik benadruk nogmaals: let op de spanrollen en evt. distributie-aangedreven waterpomp. Minimaal de helft van de distributieschades wordt veroorzaakt door het kapotlopen van een spanrol of waterpomp.

Een veelgemaakte fout is bij de 100.000km riemwissel de oude rollen een slinger geven, geen bijgeluiden horen en dan maar laten zitten. Want ze zijn immers nog goed? Vervolgens loopt 30.000km verder het zaakje alsnog kapot... tja, die rol WAS 30.000km geleden goed, maar niet goed voor nog eens een ton...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 11:00 #184205

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Philip schreef :
Bij grotere motoren wordt het een ander verhaal. Genoeg riemen te vinden in dat segment.
Ook in diesel, of alleen in het benzine strijkijzer segment, waar ik wat meer gemariniseerde automotoren zou verwachten? (en dus meer riemen)

Heb er niet specifiek op gelet, maar tussen de diesels zijn me geen riem-uitvoeringen opgevallen op de HISWA (iig niet bij de motoren die ik nader bestudeerd heb).
Laatst bewerkt: 20 mrt 2011 11:01 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 11:27 #184211

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Ook in diesel. Maar ook bij diesel kom in je de wat hogere PK categorie ook autoblokjes tegen met vaker een riem. VW marine bijvoorbeeld bij de 4 en 5 cilinders (vanaf 40 pk), Volvo D3-serie, de Vetus-Hyundai blokjes etc.

Maar misschien dat jij net de blokjes bekijkt met wat minder vermogen die toch wat meer in het bullet-proof industrieblokjes tijdperk zijn blijven hangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 11:42 #184215

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik denk het ja ;)
Ben al bijna verbaasd als ik een turbo aantref op een scheepsdiesel. Liefhebber van bulletproof techniek aan boord...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 11:56 #184220

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Och op zich mag het van mij allemaal wat moderner hoor :)
Auto's zijn afgelopen decenia een stuk betrouwbaarder geworden met flink groeiende onderhoudsintervallen en meer efficientie. Als je de olie vervang termijnen van zo'n industrie diesel vergelijkt met een moderne auto..

Zo'n VW heeft ook genoeg voordelen: zelfstellende kleppen, automatische oliewissel, verbruiksmonitor, foutanalyse als je PDA er aan hangt. Daar zitten dingen tussen die de boel ook wat betrouwbaarder maakt en waardoor de motor minder onderhoud behoeft.
Ook houden ze het hele proces in de fabriek goed in de gaten. Van elke bout die aangedraaid word, is het aandraaimoment gemeten en opgeslagen. En als je dan persé geen riem wilt, neem je toch gewoon de 6 of 8 cilinder ;)

Maar dat zal bij andere merken ook wel in die richting zitten. Yanmar BY-serie met BMW blokjes (wel distributie ketting!) bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl