Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: VIRE Benzine 7PK Inboard

VIRE Benzine 7PK Inboard 15 nov 2007 17:10 #23590

  • Frey
  • Frey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Heeft iemand ervaringen met de VIRE Benzine 7PK inboard?
Wij gaan er eentje laten inbouwen in onze Frey en ik hoor graag tips, ervaringen en positieve en minder positieve ervaringen?

Vraagje: moet ik benzine en olie mengen in de tank als bij een buitenboordmotor of voegt hij gewoon olie toe aan de benzine?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 15 nov 2007 17:20 #23593

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Geen ervaring met de motor zelf, zou zelf als de mogelijkheid er is, eerder een diesel erin laten zetten, i.v.m. brand en explosie gevaar, betrouwbaarheid en duurzaamheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 15 nov 2007 18:15 #23594

  • Frey
  • Frey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Tja, ik zou wel een diesel willen, maar mijn budget laat dat helaas niet toe. Gelukkig heb ik de motorruimte al laten aanpassen aan de benzinemotor die er eerst in zat. Zo is er een vonkvrije afzuiginstallatie geinstalleerd en is er een gasmelder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 15 nov 2007 19:47 #23603

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Kijk even bij het topic van ons member badduh.
Hier staat ook een Vire motor in.
servicelink

groet

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 15 nov 2007 19:54 #23607

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Deze link is ook wel aardig: gofree.indigo.ie/~vire7/index.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 15 nov 2007 21:07 #23616

  • Frey
  • Frey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Bedankt voor de links en de defenders blijven mooie schepen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 02 dec 2007 12:48 #24172

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
De vire is een erg prettige motor, zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt, heb ik wel enige aanpassingen gedaan, door de ontsteking aan te passen naar electronische ontsteking, start hij veel sneller en heb je geen last meer van na ontsteking wat met de originele spoel ontsteking nog wel eens wil voorkomen, ook hoef je dan de contact-punten niet meer te stellen/ vervangen, nadeel is wel dat ik hem niet meer zonder accu kan starten. Ook is mijn verbruik vrij netjes vind ik zo'n 2,5 liter per uur bij zo'n 5,5 knoop.
Het enige wat ik nu nog wil veranderen is het luchtfilter want deze maakt standaard vrij veel herrie.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag van je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 02 dec 2007 12:53 #24174

  • Frey
  • Frey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Hey Badduh, klinkt als muziek in de oren :). We hebben er ook elektrische ontsteking op zitten en gelukkig gaat hij dan eindelijk ook mijn accu opladen, was eerst niet zo met een 6v albin systeem had ik altijd nog een 12v ernaast die ik af en toe moest laden aan de wal. Nu krijgt de CTEK lader een beetje rust en kan ik echt onafhankelijk van de wal zijn voor wat langere tijd!

Ik neem aan dat je er gewoon mengsmering 1:50 of 1:100 in moet gooien? Doe je dat rechtstreeks in de benzinetank?

Moet ik verder nog dingen onderhouden / bijhouden? Denk aan bougies, smeren, etc?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 02 dec 2007 13:26 #24180

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Minimaal 1:50, ik geloof dat in de handleiding 1:25 staat maar met de huidige olie is 1:50 prima, ik gebruik zelf full syntetische 2 takt olie van castrol, deze is wel 2 keer zo duur als goedkope minerale olie maar deze rookt en stinkt wel minder. Let wel dat ik alle keerringen vernieuwt heb en ik zonder problemen syntetische olie kan gebruiken, ik weet niet hoe keerringen welke hun hele leven gesmeerd zijn met minerale olie reageren op syntetische olie, maar ik denk dat dit wel mee valt. Je kan het gewoon in de tank gooien, ik heb zelf een vaste en een losse tank in de boot, ik vind dit erg handig, ik gebruik eigenlijk alleen de losse tank pas als deze leeg is ga ik op de vaste over, de losse vul ik gewoon bij de benzine pomp, dit scheeld behoorlijk ten opzichte van de pomp aan het water.
Let wel goed op de olie in de keerkoppeling deze moet je goed op peil houden.

De dyna start welke standaard op een vire zit, laad maar heel weinig, dit is meer bedoeld om je start accu vol te houden, als je ook een licht-accu hebt zou ik er een extra dynamo bij plaatsen. Weet je zeker dat je electronische ontsteking hebt? ik heb eigenlijk nog nergens gelezen dat er in nederland mensen zijn die dit op hun vire gebouwed hebben, je moet dan ook een externe bobine hebben (welke ook weer troom gebruikt) en een los kastje welke deze aanstuurd, het kan ook zijn dat je wel een bobine hebt omdat de originel spoel stuk was maar dat deze nog aangestuurd word door de originele contactpunt, in dat geval zou ik er als nog een electronische ontsteking tussen zetten, dit is niet al te duur en vrij makkelijk te doen.

Ik heb het zo gemaakt:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vire 21 dec 2007 09:47 #24522

  • Carterblanche
  • Carterblanche's Profielfoto
Hallo,

Heb zelf jaren een Vire 7 pk gehad in mijn zeilboot. Weinig plezier van gehad, wel veel ellende. Ondanks dat ik demotor compleet heb laten reviseren, bleef hij problemen geven, m.n. met starten. Omdat de motor slecht bereikbaar was aan board, was het dus erg lastig om wat te sleutelen. Uiteindelijk was ik hem spuugzat en heb hem los verkocht en een losse BBM erachter gehangen.


Al
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 21 dec 2007 11:50 #24527

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Dit soort berichten lees ik helaas wel eens vaker, mensen die van alles proberen maar hun motor nooit goed aan de gang krijgen, ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment de wanhoop nabij bent en hem het liefst overboord zou willen gooien. Het grote voordeel van de vire is dat hij zo simpel is en dat er dus weinig mis mee kan gaan, je hebt geen kleppen, geen olie pomp, geen echte brandstofpomp, het kan maar aan drie dingen liggen, ontsteking, compressie of brandstof.

De onsteking is vrij simpel maar natuurlijk in de meeste motoren ook al 20 of meer jaren oud, het stelt niets voor maar vervangings onderdelen zijn moeilijk te vinden en vaak schreeuwend duur, dit is dan voornamelijk de spoel, bougie en contactpunt zijn can bosch en bij bijna iedere bromfiets handel te koop, de spoel is dus wel duur maar kan je vervangen voor een normale bobine, deze kost zo'n 30 euro nieuw, nadeel is wel dat je altijd nog wat stroom in de accu moet hebben om met de hand te kunnen starten, een voordeel is echter weer dat er veel meer stroom door je bougie gaat en je dus de contactpunt afstand flink kan vergroten, hierdoor heb je eigenlijk nooit meer last van een vet geslagen bougie.

De compressie is te meten en zou na een revisie weer goed moeten zijn, vaak is het een kwestie van aangekoekte zuigerveren en als deze zijn schoongemaakt is alles weer in orde.

Het grootse heikel punt is de carberateur, deze kan kuren geven en dan heb je een probleem, er zijn op ebay revisie setjes te koop en ook nieuwe carberateurs maar deze kost iets van 300 euro, Tenson, de fabrikant van de carberateur, bestaan nog steeds en verkoopt ook een vervangings carberateur welke ook past en deze koste meende ik iets van 130 euro.
De meeste problemen waar ik over gelezen heb komen voort uit de carberateur en hoewel het ding echt niets voorsteld, een paar membramen meer is het niet, schijnt het erg lastig te zijn om deze weer goed te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 20 juni 2016 15:25 #746656

  • Boswal
  • Boswal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik heb ook problemen met de onsteking. Inmiddels spoel door externe bobine vervangen. Na een tijdje weer problemen. Stotteren afslaan bij warme motor. Volgens mij zijn de bobine en inmiddels ook de condensator stuk. Heb nog wel de spanning op de bobine gemeten maar die was 9 volt bij motor in werking en 12,6v bij motor uit. Ik overweeg ook een volledig electronische ontsteking te plaatsen. Maar kan de bijlage niet openen. Het is bericht is ook al 11 jaar oud. Kunt u het nogmaals plaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 20 juni 2016 22:37 #746726

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Boswal, gebruiker Badduh is al 4 jaar niet meer op het forum geweest. Je kunt proberen hem een PB te sturen, als zijn e-mailadres nog werkt dan zal hij daarvan een bericht krijgen. Wie weet komt hij dan weer eens langs ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: VIRE Benzine 7PK Inboard 20 juni 2016 22:50 #746730

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb ook al zitten zoeken, de link van Delphi32 werkt nog steeds.
De link van Badduh is een foto van zijn oplossing. Die foto is niet meer beschikbaar.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VIRE Benzine 7PK Inboard 01 sept 2019 17:59 #1079098

  • basad
  • basad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Nergens kan ik de vereiste meetwaarde voor de compressie van een Vire 7 PK vinden. De Gofree site vermeldt weliswaar uiteenlopende (door gebruikers gevonden) meetwaarden, maar die variëren van 85 tot 110 PSI. De compressieverhouding is 1:6,5 en de boring x slag 69,85 x 70 mm. (Vlgs spec. 268cc). Ik meet 85 PSI. Wie weet het?
adbas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VIRE Benzine 7PK Inboard 03 sept 2019 15:12 #1079736

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
basad schreef :
Nergens kan ik de vereiste meetwaarde voor de compressie van een Vire 7 PK vinden. De Gofree site vermeldt weliswaar uiteenlopende (door gebruikers gevonden) meetwaarden, maar die variëren van 85 tot 110 PSI. De compressieverhouding is 1:6,5 en de boring x slag 69,85 x 70 mm. (Vlgs spec. 268cc). Ik meet 85 PSI. Wie weet het?

Goede motor zal wel 110 PSI (7.7 bar) zijn. Slechte 85 PSI (6 bar)?
Maar doet er verder weinig toe als hij vlot start;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 sept 2019 15:14 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VIRE Benzine 7PK Inboard 03 sept 2019 16:46 #1079776

  • basad
  • basad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Dat is dus het probleem. De motor start nogal slecht en heeft te weinig vermogen. De ontsteking is perfect afgesteld en de carburateur is een nieuwe. Ik heb de sproeiers al eindeloos ingesteld, maar krijg het maar niet onder controle. Eigenlijk is de compressie nog het enige wat overblijft. Maar welke waarde zou ik moeten hebben??
adbas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VIRE Benzine 7PK Inboard 03 sept 2019 17:13 #1079790

Kun je dat uitrekenen ahv de compressieratio, of werkt dat anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VIRE Benzine 7PK Inboard 04 sept 2019 06:52 #1079901

basad schreef :
Dat is dus het probleem. De motor start nogal slecht en heeft te weinig vermogen. De ontsteking is perfect afgesteld en de carburateur is een nieuwe. Ik heb de sproeiers al eindeloos ingesteld, maar krijg het maar niet onder controle. Eigenlijk is de compressie nog het enige wat overblijft. Maar welke waarde zou ik moeten hebben??

Ik betwijfel of de compressie veel uitmaakt op het starten . Het is geen diesel waar de compressie de temperatuur verhogen moet om de diesel te laten branden .Tenminste niet bij dit soort verschillen. Dat doet bij een benzinemotor de bougie wel. Dat compressie niet nodig is heeft ook te maken met het vlampunt (
de temperaturu waarbij een stof überhaupt wil branden) van benzine in vergelijking met diesel. Die van benzine is -43 graden en dat brand dus altijd wel maar die van diesel is meer dan 50 graden . Bovendien ontsteekt diesel pas bij ca. 250 graden en dat is bij benzine niet anders alleen heb je daar een bougie voro bij benzine. Wat anders wordt het natuurlijk als je helemaal geen compressie meer hebt door kapotte zuigerveren of een gat in de zuiger want dan verdwijnt een groot deel van het mengsel en wordt er bovendien veel minder lucht aangezogen.Maar daar is hier geen sprake van gezien de compressie die er is.
Enige wat er hier scheelt zal het vermogen zijn wat minder is bij minder compressie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VIRE Benzine 7PK Inboard 04 sept 2019 07:30 #1079914

  • basad
  • basad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ad, dank voor de uitleg en het meedenken. Waar je schrijft dat de compressie zeer wel van invloed is op de acceleratie (de felheid) en daarmee ook de trekkracht deel ik je inzicht volkomen, omdat het verbrandingsproces alsdan veel effektiever en efficienter kan verlopen. Daarom zou ik nou net zo graag de meetwaarde van een nieuwe of gereviseerde motor willen weten. Daar zal ik waarschijnlijk nooit meer achter komen, want het is een nagenoeg uitgestorven motortje. Er is ook nog een 12pk versie gebouwd van precies hetzelfde motortje, waar alleen de compressie is verhoogd van 1:6,5 naar 1:9 (en een grotere carburateur). Ik heb nieuwe zuigerveren gemonteerd in de hoop dat ik “meer over zou houden”, maar wellicht is de cilinderwand ook ooit beschadigd geraakt. Lastig, lastig, lastig.
adbas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VIRE Benzine 7PK Inboard 04 sept 2019 07:40 #1079920

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 902
Basad

Ik heb vroeger ook een Vire motor gehad. Toen die wat minder begon te lopen (wanneer warm en ook na service van een andere monteur) en een waterpomp seal lekte heb ik 'm naar clouds in Lopik gebracht. Daarna liep die weer als een zonnetje. Ze zijn ook dealer.
Het ding weegt niet veel. Schroefas los en ik kon m in mijn eentje de boot uit krijgen en achterin de auto wegbrengen. De prijs viel me toen behoorlijk mee.

Op een rustig moment zijn ze niet te breroerd om de tijd voor je te nemen en eea uit te leggen, vooraf even bellen of de monteur er is.

www.clouds.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VIRE Benzine 7PK Inboard 04 sept 2019 07:49 #1079922

  • basad
  • basad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik zit nog net in het stadium van “zelf uitvinden” hoe het werkt en waar het letterlijk en figuurlijk om draait, maar ben wel zo ongeveer toe aan de specialist. Ik ben bekend met het bedrijf en heb gehoord dat er een echte ”Vire-kenner” werkt. Die ga ik maar eens raadplegen.
adbas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VIRE Benzine 7PK Inboard 05 sept 2019 12:37 #1080395

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
basad schreef :
Ik zit nog net in het stadium van “zelf uitvinden” hoe het werkt en waar het letterlijk en figuurlijk om draait, maar ben wel zo ongeveer toe aan de specialist. Ik ben bekend met het bedrijf en heb gehoord dat er een echte ”Vire-kenner” werkt. Die ga ik maar eens raadplegen.

Voor het starten met een koude motor zit er een choke klep op. Al gevonden of mee geexpirimenteerd?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VIRE Benzine 7PK Inboard 06 sept 2019 05:39 #1080587

  • basad
  • basad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ook met de chokeklep goed gewerkt. Daar ligt het niet aan. Sluit en opent keurig (zonder filter kun je dat goed vaststellen. Wel inmiddels een ontdekking gedaan: de tankbeluchtingsklep (kogelklepje) was vast gaan zitten door ingedroogde brandstofresten en stofdeeltjes. Inmiddels schoongemaakt en voorzieningen voor getroffen. Het werkt al beter, maar nog niet naar tevredenheid.
adbas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VIRE Benzine 7PK Inboard 06 sept 2019 06:32 #1080596

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
" Verse " benzine gebruiken ! Bougie moet blauwe vonk hebben, niet geel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl