Capolavoro schreef :
mijn ervaring is dat de genoemde waarden aardig in de richting zijn:
0,2 a 0,3 kts verlies voor een meedraaiende vaste schroef,
0,7 (tot wel 1,0) kts voor een vaststaande vaste schroef.
Voor mij is alleen al de herrie van een meedraaiende schroef voldoende reden om een klap- of vaanstandschroef te nemen....
groet
t
Dan is jouw ervaring toch wel met slecht ontworpen en ondertuigede boten.
Tot ongeveer 30-35% van de rompsnelheid is de wrijvingsweerstand dominant en de schroef doet daar niet echt aan mee. Tussen de 1 en 3-4 knopen schijnbare wind haal je deze snelheden met een redelijk tot goed zeilende boot.
Tussen de 35% en 85-95% van de rompsnelheid zul je het snelheidsverschil merken, maar physisch gezien is meer dan 0.2 tot 0.3 knoop snelheidsverschil niet mogelijk voor een boot met een redelijk tot goede verhouding tussen richtend moment, gewicht, zeiloppervlak en nat oppervlak. Deze snelheden vaar je tussen de 3 en 8-9 knopen schijnbare wind.
Met hogere snelheden kun je het verschil absoluut gegarandeerd niet merken. Je rompsnelheid word bepaald door de golfweerstand, er zijn maar weinig boten die deze weerstand kunnen overwinnen om in een planee te geraken. Deze weerstand is zo absurd groot in verhouding tot de weerstand van de schroef en de wrijvingsweerstand van de boot dat beide gewoon verwaarloosd kunnen worden. Ergo: natuurkundig gezien kun je niet langzamer gaan door een vaste schroef, vaanstandschroef of klapschroef of het al dan niet fixeren van je as.
Samenvattend tussen de 0 en 4 knopen (schijnbare)wind kun je het verschil niet meten, tussen 4 en 10 knopen (schijnbare)wind moet je het zoeken in de orde van grootte van 0.2-0.3 knoop voor boten tot een meter of 11-12 en wellciht 0.4 knoop voor boten die aanziendelijk groter zijn. Boven de 10 knopen wind is het verschil niet merkbaar.
Door de beugel genomen praat je over 1 tot 1.5% op het geheel als gemiddelde winst.
Dit word nog eens bevestigd door de verschillende handicap systemen waar het verschil tussen vaste schroef of klapschroef met ongeveer 1% bestraft dan wel bevoordeeld word. Zelfs het verfoeide SW systeem gebruikt 1 punt verschil voor een vaste vs een klapschroef.
Metingen die anders beweren zijn gedaan op boten die op dat moment te weinig zeilvoeren, of niet alle factoren zijn meegenomen of er zijn dingen over het hoofdgezien. Natuurkundig kan het namelijk niet dat er meer dan een paar 10de over een klein wind bereik verschil inzit.