Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electrisch varen; interessant voor een zeilboot?

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 13 mei 2023 11:11 #1479387

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Je kunt natuurlijk altijd nog bij gebrek aan diesel of lege accu je de halve Noordzee laten over slepen door de KNRM.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 13 mei 2023 20:15 #1479461

Als ik het goed begrijp; elektrisch varen? Ja als je alleen haven in en uit wil prima. Wil je verder dan diesel.
Wil je ook elektrisch koken? Dan je kajuit volzetten met accu’s en nier zeuren waar je moet slapen.

Mijn idee, reviseer je yanmar en zet voldoende accu’s aan boord om elektrisch te koken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 13 mei 2023 20:47 #1479464

Een pasr flesjes bioethanol is ook CO2 neutraal en kost veel minder ruimte dan die accu’s om op te koken. Is ook qua materiaal/grondstoffen een stuk verantwoorder.
Laatst bewerkt: 13 mei 2023 20:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 13 mei 2023 20:50 #1479466

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13711
3Noreen schreef :
Je kunt natuurlijk altijd nog bij gebrek aan diesel of lege accu je de halve Noordzee laten over slepen door de KNRM.

beetje flauw wel
of geen hint naar Rooz?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 13 mei 2023 21:21 #1479474

Dat soort dingen doet hij continue, ook naar anderen. Erger dan alleen maar een beetje flauw. Misselijk makend al die steken onder water.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 13 mei 2023 21:23 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 13 mei 2023 21:23 #1479475

Thijsnoort schreef :
Als ik het goed begrijp; elektrisch varen? Ja als je alleen haven in en uit wil prima. Wil je verder dan diesel.
Op een bestaande boot is dat inderdaad redelijk accuraat. Nieuwbouw (of grote renovatie) kan dat al heel anders worden. De meeste zeilboten varen met 30 tot 50% eigen gewicht aan lood. Als dat lood iets anders verpakt word dan kun je er heel veel energie in op slaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 13 mei 2023 21:30 #1479478

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Nachtvlinder schreef :
Een pasr flesjes bioethanol is ook CO2 neutraal en kost veel minder ruimte dan die accu’s om op te koken. Is ook qua materiaal/grondstoffen een stuk verantwoorder.

Ik ben het met je eens dat de balans niet zo vanzelfsprekend in het voordeel van elektrisch koken omslaat. Echter het is lang niet zo karikaturaal onmogelijk als hier wordt voorgespiegeld. Mijn LiFePO4 accu is niet volumineuzer dan de loodaccu die ik hiervoor had. Een stuk lichter. Met het toegenomen rendement en capaciteit ontstaat genoeg extra energie opslag om elektrisch koken mogelijk te maken.
Bio-ethanol is in veel landen heel moeilijk aan te komen. In praktijk is het meenemen van een voorraad voor je hele reis de beste oplossing. Wat als je langer dan twee weken weg gaat op een behoorlijk volume neerkomt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 13 mei 2023 21:36 #1479479

Die verkrijgbaarheid is pet buiten Nl inderdaad; eigenlijk alleen voor een paar maanden NW Europa mogelijk om mee te nemen. Niet op wereldreis. Ik ken TLV’s ambities niet, wat dat betreft.

Zon en walstroom is universeler, ook voor een motor. Net als diesel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 13 mei 2023 21:40 #1479480

3Noreen schreef :
Er is een duidelijk overlap met elektrisch koken aan boord. Als het gaat over koken is het bezwaar waar de stroom vandaan moet komen. Vreemd genoeg wordt die vraag bij elektrische voortstuwing minder gesteld. Terwijl er voor voortstuwing een veelvoud aan energie nodig is.

Je zou een elektrische voortstuwing installatie met regeneratie kunnen inbouwen en daarmee het ‘probleem’ ook voor een flink deel kunnen beperken. Een Oceanvolt Servoprop is niet goedkoop, maar heeft een belachelijk goede regeneratie mogelijkheid (veel beter dan een Watt&Sea). En natuurlijk gedrag verfijnen: bijliggen of aanleggen ipv op motor wachten bij bruggen en sluizen, langer/verder doorzeilen.

Verder lijkt het alsof ik tov anderen niet zeil in heftige omstandigheden of vaarwater, waarbij uren dieselen een must is. Dat zal beslist, maar momenteel motor ik de haven in/uit, sluisje, kanaaltje, maar als het kan staan de zeilen omhoog. Langste stuk motoren afgelopen 7 maanden was 1,5 uur door het kanaal van Walcheren. Prima te doen elektrisch. En volgende week vaar ik de boot weer over van Zeeland naar Limburg, dat zijn zo’n 20-25 uur met gestreken mast. Minder goed te doen elektrisch, maar met wat rekenen zou ik met een 2-3kW generator naar verwachting bijna even veel opwekken dan de motor nodig heeft voor 5kn. Daarmee zou ik kunnen kiezen om voor dit soort trajecten een generatortje te huren en een beperkte accubank hanteren van bijv ‘slechts’ 15kWh.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 13 mei 2023 23:51 #1479488

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Nachtvlinder schreef :
<knip>
Als je om milieuredenen iets wil doen, kun je de centjes beter in verduurzaming van je huis steken. Levert meer vermeden CO2/euro op. <knip>

De spijker met 1 ferme goed gemikte tik volledig in het hout gemept.

Uiteraard kan iedereen zijn consumptief gedrag tegen het licht houden en mogelijk milieu ongunstig gedrag vervangen voor iets dat ook heel lollig is om te doen en daarnaast vriendelijker is voor de omgeving. Al het laag hangend fruit wordt nog niet geplukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 14 mei 2023 06:54 #1479497

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
sy helios schreef :
3Noreen schreef :
Je kunt natuurlijk altijd nog bij gebrek aan diesel of lege accu je de halve Noordzee laten over slepen door de KNRM.

beetje flauw wel
of geen hint naar Rooz?

Gewoon wat rebelleren. Elektrisch varen is natuurlijk wel heel interessant om veel van te leren. En kijk met belangstelling of ik het zou kunnen. Ook ik heb mijn beperkingen. Ik ze me zelf niet uren lang met 1-2 knopen snelheid midden op de Noordzee ronddrijven in afwachting van wind.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 14 mei 2023 12:22 #1479527

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Raccoon 1500+ kg.

Gisteren op Markermeer tegen 5Bft en flinkje golfjes.

2.2kW, 3.8 knoopjes beetje schuin er tegenin onder de wal vd Marker Wadden er recht tegenin.

Volendam met 98% niet eens ad stekker gelegd. 2 mijl zo gevaren, half uurtje, 15% capaciteit. Geen probleem en 4kW heb ik gebruik ik echt nooit. Allerlei “bijeffecten” oa veel meer restverlies, nauwelijks snelheidstoenams en enorm wieleffect.

Planerend met 23 knopen ruime wind, 7.3 op het log (rompsnelheid 5.7) onder vol zeil, daar was ze dan wel weer voor gemaakt en dat ging terug naar Muiden bijzonder plezierig :-)

Een sleepvenerator is dan als drijfanker geen slecht idee?
Laatst bewerkt: 14 mei 2023 12:26 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 14 mei 2023 12:29 #1479528

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
3Noreen schreef :
sy helios schreef :
3Noreen schreef :
Je kunt natuurlijk altijd nog bij gebrek aan diesel of lege accu je de halve Noordzee laten over slepen door de KNRM.

beetje flauw wel
of geen hint naar Rooz?

Gewoon wat rebelleren. Elektrisch varen is natuurlijk wel heel interessant om veel van te leren. En kijk met belangstelling of ik het zou kunnen. Ook ik heb mijn beperkingen. Ik ze me zelf niet uren lang met 1-2 knopen snelheid midden op de Noordzee ronddrijven in afwachting van wind.

Ik accepteer dat te weinig wind gevaarlijk is, dus geen westher window, en motorzeilen!

Snelheidsverdubbelaar en met 500W hou ik dat 20 uur vol vaak scheelt 300 al meer dan een knoop. Bijvoorbeeld 4 knp ruime wind, 2 knp voortgang of zelfs minder, 300 W —> 3.5/4 knopen op het log. Ook tegen stroom in zeilend werkt dat superefficient.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 14 mei 2023 12:33 #1479530

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Orange Sunset schreef :
En volgende week vaar ik de boot weer over van Zeeland naar Limburg, dat zijn zo’n 20-25 uur met gestreken mast. Minder goed te doen elektrisch, maar met wat rekenen zou ik met een 2-3kW generator naar verwachting bijna even veel opwekken dan de motor nodig heeft voor 5kn. Daarmee zou ik kunnen kiezen om voor dit soort trajecten een generatortje te huren en een beperkte accubank hanteren van bijv ‘slechts’ 15kWh.

Dat doe je toch in 2 dagen? Desnoods (vaargedrag aanpassen?) doe je er 3 ipv 2 dagen over en ‘s-nachts ad walstroom laden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 14 mei 2023 13:44 #1479536

Limosa schreef :
Nachtvlinder schreef :
<knip>
Als je om milieuredenen iets wil doen, kun je de centjes beter in verduurzaming van je huis steken. Levert meer vermeden CO2/euro op. <knip>

De spijker met 1 ferme goed gemikte tik volledig in het hout gemept.

Uiteraard kan iedereen zijn consumptief gedrag tegen het licht houden en mogelijk milieu ongunstig gedrag vervangen voor iets dat ook heel lollig is om te doen en daarnaast vriendelijker is voor de omgeving. Al het laag hangend fruit wordt nog niet geplukt.

Bio -ethanol in je toestel mikken is niet CO2 neutraal.

97% van de ethanol word uit gas en kolen gemaakt. Als jij een liter bioethanol koopt ontstaat er niet ineens meer bioethanol. Als je een stof of energie uit een keten trekt moet je kijken wat de CO2 impact is van de productie van meer bioethanol door toegenomen vraag in die keten. En die is 100% fossiel. De etiketplakker van de fles heeft je simpelweg een paar dubbeltjes uit je zak geklopt omdat jij een premium prijs wilt betalen boven de commodity prijs van ethanol. Die liter bioethanol had zowiezo een liter fossiele ethanol vervangen, ongeacht wie het koopt of waar het in gemikt word.

Geld steken in het verduurzamen van je huis lauter om de milieuwinst is ook onzin en egocentrisch. Als je werkelijk enkel om milieuwinst wilt investeren maak je het geld over aan een willekeurige Belg die nog op mazout stookt zodat hij een LPG tank en toestel kan kopen. Je steekt geld in je huis omdat jij jezelf wilt verduurzamen. En stiekem de lagere energiekosten ook wel ok vind.
Laatst bewerkt: 14 mei 2023 13:46 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 14 mei 2023 13:56 #1479537

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16852
Echt niet stiekum hoor.
Je moet wel belatafeld zijn als je niet isoleert of anderwijze verduurzaamd :huh:
Laatst bewerkt: 14 mei 2023 14:06 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 14 mei 2023 18:19 #1479568

holtere schreef :
Echt niet stiekum hoor.
Je moet wel belatafeld zijn als je niet isoleert of anderwijze verduurzaamd :huh:

Gelijk heb je , niks stiekem.

“Belatafeld” die heb ik niet meer gehoord sinds mijn Opa overleden is :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 14 mei 2023 20:52 #1479594

Thijs1971 schreef :
[…]

Dat doe je toch in 2 dagen? Desnoods (vaargedrag aanpassen?) doe je er 3 ipv 2 dagen over en ‘s-nachts ad walstroom laden?

Dat doe ik zeker in 2 dagen. Maar 3 dagen is elektrisch realistischer met een beperkte accupack en geen generator.

Even in de navigatiesoftware de route geplot: 100 mijl. Dus ~20 uur met 5knopen kruissnelheid. In 3 dagen varen zijn dat gemiddeld 6,7 effectieve motoruren per dag. Met een benodigd vermogen van ~2kW voor 5kn kruissnelheid zou dat een accupack van minimaal 6,7*2=13,4kWh betekenen. Niet iedere dag zal even veel sluizen en jachthavens kennen.

Maar met wat tochtvoorbereiding is het prima te doen zonder generator en een 15kWh accu en hier en daar een jachthaven met 6,5-7A walstroom om in de nacht in 10 uur 15kWh te laden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 14 mei 2023 22:00 #1479598

Smooth Operator schreef :
Ik heb een Cornish Shrimper die ca. 1000 kg weegt. Ik heb daar vorig jaar min of meer uit nood een Torqeedo 1103 aan gehangen (1 kW), omdat mijn dieseltje stuk was en niet snel gerepareerd/gereviseerd kon worden.
Die Torqeedo had ik al overigens voor een ander bootje.
....
Mijn bootje is vergelijkbaar met een Shrimper. Ik denk ook wel eens aan een Torqueede. Maar in het manual van Torqeedo lees ik

Bij aandrijving van buitenaf (slepen van de boot, zeilen, andere motor) moet de
motoreenheid uit het water worden genomen om schade aan de elektronica te
vermijden.


In mijn geval kan de schroef niet uit het water tijdens het zeilen. Bovenstaande tekst in het manual is voor mijn één van belangrijkst redenen om nog maar met een gewoon bbm-etje te blijven varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 15 mei 2023 01:43 #1479601

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Orange Sunset schreef :
Thijs1971 schreef :
[…]

Dat doe je toch in 2 dagen? Desnoods (vaargedrag aanpassen?) doe je er 3 ipv 2 dagen over en ‘s-nachts ad walstroom laden?

Dat doe ik zeker in 2 dagen. Maar 3 dagen is elektrisch realistischer met een beperkte accupack en geen generator.

Even in de navigatiesoftware de route geplot: 100 mijl. Dus ~20 uur met 5knopen kruissnelheid. In 3 dagen varen zijn dat gemiddeld 6,7 effectieve motoruren per dag. Met een benodigd vermogen van ~2kW voor 5kn kruissnelheid zou dat een accupack van minimaal 6,7*2=13,4kWh betekenen. Niet iedere dag zal even veel sluizen en jachthavens kennen.

Maar met wat tochtvoorbereiding is het prima te doen zonder generator en een 15kWh accu en hier en daar een jachthaven met 6,5-7A walstroom om in de nacht in 10 uur 15kWh te laden.

Stroomt de Maas ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 15 mei 2023 04:14 #1479603

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
keeszeiler schreef :
Mijn bootje is vergelijkbaar met een Shrimper. Ik denk ook wel eens aan een Torqueede. Maar in het manual van Torqeedo lees ik

Bij aandrijving van buitenaf (slepen van de boot, zeilen, andere motor) moet de
motoreenheid uit het water worden genomen om schade aan de elektronica te
vermijden.


In mijn geval kan de schroef niet uit het water tijdens het zeilen. Bovenstaande tekst in het manual is voor mijn één van belangrijkst redenen om nog maar met een gewoon bbm-etje te blijven varen.

Is de ePropulsion Spirit 1.0 EVO niet iets voor jou? Die kan gewoon in het water blijven tijdens het zeilen en laadt dan zelfs z’n eigen accu nog wat op.

Wij nemen binnenkort de Spirit EVO in gebruik, hebben er zelf dus nog geen praktijkervaring mee opgedaan. Maar in diverse testen komt hij er minstens zo goed uit als de Torqeedo Travel 1103.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 mei 2023 04:14 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 15 mei 2023 04:37 #1479604

3 PK is 2,2 kW. 1000 Wh accu dus minder dan 30 min op vol vermogen. Met 100% rendement.

Waar komt deze 5 h vandaan? Of zijn dit weer electrische appels en peren :evil:



Edit: ja dus. Halve snelheid van wát!? Eentiende van die 3 pk bedoelt men dus. 5 Uur verkoopt wat beter…

1000 Wh is 250 ml benzine ongeveer :lol: Bij 50% rendement

Hoe komt men erbij dat 50% max. snelheid slechts 10% van het voor die max. snelheid benodigd vermogen zou kosten? Vast een piepklein overbeladen rubberbootje aangenomen dat met die 3 pk flink in haar rompsnelheid zou zijn gedrukt.

Je wordt hier misleid.
Laatst bewerkt: 15 mei 2023 05:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 15 mei 2023 07:48 #1479634

Ik ben nog lang niet zover, maar volg met veel plezier onze oosterburen van BootsProfis, die hebben een aantal mooie youtube video's die niet alleen de techniek voors en tegens beschouwen, maar ook de morele afwegingen dit is een van de video's
clever 23
Laatst bewerkt: 15 mei 2023 07:49 door boswachter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 15 mei 2023 10:34 #1479677

keeszeiler schreef :
Smooth Operator schreef :
Ik heb een Cornish Shrimper die ca. 1000 kg weegt. Ik heb daar vorig jaar min of meer uit nood een Torqeedo 1103 aan gehangen (1 kW), omdat mijn dieseltje stuk was en niet snel gerepareerd/gereviseerd kon worden.
Die Torqeedo had ik al overigens voor een ander bootje.
....
Mijn bootje is vergelijkbaar met een Shrimper. Ik denk ook wel eens aan een Torqueede. Maar in het manual van Torqeedo lees ik

Bij aandrijving van buitenaf (slepen van de boot, zeilen, andere motor) moet de
motoreenheid uit het water worden genomen om schade aan de elektronica te
vermijden.


In mijn geval kan de schroef niet uit het water tijdens het zeilen. Bovenstaande tekst in het manual is voor mijn één van belangrijkst redenen om nog maar met een gewoon bbm-etje te blijven varen.

Bij mij hangt de Torqeedo in de bovenste stand van de motorplank net met de schroef in het water en draait dus (soms) mee. De motor opklappen geeft door het hoge gewicht van de motorunit een flinke hefboom en veel druk op motorplank en spiegel (die daar eigenlijk niet voor gemaakt is). Tot dusver geen centje pijn, maar valt dus niet onder garantie. Eeuwig zonde dat de Torqeedo geen stroom opwekt tijdens het zeilen en de accu daarmee weer oplaadt. Maar een E-propulsion schijnt dat wel te doen. De 1.0 is vergelijkbaar met mijn Torqeedo, heeft een iets grotere accu en is ook nog iets goedkoper.

Edit: Hans V was me voor... :-)
Laatst bewerkt: 15 mei 2023 10:35 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 15 mei 2023 12:58 #1479725

Hans V schreef :
keeszeiler schreef :
Mijn bootje is vergelijkbaar met een Shrimper. Ik denk ook wel eens aan een Torqueede. Maar in het manual van Torqeedo lees ik

Bij aandrijving van buitenaf (slepen van de boot, zeilen, andere motor) moet de
motoreenheid uit het water worden genomen om schade aan de elektronica te
vermijden.


In mijn geval kan de schroef niet uit het water tijdens het zeilen. Bovenstaande tekst in het manual is voor mijn één van belangrijkst redenen om nog maar met een gewoon bbm-etje te blijven varen.

Is de ePropulsion Spirit 1.0 EVO niet iets voor jou? Die kan gewoon in het water blijven tijdens het zeilen en laadt dan zelfs z’n eigen accu nog wat op.

Wij nemen binnenkort de Spirit EVO in gebruik, hebben er zelf dus nog geen praktijkervaring mee opgedaan. Maar in diverse testen komt hij er minstens zo goed uit als de Torqeedo Travel 1103.

Dank voor de tip, voor mijn bootje zou de ePropulsion Navy 3.0 Evo beter passen.
Ben er over na aan het denken. Ik heb nog twee dingen die door mijn hoofd spelen:
a. de prijs voor motor+accu+lader vs de kosten aanschaf+brandstop voor een fossiel gestookte motor
b. waar haal ik 12VDC voor instrumenten+verlichting+stuurautomaat vandaan...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl