Erikdejong schreef :
Ronaldl schreef :
Erik, je zal gelijk hebben met de opmerking over efficiency. Maar het gelinkte stukje gaat ergens anders over: je kan niet 50% efficiënter zijn als de stroom die je wil gaan gebruiken er niet is.
Als je dat als standpunt wilt gebruiken dan moet je ook stellen dat de energie voor verbrandingsmotoren er niet is.
Een verbrandings motor is een kleine centrale die energie onttrekt aan fossiele brandstoffen en dat omzet in beweging. De efficientie daarvan is zo absurd laag, dat je meer bruikbare energie overhoud als je diezelfde fossiele brandstof in een elektriciteitscentrale opstookt en dan de elektriciteit gebruikt in een elketrische auto. Het verschil is echt groot. Dus als je gaat kijken naar hoeveel fossiele brandstof er nodig is om een voertuig een kilometer af te laten leggen, dan is de elektrische auto een stuk zuiniger.
Ook daarin heb je gelijk, maar het is het verkeerde punt:
We gaan in Europa geen kolencentrales meer bouwen (wel in China, slim)
We hebben de hype van WKK units op basis van dieselgeneratoren al lang gehad en die gaan niet meer gebouwd worden (wel in bv Bangladesh, daar staan de nieuwe MAN V18 diesels vrolijk in rijtjes te draaien).
We hebben in Europa grote moeite met nieuwe gascentrales, daar was het duo Timmermanni / Sammetje niet zo van), en sinds het Russische gas in de ban is.....
Dus:
Om alle andere processen zoals huisverwarming en industriële installaties wel te verduurzamen is het verstandig om voor transport nog even benzine en diesel te blijven gebruiken.
Temeer omdat:
Er geen enkele garantie is dat die liters benzine en olie die jij en ik gaan uitsparen door een EV te gaan rijden niet doodleuk door een ander persoon in een ander werelddeel opgestookt wordt en dus toch CO2 wordt.
Het heeft CO2 technisch pas zin om benzine en diesel te sparen als je de garantie hebt dat die liters
in de grond blijven zitten.
Niet dus.
En dan nog dit:
Via de site van de ANWB en cijfers via het CBS blijkt dat in de eerste ca. 40.000 km een EV (Well to Wheel, dus incl productie van en rijden met) de EV meer CO2 uitstoot dan een fossiel gefreven auto. Na die eerste 40.000 km slaat het om in het voordeel van de EV.
De gemiddelde personenauto in NL rijdt 10.000 km per jaar.
Die 40.000 km is dus de eerste 4 jaar.
Bij de omslag van fossiele auto naar EV gaat er dus telkens de eerste 4 jaar van een nieuwe EV de uitstoot, dus de opwarming,
omhoog. Pas na een aantal keer 4 jaar is de gezamenlijke CO2 winst van het al langer rijdende EV deel groter dan de schade van het nieuwe contingent EV's.
Zo ongeveer 12 jaar schat ik.
Dus de EV invoering gaat de eerste 12 jaar voor extra CO2 zorgen, pas daarna komt er een vermindering CO2.
Als het doel 2035 is om 50% of zo minder CO2 uit te stoten, gaan de Ev's daar dus niet aan bijdragen, integendeel.
Op langere termijn wel.
De enige oplossing is voor de korte termijn is: besparen. In de zin van
geen CO2 uitstoten. Niet in de zin van investeren in efficientere processen die uiteindelijk een besparing op zouden moeten leveren. Die investeringen zorgen namelijk eerst voor een
verhoogde uitstoot.
Net als investeren met geld: de kost gaat voor de baat.