Je opmerking over de diesel retourstroom is weliswaar niet waarschijnlijk v.w.b. het aanzuigen van water maar heeft wel mogelijk wat te maken met de hoeveelheid water in de tank.
De diesel die vanaf de motor retour komt is beduidend warmer dan die uit de tank komt. daardoor warmt de tankinhoud op , vooral bij langer op de motor varen.
Staat daarna de motor weer langere tijd stil zal de inhoud weer afkoelen, Omdat het ontstaan van condens ook sterk afhangt van het temperatuurverschil voor en na afkoelen ( daarom heb je 'smorgens bij een koude nacht ook meer dauw) zal er dus bij een motor met een retourleiding meer condens kunnen optreden dan bij de oude motoren zoinder retourleiding.
Dit zou het tegenwoordig meer voorkomen van water in de tank en , samen met biodiesel bacteriegroei, mogelijk kunnen verklaren.
Overigens is het wel zo dat er in lucht maar erg weinig vocht kan zitten wat bij afkoelen kan condenseren . Bij bijv. 25graden en 100% vochtigheid zit er hoogstens 7 gram water in één M3 lucht.Hoeveel er precies kan condenseren per M3 lucht kun je, als je tenminste weet hoe dat gaat

, uit onderstaand diagram wat door mijnheel Mollier is bedacht halen. In dit geval bij afkoelen naar 10 graden dus hooguit 3 gram per m3 lucht.
Je hebt dus nogal wat uitwisseling van lucht naar de tank nodig om echt veel water erin te krijgen.
Ik denk dat veel water in een tank vooral komt door het tanken bij dubieuze tankstations aan het water.
Doordat zij vaak maar weinig doorloop in hun voorraad hebben kan daarin door condensatie in hun uiteraard veel grotere tanks ook meer water condenseren wat op een gegeven moment , als het niveau hoog genoeg is geworden met grotere hoeveelheden tegelijk in jouw tank komt.
De beste oplossing van al die problemen is je waterafscheider (die je gewoon
moet hebben) goed in de gaten te houden en zodra daar meer dan normaal water in komt je hele tank leeg en schoon te maken om alle water en eventuele rommel te verwijderen.
Ad