Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Oliedruk valt weg tijdens varen

Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 08:23 #503773

Hay iedereen!


Ik heb een probleempje met mijn Fort Mayor uit 1957. 4 cilinder diesel
Als de motor een tijdje draait valt de oliedruk weg tot bijna 1 .
- voor de duidelijkheid eerst is deze netjes tussen de 2.5 en 3 ) -

Ik heb werkelijk geen idee wat ik er mee kan doen , ik kwam er achter toen ik al een tijdje aan het varen was.
De temperatuur liep niet op en ook ging de motor geen raar geluid maken.

Toch lijkt het me handig om er even naar te kijken.

Waar o waar zou ik kunnen beginnen ?
Laatst bewerkt: 09 apr 2014 09:37 door Valparaiso. Reden: 2.5 druk eerst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 08:24 #503774

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
foute olie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 08:33 #503781

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
meter defect?
Je motor blijft normaal functioneren!

Jan
Laatst bewerkt: 09 apr 2014 08:34 door kaaiman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 08:39 #503789

Hoe hoog was de oliedruk bij warme motor voorheen?

Ik denk in de eerste instantie aan een defecte oliepomp, maar het zou ook stijtage kunnen zijn. Als de lagers speling krijgen dan bouwt zich daar minder druk op.
Soms kun je een ventiel achter de oliepomp afstellen, maar pas op: dan krijg je wel de gemeten oliedruk omhoog maar knijp je de olieflow nog meer (symptoombestrijding). Maar Fer kan vast beter uitleggen waar die stelschroef voor bedoeld is.

DAF specificeert voor mijn oude (1953) 575 een minimale druk van 1.3 bar bij warme motor. Daaronder dient gereviseerd te worden...
Laatst bewerkt: 09 apr 2014 08:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 08:39 #503790

Beginnen met de meter controleren, vervolgens met een direct af te lezen meter de oliedruk controleren. Normaal als de motor verder in redelijke conditie is dan is de oliedruk bijna nooit fout.
Als die druk toch fout is dan het overdrukventiel controleren. Als dat goed is heb je een probleem. Dan moet je verder in de motor gaan zoeken of de pomp stuk is of ergens een intern lek. Lagers zou je moeten horen.
gr,

Ger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 10:25 #503824

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Is de oliedruksensor misschien kaduk?. Als deze er tenminste op zit.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 10:36 #503828

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
beetje herhaling van,
zelf ooit wezenloos aan het zoeken geweest, koud goede druk, warm terug lopen tot 1 bar. Pomp vervangen, nada.
bij de 2e motor het zelfde probleem; bleek het in de (overgezette) opnemer te zitten.
kwam ik achter door een huis-tuin-keuken drukmeter er in te schroeven...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 12:24 #503870

Bedankt voor de reacties heren,

Het is dus zo dat de druk wegvalt als de motor langer dan een half uur draait, dan langzaam komt hij op 1 bar. ( na 2,5 uur ong )

Je merkt niets aan het geluid of oplopende temperatuur.

Kan ik de oliedruk sensor testen ? of is de enige manier om hem te vervangen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 12:48 #503880

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
testen is lastig, maar vergelijken kan wel.
nogmaals; een doodnormale mechanische meter er even inschroeven en je weet alles
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 12:57 #503883

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Smeerolie filter vervangen. Misschien helpt het, vooral wanneer dit nog nooit gedaan is.
Olie druk regelklep schoonmaken.
@ nachtvlinder: De oliedrukregelklep zit aan het eind van de smeerolielieding.
Wanneer je de druk verhoogt stijgt de oliedruk over de lagers gelukkig ook
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 apr 2014 13:01 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 13:04 #503886

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Heet die motor echt Fort mayor of is het Fordson major. Hier van de laatste onderdelen te koop, ook de oliedruksensor.
www.histoparts.com/webshop/32_...112__motordelen.html
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 13:26 #503892

douwe schreef :
@ nachtvlinder: De oliedrukregelklep zit aan het eind van de smeerolielieding. Wanneer je de druk verhoogt stijgt de oliedruk over de lagers gelukkig ook
Dus dit is een drukregeling? Kan iemand uitleggen welke druk dan geregeld wordt? Zuig of pers? Het drukverschil daartussen en daarmee de flow? Oliepompjes zijn verdringerpompjes toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 13:32 #503897

Het begint me allemaal een beetje te duizelen..

Woont er niet iemand in amsterdam die nog een glas in lood raam nodig heeft en hier verstand van heeft?

www.glasinloodboot.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 13:42 #503906

  • Eaglemis
  • Eaglemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Een paar Tips en Opmerkingen:
Gebruik je de juiste olie? Met de correcte viscositeit? Als je een olie gebruikt met een andere viscositeit dan voorheen dan kan het zo zijn dat de olie bij warm worden dunner wordt en dat daardoor een lage oliedruk ontstaat dan voorheen.

Bij koude olie is de olie dikker en dat resulteert in een hogere druk normaliter.

Om de oliedruk te meten raad ik aan om een manometer te plaatsen bv. Op de plek waar de oliedruk sensor zit, als dat mogelijk is.

Oliefilter: Is het juiste filter geplaatst? Het is niet alleen de maat van de schroefdraad van het filter dat belangrijk is. Er kunnen verschillende filters zijn die passen maar dat wil niet zeggen dat de capaciteit van de filters gelijk is. Dus het ene filter kan meer of minder olie doorlaten per tijdseenheid dan het andere. Verder is de mate van filtering van belang. In een filter zit meestal een papier materiaal met kleine gaatjes. Zijn de gaatjes kleiner dan gaat de druk voor het filter omhoog maar zal de druk na het filter lager zijn. De drukval over het filter is dan groter. Dus let op waar de oliedruk gemeten wordt? Ik ken deze motor niet dus vandaar de vraag.

Verder is het ene filtermateriaal gevoeliger voor bv. Brandstof en water als het andere. Meestal neemt de doorstroom van de olie door het filter af en neemt de druk na het filter dus af.

Lekkage: Er kan lekkage zijn van bv brandstof of koelwater naar het oliesysteem. Als je een aangebouwde hogedruk brandstof pomp hebt kan er bij interne lekkage van de pomp brandstof lekken naar het karter. Kijk of de olie schoon is en niet geëmulgeerd is met koelwater of brandstof. Bij water of brandstof in de olie verkleurt de olie of ruikt hij anders. Makkelijk te checken.

De cracktest is eenvoudig. Steek een houten stokje in de smeerolie. Steek het besmeurde stokje aan met een aansteker. Als het stokje brand maar ook knettert dan duidt dat op water in de olie.

Slijtage: De olie pomp kan slijtage hebben. Als de druk altijd goed was en nu ineens niet dan lijkt dit niet het geval en moeten we de oorzaak elders zoeken.

Tijdens het gebruik van de motor slijt de motor ook. Het kan zijn dat de lagerspeling groter is geworden waardoor er mee olie weglekt bij de lagers en de oliedruk afneemt.

Oliedrukregelaar: Als deze op de motor zit dan niet meteen aan het verstellen van de regelaar denken. De regelaar werkte altijd goed en de vraag moet gesteld worden waarom hij nu niet goed zou werken. Verstellen kan gevaarlijk zijn zeker als je er niet zeker van bent of de gemeten oliedruk wel de werkelijke oliedruk is.

Voorstel volgorde check:
Juiste olie en viscositeit?
Juiste oliefilter?
Lekkage van koelwater of brandstof?
Verifieer de echte oliedruk met een manometer.
Oliedruksensor en oliedruk meter werking
Slijtage oliepomp.
Afstelling oliedrukregelaar
Andere delen zoals de lagers

Hoop dat dit je in eerste instantie helpt.
MVG
Arend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 14:04 #503924

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
meten met een mechanische meter kost op mp niet zo veel zn olie test zet.

was dit opeens ?

was de oliedruk vorig jaar nog wel hoger?
Laatst bewerkt: 09 apr 2014 14:06 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 14:29 #503935

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nachtvlinder schreef :
douwe schreef :
@ nachtvlinder: De oliedrukregelklep zit aan het eind van de smeerolielieding. Wanneer je de druk verhoogt stijgt de oliedruk over de lagers gelukkig ook
Dus dit is een drukregeling? Kan iemand uitleggen welke druk dan geregeld wordt? Zuig of pers? Het drukverschil daartussen en daarmee de flow? Oliepompjes zijn verdringerpompjes toch?

De oliedruk in de persleiding wordt geregeld. Die regelklep zit in het einde van de persleiding. De motor wordt dus gesmeerd met de ingestelde druk.
Het teveel aan olie geleverd door de smeeroliepomp stort dus via de drukregelklep terug in het carter.
Wanneer de lagers versleten zijn is de opbrengst van de smeerolie pomp onvoldoende om de ingestelde druk te handhaven en zal er ook geen olie via de regelklep terug stromen naar het carter.
Een regelklep die open blijft staan of lek is kan ook een te lage smeeroliedruk veroorzaken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 apr 2014 14:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 09 apr 2014 14:37 #503937

boel te leren hier, thx!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 10 apr 2014 07:45 #504163

douwe schreef :
De oliedruk in de persleiding wordt geregeld. Die regelklep zit in het einde van de persleiding. De motor wordt dus gesmeerd met de ingestelde druk.
Het teveel aan olie geleverd door de smeeroliepomp stort dus via de drukregelklep terug in het carter.

Kleine correctie.
de regelklep zit dus niet in de persleiding zelf ( anders zou een openstaande klep juist "teveel" olie naar de lagers voeren ) maar in een overstortleidingetje wat inderdaad retour naar de carterpan gaat.
Soms zit dat klepje ook in het pomphuis zelf wat soms weer onder in het carter zit.
Jammer want dan niet makkelijk te testen.
Ad
Laatst bewerkt: 10 apr 2014 07:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 10 apr 2014 12:43 #504272

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
De oliedruk in de persleiding wordt geregeld. Die regelklep zit in het einde van de persleiding. De motor wordt dus gesmeerd met de ingestelde druk.
Het teveel aan olie geleverd door de smeeroliepomp stort dus via de drukregelklep terug in het carter.

Kleine correctie.
de regelklep zit dus niet in de persleiding zelf ( anders zou een openstaande klep juist "teveel" olie naar de lagers voeren ) maar in een overstortleidingetje wat inderdaad retour naar de carterpan gaat.
Soms zit dat klepje ook in het pomphuis zelf wat soms weer onder in het carter zit.
Jammer want dan niet makkelijk te testen.
Ad

Lees: De regelklep zit aan het EIND van de persleiding. Regelt dus de druk in de persleiding en gaat pas open wanneer de druk te hoog wordt.
Het klepje in de pomp is een overstortklep om de pomp te beveiligen wanneer hij z'n olie .,door een of andere oorzaak,helemaal niet kwijt kan. Stort de olie terug naar de zuigzijde van de pomp.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 apr 2014 12:46 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 10 apr 2014 15:25 #504334

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29635
Valparaiso schreef :
Bedankt voor de reacties heren,

Het is dus zo dat de druk wegvalt als de motor langer dan een half uur draait, dan langzaam komt hij op 1 bar. ( na 2,5 uur ong )

Je merkt niets aan het geluid of oplopende temperatuur.

Kan ik de oliedruk sensor testen ? of is de enige manier om hem te vervangen ?

Als de olie warmer wordt is het heel normaal dat de druk daalt. Een daf begint vaak op 5 bar en eindigt op 2-3 bar. Zo ook mijn huidige Lombardini.
Oliedruk is druk, dus smeert het, ook bij 1 bar.
Je zou olie met een hogere viscositeit kunnen overwegen.

Heb je on langs je motor gereinigd? b.v. Forte Motor-flush o.i.d.
Minerale olie vervangen door Synthetische olie ?
In een dergelijk geval kunnen alle vuil,kool resten oplossen die de versleten afdichtingen dicht hielden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 11 apr 2014 06:20 #504517

douwe schreef :
Lees: De regelklep zit aan het EIND van de persleiding. Regelt dus de druk in de persleiding en gaat pas open wanneer de druk te hoog wordt.
Het klepje in de pomp is een overstortklep om de pomp te beveiligen wanneer hij z'n olie .,door een of andere oorzaak,helemaal niet kwijt kan. Stort de olie terug naar de zuigzijde van de pomp.

Dat zijn dus twee methoden om hetzelfde resultaat te bereiken nl om te voorkomen dat de oliedruk iets kapot drukt.
Alleen gebeurt dat druk aflaten de ene keer na alle te smeren onderdelen en de andere keer ervoor.
Overigens kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat de oliedruk te hoog kan worden op de plaatsen waar gesmeerd moet worden.
Of wordt er dan te goed gesmeerd?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 11 apr 2014 07:03 #504533

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Lees: De regelklep zit aan het EIND van de persleiding. Regelt dus de druk in de persleiding en gaat pas open wanneer de druk te hoog wordt.
Het klepje in de pomp is een overstortklep om de pomp te beveiligen wanneer hij z'n olie .,door een of andere oorzaak,helemaal niet kwijt kan. Stort de olie terug naar de zuigzijde van de pomp.

Dat zijn dus twee methoden om hetzelfde resultaat te bereiken nl om te voorkomen dat de oliedruk iets kapot drukt.
Alleen gebeurt dat druk aflaten de ene keer na alle te smeren onderdelen en de andere keer ervoor.
Overigens kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat de oliedruk te hoog kan worden op de plaatsen waar gesmeerd moet worden.
Of wordt er dan te goed gesmeerd?
Ad

Een smeeroliepomp heeft een grotere capaciteit dan werkelijk nodig is. Dus moet de regeldruk klep een deel van de opbrengst afvoeren om de smeeroliedruk op de gewenst waarde te houden.
In geval van enige slijtage behoud je dus altijd de juiste smeeroliedruk t.p.v. de te smeren onderdelen tenzij de boel zo ver versleten is dat de pompcapaciteit te klein om de druk te handhaven.
De veiligheidsklep op de pomp heeft een veel hogere openingsdruk dan de regeldruk klep(ong 8 a 10 bar)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 11 apr 2014 07:05 #504534

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Lees: De regelklep zit aan het EIND van de persleiding. Regelt dus de druk in de persleiding en gaat pas open wanneer de druk te hoog wordt.
Het klepje in de pomp is een overstortklep om de pomp te beveiligen wanneer hij z'n olie .,door een of andere oorzaak,helemaal niet kwijt kan. Stort de olie terug naar de zuigzijde van de pomp.

Dat zijn dus twee methoden om hetzelfde resultaat te bereiken nl om te voorkomen dat de oliedruk iets kapot drukt.
Alleen gebeurt dat druk aflaten de ene keer na alle te smeren onderdelen en de andere keer ervoor.
Overigens kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat de oliedruk te hoog kan worden op de plaatsen waar gesmeerd moet worden.
Of wordt er dan te goed gesmeerd?
Ad

Een smeeroliepomp heeft een grotere capaciteit dan werkelijk nodig is. Dus moet de regeldruk klep een deel van de opbrengst afvoeren om de smeeroliedruk op de gewenst waarde te houden.
In geval van enige slijtage behoud je dus altijd de juiste smeeroliedruk t.p.v. de te smeren onderdelen tenzij de boel zo ver versleten is dat de pompcapaciteit te klein om de druk te handhaven.
De veiligheidsklep op de pomp heeft een veel hogere openingsdruk dan de regeldruk klep(ong 8 a 10 bar).
Opm: Ik refereer nu naar moderne motoren waar een hoge smeeroliedruk (minimaal 3 bar)echt gewenst is.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 11 apr 2014 07:20 #504540

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Lees: De regelklep zit aan het EIND van de persleiding. Regelt dus de druk in de persleiding en gaat pas open wanneer de druk te hoog wordt.
Het klepje in de pomp is een overstortklep om de pomp te beveiligen wanneer hij z'n olie .,door een of andere oorzaak,helemaal niet kwijt kan. Stort de olie terug naar de zuigzijde van de pomp.

Dat zijn dus twee methoden om hetzelfde resultaat te bereiken nl om te voorkomen dat de oliedruk iets kapot drukt.
Alleen gebeurt dat druk aflaten de ene keer na alle te smeren onderdelen en de andere keer ervoor.
Overigens kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat de oliedruk te hoog kan worden op de plaatsen waar gesmeerd moet worden.
Of wordt er dan te goed gesmeerd?
Ad

Volbadsmering, wat je eigenlijk creëert met veel oliedruk en aflaten NA de te smeren delen is niet goed. Dat veroorzaakt meer weerstand, warmte en uiteindelijk een kortere levensduur. Veel olie of weinig olie op lagers of andere te smeren delen kan enorm uitmaken. Daarom ook nooit boven het maximum van een peilstok vullen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliedruk valt weg tijdens varen 11 apr 2014 07:41 #504547

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Lees: De regelklep zit aan het EIND van de persleiding. Regelt dus de druk in de persleiding en gaat pas open wanneer de druk te hoog wordt.
Het klepje in de pomp is een overstortklep om de pomp te beveiligen wanneer hij z'n olie .,door een of andere oorzaak,helemaal niet kwijt kan. Stort de olie terug naar de zuigzijde van de pomp.

Dat zijn dus twee methoden om hetzelfde resultaat te bereiken nl om te voorkomen dat de oliedruk iets kapot drukt.
Alleen gebeurt dat druk aflaten de ene keer na alle te smeren onderdelen en de andere keer ervoor.
Overigens kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat de oliedruk te hoog kan worden op de plaatsen waar gesmeerd moet worden.
Of wordt er dan te goed gesmeerd?
Ad

een TE hoge oliedruk beschadig de lagerschalen van de motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl