Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Expansievat bij indirect gekoelde motor?!

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 07:13 #1000697

  • Billip
  • Billip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
South37
Als de thermostaat dicht is gaat er geen koelmiddel door de motor maar wel door de wisselaar, er is dus altijd flow door de wisselaar.Als de motor warm wordt gaat de thermostaat open en is er flow door de motor.
Bij open thermostaat gaat ongeveer 30% door de bypass en 70% door de motor en door de wisselaar.
Bij gesloten thermostaat gaat 100% door de bypass en dus ook door de wisselaar.
Kijk maar eens goed naar de tekening van Philip.
Een systeem van een motor die ontworpen is voor indirecte koeling, waar er altijd flow door de motor is en waar de flow door de wisselaar door de thermostaat geregeld wordt kunnen we bij een ombouw niet realiseren of je moet een ander thermostaathuis ontwerpen.
Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 07:43 #1000704

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Het wordt hoe langer hoe gekker. Leg jij maar eens uit hoe de coolant voorbij "B" komt en naar de warmtewisselaar stroomt als de thermostaat dicht is. Dichte thermostaat betekent geen coolant kan de motor verlaten. Ik vermoed dat je denkt dat het andersom werkt.

Ik zie dat je pas een paar dagen lid van het forum bent. Misschien een alias van Philip, of een geode vriend?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 07:46 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 08:02 #1000712

  • Billip
  • Billip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
De coolant loopt altijd van A naar B. Als de thermostaat open gaat gaat opent de weg naar de motor. Zo heeft Volvo het ontworpen. Het is een soort driewegskraan.
Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 08:05 #1000714

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Billip schreef :
De coolant loopt altijd van A naar B. Als de thermostaat open gaat gaat opent de weg naar de motor. Zo heeft Volvo het ontworpen. Het is een soort driewegskraan.

Sorry mate, geen tijd meer voor jou.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 08:34 #1000723

Billip schreef :
South37
Als de thermostaat dicht is gaat er geen koelmiddel door de motor maar wel door de wisselaar, er is dus altijd flow door de wisselaar.Als de motor warm wordt gaat de thermostaat open en is er flow door de motor.
Bij open thermostaat gaat ongeveer 30% door de bypass en 70% door de motor en door de wisselaar.
Bij gesloten thermostaat gaat 100% door de bypass en dus ook door de wisselaar.
Kijk maar eens goed naar de tekening van Philip.
Een systeem van een motor die ontworpen is voor indirecte koeling, waar er altijd flow door de motor is en waar de flow door de wisselaar door de thermostaat geregeld wordt kunnen we bij een ombouw niet realiseren of je moet een ander thermostaathuis ontwerpen.

Inderdaad zo zie ik het ook in Philip zijn tekening .

Kijk vb naar een auto motor , tot de thermostaat open gaat is er geen flow over de radiateur, ook niet nodig.

Vervang de radiateur door de boot wisselaar, zo moet je het niet willen hebben
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 09:20 #1000742

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
37south schreef :

Ik zie dat je pas een paar dagen lid van het forum bent. Misschien een alias van Philip, of een geode vriend?
WTF? :blink:
Ik leg alleen hier uit hoe mijn systeem al een behoorlijke poos goed werkt als antwoord op Bilip's vraag. Of hij / iemand er iets aan heeft moet hij maar zelf bepalen maar de intentie is om iemand te helpen. En niet voor dergelijke waardeloze opmerkingen te ontvangen.
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 10:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 09:57 #1000762

Jeroen-pion schreef :

Vervang de radiateur door de boot wisselaar, zo moet je het niet willen hebben

Wat is qua functie dan het verschil tussen een radiator en een warmtewisselaar , althans aan de interne circuit kant? Het zijn gewoon allebei warmtewisselaars hoor.
Enige verschil is het koelende medium lucht i.p.v. water maar bij beide gaat er altijd koelend medium door de warmtewisselaar , lucht of water.
Ad
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 09:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 10:02 #1000765

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
37south schreef :
Het wordt hoe langer hoe gekker. Leg jij maar eens uit hoe de coolant voorbij "B" komt en naar de warmtewisselaar stroomt als de thermostaat dicht is. Dichte thermostaat betekent geen coolant kan de motor verlaten.

Nou zo:


(duidelijker plaatje kon ik niet vinden)


Bij thermostaat helemaal koud is, is ie ingetrokken, blok afgesloten en wordt al het water door de bypas gepompt.
Dus pomp -> bypass -> thermostaathuis -> warmtewisselaar -> pomp

Bij thermostaat helemaal warm is, steekt ie uit en dopt de bypas af waardoor al het water door het blokt wordt gepompt.
Dus pomp -> blok -> thermostaathuis -> warmtewisselaar -> pomp

Dit zit in alle direct gekoelde Yanmar GM blokjes zo. Ook direct gekoeld begint circulatie in het blok pas als het water in het blok de openingstempratuur heeft bereikt. Alleen nu met koelvloeistof ipv buitenwater.

Natuurlijk zou circulatie door het blok bij koude motor beter zijn maar de thermostaat gaat al vrij vlug een beetje open waardoor er al snel flow door het blok onstaat. sinds 1995 vaart dit motortje op deze manier rond. En alle blokjes met een Martec conversie. En alle blokjes met directe koeling.
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 10:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 10:14 #1000771

Yellow Boat schreef :
Jeroen-pion schreef :

Vervang de radiateur door de boot wisselaar, zo moet je het niet willen hebben

Wat is qua functie dan het verschil tussen een radiator en een warmtewisselaar , althans aan de interne circuit kant? Het zijn gewoon allebei warmtewisselaars hoor.
Enige verschil is het koelende medium lucht i.p.v. water maar bij beide gaat er altijd koelend medium door de warmtewisselaar , lucht of water.
Ad

Ik maakte het even met een vergelijk , maar beide warmte wisselaars !

Ik vroeg mij af waarom je in de boot wel meteen over de wisselaar zou willen stromen , en de koelvloeistof in het blok tot dat de thermostaat open gaat laat mee lopen ????

Dat is een idee wat heel sterk lijkt op directe koeling, waar je al het nadeel hebt van 1 pompje.

Ergens januarie bouw ik de yanmar ook om van direct naar indirect

De zeewaterpomp pompt door het wisselaartje meteen naar het uitlaatspruitstuk.

De inwendige thermostaat van de yanmar komt te vervallen .

Bij de zuig van de koelpomp komt een t-stuk.

Op de pers ook een t-stuk met thermostaat , zoals hier opgemerkt hoef je dus geen nieuw termostaat huis te ontwerpen , dat terzijde

Als de motor koud is circuleert hij dus door de motor over de pomp, today het termostaat open gaat en hij ook over de wisselaar gaat Circuleren, zonder 4 of 3 weg kleppen en zooi :-)

Zo bereik ik snel de 85 graden in de motor , en blijft dat ook zo , dood ordinair systeem dus .

Dus ja deze hele discussie met ik zie zelfs alias verwijten snap ik niet , mogelijk door dat het een boot is dat het allemaal wat ingewikkelder ligt her en der
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 10:43 #1000782

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
In ieder geval weet Jeroen Pion wel hoe de circulatie door een indirect koesysteem werkt
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 10:44 #1000783

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Jeroen-pion schreef :

Ergens januarie bouw ik de yanmar ook om van direct naar indirect

De zeewaterpomp pompt door het wisselaartje meteen naar het uitlaatspruitstuk.

De inwendige thermostaat van de yanmar komt te vervallen .

Bij de zuig van de koelpomp komt een t-stuk.

Op de pers ook een t-stuk met thermostaat , zoals hier opgemerkt hoef je dus geen nieuw termostaat huis te ontwerpen , dat terzijde

Als de motor koud is circuleert hij dus door de motor over de pomp, today het termostaat open gaat en hij ook over de wisselaar gaat Circuleren, zonder 4 of 3 weg kleppen en zooi :-)

Zo bereik ik snel de 85 graden in de motor , en blijft dat ook zo , dood ordinair systeem dus .
Dat is ongeveer wat ik wil gaan doen zodra de boiler er in komt, vooral om dat het huidige thermstaat huis alleen thermostaten aan kan tot 65 graden. Heter bestaan niet.
Thermostaat -> slangthermostaat van motorfiets gebruiken, die hebben ongeveer de goede diameters (auto's zijn vaak richting 35mm of nog groter) en in betere tempraturen te krijgen dan dingen die passen in het huidige thermostaathuis.
Alleen.. hoe stel jij de huidge thermostaat buiten gebruik? He thuis blijven gebruiken, thermstaat zelf er uit halen en bypass afdoppen?
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 11:47 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 11:21 #1000786

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6723
Ik weet niet of jullie hier iets aan hebben, maar mijn Yanmar 2GM20 heeft in 1993 een Martec opbouw koelsysteem gekregen met een expansievat, een electrisch circulatiepompje, een speciale set voorgebogen slangen en een nieuwe thermostaat, die bij een hogere temp opent dan die de Yanmar eerst had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 11:48 #1000792

Ik heb het nergens over HD pompen in raffinaderijen gehad hoor. Zoiets gebeurt ook bij een klein pompje met maar 1 of 2 Bar opvoerhoogte en 1 of 2 m3/uur kan ik je verzekeren. Het kunnen optreden van cavitatie heeft ook niet alleen met de opvoerhoogte te maken maar met name ook met de omtreksnelheid van de waaier en dus de diameter samen met het toerental (net als bij een scheepsschroef trouwens) .
Overigens heeft een magneetaandrijving nog een heel ander probleem waardoor er altijd doorzet moet zijn en dat is dat bij een magneetgedreven pomp met gesloten pers de waaier stil kan gaan staat wat al na korte tijd onherroepelijk de magneetaandrijving beschadigt door de stroom die er dan in wordt opgewekt ( wordt in feite een dynamo). Meerdere malen meegemaakt hoor , ook bij kleinere pompen.
Ik wil ook niet zeggen dat er wat mis gaat zonder bypass bij een simpele circulatiepomp maar wel dat zoiets in principe mogelijk is.


Het gaat me te ver om in detail de verschillen tussen diverse pompen hier te bespreken.

Maar je zult zeker weten dat een centrifugaal pomp tegen een dichte pers maar een fractie van z´n vermogen opneemt, het toerental gaat omhoog en daarmee de generatorwerking waardoor het stroomverbruik sterk zal dalen en geen wikkelingen zullen doorbranden.
Kan gewoon tegen een (vrijwel) dichte pers draaien.
Cavitatie vindt niet plaats, daarvoor is flink drukverschil nodig aan hoge en lage drukzijde van de schoep of schroefblad, dat is er niet zonder een zekere doorzet.
Er vind wèl warmte ontwikkeling plaats in de pomp, afhankelijk van de warmte afdracht via huis en slangen zal dat enige tijd duren voor het vervelend wordt.
In die tijd is de motor warm en opent de thermostaat.

Daarnaast is het afhankelijk van hoe betreffende motor is voorzien van mogelijke bypassen, er altijd wel een kleine doorzet, door het gaatje in de thermostaat b.v. of de boiler, die als bypass dient indien aanwezig.
en wanneer je de moeite neemt om naar indirect om te bouwen, dan verwacht ik zeker dat dan ook gelijk een boiler geplaatst wordt.

Het is gewoon even opletten en goed weten waar men mee bezig is.

En dat is wat in dit draadje wordt besproken, er komt vast een goede oplossing naar voren.
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 11:50 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 13:10 #1000807

  • Billip
  • Billip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Jeroen-pion
Mijn methode is in feite een copie van de Martec methode alleen gebruik ik een warmewisselaar van Bowman en een extra bypass omdat ik werk met een mechanische krachtige circulatiepomp.
Uw methode is natuurtijk ook goed, de meest gebruikelijke, maar ik wist niet goed hoe ze te realiseren. Daarom ben ik ingeschreven in dit forum om iets van een ander bij te leren.
Het verschil tss beide methodes is dat er bij de martec methode een constante flow is door de wisselaar en er enkel een flow door de motor is al die warm is en bij de normale methode een constante flow door de motor is en enkel een flow door de wisselaar is als de motor warm is. De martec methode is in feite idem met directe koeling alleen komt er een expansievat bij een wisselaar en een pomp.
Hoe ziet zo een slang themostaat er uit en waar kan je die kopen? ( moet wel een van 74 graden zijn)Gebruik je een elektrische of een mechanische pomp?
Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 21:07 #1000924

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Philip schreef :
37south schreef :
Het wordt hoe langer hoe gekker. Leg jij maar eens uit hoe de coolant voorbij "B" komt en naar de warmtewisselaar stroomt als de thermostaat dicht is. Dichte thermostaat betekent geen coolant kan de motor verlaten.

Nou zo:


Bij thermostaat helemaal koud is, is ie ingetrokken, blok afgesloten en wordt al het water door de bypas gepompt.
Dus pomp -> bypass -> thermostaathuis -> warmtewisselaar -> pomp

Bij thermostaat helemaal warm is, steekt ie uit en dopt de bypas af waardoor al het water door het blokt wordt gepompt.
Dus pomp -> blok -> thermostaathuis -> warmtewisselaar -> pomp

Dit zit in alle direct gekoelde Yanmar GM blokjes zo. Ook direct gekoeld begint circulatie in het blok pas als het water in het blok de openingstempratuur heeft bereikt. Alleen nu met koelvloeistof ipv buitenwater.

Natuurlijk zou circulatie door het blok bij koude motor beter zijn maar de thermostaat gaat al vrij vlug een beetje open waardoor er al snel flow door het blok onstaat. sinds 1995 vaart dit motortje op deze manier rond. En alle blokjes met een Martec conversie. En alle blokjes met directe koeling.

Een foto van een thermostaathuis alleen zegt niets. Circuleren door de warmtewisselaar bij koude motor is zinloos. Waarom zou je dat willen?

Trouwens, de diskussie betreft ombouw naar indirect van een Volvo, dat is al vaak genoeg gezegd.

Dit plaatje laat zien wat de flow is bij een standaard indirekte koeling van Volvo, duidelijker kan het toch niet?





Nog maar een keer:
Bij koude motor is de thermostaat dicht en staat de bypass open. In dit geval stroomt de coolant van het blok via pijpje A naar de circulatiepomp, dus niet door de wisselaar.


Bij 74 graden begint de thermostaat te openen. Dus hij gaat niet al snel een beetje open zoals jij zegt, dat maak je er zelf van. De coolant stroomt nu door de thermostaat en verlaat de motor door het thermostaathuis naar de wisselaar. Als 74 graden bereikt wordt is de motor daarna al snel op bedrijfstemperatuur, dus gedeeltelijke flow door bypass is maar kort.

Dan de direkte koeling. Bij een direkte koeling is er geen bypass van het gesloten circuit, pijpje A is niet aanwezig en als je de thermostaat voor direkte koeling bekijkt dan zie je dat het klepje voor de bypass opening (in de motor zelf, onder de thermostaat) ontbreekt, maar dit terzijde.

OK, nu de ombouw van direkt naar Martec. Hierbij wordt de bypass naar de uitlaat afgesloten. Deze bypass is dus iets heel anders dan de bypass van het gesloten circuit. Bij de direkte koeling is de uitgang van het bypass-pijpje A op de motor geplugged (zie foto). Dit blijft zo bij installatie van Martec. Dit betekent dat de motor maar 1 ingang heeft voor de coolant en 1 uitgang (via de thermostaat naar de warmte wisselaar).
Bij koude motor staat de thermostaat dicht, er is geen flow en de coolant staat dus onder 0.1 Bar druk door het elektrische centrifugaalpompje tot de thermostaat gaat openen.







Mijn zelfgemaakte koeling werkt op precies dezelfde manier, alleen grotere warmtewisselaar.

Dit is niet iets dat ik van plan ben. Ik heb het na bestudering van alle beschikbare dokumentatie gerealiseerd en uitgebreid getest en pas toen in ZF beschreven.

Ik zou zeggen als je ervan overtuigd bent dat het werkt zoals jij denkt, gewoon zo doen of laten zoals het nu is. Dit is in ieder geval mijn input, take it or leave it.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 28 nov 2018 21:11 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 28 nov 2018 22:44 #1000937

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nog even, voordat jullie denken dat ik een heel onplezierig person ben, alhoewel misschien ben ik dat wel. Ik ben geen emoticon gebruiker. Mijn opmerking over alias was met knipoog bedoeld. Sorry als ik iemand daarmee op de teentjes ben gaan staan.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 29 nov 2018 06:56 #1000959

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Philip,
Vandaag even Yanmar bekeken. Je hebt inderdaad helemaal gelijk. Je beschrijving klopt. Bij koude motor bypass naar wisselaar. Excuus.
De vraag was echter ombouw van Volvo en ik zit in de hele diskussie met de Volvo situatie in mijn hoofd. Dat werkt op een andere manier, zoals ik heb beschreven, dus bij installatie van Martec of daarop gebaseerd systeem is e.e.a. ook anders.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 29 nov 2018 08:54 #1000989

i.imgur.com/f4ki8gw.png


De afbeelding uit post 1000765, waar de circulatie bij dichte thermostaat door de warmtewisselaar gaat, was die wel goed gemonteerd?
Het lijkt me dat die op twee manieren geplaats kan worden.

Op de foto´s kan ik niet zien hoe het gemonteerd in elkaar steekt.

Maar wanneer de slangen juist aan de andere kant worden bevestigd, dan circuleert bij gesloten thermostaat de motor.
En wanneer de thermostaat opent sluitt de motor circulatie en opent de warmtewisselaar.

DAT lijkt me de juiste manier, circulatie langs de cilinders tot het warm is en dan pas de warmtewisselaar in bedrijf nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 29 nov 2018 13:50 #1001111

  • Billip
  • Billip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
De methode van Jeroen-pion is natuurlijk de beste, zeker als je een boiler wil inbouwen.
Het nadeel is dat je een slangthermostaat moet hebben. Waar kun je die vinden?
Hier stroomt de coolant constant door de motor en wordt de warmtewisselaar pas ingeschakeld als de thermostaat opengaat.
De methode van Marlec is ook goed omdat je alle bestaande onderdelen gebruikt- je moet wel een thermostaat van 74 ° gebruiken en een andere temperatuursensor. (bij Volvo geen probleem om die te vinden)
Ik gebruik in feite de Marlec methode maar ik gebruik een warmte wisselaar van Bowman en ik wil nadrukkelijk een mechanische pomp gebruiken. Omdat de pomp die ik meende te gebruiken niet mag afgesloten worden meende ik om zoals bij de directe koeling de "Plugg" die Martec inbouwt te verwijderen zodat de coolant continu door de wisselaar stroomt en pas door de motor als die warmt wordt. Dit is natuurlijk vervelend als je een boiler wil inbouwen. Als ik de Marlec methode wil gebruiken moet ik de "Plugg" wel degelijk gebruiken en een mechanische pomp vinden die mag afgesloten worden. Kan iemeand mij helpen?
Dus ofwel methode 1 maar dan heb ik een slangthermostaat nodig van 74°
ofwel Martec methode, maar dan heb ik een mechanische pomp nodig die mag afgsloten worden.
PS: de directe cooling van de Yanmar motor van Philip is exact gelijk met de Volvo MD17.
Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 29 nov 2018 15:15 #1001140

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Philip schreef :
Nog even een simpel schetje van hoe het systeem bij mij werk met bypass en expansievat:

Schematisch dus beluchter, wierpot etc, heb ik even niet getekend maar zitten wel in het systeem. Boiler moet nog worden aansgesloten.

Philip: weet jij zeker dat de Bypass vanaf het thermostaat aangesloten is op de perszijde van de pomp en niet op de zuigzijde? Als hij op de zuigzijde van de pomp aangesloten is dan werkt je systeem zo als het in de meeste gevallen werkt bij motoren. Namelijk altijd volle flow door de motor.
Ik dram misschien wat door op dit onderwerp, maar het was m'n beroep.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 nov 2018 15:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 29 nov 2018 17:37 #1001176

Billip schreef :
De methode van Jeroen-pion is natuurlijk de beste, zeker als je een boiler wil inbouwen.
Het nadeel is dat je een slangthermostaat moet hebben. Waar kun je die vinden?
Hier stroomt de coolant constant door de motor en wordt de warmtewisselaar pas ingeschakeld als de thermostaat opengaat.
De methode van Marlec is ook goed omdat je alle bestaande onderdelen gebruikt- je moet wel een thermostaat van 74 ° gebruiken en een andere temperatuursensor. (bij Volvo geen probleem om die te vinden)
Ik gebruik in feite de Marlec methode maar ik gebruik een warmte wisselaar van Bowman en ik wil nadrukkelijk een mechanische pomp gebruiken. Omdat de pomp die ik meende te gebruiken niet mag afgesloten worden meende ik om zoals bij de directe koeling de "Plugg" die Martec inbouwt te verwijderen zodat de coolant continu door de wisselaar stroomt en pas door de motor als die warmt wordt. Dit is natuurlijk vervelend als je een boiler wil inbouwen. Als ik de Marlec methode wil gebruiken moet ik de "Plugg" wel degelijk gebruiken en een mechanische pomp vinden die mag afgesloten worden. Kan iemeand mij helpen?
Dus ofwel methode 1 maar dan heb ik een slangthermostaat nodig van 74°
ofwel Martec methode, maar dan heb ik een mechanische pomp nodig die mag afgsloten worden.
PS: de directe cooling van de Yanmar motor van Philip is exact gelijk met de Volvo MD17.

Google eens op “ inline thermostaathuis”

Vind je te kust en te keur :-)






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 01 dec 2018 10:42 #1001558

  • Billip
  • Billip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Bedankt Jeroen voor de info.
Ik zal zo'n ding bestellen, ik wist niet dat dit bestond.
Is wel vrij duur, ongeveer 100 euro.
Ik denk onderstaand schema te gebruiken.

WH:waterheater (Boiler)
HE: Heat exchanger (Warmte wisselaar)
Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 01 dec 2018 11:59 #1001585

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229



Dit is een voorbeeld van het juiste schema van een indirekt koelsysteem
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Expansievat bij indirect gekoelde motor?! 01 dec 2018 12:09 #1001589

  • Billip
  • Billip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
ik zie weinig verschil.
Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.303 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl