Nachtvlinder schreef :
Lijkt me goed om die specs nu eens uit te zoeken (begrijpen wat ze betekenen). Een deel van de specs hebben met strenger wordende emissienormen temaken in ieder geval. Hoeveelheid zwavel etc die emissies geven bij verbranding van olie. En moderne zwaarbelaste motoren met turbo's en nauwe toleranties hebben olie met betere smeereigenschappen nodig (zelfde smeerwerking bij dunnere film, lokaal hogere temperaturen?)
Maar dat zou alleen maar betekenen dat er "te goede" smeerolie bestaat; daar gaat een motor niet kapot van. Dat detergentenverhaal klinkt plausibel.
Je schrijft zelf al over dunnere films die ook bij hogere temperaturen nog blijven smeren zonder te verbranden. Dat zijn smeerolien die dunner zijn en makkelijker in kleinere tolleranties kunnen kruipen, en daardoor op plekken kan komen waar het niet hoort en daar schade aan kan richten bij motoren die daar niet voor bedoeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan keerringen of langs pakkingen.
Als vuistregel kun je stellen dat als je een motor hebt die op oudere techniek gebaseerd is en geen turbo heeft, dat je ver weg moet blijven van welke olie soort dan ook zodra er het woord synthetisch of semi synthetisch op staat.
Verder goed kijken naar welke smeereigenschappen de olie heeft. je hebt namelijk olie voor koude temperaturen en warme temperaturen. Voor Nederland (ongeacht of het zomer of winter is) is 15W40 het meest gebruikelijke, maar dit kan per motor type/fabrikant verschillen, en de grafiekjes staan in de gebruikershandleiding.
Heel grofweg gezegd, doe precies wat in de handleiding van de motor staat en het is goed, heeft verder weinig met de prijs van de olie te maken. En nee, dat betekend niet dat als je een yanmar motor hebt dat er perse olie van yanmar in moet, kijk naar welke olie specificatie er in de handleiding staat, en iedere olie die aan die specificatie voldoet kan gebruikt worden.