Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarschuwing goedkope olie

Waarschuwing goedkope olie 23 mrt 2015 20:06 #608858

Synthetische olie is nog steeds duurder dan minerale lijkt me ook
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 23 mrt 2015 22:11 #608901

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
happybuccaneer schreef :
douwe schreef :

Zoals al eerder gemeld: Geschikt!!!!
Helemaal wanneer je het elk jaar ververst

Joh als Yanmar en Shell zegt om geen syntheet of half synthetische olie te gebruiken in een GM diesel dan knikker je het er toch gewoon in. Helemaal als je het elk jaar doet dan weet je het zeker.

O.E.B stuur anders Yanmar een emailtje en ze zullen met alle liefde onderbouwen waarom ze juist een minerale olie adviseren.

Zeer vermoedelijk zal Yanmar onderbouwen dat dat O.E.B. Yanmar olie moet kopen ;) a Euro 9 per liter,hetgeen niet eens zo duur is.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 23 mrt 2015 22:14 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 23 mrt 2015 22:16 #608903

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Overdreven verhaal zeg, dat de motor 's-winters nu ook een condenspomp is. De tor verandert nauwelijks van temperatuur.
Elke monteur zegt dat je de oude olie het beste voor de winterstop eruit moet halen.
Praatje prut, dus. :pinch:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 23 mrt 2015 23:31 #608920

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
de reden daarvan is omdat er vervuiling in de olie zit zoals extra zwavelresten wat het verouderingsproces weer ten goede komt en dus ten nadele van je motor is omdat de conservering minder is.

wanneer er een verse olie in gaat met verse dopes is de conservering beter.

en condenspomp... van een jaartje stilstand merk je weinig. van 2 jaar zal je ook weinig merken. maar bij lange stilstand wordt het een ander verhaal. je kan zaken ook compleet uit hun verband rukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 03:35 #608924

Om even scherp te krijgen wat in ieder geval GEEN reden is om elk jaar je olie te verversen.

Lijkt me goed om die specs nu eens uit te zoeken (begrijpen wat ze betekenen). Een deel van de specs hebben met strenger wordende emissienormen temaken in ieder geval. Hoeveelheid zwavel etc die emissies geven bij verbranding van olie. En moderne zwaarbelaste motoren met turbo's en nauwe toleranties hebben olie met betere smeereigenschappen nodig (zelfde smeerwerking bij dunnere film, lokaal hogere temperaturen?)
Maar dat zou alleen maar betekenen dat er "te goede" smeerolie bestaat; daar gaat een motor niet kapot van. Dat detergentenverhaal klinkt plausibel.

Maar welke spec vertelt nu iets over die detergenten? Dat is het grote gevaar toch? Of wordt dat niet apart gegeven en is een spec een verwijzing naar een meer gedetailleerde spec?

Wazige discussies vask weer, doet mij denken aan tieners die een audioinstallatie kiezen op basis van "dat is een goed merk!" , een jaar later (iets van specs gehoord) "meer watt is beter". Maar afgezien of dat zo is, wordt er weinig van begrepen.

Ik wil niemand beledigen en begrijp er zelf ook weinig van en dat geeft geen goed gevoel. Is dit echt zo'n ingewikkelde materie en moeten we dat maar accepteren? Of kunnen we ons eens flink boos maken en dit eens uit gaan zoeken? Dus via andere bronnen opzoek naar achtergrond en nieuwe info.

Nogmaals ik probeer niemand te beledigen en help zelf ook graag mee dingen helder te krijgen, maar "betreft smeerolie" komen we niet verder de laatste 3 jaar hier. Dat is mijn mening uiteraard; we kunnen ook zuchten en gewoon "veilige" olie kopen, blijkbaar doet niet iedereen dat, getuige dit draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 06:55 #608937

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
De specs kan ik het nu even kort over hebben. motorolie bestaat grof gezegd voor 75% uit olie en 25% uit dopes oftewel toevoegingen.

Wanneer de basis olie mineraal is praat je over minerale olie
wanneer 1 deel mineraal en 1 deel synthetisch is praat je over half/semi synthetisch

Wanneer de basis olie synthetisch is praat je over een vol synthetische olie.

Dan heb je dus nog maar 75% van wat er in de fles zit.

Doorgaans bestaan de dopes uit middeltjes met de volgende werking:

-anti oxidant
-anti schuim
-anti slijtage
-anti corrosie
-wrijvingsverlager
-stolpuntverlager
-detergent/dispersent
-viscositeit verbeteraar

Dit zijn even de belangrijkste.

Ik heb nu even geen tijd om een aantal voorbeelden erbij te zetten van de gebruikte stoffen in die dopes. dat is best leerzaam denk ik. Misschien later op de dag

Wel kan ik nu al zeggen dat die toevoegingen niet terug te lezen zijn in de api specs. En eigenlijk alleen qua samenstelling bekend zijn bij de blender en de producent van de dopes.

Om kort te zijn. Het enige handvat wat de consument heeft is om de olie specificatie van de fabrikant van het motorblok op te volgen. Dat is niet merk gebonden dus is elke kan olie met die specificatie de juiste keus ongeacht wat de literprijs daarvan is.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 07:03 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 08:39 #608980

Mephisto schreef :
Dat is niet merk gebonden dus is elke kan olie met die specificatie de juiste keus ongeacht wat de literprijs daarvan is.

dan ga je ervan uit dat de leverancier eerlijk is en inderdaad olie maakt die aan de gemelde specificatie voldoet.

Dat is gevaarlijk. Herinner je even:
- anti-vries in Oostenrijkse witte wijn,
- net zoiets in Chinese babyvoeding
- lintwormeieren in vermageringspillen (echt gebeurd, werkt overigens goed!)
- enzovoorts.

Alleen vertrouwen op vermelde spec's, ongeacht de betrouwbaarheid van een merk, is een risico.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 09:22 #608991

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Daar ga ik inderdaad van uit daar we die gegevens zonder het uit elkaar te laten trekken bij laboratoriums of er duurtests op te laten doen niet kunnen verifieren.

Een olie in de motor gooien met andere (hogere) specs of een andere samenstelling (bijvoorbeeld een half synthetische in een blok met een minerale specificatie) is eveneens een risico omdat je bij voorbaat niet altijd kan weten of de motor er tegen bestand is.

Wanneer je wel zekerheid wil moet je je olie voor je het er in gooit laten analyseren en er duurtests op laten doen maar daardoor wordt de literprijs wel erg hoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 09:27 #608993

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
olie kopen bij de dealer of je monteur vragen is een stuk makkelijker en goedkoper uiteindelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 09:37 #608998

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Klopt helemaal fer,

Die zoekt namelijk aan de hand van de specificatie an de fabrikant een bijpassende olieblend uit zijn assortiment op en zal dat aan je verkopen.

Als dat niet in zijn assortiment zit zal hij een andere olie adviseren die ook probleemloos toe te passen is. meestal met eenzelfde basis maar een hogere specificatie

Maar dat kan je wederom ook terug verwijzen naar de post van baasklusje.
dan ga je ervan uit dat de leverancier eerlijk is en inderdaad olie maakt die aan de gemelde specificatie voldoet.

Dat is gevaarlijk. Herinner je even:
- anti-vries in Oostenrijkse witte wijn,
- net zoiets in Chinese babyvoeding
- lintwormeieren in vermageringspillen (echt gebeurd, werkt overigens goed!)
- enzovoorts.

Alleen vertrouwen op vermelde spec's, ongeacht de betrouwbaarheid van een merk, is een risico.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 09:38 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 09:59 #609005

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Is er ook iemand, hier op het forum, wiens motor totaal in de prak gelopen is nadat hij er z.g. "verkeerde" olie in gegooid heeft?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 10:21 #609011

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
in de prak niet maar wel lekkende keringen,

ik kom in de praktijk tegen dat pakkingen gaan lekker door een verkeerde olie keuzen.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 11:04 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 10:33 #609014

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik denk dat het meestal zo ver niet komt doordat de rubber delen er zichtbaar gevoelig voor zijn en vaak eerder kenmerken geven of bezwijken dan dat de motor echt in de prak draait

een te dunne olie of (semi) syntetische olie komt bij motoren die daar niet voor geschikt zijn al vrij snel tussen de assen en de keerringen door lopen. ook gaat de motor in veel gevallen olie gebruiken.

een te dikke olie van het juiste type is moeilijker te herkennen. zeker bij oudere motoren waarbij de zuigerveren wat zijn ingesleten. Vaak verraad de oliedruk het, die dan aan de lage kant is. Ook de temperatuur zal iets hoger liggen omdat de afvoer minder is.

ook zijn er (auto)motoren die probleemloos 6-7 ton in km gedraait hebben en alleen bijgevult zijn en vervolgens na het geheel verwisselen van de olie voor verse van dezelfde specificatie erg snel bezweken.

Ik denk niet dat je het in de prak draaien van een motor 1 op 1 kan linken aan verkeerde olie, daar moet je de hele onderhouds historie voor weten om dat te kunnen zeggen. en zelfs als je dat weet blijft het een aanname
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 10:35 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 11:03 #609027

Nachtvlinder schreef :
Lijkt me goed om die specs nu eens uit te zoeken (begrijpen wat ze betekenen). Een deel van de specs hebben met strenger wordende emissienormen temaken in ieder geval. Hoeveelheid zwavel etc die emissies geven bij verbranding van olie. En moderne zwaarbelaste motoren met turbo's en nauwe toleranties hebben olie met betere smeereigenschappen nodig (zelfde smeerwerking bij dunnere film, lokaal hogere temperaturen?)
Maar dat zou alleen maar betekenen dat er "te goede" smeerolie bestaat; daar gaat een motor niet kapot van. Dat detergentenverhaal klinkt plausibel.
Je schrijft zelf al over dunnere films die ook bij hogere temperaturen nog blijven smeren zonder te verbranden. Dat zijn smeerolien die dunner zijn en makkelijker in kleinere tolleranties kunnen kruipen, en daardoor op plekken kan komen waar het niet hoort en daar schade aan kan richten bij motoren die daar niet voor bedoeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan keerringen of langs pakkingen.
Als vuistregel kun je stellen dat als je een motor hebt die op oudere techniek gebaseerd is en geen turbo heeft, dat je ver weg moet blijven van welke olie soort dan ook zodra er het woord synthetisch of semi synthetisch op staat.
Verder goed kijken naar welke smeereigenschappen de olie heeft. je hebt namelijk olie voor koude temperaturen en warme temperaturen. Voor Nederland (ongeacht of het zomer of winter is) is 15W40 het meest gebruikelijke, maar dit kan per motor type/fabrikant verschillen, en de grafiekjes staan in de gebruikershandleiding.

Heel grofweg gezegd, doe precies wat in de handleiding van de motor staat en het is goed, heeft verder weinig met de prijs van de olie te maken. En nee, dat betekend niet dat als je een yanmar motor hebt dat er perse olie van yanmar in moet, kijk naar welke olie specificatie er in de handleiding staat, en iedere olie die aan die specificatie voldoet kan gebruikt worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 11:53 #609047

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Het gaat inderdaad om de basis eigenschappen zoals viscositeit etc. De duurdere olien hebben vaak meer en ook duurdere doops terwijl de basisolien gewoon hetzelfde zijn. Je kunt je afvragen of je al die dure doops wil voor je motor. Met of zonder turbo maakt natuurlijk wel een verschil maar die paar draaiuren die de meesten maken gooi ik er altijd wel de olie in die qua hoofdeigenschappen is voorgeschreven maar probeer dan de goedkoopste olie te vinden die er te krijgen is. Mijn motor is 30 jaar oud en is verslaafd aan gewone minerale SMO. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 13:18 #609093

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Baasklusje schreef :
Mephisto schreef :
Dat is niet merk gebonden dus is elke kan olie met die specificatie de juiste keus ongeacht wat de literprijs daarvan is.

dan ga je ervan uit dat de leverancier eerlijk is en inderdaad olie maakt die aan de gemelde specificatie voldoet.

Dat is gevaarlijk. Herinner je even:
- anti-vries in Oostenrijkse witte wijn,
- net zoiets in Chinese babyvoeding
- lintwormeieren in vermageringspillen (echt gebeurd, werkt overigens goed!)
- enzovoorts.

Alleen vertrouwen op vermelde spec's, ongeacht de betrouwbaarheid van een merk, is een risico.

Als je nu smeerolie met lintwormeieren gebruikt, wordt dan je motor kleiner?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 13:26 #609099

Niet kleiner, maar heeft wel veel meer dorst :lol:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 13:48 #609105

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
volgens mij blijven ze gewoon achter in het filter en heeft het geen enkele invloed op je motor..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 13:54 #609106

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
als je een speciaal Lintwormenfilter hebt wel ja. :ohmy: :lol:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2015 13:54 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 14:02 #609111

  • Arthur76
  • Arthur76's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Naar aanleiding van dit draadje toch wat verder verdiept in wat de vorige eigenaar in het 40 jarige torretje gooide.. Half synthetische 15vw/40 :S ..van een of andere prijsvechter.

Vraag is nu ; of dit direct eruit halen, en vervangen door minerale olie? Dus ook niet meer warmdraaien voor vervangen, maar direct leeg pompen?

De gamma verkoopt trouwens Minerale Valvoline olie, geen slecht merk lijkt me?
“What a ship is, you know, it's not just a keel and a hull and a deck and sails,
that's what a ship needs. But what a ship is,... really is, is freedom." - Capt. J. Sparrow, the Black pearl.-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 14:38 #609137

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
als hij het er altijd in had gegooid, was ik niet bang als je nu naar x aantal motoruren/jaren er geen problemen mee hebt gehad.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 14:54 #609142

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Half synth, kan geen kwaad maar is niet nodig en ik zou het lekker laten zitten en van de herfst vervangen en Vavoline is gewoon een goede olie mits die aan de specs van de motorfabrikant voldoet. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 15:04 #609147

Mephisto speciaal: dankje voor je heldere bijdragen.

Wat ik nog niet goed voor me zie: is een 15W40 volsyntheet dunner dan een 15W40 mineraal? Nee toch!? Dan is dat "dunner zijn van een syntheet" geen verklaring dat dat tussen de afdichtingen kruipt volgens mij.

Zit het gevaar dan in de dopes, m.a.w. zijn de dopes in de syntheten wezenlijk anders? Die detergenten die vaak al boosdoener genoemd worden (afbreken van vervuiling met een afdichtende werking), die zitten toch net zo goed in minerale olie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 15:41 #609160

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15113
Nachtvlinder schreef :
Mephisto speciaal: dankje voor je heldere bijdragen.

Wat ik nog niet goed voor me zie: is een 15W40 volsyntheet dunner dan een 15W40 mineraal? Nee toch!? Dan is dat "dunner zijn van een syntheet" geen verklaring dat dat tussen de afdichtingen kruipt volgens mij.

Zit het gevaar dan in de dopes, m.a.w. zijn de dopes in de syntheten wezenlijk anders? Die detergenten die vaak al boosdoener genoemd worden (afbreken van vervuiling met een afdichtende werking), die zitten toch net zo goed in minerale olie?

Je zult moeite moeten doen om een volsyntheet te vinden van 15W40. Een beetje syntheet is 5W40. Dat betekend dat die koud dunner is dan een vergelijkbare minerale olie. Dit is ook het sterke punt van een vol syntheet. Bij een motor die niet versleten is en nog nauwe lager spelingen heeft smeert hij dus koud veel beter. De reden voor mij om een volsyntheet te gebruiken. (indirect gekoelde mitsubishi blok wat er geschikt voor is). Echter als je een direct gekoelde motor hebt wordt die nooit warm ! Hij blijft steken op een graad of 60. Als je nu een volsyntheet 5W40 zou gebruiken i.p.v. 15W40 is de olie bij 60 graden werk temperatuur dus dunner dan voorgeschreven. De lagers van een dergelijk blok hebben een grotere speling om de "dik" vanwege de te lage temparatuur olie goed te kunnen herbergen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarschuwing goedkope olie 24 mrt 2015 15:55 #609167

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Nee daar zit geen enkel verschil tussen. zolang vooral die 15 niet veranderd is er niet veel aan de hand want die 15 is de minimale dikte vilgens de SAE standaard

Bij een half of volsyntheet zal er dan pas lekkage optreden zodra de keerringen al beschadigd zijn.

De semi syntheten vind je vooral in 10w40 en 15w40 maar de meeste volsyntheten die makkelijk verkrijgbaar zijn zijn de 5w30 of 0w30.

Dat gevaar wat je zoekt moet je dus echt zoeken in het niet lezen van specificaties en het doen zonder logisch nadenken.

Nee het gevaar met (semi) synthetische olie zit hem in de afdichtingen als pakkingen en keerringen. Als die van traditioneel rubber zijn kan je er op wachten. Je hebt maar 1 rubber afdichting nodig dat niet tegen de synthetische olie kan en je kan lekkage verwachten.

Dat terwijl onze benzine en dieselmotoren aan boord doorgaans weinig baat hebben bij een half of vol syntheet, oftewel gewoon er in gooien wat de fabrikant voor schrijft en gewoon braaf de service intervals aanhouden. dan is er het minste kans op problemen. feit blijft namelijk dat onze motoren gewoon te weinig draaien en niet warm worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl