Erikdejong schreef :
Mephisto schreef :
Oftewel het is een open verbinding net als de beluchting van je brandstoftank.
En inderdaad je brandstof heeft hetzelfde euvel in zon tank.
Dat is alleen het geval als er grote temperatuursschommelingen plaats vinden en het volume in je carter/tank uit kan zetten waardoor er lucht uitgedrukt word en later weer ingezogen word.
Voor een carter is dat zo minimaal dat het volkomen verwaarloosbaar is.
Ik heb een 1600 liter dieseltank, en doordat die grens aan het water heb ik helemaal geen temeperatuurschommelingen, ondanks dat het in de winter onder 0 kom, en in de zomer tot zo'n 25 graden. In al die jaren nooit meer als een paar druppels water uit de brandstof kunnen persen.
Een klein openingetje (beluchting) zorgt niet voor ventilatie, dus ook geen lucht verversingen, dus ook geen water afdracht.
Helemaal eens met Erik: de "condenspomp" theorie van een brandstoftank is hier al eerder omver geworpen en ik merk er ook niets van (1200 l op woonschip, stalen tank: eens per jaar één druppel, maar dat kan ook komen omdat ik eens getankt heb toen het regende).
Een motorblok heeft véél minder vrij volume beschikbaar én een veel hogere massa: de temperatuur daarin is behoorlijk gelijkmatig qua dag/nacht cyclus. Goed, en dan kómt er een paar microgram water in en je vaart eens tot die motorolie goed heet is. Dan dampt dat beetje water er toch meteen uit??
Buiten alle losse leuzen die de rondte doen en men steeds opnieuw uitlegd als waarheid: kan iemand een goede bron aanhalen die bewijst dat olie in een stilstaande motor water/vocht aan zou trekken/zou verzamelen? Hygroscopisch is het in ieder gaval niet - om die theorie vóór te zijn