Na een tijdje niks, bij deze even een 'update'.
Aanvankelijk was het de bedoeling om de aan het rubber bevestigde flens aan de kant van de keerkoppeling te gebruiken voor de centaflex. Er zouden gaten bij in komen zodat de steek van de centaflex hier op zou passen en de oude gaten nog gebruikt konden worden voor de koppeling aan de motor. Hopelijk maken de onderstaande 5 foto's het duidelijk.
Bij het draai- en freesbedrijf aangekomen, kwamen we erachter dat dit niet zou lukken doordat de steek van de Centaflex te groot is voor deze flens, bovendien bleek dat deze flens te dun zou zijn om in combinatie met de Centaflex de lengte van de oude koppeling te overbruggen. Dus besloten om een nieuwe flens te laten maken met het oude plan; 8 gaten erin waarvan 4 met de steek van de oude keerkoppeling en 4 met de steek van de Centaflex. In de 4 gaten met de 'oude steek' is gelijk schroefdraad gedraaid en vastgezet met loctite. Dit alles gedaan door het draai- en freesbedrijf. Het resultaat voor tachtig euro is hieronder te zien.
Bij het monteren bleek dat de borgmoeren die je op de foto kunt zien te dik waren, waardoor de flensen niet goed tegen elkaar kwamen. Gewone moeren ertussen gedaan en de schroefdraad ingekort en eindelijk resultaat. De Centaflex past perfect en voor de paar seconden dat de motor heeft gedraaid heb ik het idee dat er ook iets minder trillingen worden doorgegeven, al kan dat natuurlijk ook tussen de oren zitten.
En ja inderdaad, de motor heeft nog maar een paar seconden gedraaid i.v.m. het volgende probleem.
De motor giert als een gek. Dit gebeurde al gelijk na het kapot gaan van de oude koppeling, maar is er helaas nog steeds. Iets sleept er verschrikkelijk aan en het maakt niet uit of de schroef in werking is of niet. Zelf denk ik aan versleten krukaslagers, dit zou natuurlijk verschrikkelijk zijn, maar misschien zijn er hier mensen die mij iets kunnen verblijden en zeggen dat het iets anders is.
Mijn redenatie:
De oude koppeling is geknapt/gebroken door ouderdom, toen dit gebeurde kwamen er krachten vrij op de krukas, waardoor de lagers uitgezet/versleten zijn geraakt. Is dit mogelijk? Een paar weken geleden op het moment dat de koppeling brak en het geluid optrad, hebben we gelijk de motor uitgedaan en zijn we gesleept naar de ligplaats. En toen we de motor dus weer aandeden met nieuwe koppeling was het geluid er nog. Het is echt een oorverdovend gepiep/gegier. De v-snaren heb ik al gecontroleerd in de zin dat ik deze heb aangedrukt toen de motor liep en het geluid veranderde niks. De waterpomp heb ik afgelopen voorjaar gereviseerd en dat lijkt mij ook een hele gekke toevalligheid icm de gebroken koppeling.
Dus wie helpt mij hier uit de brand en zou me kunnen vertellen wat er aan de hand kan zijn. Ik begrijp best dat het lastig is aangezien je het geluid niet kan horen, maar wellicht dat het iemand bekend voorkomt?