Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Farymann flexibele koppeling

Farymann flexibele koppeling 20 juli 2015 12:41 #645136

Beste forumleden,

De flexibele koppeling van onze Farymann L30 met 25mm schroefas heeft het begeven. Via Koster Rotterdam niet meer leverbaar, helaas. Koster heeft mij de Bullflex van Vetus geadviseerd, maar deze diende nog wel op diverse punten bewerkt te worden in een draaibank. Zo is bijvoorbeeld de bullflex bevestigd met 3 bouten aan de keerkoppeling, terwijl mijn koppeling met 4 bouten bevestigd is.

Waarschijnlijk zal het wel de Bullflex moeten worden, maar misschien dat er hier leden zijn die ervaring hebben hebben met het vervangen van deze of een dergelijke koppeling die niet meer leverbaar is. Niet dat het vervangen mij zelf niet lukt, maar misschien is er een andere universele koppeling die beter past? 360 euro is een hoop geld voor een stukje rubber, als het dan goed is, vind ik het prima. Maar als er in de draaibank iets niet goed gaat, kan ik opnieuw :unsure: Op de foto's kunnen jullie de koppeling zien. Ik ga er trouwens vanuit dat deze origineel Farymann is, maar misschien is het al niet meer de originele.

p.s. Sorry voor de bende in de bilge :whistle:









Laatst bewerkt: 20 juli 2015 12:42 door DelantaLouri.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 20 juli 2015 14:26 #645157

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 11300
HA, dat is een bekend gebeuren.

Lijkt idd nog een originele van Farymann, maar je zegt dat Koster ze niet meer heeft?
Ik heb eervorig jaar hierover nog contact gehad met hem , hij had er toen nog twee en zou gaan zoeken naar een alternatief, is dat die door jou genoemde Bullflex?

Ik weet dat er in Spanje en Engeland nog heel veel Farymannetjes in gebruik zijn, misschien daar eens je licht opsteken??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 20 juli 2015 14:38 #645161

Koster heeft me verteld dat de originelen niet meer leverbaar zijn. Er was een alternatief, maar dat was onbetrouwbaar gebleken en dus wordt deze ook niet meer geleverd, aldus Koster. Via Grossenbode (Dehler leverancier) heb ik nog wel de volgende kunnen vinden, maar als deze goed was kon ook Koster hier wel aan komen toch? Bovendien vind ik de prijs nogal aan de hoge kant, monopolie hè... www.marina-team.de/ersatzteile/14105.jpg www.marina-team.de/ersatzteile...site=DELANTA75768078 (Wellenkupplung 100 mm de75, de80)

Ik zal nog even verder in het Duits en Engels googelen, mijn Spaans is niet zo goed... Mochten hier nog meer mensen ideeën/ ervaringen mbt dit onderwerp hebben , alles is welkom. Eén langgepland weekend weg is inmiddels hierdoor in het water gevallen, maar met een oude Farymann liggen ouderdomsproblemen altijd op de loer.
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 14:46 door DelantaLouri.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 20 juli 2015 14:48 #645164

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 11300
Nou heb ik kortgeleden mn oude boot met daarin een A30 met dezelfde koppeling weggegeven,
Ding schijnt in Amsterdam te liggen en de huidige eigenaar wist nog niet zeker of hij gaat slopen of niet.

www.marktplaats.nl/verkopers/9663857.html

Nooit geschoten is altijd mis.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 20 juli 2015 14:53 #645165

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2913
python drive ?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 20 juli 2015 15:18 #645170

Anjo schreef :
Nou heb ik kortgeleden mn oude boot met daarin een A30 met dezelfde koppeling weggegeven,
Ding schijnt in Amsterdam te liggen en de huidige eigenaar wist nog niet zeker of hij gaat slopen of niet.

www.marktplaats.nl/verkopers/9663857.html

Nooit geschoten is altijd mis.

Bedankt voor het adres! Ik heb hem gebeld en misschien heeft hij wel wat liggen, hij heeft nu een mail van mij ontvangen met daarin een foto en de bijbehorende maten. Even afwachten dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 22 juli 2015 22:28 #645744

Is een Centaflex koppeling wellicht een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 24 juli 2015 21:20 #646180

Jollenbaas schreef :
Is een Centaflex koppeling wellicht een idee?

Grappig dat je het zegt, toevallig net een nog geen 1 jaar oude Centaflex m-127 25mm op de kop weten te tikken voor 150 euro. Deze past op de schroef, maar de andere kant (naar de keerkoppeling) dient nog aangepast te worden. Waarschijnlijk komt hier een soort verloopflens tussen met schroefgaten, daarvoor moet ik nog even contact opnemen met een lokale draaier.

Ook met de persoon die Anjo me heeft getipt heb ik nog verder contact gehad. Hij had nog een koppeling in een boot zitten, deze zou hij dan evt. demonteren voor mij en kon ik voor 150 euro overnemen. Ik heb beslist om toch maar die Centaflex te nemen, aangezien deze (als ik hem goed laat aanpassen) volgens mij toch een langere levensduur heeft. Je weet immers niet hoe oud die Farymann koppeling is, wie weet is die nog wel ouder dan mijn kapotte.

Ik zal dit topic levend houden door nog een paar foto's te plaatsen van het flensje dat nog gemaakt moet worden, zodat er ook andere Farymannen van een Centaflex kunnen worden voorzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 28 juli 2015 17:36 #647213

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 28 juli 2015 21:12 #647275

Ik ben benieuwd! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 13 aug 2015 13:49 #651246

Na een tijdje niks, bij deze even een 'update'.
Aanvankelijk was het de bedoeling om de aan het rubber bevestigde flens aan de kant van de keerkoppeling te gebruiken voor de centaflex. Er zouden gaten bij in komen zodat de steek van de centaflex hier op zou passen en de oude gaten nog gebruikt konden worden voor de koppeling aan de motor. Hopelijk maken de onderstaande 5 foto's het duidelijk.












Bij het draai- en freesbedrijf aangekomen, kwamen we erachter dat dit niet zou lukken doordat de steek van de Centaflex te groot is voor deze flens, bovendien bleek dat deze flens te dun zou zijn om in combinatie met de Centaflex de lengte van de oude koppeling te overbruggen. Dus besloten om een nieuwe flens te laten maken met het oude plan; 8 gaten erin waarvan 4 met de steek van de oude keerkoppeling en 4 met de steek van de Centaflex. In de 4 gaten met de 'oude steek' is gelijk schroefdraad gedraaid en vastgezet met loctite. Dit alles gedaan door het draai- en freesbedrijf. Het resultaat voor tachtig euro is hieronder te zien.











Bij het monteren bleek dat de borgmoeren die je op de foto kunt zien te dik waren, waardoor de flensen niet goed tegen elkaar kwamen. Gewone moeren ertussen gedaan en de schroefdraad ingekort en eindelijk resultaat. De Centaflex past perfect en voor de paar seconden dat de motor heeft gedraaid heb ik het idee dat er ook iets minder trillingen worden doorgegeven, al kan dat natuurlijk ook tussen de oren zitten.

En ja inderdaad, de motor heeft nog maar een paar seconden gedraaid i.v.m. het volgende probleem.
De motor giert als een gek. Dit gebeurde al gelijk na het kapot gaan van de oude koppeling, maar is er helaas nog steeds. Iets sleept er verschrikkelijk aan en het maakt niet uit of de schroef in werking is of niet. Zelf denk ik aan versleten krukaslagers, dit zou natuurlijk verschrikkelijk zijn, maar misschien zijn er hier mensen die mij iets kunnen verblijden en zeggen dat het iets anders is.

Mijn redenatie:
De oude koppeling is geknapt/gebroken door ouderdom, toen dit gebeurde kwamen er krachten vrij op de krukas, waardoor de lagers uitgezet/versleten zijn geraakt. Is dit mogelijk? Een paar weken geleden op het moment dat de koppeling brak en het geluid optrad, hebben we gelijk de motor uitgedaan en zijn we gesleept naar de ligplaats. En toen we de motor dus weer aandeden met nieuwe koppeling was het geluid er nog. Het is echt een oorverdovend gepiep/gegier. De v-snaren heb ik al gecontroleerd in de zin dat ik deze heb aangedrukt toen de motor liep en het geluid veranderde niks. De waterpomp heb ik afgelopen voorjaar gereviseerd en dat lijkt mij ook een hele gekke toevalligheid icm de gebroken koppeling.

Dus wie helpt mij hier uit de brand en zou me kunnen vertellen wat er aan de hand kan zijn. Ik begrijp best dat het lastig is aangezien je het geluid niet kan horen, maar wellicht dat het iemand bekend voorkomt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 14 aug 2015 08:05 #651496

Ziet er goed uit!

Is er bij de Faryman soms een demperplaat tussen de motor en de koppeling toegepast?
Deze kan namelijk stuk gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 29 aug 2015 16:30 #656156

We hebben een goede vriend, die tevens monteur is, erbij gehaald. De motor is uit de boot gehaald en de monteur heeft deze mee naar huis genomen om hem uit elkaar te halen. Het vermoeden bestaat dat de oliepomp defect is en dat daardoor de zuigers nu te weinig smering hebben en daardoor het geluid maken, maar nog niks is uitgesloten dus we wachten met geduld af...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 30 aug 2015 11:51 #656272

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Dat lijkt me sterk, de L30 heeft helemaal geen oliepomp, maar spat smering.
Die dus kan ook niet stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 10 okt 2015 16:10 #671106

Na een tijdje niks van me te hebben laten horen, zal ik maar weer eens een bericht doen.
De motor is inmiddels gereviseerd, dit in verband met het geluid, de behoorlijke olielekkage en het olieverbruik. Er is voor 250 euro excl. btw aan onderdelen opgekomen, dus we kunnen als het goed is weer even vooruit... Vandaag gingen we voor het eerst sinds een paar maanden weer varen en de motor liep weer als een zonnetje. Na een kwartiertje varen op de motor viel deze na een afnemend toerental plots uit. Gelukkig konden we de zeilen hijsen en hebben we even heerlijk gezeild. Maar het euvel dus: De motor is te starten, maar hij komt niet op toeren en valt binnen een paar seconden weer uit. Dit lijkt mij zelf een brandstofprobleem, dus wil ik eerst even ontluchten, echter kan ik nergens de ontluchtingsnippel vinden, wie weet waar deze zit op de Farymann? Het hendeltje had ik al wel snel gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 10 okt 2015 16:51 #671111

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 11300
Zou de dop maar eens van de tank afdraaien en t vacuum opheffen.
Zit er überhaupt nog wel diesel in de tank??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 13 okt 2015 08:16 #671781

Diesel zat er nog zat in, maar het brandstoftoevoerkraantje zat dicht, het kan soms zo simpel zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 07 aug 2016 11:39 #757377

Ik heb ook een Farymann L30 in mijn ten Broeke kruisertje liggen en daar is afgelopen vrijdag ook de koppeling van kapot gegaan,
Nu lees ik overal dat de afstand tussen de flenzen 78 MM is alleen volgens mij is dat bij mij 110 MM
of ik moet het helemaal verkeerd hebben.
Is ook erg moeilijk meten met gekneusde ribben voorover liggend met een klein zaklampje en er bijna niet bij kunnen.
Heb inmiddels wel de twee helften van de kapotte koppeling er uit.
Ik heb begrepen van een kennis dat de firma Polson in Alblasserdam waarschijnlijk gewoon een nieuw rubber tussen de flenzen kan maken, maar dan moet ik wel de juiste afstand hebben

Hoop dat iemand dit weet

Gr.
Kees
Bijlagen:
Ten Broeke kruisertje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 07 aug 2016 21:27 #757474

Heb excact hetzelfde gehad, heb toen in Veere bij dolfin..of dolfijn !.. Een nieuwe kunnen kopen voor 225 euries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 07 aug 2016 22:43 #757484

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3357
Jachtwerf Flipper zal je bedoelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 08 aug 2016 07:37 #757520

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 11300
Nou ik heb van Koster, de importeur van Farymann ( www.farymann.nl/ ), al een paar jaar gelden gehoord dat hij toen nog 3 koppelingen van deze vorm had en er toen geen nieuwe meer geleverd werden door farymann.
Hij heeft ze jaren op de plank gehad.
Bij nieuwe vraag zou hij gaan nadenken of hij ze ergens kon laten maken.
Als er dus nog bedrijven zijn die ze leveren , heb je geluk.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 09 aug 2016 07:14 #757868

  • Stryc9
  • Stryc9's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Sinds gisteren, na een incident met een schoot en de schroef :S heb ik eveneens een afgescheurde Farymann-koppeling. Die van mij lijkt ook langer dan 78mm.
Heeft iemand ervaring met de Bakker-IJlst oplossing? Of met het rubber van Polson uit Alblasserdam?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 09 aug 2016 09:23 #757896

Ik heb geen ervaring met de bedrijven die je aangeeft, maar ik weet wel dat 'mijn' oplossing uitstekend werkt. Inmiddels vaar ik al een heel seizoen met de Centaflex en geen problemen ermee gehad, de motor geeft zelfs minder trillingen door, maar dat kan ook door de revisie komen :whistle:

Ik zou zelf dit dan ook adviseren in plaats van die namaak rubbers, het is niet voor niks dat tegenwoordig vooral Centaflex- en Bullflex-achtigen worden toegepast. Zoals hierboven te lezen is heb ik ook deze afweging gemaakt tussen een gebruikt Farymann rubber of een zo goed als nieuwe Centaflex. Je zult hiervoor nog wel een flens moeten (laten) maken, maar de oplossing op bovenstaande foto's werkt prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 09 aug 2016 10:15 #757910

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3357
Flexible koppelingen met allerlei flens maten zijn er van R & D marine.

Je moet dan nog wel een tussenstuk of een klembus gebruiken.

Hebben overigens ook demperplaten met hetzelfde kunststof principe. In Nederland vertegenwoordigd door Dintra in Putten.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Farymann flexibele koppeling 09 aug 2016 22:01 #758081

  • Stryc9
  • Stryc9's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Bedankt voor alle tips!
Nu vraag ik me af of die kunststof platen mijn stampende Farymann éénpitter de baas kunnen..? Ze zullen er indertijd niet voor niets 78x100mm rubber tussengehangen hebben. Bovendien beveiligt dat kunststof niet tegen een blokkerende schroef :blush: (Centaflex doet dat wel, meen ik)
Met een beetje geluk heeft Flipper uit Veere nog een originele voor me. (Zou je trouwens een (kleine) scheur in het rubber nog kunnen lijmen?)
En anders wordt het kunststof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl