Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Eindelijk een motor voor de Friesland....

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 juni 2018 14:48 #954096

Ik vind het paneel er van de buitenkant netjes en robuust uitzien.

Ik zou het RVS echter gewoon zwevend houden, nu heeft de bout een soort aardfunctie welke geen doel dient en nog voor galvanische corrosie kan zorgen ook. Je zult het ongetwijfeld vast gaan bouten dus verbinding met de scheepshuid zal het toch wel maken (als is dat beter van niet).

Als je het gemopper over het kroonsteenblok niet snapt, zou ik nog wat verdere googelen. Of gewoon vervangen wanneer de eerste storingen optreden - dan snap je het wel. Nogmaals: adereindhulsjes (desnoods AMP pennen) gebruiken en het ding rijk in het silliconenvet zetten. Dat conserveert de boel in ieder geval. Schroefjes niet muurvast draaien, gewoon op gevoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 juni 2018 16:45 #954139

Jeroen-pion schreef :
sy helios schreef :
Jeroen-pion schreef :
sy helios schreef :
kroonsteentjes
Gedver...

neem dan een fatsoenlijk klemmenstrookje :dry:

Tot dat iemand weer een rij rijg klemmen gaat gebruiken dan is iedereen ineens weer hieper de pieper, wat hetzelfde is alleen op een DIN railtje.

en omdat het niet uitmaakt gebruiken ze in de industrie ook kroonstenen?
wake up
bytheway, doorverbinden plussen kan wel, zijn stripjes voor..
maar goed, te negatief zeker
over 5 jaar niet komen zeuren over elektrische storingen, afgesproken?
zal er ;) ;) ;) maar bij zetten..

Hey het draadje zit vast door een schroefje aan te draaien , meer is het niet


Speciaal schroefje ,?

Het lipje meestal is inderdaad een pre.

Ader hulsjes , wie gebruikt ze ? Meestal draait de gene de schroef van de kroonsteen zo strak aan, dat de helft van de ader al kapoetski is

De rest volgt later

Een kroonsteen is lastig compact te maken etc ik zei dus al op een DIN rail

Dat maakt het zo geschikt voor montage, echter de verbinding blijft dood ordinaire metalen schroef verbinding niets bijzonders

Eigenlijk is het allemaal nog simpeler. Kroonsteentjes zijn gemaakt voor massive draad zoals thuis en in de industrie die je op een boot nooit dient te gebruiken. Met een draad zoals op een boot of in een auto die uit vele filamenten bestaat worden die uit elkaar gedrukt en krijg je dus slecht contact omdat er maar een deel onder het schroefje blijft zitten. Bij een rijgklem druk je alle filamenten gelijkmatig aan.Eventueel kan het wel als je de einden in elkaar draait en vertind of beter , adereindhulsjes gebruikt.
Ad
Laatst bewerkt: 23 juni 2018 16:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 juni 2018 16:50 #954142

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12577
en als we dan toch bezig zijn; UL snoer gebruiken ; is al volledig vertind

(kon ik ooit een paar bosjes van achterover drukken, lukt nu niet meer..) :whistle:
was tbv een schakelkast volgens UL norm>USA
..geen groen/zwarte snoertjes meer.. :)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 juni 2018 17:07 #954149

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nachtvlinder schreef :
Ik vind het paneel er van de buitenkant netjes en robuust uitzien.

Ik zou het RVS echter gewoon zwevend houden, nu heeft de bout een soort aardfunctie welke geen doel dient en nog voor galvanische corrosie kan zorgen ook. Je zult het ongetwijfeld vast gaan bouten dus verbinding met de scheepshuid zal het toch wel maken (als is dat beter van niet).

Als je het gemopper over het kroonsteenblok niet snapt, zou ik nog wat verdere googelen. Of gewoon vervangen wanneer de eerste storingen optreden - dan snap je het wel. Nogmaals: adereindhulsjes (desnoods AMP pennen) gebruiken en het ding rijk in het silliconenvet zetten. Dat conserveert de boel in ieder geval. Schroefjes niet muurvast draaien, gewoon op gevoel.

Nee oke, maar voordat dit topic omgetoverd wordt in een specialistisch topic over electrotechniek en kroonsteentjes wel niet etc.
Trouwens, het paneel aan de massa heb ik puur gedaan omdat ik dan gewoon die centrale bout kan gebruiken waar alle massa's aan vast kunnen met een kabeloog. Het paneel hoeft niet perse aan de massa, maar het gebeurt linksom of rechtsom wel. Het oliedruktellertje heeft bijvoorbeeld geen min aansluiting en pakt zijn massa via het paneeltje of via de massadraad die ik er toch opgemaakt heb. Een massablok dient dezelfde functie als die bout en zal op een of andere manier ook wel weer contact met het paneel maken, dus je ontkomt er niet aan bijna.

Het paneel komt in een houten bekisting welke tegen de kuipwand aankomt van binnenuit, zodat het paneel binnen de wand van de kuip komt in ern 'verdiepte ligging' ofwel verzonken, zo stoot je niks kapot in haast, geen sleutels krom etc etc.. Er komt een plexiglas doorzichtig dekseltje overheen tegen beschadigen en weersinvloeden.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 juni 2018 17:08 #954151

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
sy helios schreef :
en als we dan toch bezig zijn; UL snoer gebruiken ; is al volledig vertind

(kon ik ooit een paar bosjes van achterover drukken, lukt nu niet meer..) :whistle:
was tbv een schakelkast volgens UL norm>USA
..geen groen/zwarte snoertjes meer.. :)

Ik heb mijn snoeren bij de watersportjuwelier gehaald, mag aannemen dat het geen troep is. Het spul komt op mij stevig over. Heb geen vertind snoer gebruikt.
Alles inderdaad in een vettig iets zetten en dan gebeurt er weinig. (siliconen liever niet, want dat is zo'n vieze troep.)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 23 juni 2018 17:11 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 juni 2018 17:09 #954152

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
O.K. ook er nog ff overheen pissen: ader eindes vertinnen als "oplossing" voor een kroonsteen is geen goede oplossing: het tin gaat "lopen" als er kracht op staat.
Met andere woorden, je schroeft het goed vast en na verloop van tijd is de contactdruk en houdkracht minimaal. Dan nog beter in elkaar draaien en zonder tin monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 juni 2018 17:27 #954162

Yellow Boat schreef :
Bij een rijgklem druk je alle filamenten gelijkmatig aan. Eventueel kan het wel als je de einden in elkaar draait en vertind of beter, adereindhulsjes gebruikt.
Ad


Niet helemaal Ad: óók bij rijgklemmen icm multistanded wire dien je adereindhulsjes te gebruiken! En bij solid-core wire zijn adereindhulsjes juist weer streng verboden!

Vertinnen is geen alternatief hiervoor: dit is te zacht, verliest veerkracht of kan breken. Als alternatief voor adereind hulsjes (of je de tang te duur vindt) kun je evt AMP pennen nemen. Ook die liever niet met een bouwmarkt-tang krimpen, maar beter dan niets (of solderen...)



In de "Design and Engineering Practices" van een groot olie&gas bedrijf zijn schroefterminals sinds kort overigens verboden. Best practice is tegenwoordig de "push-in" methode. Heeft (om andere redenen) niet mijn persoonlijke voorkeur, maar ik begrijp het wel: gaat om het behoud van klemkracht over tijd...

Laatst bewerkt: 23 juni 2018 17:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 juni 2018 18:02 #954186

Je bent goed bezig! Lekker opgeschoten.
Leuk om te volgen.
N.a.v. dit topic heb ik ons spruitstuk ook watergekoeld gemaakt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 23 juni 2018 22:34 #954280

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Nachtvlinder schreef :
................Vertinnen is geen alternatief hiervoor: dit is te zacht, verliest veerkracht of kan breken. Als alternatief voor adereind hulsjes (of je de tang te duur vindt) kun je evt AMP pennen nemen. Ook die liever niet met een bouwmarkt-tang krimpen, maar beter dan niets (of solderen...).................

Ehhh.. de bel en de klepel..!

Nooit vertinnen ivm met koudvloeien van tin onder druk, de vertinde vebinding zit binnen no-time los..!!

Google eens op "solder tin cold flow"
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 24 juni 2018 07:22 #954341

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dit doe ik ook nooit meer. Ik soldeer nog wel af en toe draden aan elkaar, zoals bij een plek waar het vaak vochtig is, de verbinding kan nooit los gaan of slecht contact maken..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 25 juni 2018 20:24 #954929

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De motor staat nu op zijn vaste plek. Veel werk gehad aan de laatste loodjes van het op maat maken van de kokers bovenop de fundatie.

Het uitlijnen heeft ook de nodige tijd gekost...
Op de foto lijkt het alsof de flexibele koppeling de boot raakt, maar dat is niet zo, dit is een vertekend beeld.

Nu kan ik beginnen met het brandstofsysteem en de koelwatertoevoer af te maken, als laatste komt het schakel en gasgeven hendel. Dit betreft een vetus eenhendelbediening.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 25 juni 2018 21:13 #954941

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
dat ziet er puik uit! De laatste loodjes en dan tokkel tokkel lijkt me een heerlijk moment.

succes met de laatste loodjes van dit geweldige project
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 25 juni 2018 21:22 #954943

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Bedankt..
En je zal ook altijd net zien dat die laatste loodjes een vreselijk hoog soortelijk gewicht hebben....
Althans vandaag wel...:laugh:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 juni 2018 21:22 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 juni 2018 07:42 #954997

Verder snap ik het gemopper niet zo over het kroonsteenblok. De rest van het paneel is mooi aangelegd en daar hoor ik niets over, altijd zo jammer. Ik heb dit projectje in de avond afgerond en wilde weten of alles werkte en kon niet nog even naar de winkel rijden voor een verdeelblok. Ik kan elk moment een proffesioneel verdeelblok of busbar ertussen bouwen en dat gaat gebeuren ook. Dit is even een tijdelijke oplossing , wat ik eerder al aangaf. Mijn interesses en ervaringen liggen niet ergens anders, anders had ik het paneel niet zelf gaan maken, ik vind het juist interessant om te doen.

Voor dat je iets plaats moet je dat eerst door het ZF-filter halen :laugh:

Overigens diep respect voor wat jij uithaald.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 juni 2018 08:16 #955009

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Fly-tour,

Indrukwekkend! Wat moet het leven makkelijk zijn,als je dit soort dingen allemaal kan;-)

Succes met de laatste loodjes, groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 juni 2018 09:02 #955025

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Noballast schreef :
Verder snap ik het gemopper niet zo over het kroonsteenblok. De rest van het paneel is mooi aangelegd en daar hoor ik niets over, altijd zo jammer. Ik heb dit projectje in de avond afgerond en wilde weten of alles werkte en kon niet nog even naar de winkel rijden voor een verdeelblok. Ik kan elk moment een proffesioneel verdeelblok of busbar ertussen bouwen en dat gaat gebeuren ook. Dit is even een tijdelijke oplossing , wat ik eerder al aangaf. Mijn interesses en ervaringen liggen niet ergens anders, anders had ik het paneel niet zelf gaan maken, ik vind het juist interessant om te doen.

Voor dat je iets plaats moet je dat eerst door het ZF-filter halen :laugh:

Overigens diep respect voor wat jij uithaald.

Ik had beter geen foto van de achterkant kunnen plaatsen :laugh:
Want toen trok ik zonder dat ik het doorhad een put open..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 juni 2018 09:06 #955027

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Jurrien schreef :
Fly-tour,

Indrukwekkend! Wat moet het leven makkelijk zijn,als je dit soort dingen allemaal kan;-)

Succes met de laatste loodjes, groet, Jurriën

Aan de ene kant makkelijk, aan de andere kant soms niet....
Ik bespaar wel een hoop door zelf te doen, als ik mijn (hobby)tijd niet ga rekenen, maar ik denk dat ik het zelf mariniseren van zo'n motortje niet zomaar weer doe, het kost heeeel veel tijd.
Inbouwen en pas maken in de boot moet je sowieso doen, ook een kant en klaar blok past nooit in een keer...zeker in deze ruime motorruimte met krappe motoropstelling...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 juni 2018 21:50 #955226

Knap hoor.
Volg dit draadje al een poos en ik heb er grote bewondering voor.
Dat je dat zo aan durft, doe het je niet na.
Laatst bewerkt: 26 juni 2018 21:51 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 26 juni 2018 22:43 #955231

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Vandaag grotendeels de koelwater toe en afvoer aangelegd en nog een gedeelte van de brandstoftoevoer.
Eerste foto: beluchterbocht met beluchterslang(met kogelkraan geregeld). Uitlaatbocht zit wel/niet onder de waterlijn, dus geen risico's. De beluchterslang laat tijdens motorbedrijf een heel klein beetje koelwater overboord lopen via een huiddoorvoer net onder het gangboord. De hoeveelheid kun je regelen met het afsluitertje, wanneer de motor uitgezet wordt, trekt een eventuele hevelwerking onmiddelijk valse lucht via de slang en kan het niet voortzetten.(als het goed is)...

Foto2: afsluiter.
Foto3: algemeen..

Hierna moet het brandstofsysteem en vervolgens de electra met startpaneel. De motor krijgt een eigen accu met scheidingsdiode tussen de serviceaccu's... Als laatste een bekisting timmeren in de kajuit..






Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 28 juni 2018 16:42 #955812

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Bijna klaar!!
Brandstoffilter hangt op zijn plek. De elektra is ook bijna klaar. De tank staat ook op zijn plek, er moet alleen nog een vulstuk aan. Het wordt gewoon binnen in de motorruimte vullen via het luik, diesel kent geen licht ontvlambare damp. Binnen vullen is meer hufterproef. Zo heb ik voor mijn eigen veiligheid toendertijd ook een afsluiter gemaakt tussen de vulleiding van de watertank, net onder het boord.

Nu hoeven alleen nog de uitlaatslang, de schakel en gaskabel + hendel en dan na het proefdraaien en varen de bekisting in de kajuit iets uitbreiden.


Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 28 juni 2018 16:59 #955817

Gaaf!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 30 juni 2018 20:41 #956437

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De motor draait! Koppeling schakelt goed, koeling doet het. Nu alleen nog het gashendel aansluiten, om de motor heen timmeren en dan (proef)varen.
Hier alvast een voorproefje, motor draait op circa 1500 toeren. De trillingen van de motor zijn amper voelbaar in de kuip. Dat valt alvast mee....
En dat op eenvoudige dempers.
Nu nog goed geluidsisoleren en het wordt een prettige boot-motor combi. Ik begrijp wel waarom de 3 cilinder het meest populair is in veel types boten..



Ook de uitlaatherrie valt mee, alleen een waterlock, geen demper..

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 30 juni 2018 21:34 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 01 juli 2018 03:41 #956454

Mooi hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 01 juli 2018 06:32 #956463

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mooi!

Veel Succes!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 juli 2018 04:25 #956675

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Gisteren wederom veel werk gehad aan het schakelhendel, en toen konden we proefvaren...Nu alleen nog even dichtmaken aan de voorkant van de motorruimte en zoveel mogelijk geluid isoleren.. en nog wat puntjes op de I her en der die moeilijk te omschrijven zijn...

De maximaalschroef van de pomp stond wat ver terug, maar op zo'n 2800 toeren ging de boot ruim over de 11 km/u. 11,5 is zo ongeveer de rompsnelheid, veel meer haal je niet uit deze boot, al bouw je 40 pk in. Het is nog uitvinden in de toekomst hoe goed de schroef bij de combinatie past, ik heb het idee dat het wel goed zit.
Al had ik verwacht dat de boot bij de getoonde 1600/ 1700 toeren in het filmpje meer dan 8,5 km zou lopen, maar als je hem ook maar een klein beetje harder zet, rond de 2000 rpm , dan loopt hij al gauw rond de 10 km/u, bijna de rompsnelheid, dat is niet slecht voor een boot van 4 ton zwaar met een niet gestroomlijnde romp en relatief korte waterlijn voor zijn lengte, toch? ...Voorheen moest de Honda buitenboord alles geven om krap 10 km/u te halen..
Gauw die toerenteller aan zien te sluiten op een nog te creeeren W aansluiting, zodat we weten waarover we praten.

De boot manouevreert weer perfect en draait om zijn as, 3 rondjes gedraaid in een bestek van ongeveer de bootlengte. Kortom, beter geslaagd dit keer dan exact 4 jaar geleden met de Volvo Penta.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 02 juli 2018 04:45 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.368 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl