Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Eindelijk een motor voor de Friesland....

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 juli 2018 07:40 #956703

Gefeliciteerd met de geslaagde proefvaart! Loopt mooi zo te horen. En als de zaak ondanks het warme weer en warme buitenboordwater mooi op temperatuur blijft is dat ook prima in orde. Klasse!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 juli 2018 17:53 #956874

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Mooi geluid. ik herinner me van de reparatie van mijn motor hoe blij je kan zijn van dieselmotorgeluid. (en hoe snel dat over kan gaan). Proficiat.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 juli 2018 20:54 #956923

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Bedankt!

Vandaag heb ik het deksel van de motorruimte uitgebouwd, om zoveel mogelijk geluidslekken te voorkomen heb ik alle houten delen tevens gekit. De uitbouw heb ik grotendeels gemaakt van verzwaard isolatiehout. De boot is nu best wel stil geworden, je hoort het motortje natuurlijk wel lopen, maar nog op de achtergrond.
Wat wel jammer is, is dat je de schroef nogal gaat horen bij meer dan 1600 toeren circa, doordat de rest zo stil is. Een soort borrel/stromings geluid, geen grindgeluid, dus zal wel geen cavitatie zijn. De schroef zit bij deze boot ook eigenlijk veel te dicht bij het vlak. Het vlak isoleren dan maar met anti dreun plaat en isolatiemateriaal zodat het staal niet kan gaan "klinken" door het schroefgeluid, dat hoor je nu door het staal heen geleiden. Het nadeel van een stalen schip, het geleid als de ****
Verder super tevreden met het geluidsniveau van de motor. Al ga ik natuurlijk nog veel kleine kiertjes en lekken opsporen om te isoleren...

Helaas in de haast vergeten om een filmpje te maken. Morgen zal ik dat doen..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 02 juli 2018 22:19 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 juli 2018 20:57 #956925

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
je laat er geen gras over groeien :)
Ik word elke keer blij als het dieseltje hoor lopen.. maar dat schijnt niet echt meer te mogen heb ik begrepen :whistle:
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 02 juli 2018 22:15 #956947

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het moet gewoon af nu! Daarom dus... Het heeft lang genoeg geduurd.... Maar voorlopig zijn er nog zat puntjes op de I te zetten, al is het grote werk langzaam aan klaar...

Maar er is altijd wat te doen zouden ze bij Hornbach zeggen....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 08 juli 2018 20:53 #958432

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Eerst heb ik het dashboard maar eens in een verdiepte ligging gemaakt, want bij de proefvaart ging het al bijna mis met de uitstekende delen. Ik had eerst het dashboard voor tijdelijk koud erop geschroefd. Nu in een verdiepte ligging. Daar komt nog een klepje van perspex voor. Het liefst zou ik het nog wat mooier maken, maar voor van de zomer zit het goed, we willen ook varen..

Het enige dingetje is nog het bijgeluid wat de schroef maakt, je hoort het schroefwater langs het vlak stromen, een ietswat luchtig geluid, niet hard, maar elk bijgeluid is irritant, het staal geleidt dit nogal naar de kuip. Ik vraag mij af hoe ik dit isoleren moet. De schroef zit eigenlijk nogal dicht op het vlak. Cavitatie is het waarschijnlijk niet, want dat klinkt heel anders... Wel zitten niet ver achter de schroef de loospijpen van de kuip, wellicht wordt hier lucht doorheen gezogen door het vacuum van het schroefwater wat erlangs stroomt bij hoger vermogen. Van boven afstoppen hielp niet, wellicht van onder eens uittesten. Ik zou redelijk eenvoudig een andere kuipafvoer kunnen realiseren die achterop de kont loost, mocht het een oorzaak zijn..




Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 08 juli 2018 21:25 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 08 juli 2018 21:51 #958439

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Je zink anodes helpen ook niet echt op de plaats waar ze nu zitten voor het geluid, erg dicht op de schroef, bij een geschikt moment verplaatsen bv aan beide zijde in de buurt van de schroefas koker.
Laatst bewerkt: 08 juli 2018 21:52 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 08 juli 2018 23:16 #958450

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Daar dacht ik ook al aan inderdaad. Het water slaat daar nu misschien een soort tegenaan. Het fenomeen doet zich voor boven de circa 1500 toeren motortoerental, dus circa 750 omw op de schroefas. Het is een redelijk hoogfrequent geluid, zeker niet op de frequentie van het passeren van de schroefbladen. Alsof hij ergens lucht vandaan haalt.
Heel zachtjes het toerental opbouwen maakt ook geen verschil..
De aanstroom naar de schroef zou het niet moeten zijn, want het einde van de kiel zit bij heel veel soorten jachten zo rondom het buitengalan.

De schroef verder naar achteren zal waarschijnlijk leiden tot trillingen in je helmstok als die schroefbladen er te dicht langs gaan. Dus dat ook maar niet doen..

Hij vaart wel lekker, zonder noemenswaardige trillingen verder, tenzij je 'wide open throttle' geeft, dan treden er wat trillingen en resonanties op. Maar helemaal volgas varen doe ik toch niet, gezien dat amper nut heeft en je er alleen maar heel veel gasolie tegenaan gooit.. De boot haalt onder de 2000 toeren al ruim 10 km/u. Wat je over hebt duw je alleen maar tegen je rompsnelheid aan.. Maar helemaal volgas dan trilt zelfs de duurste sloep nog heb ik gemerkt.

Misschien een kleinere diameter schroef met meer spoed zodat je verder van het vlak zit?
Er hangt nu 14 x 10 onder, dat bevalt qua toerental-snelheid en overbrenging prima verder, dus zou ik er eigenlijk niet kleiner onder willen, kleiner zou des te ongunstiger uitpakken op het gebied van aanstroom naar de schroef. Al blijft dat altijd gissen wat de praktijk echt is. Wellicht doet meer vrijslag wonderen..

Rustig 8,5 km/u varen bij 1500 toeren is het nu, 10 km vraagt circa 1800 toeren. Helemaal prima eigenlijk. Dat was ook het doel van dit project, fatsoenlijke snelheid halen zonder veel motorgeweld.. 10 km is al bijna de rompsnelheid van 11,5. En die haalt hij ook gewoon. Vroeger was voor 10 km/u, met de buitenboordmotor volgas nodig..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 juli 2018 00:12 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 15 juli 2018 20:39 #960226

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Eerst maar eens een geheel nieuwe temparatuurmeter met gever besteld afgelopen donderdag.. Ik heb vanmiddag mogen zien hoe iemand eenzelfde motor verspeeld heeft in zijn sloep. Een Nanni blokje... je kon hem van 20 meter afstand ruiken zo warm was hij geworden, hij had een kapotte vsnaar. Heel zijn cilinderkop was bruin geworden.. De beste man heeft niets in de gaten gehad, geen alarm , niks... en dat in een dure sloep. Beschamend dat daar geen meter in zit en een alarm..
Vastlopertje...

Tot die tijd vaar ik zo min mogelijk. Ik wil de temparatuur van de motor in de gaten kunnen houden. Dat i.c.m een waarschuwingscontact en piep alarm die oliedruk en temperatuur vertegenwoordigt..
Een gewaarschuwd mens.........
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 juli 2018 20:42 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 15 juli 2018 20:55 #960235

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Karel, als je in de gaten houdt of er koelwater uit de uitlaat komt hoef je je toch geen zorgen te maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 15 juli 2018 21:58 #960246

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ja, als je een direct gekoelde motor hebt, gaat dat verhaal op. Maar als je koelvloeistof verliest bij een motor met interkoeling, wat ik heb, (slang barst oid. of er breekt een snaar, waardoor je motor niet meer koelt, maar wel buitenwater door je uitlaat blijft pompen, dan gaat het goed fout als je niet gewaarschuwd wordt voor een hoge temparatuur...
Ik wil dubbele controle: het weergeven van de temparatuur en een waarschuwingslamp/alarm.

Bij het geval van de meneer met de sloep kwam er nog vrolijk koelwater uit de uitlaat, alleen liep wel de motor witheet door een gebroken snaar..

Je leert vaak van andere gevallen hoe het niet moet, en ik dacht dus: laat dit een waarschuwing zijn. En het kwam vrij hard aan omdat hij dezelfde motor had..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 15 juli 2018 22:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 07:23 #960269

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Je hebt gelijk Karel. Better safe than sorry.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 08:03 #960286

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Zo'n setje kost 5 tientjes met de sensor erbij. Dat is goedkoper dan een warmloper, al kan het jaren goed gaan ogenschijnlijk en ineens is het een keer foute boel...
Tevens ben ik van plan om een oliedrukmeter te installeren....
Ik heb nu alleen een waarschuwingslampje voor temperatuur en olie, als dat toch een keer niet helemaal werkt of het bolletje gaat stuk......

Het jammere is dat zo'n warmgelopen blokje vaak weer opgekocht wordt door een of andere cowboy en weer lopend wordt gemaakt met wat olie op de zuigers en wat spuitverf, vervolgens iemand een berg ellende koopt...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 08:07 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 08:41 #960298

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Zo'n setje kost 5 tientjes met de sensor erbij. Dat is goedkoper dan een warmloper, al kan het jaren goed gaan ogenschijnlijk en ineens is het een keer foute boel...
Tevens ben ik van plan om een oliedrukmeter te installeren....
Ik heb nu alleen een waarschuwingslampje voor temperatuur en olie, als dat toch een keer niet helemaal werkt of het bolletje gaat stuk......
Alles kan stuk. Je kunt ook een manometer en een termometer aansluiten zonder electrische sensor. Lekker ouderwets en bedrijfzekerder.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 08:42 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 12:34 #960375

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Geen idee waar ik die nog kan kopen voor de temperatuur.??
Voor de oliedruk zou wel kunnen, er zit nu een metertje in wat aangestuurd moet worden met een leiding. Echter heb ik zelf weer liever geen oliedrukslang of leiding naar de meter lopen. Dit motortje beweegt nogal t.o.v. de boot...
Als zo'n leiding scheurt ben je je oliedruk kwijt, daarom liever elektrisch. Je hebt dan een dubbele controle: namelijk het metertje en het lampje met zoemer die ik zojuist gekocht heb.. Net als bij de koelwatertemperatuur straks.
Dus over bedrijfszekerheid gesproken, is dat ook niet helemaal verkeerd.

Temperatuurmeter en temperatuurlampje
Oliedrukmeter en lampje met alarm.

Verder nog het laadstroomlampje natuurlijk, maar dat is minder levensbedreigend als die het niet doet..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 12:46 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 13:25 #960386

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Fly-Tour schreef :
........................Verder nog het laadstroomlampje natuurlijk, maar dat is minder levensbedreigend als die het niet doet..

Onderschatting, het laadstroomlampje is een directe indicatie of je V-riem nog aanwezig is....

DAAR zou ik juist een grote toeter mee aansturen....
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 13:28 door Tricolor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 13:38 #960390

De toerenteller komt van de W aansluiting van de dynamo? Dan heb je al een indicatie (maar geen alarm)
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 13:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 13:45 #960395

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Nachtvlinder schreef :
De toerenteller komt van de W aansluiting van de dynamo? Dan heb je al een indicatie (maar geen alarm)

Lampjes zie je in de prakijk te laat, grote toeter..



Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 13:58 door Tricolor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 14:04 #960399

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
schema relais / toeter lijkt me niet te kloppen..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 14:26 #960411

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
sy helios schreef :
schema relais / toeter lijkt me niet te kloppen..

(V-riem kapot = lampje AAN)

Lampje AAN - toeter AAN -+- Lampje UIT - toeter UIT

Toch...
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 14:28 door Tricolor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 15:06 #960428

Ojeeeee een relais , ik durf niet meer te kijken B)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 15:34 #960432

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
het relais contact sluit de toeter en 12V? kort...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 15:46 #960437

Jeroen-pion schreef :
Ojeeeee een relais , ik durf niet meer te kijken B)

;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 16:35 #960451

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Jeroen-pion schreef :
Ojeeeee een relais , ik durf niet meer te kijken B)

Dan doe je het toch zonder....



Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk een motor voor de Friesland.... 16 juli 2018 20:37 #960551

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Of voor alle drie een aparte toeter kopen?

Ik heb nu één toeter gekocht, het zou fijn zijn als deze fungeren kan voor alle drie de controles.

Ik zat te denken om het toetertje tussen de stroomkring te plaatsen, dus +van de toeter aan de + en de voedingen van de 3 lampjes voeden over de min van de toeter. Als dan een van de 3 negatief is (oliedruk/temp/laadstroom), is de stroomkring gesloten en gaat het desbetreffende lampje branden en de toeter gaat af..
Zou je denken..?
Maar wat als het toetertje het niet doet, dan doet geen enkel lampje het..
Tevens vraag ik mij af of het wel gaat met de toeter en de DF. De draad naar de DF daar moet doorgaans een heel zwak lampje in, omdat anders het lampje niet uit gaat....


Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 juli 2018 22:02 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl