Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Flexofold klapschroef experiment

Flexofold klapschroef experiment 11 apr 2016 20:55 #725069

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 11 apr 2016 21:32 #725083

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Dat wordt lastig onder water...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 12 apr 2016 05:53 #725118

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
douwe schreef :
Er staat een wel heel storende fout in de begeleidende tekst : de reden om op 70% van de straal te meten wordt verklaard met 'daar de spoed over de bladlengte varieert'.

De spoed is over de hele bladlengte gelijk, alleen de bladhoek varieert. De enige reden om op 70% te meten, is dat bij traditionele schroefvormen daar de bladbreedte het grootst is, en de meetfout daardoor het kleinst.

Zie hier (P=Pitch=spoed) :
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 06:10 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 12 apr 2016 07:35 #725141

Saeftinghe schreef :
RPM van een Volvo MD11 is, meen ik, 2800 als "maximum"

Wanneer je dit niet kunt halen is de schroef te groot, of in diam of in spoed.
De motor draait dan overbelast en wordt te warm.
Dit gaat samen.

Met een schip in normale toestand, schoon en niet overbeladen, hoor je ten alle tijde het "maximale" toerental te kunnen halen.
Zo´n 100 toeren er boven is een heel mooie reserve voor wat aangroei en zware tegenwind.
Motor wordt dan niet over belast.
Grote diameter, groot bladoppervlak en geringe spoed is goed om op motor te varen.
Voor zeilen is het beter een kleine diameter, smalle bladen en grote spoed.
Prijs laat ik even buiten beschouwing.

Deze eigenschappen spreken elkaar tegen wanneer je van twee walletjes wilt eten.
Er zal een keus gemaakt moeten worden, ergens tussen de beide uitersten.

Een klapschroef of vaanstand kan beide in zich verenigen ten koste van een hogere prijs en wat groter gewicht.

Een vaanstand heeft vóór- en achteruit geljke stuwdruk, zal ergens tussen de 85 a 90% van een vaste schroef zijn.
Een klapschroef heeft achteruit beperkte stuwdruk.
Een vaste schroef heeft (stel) 100% stuwdruk vooruit en ergens rond de 70% achteruit.
Ook dat komt tot uitdrukking in de prijs.


Oh ...ja Dat maximum toerental mag bij uitproberen tijdens het varen niet worden beperkt door de regulator.
Onbelast moet de motor dus wat meer toeren kunnen maken.

Stel bij 2800 als "max", 3000 onbelast en 3500 als "max", 3800 rpm onbelast
Tijdens varen mag die 3000 of 3800 niet bereikt worden.

Dat met die maximum toeren hangt af van het type MD11 . Kan een MD11C en een MD11D zijn.
2800rpm komt echter niet voor op de specificatie.Is 2500 of 3000 rpm
Overigens, hoe is die rpm gemeten? De toerenteller in het bedieningspaneel klopt lang niet altijd , zeker niet als dat nog de originele is.
Ad
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 07:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 12 apr 2016 08:52 #725172

Yellow,
De genoemde toerentallen zijn geen van alle heel nauwkeurig, het gaat om een indicatie, om een idee te krijgen in welke orde van grootte gedacht moet worden.
Er wordt steeds met dezelfde toerenteller gemeten, dus steeds met dezelfde (geringe) miswijzing.

Ik heb een paar keer met een losse toerenteller gemeten en die miswijzingen zijn niet echt groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 12 apr 2016 10:54 #725221

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Yanmar geeft altijd twee vermogens max. en continu, en de bijbehorende toerentallen. Het toerental bij maximum vermogen kan kortstondig worden aangehouden, voor het continu toerental gelden geen beperkingen. Bijvoorbeeld voor een 2GM20 zijn die twee toerentallen 3600 resp. 3400 RPM. De bijbehorende vermogens zijn 13,2 en 11,8 kW. Ik neem aan dat voor de VP's een zelfde onderscheid te maken is, hoewel dat niet met zoveel woorden in de officiële documentatie staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 12 apr 2016 15:15 #725308

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
CeesS schreef :
douwe schreef :
Er staat een wel heel storende fout in de begeleidende tekst : de reden om op 70% van de straal te meten wordt verklaard met 'daar de spoed over de bladlengte varieert'.

De spoed is over de hele bladlengte gelijk, alleen de bladhoek varieert. De enige reden om op 70% te meten, is dat bij traditionele schroefvormen daar de bladbreedte het grootst is, en de meetfout daardoor het kleinst.

Zie hier (P=Pitch=spoed) :

Cees je hebt gelijk. SPOED in de tekst moet zijn SPOEDHOEK. ;)
Ik heb het hele artikel net even nagelezen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 12 apr 2016 20:30 #725419

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Vanmiddag een paar uurtjes vrij genomen om de schroef uit te wisselen. In de haven nog even gekeken hoe hard de boot eigenlijk vaart bij stationair toerental met de oude schroef. Gelukkig was het rustig bij de kraan en kon ik er gelijk uit.

Het meeste werk was om de oude schroef los te krijgen. De centrale borgmoer zat muurvast, alleen met een pijp op de imbussleutel gaf hij zich gewonnen. Ook de conus zat *erg* goed vast. Ik zag mijn snelle wissel in de banden van de kraan al verschuiven naar een moeizame week op de kant, maar uiteindelijk gaf ook de conus zich gewonnen. De schroef zelf schuif je er zo af.

Mooie kans om de oude en de nieuwe schroef even te vergelijken. De nieuwe is iets groter (15 vs. 16") maar het oppervlak lijkt op het oog niet spectaculair veel meer te zijn. Op de foto lijkt dat heel anders, maar ik had er niet aan gedacht om ze even hoog te plaatsen. Door de korte brandpuntafstand van de lens van de telefoon lijkt de Flexofold hier wel 2x zo groot, wat dus niet zo is.

Ik liep tegen een klein probleem aan met de afstandsring op de as. De nieuwe schroef liep klem tegen de anode. Door de ring om te draaien kreeg ik wel de juiste afstand, maar of dit zo hoort?

De borgmoer van de Flexofold zit met Loctite vast, met nog een extra borging door een ring die je ombuigt. Die kan geen kant meer op.

Nog geprobeerd om de spoed van de oude en de nieuwe schroef te vergelijken, maar op het oog kan je daar niets van zeggen. Het lijkt precies hetzelfde, maar de vorm van het blad is duidelijk anders.

Uiteindelijk zat de Flexofold er keurig op, en met een paar likken kopervet klapt het dat het een lieve lust is.




In het water en varen maar!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Flexofold klapschroef experiment 12 apr 2016 20:35 #725422

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Nog kunnen testen in het water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 12 apr 2016 20:49 #725431

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
De eerste ervaring was niet positief, in z'n achteruit klappen de bladen niet meteen uit. Dat is bepaald niet handig bij het manoeuvreren. Vooruit gaat het wel uitstekend. Het was rustig weer dus op het Hollands Diep heb ik een paar testrondjes gemaakt om te kijken wat de schroef doet. Om de invloed van wind en stroom er uit te halen heb ik zowel heen als op 180 graden tegenkoers de snelheden gemeten en deze gemiddeld. Dit zijn de resultaten:
toerentalgemiddelde snelheid (kn)
850 (stationair)2,1 (was 1,7 met de oude schroef)
12003,1 (was 2,1 met de oude schroef)
15003,7
19004,9
20005,3
25006,2
29006,5
3050 (max)6,7

Twee conclusies: de boot vaart harder dan ooit te voren op de motor, en de schroef is inderdaad te zwaar want de motor haalt zijn maximale toerental (3600) bij lange na niet.

In zijn achteruit is de klapschroef duidelijk in het nadeel. Eerst gebeurt er niets of een klein beetje, dan voel je de bladen uitklappen en 'pakt' de schroef. Eenmaal uitgeklapt vaart de boot goed en snel achteruit. Ik moet duidelijk gaan leren hoe ik de schroef zo snel mogelijk kan laten uitklappen.

Al met al ben ik niet ontevreden. Ik ga het seizoen er eens mee varen en in het najaar pas besluiten of ik de zaag in de schroef zet of niet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 12 apr 2016 22:13 #725458

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
il Cigno.

Een mooie test. Ik heb natuurlijk de waarnemingen even vergeleken met de berekeningen.
Mijn aangenomen snelheid (niet berekend ) bij volgas was 6,2 knoop. Als ik de gemeten snelheid neem van 6,7 knoop bij volgas, dan zou ik , uitgaande van het motorkoppel uit de specs en wat verlies over de Saildrive via berekening komen op een toerental van 3030. Dat ligt vrijwel op de meetwaarde.
Interessant zou nu ook nog de paaltrektoeren zijn. Ik zal deze nog voor je berekenen.
Waarschijnlijk wordt ook daar mee bevestigd dat het een 16*14 schroef is. De huidige schroef is te zwaar. Waren de uitlaatgassen bij volgas wat zwarter dan vroeger ?
Interessant is ook om de paaltrekproef bij achteruit slaan uit te voeren en dan de stuwkracht achteruit te meten met bijv. een unster.
De paaltrektoeren bij de oude schroef vallen wat tegen. De schroef zag er niet zo glimmend glad uit als de Flex-o-fold schroef. Misschien was dat van invloed.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 02:43 #725468

Interessant. Lekker rustig cruisen nu in ieder geval, maar 600 rpm aan de bovenkant missen lijkt me toch wat veel. Hoeveel extra vermogen geeft je motor nog beschikbaar in die laatste 600 rpm?

Goed plan om een seizoen te proberen, maar pas op met wat je als volgas beschouwd. Niet zonaar de gashendel tegen z'n aanslag duwen, maar net zover terughalen tot get monent dat het toerental gaat afnemen. Zo voorkom je overbelasting alsin de toerenregaar spuit meer diesel in dan de motor kan omzetten in power...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 07:21 #725491

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Go west schreef :
Interessant zou nu ook nog de paaltrektoeren zijn. Ik zal deze nog voor je berekenen. Waarschijnlijk wordt ook daar mee bevestigd dat het een 16*14 schroef is.
De paaltrekproef doe ik nog, maar daar had ik gisteren geen tijd meer voor.
De huidige schroef is te zwaar. Waren de uitlaatgassen bij volgas wat zwarter dan vroeger?
De uitlaatgassen zijn niet zwarter, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik geen diesel maar GTL verstook. GTL roet niet of nauwelijks. Maar de motor heeft duidelijk wel meer moeite met het maximale toerental. Dat de schroef te zwaar is is duidelijk. Ik vraag mij alleen af hoe erg dat nu werkelijk is, je vaart immers vrijwel nooit op maximaal vermogen.
Interessant is ook om de paaltrekproef bij achteruit slaan uit te voeren en dan de stuwkracht achteruit te meten met bijv. een unster.
Daar zat ik ook al aan te denken, maar zonder vergelijkingsmateriaal zegt dat niet zo veel. Ook is meten lastig omdat je met een unster er toch al een behoorlijke vertraging tussen moet zetten om niet de volle kracht op de unster uit te oefenen (die trek je kapot denk ik). Eigenlijk zou je een load cell moeten gebruiken, maar dan nog mis je het vergelijk met de oude schroef.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 apr 2016 07:21 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 07:29 #725495

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Nachtvlinder schreef :
Interessant. Lekker rustig cruisen nu in ieder geval, maar 600 rpm aan de bovenkant missen lijkt me toch wat veel. Hoeveel extra vermogen geeft je motor nog beschikbaar in die laatste 600 rpm?

Goed plan om een seizoen te proberen, maar pas op met wat je als volgas beschouwd. Niet zonaar de gashendel tegen z'n aanslag duwen, maar net zover terughalen tot get monent dat het toerental gaat afnemen. Zo voorkom je overbelasting alsin de toerenregaar spuit meer diesel in dan de motor kan omzetten in power...
Vol gas varen deed ik al vrijwel nooit, en is nu al helemaal niet meer nodig. Met 2000 rpm ga ik nu al even hard (of harder) als vroeger op 3000...

De bovenste 600 (eigenlijk 400) toeren vertegenwoordigen toch nog wel een behoorlijk wat extra vermogen. Zie het grafiekje eerder in deze draad.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 apr 2016 07:31 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 07:47 #725501

ilCigno schreef :
Ik liep tegen een klein probleem aan met de afstandsring op de as. De nieuwe schroef liep klem tegen de anode.

Welke anode :huh: .
Dat kan ik met de beste wil van de wereld geen anode meer noemen.
Die had je wel even mogen vervangen voor het monteren van die klapschroef.

Overigens; heb je de vertanding en de assen van de klapschroef wel gesmeerd met het juiste vet( ja , da's vrij duur spul)? Anders is het misschien wel niet zo vreemd dat het uitklappen wat zwaar gaat.Dat smeren kun je beter elke keer doen als de boot de kant op gaat. Dat schelt beduidend in slijtage van het mechanisme.
Overigens , bij een klapschroef is het niet ongewoon om bij het inschakelen even heel kort wat meer gas te moeten geven om hem te laten uitklappen.Dat hoor je wel vaker .
Ad
Laatst bewerkt: 13 apr 2016 07:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 07:55 #725502

ilCigno schreef :
Nachtvlinder schreef :
Interessant. Lekker rustig cruisen nu in ieder geval, maar 600 rpm aan de bovenkant missen lijkt me toch wat veel. Hoeveel extra vermogen geeft je motor nog beschikbaar in die laatste 600 rpm?

Goed plan om een seizoen te proberen, maar pas op met wat je als volgas beschouwd. Niet zonaar de gashendel tegen z'n aanslag duwen, maar net zover terughalen tot get monent dat het toerental gaat afnemen. Zo voorkom je overbelasting alsin de toerenregaar spuit meer diesel in dan de motor kan omzetten in power...
Vol gas varen deed ik al vrijwel nooit, en is nu al helemaal niet meer nodig. Met 2000 rpm ga ik nu al even hard (of harder) als vroeger op 3000...

De bovenste 600 (eigenlijk 400) toeren vertegenwoordigen toch nog wel een behoorlijk wat extra vermogen. Zie het grafiekje eerder in deze draad.

Haalde je met je oude schroef wél het maximale toerental?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 08:32 #725512

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
ilCigno schreef :
Go west schreef :
Interessant zou nu ook nog de paaltrektoeren zijn. Ik zal deze nog voor je berekenen. Waarschijnlijk wordt ook daar mee bevestigd dat het een 16*14 schroef is.

Ik heb het nog even uitgerekend voor een 16*14 schroef. Aan de paal zou je bij volgas max. een toerental van ca. 2520 rpm halen. De toerenrange van een vaarsnelheid van nul tot 6,7 knopen is dan van 2520 tot 3050 rpm. bij vol motorkoppel. Maar je kunt natuurlijk je gashendel steeds zodanig terugnemen, dat de toeren ook net beginnen te dalen, zoals Nachtvlinder in z'n post van vanmorgen ook al aangaf.

Ik heb vaak trekkrachten gemeten met een unster van 50 kg (500 N) en via een arm het meetbereik vergroot. Een loadcel met een groter bereik is natuurlijk mooier.

Jan
Laatst bewerkt: 13 apr 2016 08:35 door Go west.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 08:37 #725514

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Yellow Boat schreef :
Dat kan ik met de beste wil van de wereld geen anode meer noemen.
Die had je wel even mogen vervangen voor het monteren van die klapschroef.
Maak je geen zorgen, wat je ziet is alleen vuil/alg. Ik had pas na het verwisselen van de schroef en het maken van de foto de tijd en gelegenheid om de boel even schoon te spuiten. Er zit sinds een jaar een aluminium anode op omdat de zinken anode na jaren nog geen spoor van aantasting vertoonde. Ik was dus benieuwd wat aluminium zou doen. Ook niets dus, kwam er glimmend onder vandaan.

Het is overigens een deelbare anode, de schroef hoeft er niet af om hem te verwisselen. Die kosten had ik mij kunnen besparen :(

Wat het vet betreft, ik heb er Copaslip op gedaan. Flexofold geeft aan dat deze klapschroef helemaal geen vet nodig heeft. Je mag er wel vet op doen. Ze geven geen aanbeveling welk vet dit zou moeten zijn, behalve dat het waterbestendig moet zijn, dus ik kan jouw opmerking niet helemaal plaatsen. Kopervet leek mij dus wel mooi, al heb ik geen idee van de waterbestendigheid en hou ik mij aanbevolen voor tips op dit vlak.

Edit, van de Flexofold site:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 apr 2016 08:52 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 08:54 #725517

Wanneer er geen stroompjes lopen blijft iedere anode goed, een goed teken voor de haven waar je ligt.

Het lijkt me het meest voor de hand liggend om de spoed wat kleiner te laten maken zodat je net over die 3500/3600 RPM komt.
Dan heb je alle voordelen van een grote schroef, grote stuwdruk wanneer de wind eens erg tegen is. Goed manouvreren bij lagere toeren.
Met achteruit slaan, wat Yellow al stelde, heel even veel gas tot de bladen vergenoeg uitgeklapt zijn om voldoende centrifugaal kracht op te wekken.
Eenmaal uitgeklapt heb je ook weer het voordeel van een grote schroef bij achteruit varen.
Mogelijk iets duurder dan de bladtop in te korten, maar je hebt er jaren plezier van.
En je motor wordt over het hele toerenbereik net even wat gunstiger belast, zal de levensduur ten goede komen.
Die langere levensduur is mogelijk goed voor de volgende eigenaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 08:56 #725518

Het vervelendste van een te grote schroef vind ik dat je niet echt heel langzaam meer kan varen. Zelfs stationair gaat het al boven 1 kts.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 09:02 #725519

Dat ligt helemaal aan de spoed.

Toerental maal omwentelingen bij een gegeven spoed is je vaarsnelheid.
Bij wat stevige tegenwind manouvreer je er net iets prettiger mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 09:09 #725521

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Ik heb geïnformeerd bij Kramer Scheepsschroeven of de spoed aan te passen is. Het antwoord was dat dit niet kan 'bij dit soort schroeven'. De enige mogelijkheid om iets aan te passen is dus het veranderen van de diameter (oppervlak). Of uiteraard de bladen zelf uitwisselen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 09:27 #725523

Dit zegt Flexofold over het smeren:
www.flexofold.com/maintenance/
Dat watergesmeerd wat Flexofold beweert lijkt me meer in eigen belang (sneller versleten :whistle: )
Copaslip is wel waterbestendig maar geen vet voor smering . Copaslip dient ter voorkoming van corrosie/roest , bijv. het vastroesten van bouten.
Beter is echt (zee)waterbestendig vet zoals je dat ook bijv. voor een lier kunt gebruiken(bijv. www.sailsupply.nl/lierenvet-op-teflon-basis ).
Volvo Penta( de klapschroeven van VP komen ook van Radice) verkoopt een "speciaal" vet voor o.a. deze toepassing wat ik ook altijd gebruik voor mijn klapschroef: www.dekkerwatersport.nl/Catalo.../Product.aspx?link=2
Ad
Laatst bewerkt: 13 apr 2016 09:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 09:34 #725526

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
ilCigno schreef :
Ik liep tegen een klein probleem aan met de afstandsring op de as. De nieuwe schroef liep klem tegen de anode. Door de ring om te draaien kreeg ik wel de juiste afstand, maar of dit zo hoort?

Dit hoort niet zo, deze ring is de bescherming van de waterkeerring als je bv een vislijn in de schroef krijgt. Nu gebeurt dat niet dagelijks, maar als je de schroef er nog eens afhaalt, zou ik bewuste ring in de goede stand plaatsen, en bekijken of je bv met een extra vulring de schroef in de juiste positie op de as kunt krijgen.
Laatst bewerkt: 13 apr 2016 09:35 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold klapschroef experiment 13 apr 2016 09:41 #725531

Ik vraag me af of het uitmaakt met het uitklappen van de schroef als je een deel van de schroef afhaalt. Het momentum neemt af waardoor je meer toeren moet maken om de schroef te laten openklappen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl