Vanmiddag een paar uurtjes vrij genomen om de schroef uit te wisselen. In de haven nog even gekeken hoe hard de boot eigenlijk vaart bij stationair toerental met de oude schroef. Gelukkig was het rustig bij de kraan en kon ik er gelijk uit.
Het meeste werk was om de oude schroef los te krijgen. De centrale borgmoer zat muurvast, alleen met een pijp op de imbussleutel gaf hij zich gewonnen. Ook de conus zat *erg* goed vast. Ik zag mijn snelle wissel in de banden van de kraan al verschuiven naar een moeizame week op de kant, maar uiteindelijk gaf ook de conus zich gewonnen. De schroef zelf schuif je er zo af.
Mooie kans om de oude en de nieuwe schroef even te vergelijken. De nieuwe is iets groter (15 vs. 16") maar het oppervlak lijkt op het oog niet spectaculair veel meer te zijn. Op de foto lijkt dat heel anders, maar ik had er niet aan gedacht om ze even hoog te plaatsen. Door de korte brandpuntafstand van de lens van de telefoon lijkt de Flexofold hier wel 2x zo groot, wat dus niet zo is.
Ik liep tegen een klein probleem aan met de afstandsring op de as. De nieuwe schroef liep klem tegen de anode. Door de ring om te draaien kreeg ik wel de juiste afstand, maar of dit zo hoort?
De borgmoer van de Flexofold zit met Loctite vast, met nog een extra borging door een ring die je ombuigt. Die kan geen kant meer op.
Nog geprobeerd om de spoed van de oude en de nieuwe schroef te vergelijken, maar op het oog kan je daar niets van zeggen. Het lijkt precies hetzelfde, maar de vorm van het blad is duidelijk anders.
Uiteindelijk zat de Flexofold er keurig op, en met een paar likken kopervet klapt het dat het een lieve lust is.
In het water en varen maar!