Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter?

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 14:11 #730616

  • goofy17
  • goofy17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
Beste mensen,

Voor het eerst na instructie vorig jaar maar eens zelf de motor onderhouden. (Met de nodige hobby in klassieke Citroën DS)
Het vervangen van zowel het groffilter als fijnfilter verliep soepel. Ook het met de handpomp vullen van zowel het groffilter als tot en met de ontluchtingsschroef op het fijnfilter geen problemen.
Hierna wilde de motor echter na een korte periode van lopen niet meer starten. In mijn beleving zal hij de resterende brandstof in de leidingen hebben opgebruikt.

Bij de ontluchtingsschroef op het fijnfilter komt alleen brandstof. Na het fijnfilter lijkt er bij de aansluiting op het motorblok nog een ontluchtingsschroef te zitten die echter best wel vast zit. Ik durf daar niet teveel kracht op te zetten....

Enkele keren 10 seconden doorstarten gaf geen oplossing.

Goede raad? ( NB ik ben natuurlijk ongerust over mijn startmotor, en mogelijk voor mijn injectoren bij lang doorstarten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 14:17 #730619

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Vergeet niet de kans op waterslag.

Probeer eerst nog maar een keertje ontluchten. De kans op lucht na de HD pomp is niet heel groot.
Op het fijnfliter zitten overgens 2 ontluchtingsschroeven.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 14:41 #730629

  • goofy17
  • goofy17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
Koezt schreef :
Vergeet niet de kans op waterslag.

Probeer eerst nog maar een keertje ontluchten. De kans op lucht na de HD pomp is niet heel groot.
Op het fijnfliter zitten overgens 2 ontluchtingsschroeven.

Alleen de schroef met de kruiskop is toch de goede?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 14:47 #730633

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
goofy17 schreef :
Beste mensen,

Voor het eerst na instructie vorig jaar maar eens zelf de motor onderhouden. (Met de nodige hobby in klassieke Citroën DS)
Het vervangen van zowel het groffilter als fijnfilter verliep soepel. Ook het met de handpomp vullen van zowel het groffilter als tot en met de ontluchtingsschroef op het fijnfilter geen problemen.
Hierna wilde de motor echter na een korte periode van lopen niet meer starten. In mijn beleving zal hij de resterende brandstof in de leidingen hebben opgebruikt.

Bij de ontluchtingsschroef op het fijnfilter komt alleen brandstof. Na het fijnfilter lijkt er bij de aansluiting op het motorblok nog een ontluchtingsschroef te zitten die echter best wel vast zit. Ik durf daar niet teveel kracht op te zetten....

Enkele keren 10 seconden doorstarten gaf geen oplossing.

Goede raad? ( NB ik ben natuurlijk ongerust over mijn startmotor, en mogelijk voor mijn injectoren bij lang doorstarten)
De injectoren gaan en ieder geval niet stuk als er geen brandstof doorheen komt. En als je te lang doorstart is hooguit de accu leeg. Dus ook niet doen.
Misschien ook nog ontluchten boven op de HD brandstofpomp.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 apr 2016 14:52 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 14:57 #730644

  • goofy17
  • goofy17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
Ik heb het thuis nog even nagezocht. In de originele handleiding staat er niets over, maar je kunt ook ontluchten bij de injectoren begrijp ik. Maar dan werkt het handpompje toch niet meer(?), en moet je de motor met de hand ronddraaien toch.
Dan alle drie of alleen de laatste in rij?
Hopelijk doet hij het dan..... :(
Laatst bewerkt: 29 apr 2016 15:02 door goofy17.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 15:01 #730647

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 15:02 #730649

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
goofy17 schreef :
Ik heb het thuis nog even nagezocht. In de originele handleiding staat er niets over, maar je kunt ook ontluchten bij de injectoren begrijp ik.
Dan alle drie of alleen de laatste in rij?
Hopelijk doet hij het dan..... :(

Volgen instructieboek idd de HD leidingen naar verstuivers oplossen en dan starten totdat daar brandstof uitkomt. Dan weer vast en starten maar.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 15:07 #730651

  • goofy17
  • goofy17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
Het moet met al deze hulp lukken.
Jammer genoeg heb je in de boot niet zo snel alle handleidingen bij de hand.
Iedereen dank voor de hulp. Een van de komende dagen ga ik weer richting boot en horen jullie het vervolg.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 15:36 #730662

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Let op, op de banjobout waar de brandstofleiding vanaf het fijnfilter op de brandstofpomp is aangesloten, zit ook nog een ontluchtingsschroef. Van de HD zijde kun je afblijven, daar kan bij een filterwissel geen lucht komen.



Laatst bewerkt: 29 apr 2016 15:49 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 15:39 #730663

Het woord 'waterslag' is ook genoemd, maar je reageert er niet op....
Wel even doen, is belangrijk.

Dus: de waterkoeling-toevoer van de motor even dichtzetten tijdens de startpogingen, pas weer open als de motor loopt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 15:58 #730676

  • goofy17
  • goofy17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
Baasklusje schreef :
Het woord 'waterslag' is ook genoemd, maar je reageert er niet op....
Wel even doen, is belangrijk.

Dus: de waterkoeling-toevoer van de motor even dichtzetten tijdens de startpogingen, pas weer open als de motor loopt.

Je hebt gelijk, kan natuurlijk als het koelwater via de uitlaat terug in de cilinder komt.
Op enigerlei wijze schat ik dat risico laag in. Misschien is dat onterecht. Zal voor de zekerheid de kraan bij de saildrive dicht zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 15:59 #730677

Hi Goofy, ik heb zelf ook een 3GM30F(gelijk de 3GM30 alleen met gesloten koel systeem).
Je moet idd na het fijnfilter ook nog ontluchten. Ik ken dit probleem en dat betekent lucht in of voor de hoge druk pomp. Volg de leiding na het fijnfilter tot je de volgende ontluchtingsmoer tegen komt op de hogedrukpomp. Slag open draaien en met de opvoer pomp door pompen totdat er geen fijne belletjes meer uitkomen. Moer weer sluiten en starten.

zie ook
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 16:00 #730679

  • goofy17
  • goofy17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
CeesS schreef :
Let op, op de banjobout waar de brandstofleiding vanaf het fijnfilter op de brandstofpomp is aangesloten, zit ook nog een ontluchtingsschroef. Van de HD zijde kun je afblijven, daar kan bij een filterwissel geen lucht komen.




Deze schroef bedoel ik in mijn oorspronkelijke vraag. Zit alleen wel flink vast en op onhandig plekje om met de juiste kracht ooit weer dicht te krijgen.... Durf niet zo goed.... :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 16:03 #730680

Goeie ringsleutel er op en voorzichtig losdraaien. Kost wat kracht maar het is de enige oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 16:27 #730690

  • goofy17
  • goofy17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
Yazz schreef :
Goeie ringsleutel er op en voorzichtig losdraaien. Kost wat kracht maar het is de enige oplossing.

Ga ik morgenavond als eerste proberen. Óók omdat dit nog vóór de HD pomp zit en dus met handpompje kan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 17:31 #730712

Het risico is misschien laag maar het is ook een hele kleine moeite die kraan even dicht te zetten...
Als het mis gaat kan je je motor reviseren! Kan kromme drijfstang geven of beschadigde klepsteel of andere narigheid.
goofy17 schreef :
Baasklusje schreef :
Het woord 'waterslag' is ook genoemd, maar je reageert er niet op....
Wel even doen, is belangrijk.

Dus: de waterkoeling-toevoer van de motor even dichtzetten tijdens de startpogingen, pas weer open als de motor loopt.

Je hebt gelijk, kan natuurlijk als het koelwater via de uitlaat terug in de cilinder komt.
Op enigerlei wijze schat ik dat risico laag in. Misschien is dat onterecht. Zal voor de zekerheid de kraan bij de saildrive dicht zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 29 apr 2016 18:32 #730731

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Risico is hoog, het is de manier om waterslag te krijgen, als de motor loopt blaast deze de waterlock leeg, bij lang durig starten gebeurt dit niet, dus buitenboordkraan dicht en pas openen bij lopende motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 30 apr 2016 20:35 #731046

  • goofy17
  • goofy17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
Dieseltje loopt weer. Inderdaad wat lucht kunnen wegpompen ná het fijnfilter. Ontluchtingsschroef zat fors vast en kon er met steeksleutelte slecht bij.
Met watertoevoer dicht en volgas gestart waarbij nu bijna direct lopen. ( NB hiervoor toch nog even zonder ontluchten èn kraan dicht gestart zonder resultaat)

(Snap eigenlijk niet dat zo'n kort stukje leiding van fijnfilter naar HD pomp niet vanzelf ontlucht...)

Iedereen dank voor de adviezen ( koelwater staat weer open....)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 13 okt 2016 22:26 #775682

  • WOP
  • WOP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Ben nieuw op het Forum en heb de info gebruikt van deze site voor mijn sloepje. Een Yanmar 3GM30F.
Ben iets tegengekomen wat hier niet genoemd is en wil het graag delen.

Begin van het jaar heb ik last gehad van dieselbacterien na de winterstop.
Groffilter en fijnfilter vervangen.

De gehele zomer probleemloos gevaren totdat na een dag varen de motor afsloeg.
Dop van de warmtewisselaar lag eraf.
Reden waarschijnlijk niet goed vastgedraaid.
Motor heet gedraaid maar dat bleek uiteindelijk niet de oorzaak.

Er zat een vlokje uitgeharde bacterie in mijn opvoerpompje. Het component met de opvoerhevel om te ontluchten.
In dit pompje zitten twee membramen. Eentje die open gaat bij aanzuigen en een tweede die open gaat bij doorvoor naar het fijnfilter.
Doordat het stukje vuil ertussen zat kon het opvoerpompje wat hij aangezogen had ook weer terug laten lopen in de aanvoerleiding. Er werd geen druk opgebouwd.
Het pompje heeft een hevel die gestuurd wordt door de nokkenas of krukas. Weet niet welke. Hoop niet zover in motor te hoeven komen.
De zuiging vindt plaats door een dun membraam. Deze was heel. Die kan je controleren door hem tegen het licht te houden.
Als deze lek is, dan zal je hele dunne motorolie hebben en een te volle carter met olie en diesel.
Het membraam scheid de diesel van de motorolie.
Wat ik ook niet wist is dat het pompje een vrije slag heeft.
Je kan behoorlijk door moeten drukken de eerste keer. Als je de aanvoer en de afvoer slang losneemt dan kan je door de hevel te bedienen voelen met je vinger of het pompje druk opbouwt.
De twee membraampjes zitten geborg met twee schroefjes en een plaatje. Kijk goed hoe om ze zitten. Het is een simpel iets waarbij er geen veertjes weg kunnen schieten ofzo.

Na herplaatsen van de hevelpomp kwam ik erachter dat mijn rubberen ring miste op de aanvoer ontluchtingsnippel en het rubbertje verdroogd op de afvoer ontluchtingsnippel.

Na een bezoek aan de yanmar dealer abma in sneek, bleek dat een plastic/ sileconen ringtje op de aanvoer moest en een koperen ring op de afvoer ontluchtingsnippel.
Bleek ook niet goed te zijn. Wist ik niet, zat zo bij aankoop boot.

Voor het onderwerp ontluchten heb ik een truukje ontdekt wat mij heeft geholpen.
Allereerst aanvoerkraan van buitenwater dicht (bedankt voor de tip heren, van de waterslag)
Ontluchtingsnippel op het fijnfilter (afvoer) open en een doekje ervoor want het spuit er makkelijk ver uit. Pomp tot er diesel uitkomt. Sluit de ontluchtingsnippel.
Pomp nu meerdere slagen door.
Nu komt de truuk, zet de drie hevels die boven op de motor zitten om.
Dit zijn kleplichters. Die zorgen ervoor dat de zuigers geen compressie hebben. Volgens mij ooit bedacht omdat je het motortje kan aanslingeren.
Draai nu de moer die het metalen leidingkje vastzet op je verstuiver los. Ik heb twee steeksleuls gebruikt. Tik met de steeksleutel voorzichtig het leidingkje uit de passing.
Neem nu een grote ratel met 24 of 27 op de motor poelie (weet niet meer welke maat precies) en draai het motortje met de klok mee rond tot er diesel uit druppelt. Je zal merken dat dit best makkelijk gaat. Je zal een behoorlijk aantal slagen moeten maken want hij moet de lucht eruit persen.
Zet de moer weer vast en herhaal bij andere verstuivers.

Zet de kleplichters weer terug, open de watertoevoer kraan van het koelwater en start.
Hij liep meteen.

Ik heb dit een keer gedaan met een startende motor maar dat ging lang niet zo makkelijk als dit.

Bedankt voor alle info.
Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 15 okt 2016 11:56 #776011

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
WOP schreef :
Ben nieuw op het Forum en heb de info gebruikt van deze site voor mijn sloepje. Een Yanmar 3GM30F.
Ben iets tegengekomen wat hier niet genoemd is en wil het graag delen.


In dit pompje zitten twee membramen. Eentje die open gaat bij aanzuigen en een tweede die open gaat bij doorvoor naar het fijnfilter.
D

IK denk dat je met deze twee "membranen" het "pers- en zuigklepje" van de pomp bedoeld
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 21 okt 2016 11:36 #777463

  • WOP
  • WOP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Precies! Toch aardig verwoord niet? Ben elektrosmurf. Ben blij met dit onderwerp. Het heeft me goed geholpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 15 aug 2019 20:05 #1073079

Heb zojuist dit draadje gelezen, en ga morgen aan de slag. Maar gebruik dit late uur om hier alvast wat gedachten te wisselen.

Vandaag startte ik mijn Yanmar 3GM30 (direct gekoeld) zonder problemen, om de boot even een klein stukje te verplaatsen. Vlak voor het aanleggen sloeg de motor af. Opnieuw starten lukte niet; de startmotor ging rond, de motor sloeg een beetje aan, maar hield er vrijwel direct weer mee op. Volgende pogingen leverden helemaal niets meer op.

Ik heb 2 weken geleden de dieselfilters vervangen, en sindsdien best wat motoruren gemaakt. Op basis van de symptomen denk ik dat er nu toch lucht in m'n brandstofleiding zit, maar is dat mogelijk, weken na het openen van het systeem?

Of zijn er andere richtingen waarin ik kan/moet denken?

Alvast bedankt voor de hulp!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 15 aug 2019 20:20 #1073086

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Als er lucht in de hogedruk kant van de brandstofleidingen zit (dus na het fijnfilter, tussen de HD pomp en de verstuivers) gaat dat naar mijn ervaring niet zomaar vanzelf weg. Dat gaat erg tegen je gevoel in, je zou denken dat de hoge druk van de pomp de luchtbel wel door de verstuivers blaast. Maar niet dus. Na de motor een keer per ongeluk drooggevaren te hebben (afsluiter dieselleiding stond nog dicht) liep de motor telkens na een stuk motoren weer slecht. Toerental varieerde, sloeg af, kwam niet lekker op toeren. Opnieuw ontluchten (lage druk, via het fijnfilter) hielp niet. Pas nadat ik de HD kant ontlucht had liep hij weer als een zonnetje.

Even de banjobouten een stukje los op de verstuivers (terwijl de motor loopt) en klaar. Niet moeilijk, maar omdat het bijna nooit nodig is hebben er niet veel zeilers ervaring mee. Maar één keer moet de eerste keer zijn...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 15 aug 2019 21:29 #1073112

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
ilCigno schreef :
Als er lucht in de hogedruk kant van de brandstofleidingen zit (dus na het fijnfilter, tussen de HD pomp en de verstuivers) gaat dat naar mijn ervaring niet zomaar vanzelf weg. Dat gaat erg tegen je gevoel in, je zou denken dat de hoge druk van de pomp de luchtbel wel door de verstuivers blaast. Maar niet dus. Na de motor een keer per ongeluk drooggevaren te hebben (afsluiter dieselleiding stond nog dicht) liep de motor telkens na een stuk motoren weer slecht. Toerental varieerde, sloeg af, kwam niet lekker op toeren. Opnieuw ontluchten (lage druk, via het fijnfilter) hielp niet. Pas nadat ik de HD kant ontlucht had liep hij weer als een zonnetje.

Even de banjobouten een stukje los op de verstuivers (terwijl de motor loopt) en klaar. Niet moeilijk, maar omdat het bijna nooit nodig is hebben er niet veel zeilers ervaring mee. Maar één keer moet de eerste keer zijn...

Er heeft vast en zeker nog lucht in de HD brandstofpomp gezeten. Als dat er uit is(pomp ontluchten op hoogste punt) wordt de lucht in de HD leidingen wel via de verstuivers weggepompt.
De aansluiting van de HD leiding op de verstuiver is trouwens geen banjo bout.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 aug 2019 21:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting Yanmar 3GM30 ook ná fijnfilter? 15 aug 2019 21:54 #1073119

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
douwe schreef :
De aansluiting van de HD leiding op de verstuiver is trouwens geen banjo bout.
Wellicht niet, maar het ziet er in mijn ogen in ieder geval uit als een banjo bout, zie de foto (niet mijn motor, foto van internet). Deze even losdraaien, ontluchten en weer vast leverde in ieder geval direct weer een probleemloos lopende motor op.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl