Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 10:28 #1031731

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Yellow Boat schreef :
Bram6 schreef :
Yellow Boat schreef :
Nee , dat verhaal van teveel koelwater is m.i. een typisch voorbeeld van "broodje aap".
Te weinig is natuurlijk wel een probleem.
Dat er op internet wel eens wat anders staat bewijst alleen maar weer dat je niet altijd alles klakkeloos moet geloven wat daar staat en vooral moet kijken naar de herkomst daarvan.
Ad

Blijft bij mij de vraag, waarom plaatst Yanmar dan bij de 2GM20 EU een impellerpomp met een kam van 2mm in plaats van wereldwijd maar één type te gebruiken met een kam van 4mm, wanneer meer toch niet uitmaakt. Scheelt in ieder geval een afwijkende service set voor de EU uitvoering.

Allereerst denk ik niet dat Yanmar dat zelf doet maar de pompen zo besteld . De kamhoogte hangt af van de gewenste opbrengst en het toerental en dat is natuurlijk niet gelijk voor alle toepassingen.
Yanmar zal bij de pompfabrikant een range voor de hoeveelheid koelwater en toerental specificeren en daarbij hoort nu eenmaal een type pomp met bepaalde maat kam.
Ad

Bedoel je nu dat een 2GM20 in een boot in Europa een andere toepassing heeft ten opzichte van een 2GM20 in een boot buiten Europa?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 10:38 #1031739

Bram6 schreef :
Yellow Boat schreef :
Bram6 schreef :
Yellow Boat schreef :
Nee , dat verhaal van teveel koelwater is m.i. een typisch voorbeeld van "broodje aap".
Te weinig is natuurlijk wel een probleem.
Dat er op internet wel eens wat anders staat bewijst alleen maar weer dat je niet altijd alles klakkeloos moet geloven wat daar staat en vooral moet kijken naar de herkomst daarvan.
Ad

Blijft bij mij de vraag, waarom plaatst Yanmar dan bij de 2GM20 EU een impellerpomp met een kam van 2mm in plaats van wereldwijd maar één type te gebruiken met een kam van 4mm, wanneer meer toch niet uitmaakt. Scheelt in ieder geval een afwijkende service set voor de EU uitvoering.

Allereerst denk ik niet dat Yanmar dat zelf doet maar de pompen zo besteld . De kamhoogte hangt af van de gewenste opbrengst en het toerental en dat is natuurlijk niet gelijk voor alle toepassingen.
Yanmar zal bij de pompfabrikant een range voor de hoeveelheid koelwater en toerental specificeren en daarbij hoort nu eenmaal een type pomp met bepaalde maat kam.
Ad

Bedoel je nu dat een 2GM20 in een boot in Europa een andere toepassing heeft ten opzichte van een 2GM20 in een boot buiten Europa?

Die motor niet, tenminste als Yanmar die zelf zou maken maar de basismotoren zijn volgens mij van Kubota en Yanmar mariniseert die alleen maar net als vrijwel alle bootmotor fabrikanten.
Maar die pomp echt wel. Die zal Yanmar echt niet zelf ontwerpen en produceren net als geen enkele motorproducent.
Die komen hoofdzakelijk van Jabsco of Johnson of soms een andere fabrikant van dat soort pompen , ook al staat er misschien een logo van de motorfabrikant op. Dat staat er hooguit op om een nieuwe pomp extra duur te kunnen aanbieden als je die nodig hebt :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 10:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 11:28 #1031759

Ik kan niet beoordelen of het van belang is, maar een pomp die meer water verplaatst neemt meer vermogen.
Misschien ook dat die dunnere verdringerplaat de impeller minder belast, waardoor die een langer levensduur heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 11:45 #1031772

Saeftinghe schreef :
Ik kan niet beoordelen of het van belang is, maar een pomp die meer water verplaatst neemt meer vermogen.
Misschien ook dat die dunnere verdringerplaat de impeller minder belast, waardoor die een langer levensduur heeft?

Veel kan dat niet schelen hoor.
Als ik een efficientie van zo'n pomp aanneem van 30% scheelt dat bijv. tussen 15 en 30 liter per minuut ca. 7,5 Watt vermogen voor het verpompen zelf en dus 25 watt wat omgezet wordt in warmte.
Niet echt iets om wakker van te liggen
Mag je zelf uitrekenen hoeveel dat scheelt op de watertemperatuur ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 12:15 #1031781

Nachtvlinder,

Bij mijn 2020 hetzelfde probleem. Waar plaats je het O-ringetje? Tussen impeller en

Niet alle impellers zijn gelijk,
De metalen naaf is wat korter dan het rubber, die ruimte moet minimaal worden opgevuld, voor slijtage neem ik wat meer.
Dit ringetje zal meedraaien met de impeller, het zit strak om de as.
Een iets grotere ring komt tegen de originele keerring aan, ik verwacht dat die stilstaat tegen de originele keerring.
Het kleinere ringetje centreert de grotere, die net niet op de as klemt.

De originele keerring kan in het huis verschuiven, dat zal niet zo snel gebeuren, maar er dient wel op gelet te worden vind ik.
Wanneer jouw originele keerring wat meer of minder diep in het huis is geschoven, moeten de ringmaten daarop aangepast, ik kan dus geen maten geven.

Zou eventueel de waterkeering in het huis verschuiven dan drukt die tegen een afstand ringetje wat dan weer tegen de olie keerring aan drukt, die eventueel, wanneer alles tegen zit, ook wat zou kunnen opschuiven tegen het lager.
en dan is het mogelijke ruimte verschil op.
Dat afstandringetje zorgt ervoor dat olie of water vrij kan wegstromen en niet langs de as eventueel ook door de ander keerring zou kunnen lekken.

Ik denk dat bij mij niets is opgeschoven, de nieuwe ringetjes waren direct dicht. (assortiement bij de chinees € 1,50 voor wel 100 ringetjes)

De ring tegen de keerring moet de ruimte vóór de keerring opvullen, die in de impeller moet ietsje uitsteken.
De impeller gaat nèt niet helemaal de pomp in, met de vingers een beetje aandrukken wel.

Op de foto´s in de eerste post heb ik ze ook op de reserve assen gestoken, daarvan is wel in te schatten hoe het werkt.

De kleine ring leek me ongeschonden, die was voor een groot deel ingesleten in de grotere.
Heeft daar een jaar over gedaan, vervangen een karweitje van 5 minuten en 5 cents.
En je hebt gelijk ook de impeller gecontroleerd.


Nog een opmerking over de impellers op de afbeeldingen eerder in dit draadje:

Ik zag dat daar de flappen ook omgebogen waren tegen de omtrek waar ze niets doen, maar waar ze wel van slijten en energie vragen.
Alleen de 3 flappen in contact met de verdringer plaat doen het werk, de andere zijn nodig om daar aan te komen wanneer wanneer de andere daar gepasserd zijn.
Ik verbaasde me ooit over een te "kleine" diameter impeller, maar ze presteren exact dezelfde flow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 15:27 #1031830

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Yellow Boat schreef :

Bedoel je nu dat een 2GM20 in een boot in Europa een andere toepassing heeft ten opzichte van een 2GM20 in een boot buiten Europa?
Die motor niet, tenminste als Yanmar die zelf zou maken maar de basismotoren zijn volgens mij van Kubota en Yanmar mariniseert die alleen maar net als vrijwel alle bootmotor fabrikanten.
Maar die pomp echt wel. Die zal Yanmar echt niet zelf ontwerpen en produceren net als geen enkele motorproducent.
Die komen hoofdzakelijk van Jabsco of Johnson of soms een andere fabrikant van dat soort pompen , ook al staat er misschien een logo van de motorfabrikant op. Dat staat er hooguit op om een nieuwe pomp extra duur te kunnen aanbieden als je die nodig hebt :whistle:
Ad

De 2GM20 serie motoren waar hier over gesproken wordt, hebben verschillende pompen, zie bijlage.

De Yanmar GM serie kent meerdere varianten, en heeft een lange ontstaansgeschiedenis, die na WWII zijn oorsprong vindt als horizontale 1 cilinder diesel (een variant hiervan ook in NL verkocht als YSM serie), later als verticale 1GM. In de loop van de tijd werden de 2GM en 3GM serie toegevoegd, door eenvoudig het 1GM binnenwerk meervoudig uit te voeren. Niks Kubota. Yanmar heeft wel een samenwerkingsverband gehad met de Japanse motorfirma Shibaura (opgericht door Toshiba en Ishikawajima), die later overgenomen werd door Perkins. Tussen Perkins en Kubota zijn ook weer dwarsverbanden. Perkins leverde veel van de laatste Volvo Penta scheepsmotoren. In 1997 werd Perkins op zijn beurt weer overgenomen door Caterpillar.

Yanmar is nog steeds zelfstandig als familiebedrijf. De kleinere jachtmotoren zijn grotendeels eigen ontwerp, de grote deels op BMW basis. Recent werd Vetus overgenomen, de levering en marinisering/assemblage van Vetus-Mitsubishi motoren vindt nu vanuit Nederland plaats.

Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 16:14 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 15:45 #1031832

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Saeftinghe schreef :
Nog een opmerking over de impellers op de afbeeldingen eerder in dit draadje:

Ik zag dat daar de flappen ook omgebogen waren tegen de omtrek waar ze niets doen, maar waar ze wel van slijten en energie vragen.
Alleen de 3 flappen in contact met de verdringer plaat doen het werk, de andere zijn nodig om daar aan te komen wanneer wanneer de andere daar gepasserd zijn.
Ik verbaasde me ooit over een te "kleine" diameter impeller, maar ze presteren exact dezelfde flow.

Ik zou nog maar eens goed kijken naar de werking van een impellerpomp....


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 17:10 #1031852

Nog wat makkelijker te snappen.
De flappen zuigen aan zodra ze van gebogen weer recht worden en transporteren dan de vloeistof van de zuig naar de persaansluiting als ze nog recht zijn en drukken de vloeistof de pomp uit als ze gebogen worden .
Ad
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 17:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 19:22 #1031892

Yellow schreef:
de vloeistof van de zuig naar de persaansluiting als ze nog recht zijn en drukken de vloeistof de pomp uit als ze gebogen worden .


Ad, lees nu eens je eigen zin na, daarin zeg je precies hetzelfde wat ik stel: Alleen de flapjes op de verdringer plaat doen het werk, de andere hoeven niet krom gebogen te worden en op die manier sneller te slijten.

Het is me echt wel duidelijk hoe een impeller werkt.



Linksom de flapjes genummerd 1-2-3-4-5-6-7.
Flapje 1 direct links van de inlaat komt juist van de verdringer plaat duwt het water voor zich uit, flapje 2-3-4- doen daar niets aan af of toe. flapje 5 komt juist OP de verdringet plaat, het water ervoor gaat de uitlaat opening in omdat flapje 6 in een bocht gedrukt wordt.
flapje 7 begint weer rechter te staan en vergroot de ruimt achter zich waardoor er water toestroomt.
Deze 3 flapjes doen het werk.
Waarmee ik niet zeg dat de flapjes2-3-4 niet nodig zijn, die worden alleen maar naar de positie gebracht tot zij het werk kunnen doen.

Wat ik stel is dat op de posities van 2-3-4 geen gebogen flapjes nodig zijn.
deze flapjes zo sterk buigen als in de afbeeldingen is levensduur bekortend voor ze.

Een impeller pompje met één of twee afgebroken flapjees transporteert nog steeds water.

Ooit een transparant dekseltje moeten maken, zoals in dat draaiende pompje,
Daar zag ik dat er drie flapjes verdwenen waren terwijl er nog (net?)genoeg water uit de uitlaat kwam.
De drie flapjes lagen keurig op de te verwachten plaats, in de inlaat bocht van de warmte wisselaar.
Dat bevestigt dat ze maar over een halve omwenteling hun werk kunnen/hoeven te doen.
De andere halve omwenteling hoeven ze niet gebogen te zijn, dat geeft een kortere levensduur.
Ze moeten natuurlijk wel die weg afleggen om op het werkende stukje te komen, liefst zonder extra slijtage.

In het filmpje is het een klein beetje, maar in het pompje met die rare pakking wat CeesS toont zit gewoon een impeller met te grote diameter.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 19:26 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 19:37 #1031901

  • fdr
  • fdr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
lui,
ik tob weleens met de vraag, bij het inbrengen van een nieuwe impellor of de impellorblades linksom of rechtsom moeten worden ingebracht
Ik begrijp uit de tekeningen dat dat niets uitmaakt, want er zijn per rotatie twee open standen waarna de blades zich correct kunnen voegen in de juiste richting
vr grtn fdr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 19:54 #1031908

Bij het plaatsen maakt het niets uit welke kant de flappen staan, zodra de motor draait gaan ze naar de goede kant.

Wanneer een motor stopt gaat hij ook wel eens wat heen en terug op de compressie, dan gaan de flapjes ook even heen en weer.

Impeller pompjes veranderen van stroomrichting wanneer de draairichting verandert.

Bij de Gamma zullen ze vast die pompjes hebben die op een boormachine gezet kunnen worden, kun je alles controleren thuis in de keuken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 21:47 #1031939

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Saeftinghe schreef :
.... in het pompje met die rare pakking wat CeesS toont zit gewoon een impeller met te grote diameter.

Alles origineel van Yanmar en volgens spec. Lijkt me niks mis mee. De impeller betrekken ze van Johnson. Vervangings-interval 400 uur. Denk niet dat de betreffende fabrikanten wakker liggen van je commentaar, waar baseer je dat op ?







Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 08:52 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 08:31 #1031991

Saeftinghe schreef :
Yellow schreef:
de vloeistof van de zuig naar de persaansluiting als ze nog recht zijn en drukken de vloeistof de pomp uit als ze gebogen worden .


Ad, lees nu eens je eigen zin na, daarin zeg je precies hetzelfde wat ik stel: Alleen de flapjes op de verdringer plaat doen het werk, de andere hoeven niet krom gebogen te worden en op die manier sneller te slijten.

Het is me echt wel duidelijk hoe een impeller werkt.

Je zult het best wel begrijpen maar jij schreef letterlijk:
"Alleen de 3 flappen in contact met de verdringer plaat doen het werk, de andere zijn nodig om daar aan te komen wanneer wanneer de andere daar gepasserd zijn."
en dat is gewoon niet helemaal juist. De rechte flappen transporteren het water van de zuig naar de pers, de gebogen flappen persen het water er vervolgens uit.
En dat is wat ik schreef .
Ook de rechte flappen doen dus "werk" en zitten er niet alleen omdat ze nu eenmaal even later weer gebogen moeten worden :lol: . Anders zou een impelelr ook best wat kleiner mogen zijn dan de diameter van het pomphuis , zolang ze maar gebogen worden door de kam en dat is dus zeker niet zo want dat gaat ten koste van de opbrengst en ook de opvoerhoogte.
De juiste maat van een impeller is daarom best belangrijk .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 09:16 #1032006

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Zuigzijde: Volume vergroting t.g.v. uitbuigen van de vlapjes. Daardoor zuigwerking
Perszijde: Volume verkleining t.g.v. buigen van vlapjes. Daardoor perswerking.
Met zo als dat werkt bij iedere andere verdringerpomp. Zelfs onze longen werken zo.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 09:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 09:48 #1032024

douwe schreef :
Zuigzijde: Volume vergroting t.g.v. uitbuigen van de vlapjes. Daardoor zuigwerking
Perszijde: Volume verkleining t.g.v. buigen van vlapjes. Daardoor perswerking.
Met zo als dat werkt bij iedere andere verdringerpomp. Zelfs onze longen werken zo.

Dat eerste is ook precies de reden dat je je van de zelfaanzuigende werking niet al teveel moet voorstellen. Immers , dat wordt bepaald door de flexibiliteit van de flapjes , samen met een juiste passing in het huis . Te flexibel of iets te klein betekent slechter of helemaal niet aanzuigen en te stijf meer slijtage.
Hebben ze best goed uitgedokterd bij Jabsco toen ze die dingen uitgevonden hebben.
Overigens is dat ook een reden dat goedkopere impellelrs weleens minder goed kunnen werken dan de originele van de pompfabrikant.
Ad
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 09:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 09:51 #1032025

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
douwe schreef :
Zuigzijde: Volume vergroting t.g.v. uitbuigen van de vlapjes. Daardoor zuigwerking
Perszijde: Volume verkleining t.g.v. buigen van vlapjes. Daardoor perswerking.
Met zo als dat werkt bij iedere andere verdringerpomp. Zelfs onze longen werken zo.

De tussenliggende lamellen hebben daarnaast een transportfunctie, en een isolatiefunctie van de onderdruk aan de zuigzijde en de overdruk aan de overzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 10:07 #1032030

CeesS schreef:

Alles origineel van Yanmar en volgens spec. Lijkt me niks mis mee. De impeller betrekken ze van Johnson. Vervangings-interval 400 uur. Denk niet dat de betreffende fabrikanten wakker liggen van je commentaar, waar baseer je dat op ?


Nee ik geloof zeker niet dat fabrikanten slechter slapen wanneer kritiek op hun spullen komt.
Ik denk dat, wanneer ze het al lezen, ze kijken of er wat mee te doen is, zo ja dan maken ze een kosten/baten afwegen en handelen naar de uitkomst daarvan.

Nu even waarop ik dat baseer:
Jaren lang, zodra de impeller defect was, vervangen door één van de reserves aan boord, zoals de fabrikant voorschrijft.
Die impellers gingen niet zo vreselijk lang mee, daarom had ik er meerdere in reserve.
Laatste reserve verbruikt, in de winkel niet de voorgescheven maat voorhanden.
Nou ja dan maar die iets kleinere er in. En toch maar een paar extra mee voor de zekerheid.
Argwanend de gang van zaken gevolgd, regelmatig even het dekseltje eraf om te kijken.
De impeller overschrijdt nu al zeer ruim de levensduur van alle voorgaande!!
De reserves liggen nog steeds in hun doosje te wachten!

Zoiets maakt mij nieuwsgierig, en dan ga ik nadenken, ja ..een vermoeiend bezigheid, zeker voor mij.

Nu zit die impeller er al drie keer de daadwerkelijke levensduur van de voorgeschreven impellers in.
Bij de "noodreparatie" van de keerring was er nog geen spoor van slijtage op die impeller te zien, dus zit hij er weer in.

Dat moeilijke nadenken over dat levensduur verschil bracht me op dat slijten door onnodig buigen van die flappen.

De conclusie is:
Zelf nadenken is niet verkeerd.
Een experiment er aan wagen is ook wel aardig.
Wanneer dan een verbetering geconstateerd wordt is dat een stapje voorwaarts.
In het verleden maakte ik die bevindingen bekend aan fabrikanten die ik kende en die een open oor ervoor hadden.
Het antwoord was dan in de trant van: 1 kost meer dan het oplevert, 2 passen we direct toe,
met 3 wachten we even tot aanwezige onderdelen op zijn.
(Een aantal van die dingen wordt nu toegepast op vele fabrikaten.)

Ga er beter maar niet van uit dat fabrikanten alles goed doen. Was dat wel zo dan zou er geen evolutie meer zijn.
Ontwerpers en fabrikanten maken ook een evolutie door, heel vaak met dingen die ze aangedragen krijgen van gebruikers.

Is dit een voldoende onderbouwing van mijn stelling?
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 10:08 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 10:19 #1032036

Ad,

Één rechte flap doet het werk van tansport naar de uitlaat, de flap die juist de inlaatopening voorbij is.
Wanneer je de rechte flappen ervoor kunt wegdenken, dan zie je nog steeds het transport naar de uitlaat plaatsvinden.
Is de impeller één flap opgeschovenn dan neemt de volgende deze functie over.
Zo ook aan de uitlaatzijde. daar komt de voorste van de werkloze flappen aan de beurt om aan het werk te gaan en het water naar buiten te duwen, terwijl bij de inlaatkant de net nog werkende flap nu even werkloos wordt en een halve omwenteling rust krijgt en daardoor minder slijt.
In de vorige reactie duidelijk gemaakt denk ik.

Een hoge prijs zegt niets van kwaliteit, een lage prijs zegt wel iets over het gebrek aan kwaliteit.
Wanneer rommel duur geprijsd is wordt de kwaliteit niet beter, en dat gebeurt maar al te vaak vandaag de dag.

Jabsco zal wel hetzelfde doen als het hier veel bekritiseerde Volvo doet:

Op prijs/kwalieteitverhouding bestellen bij een grote fabrikant en de eigen naam er in laten zetten, met de veel bekritiseerde prijs verhoging er op gezet.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 10:28 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 11:26 #1032066

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Zuigzijde: Volume vergroting t.g.v. uitbuigen van de vlapjes. Daardoor zuigwerking
Perszijde: Volume verkleining t.g.v. buigen van vlapjes. Daardoor perswerking.
Met zo als dat werkt bij iedere andere verdringerpomp. Zelfs onze longen werken zo.

Dat eerste is ook precies de reden dat je je van de zelfaanzuigende werking niet al teveel moet voorstellen. Immers , dat wordt bepaald door de flexibiliteit van de flapjes , samen met een juiste passing in het huis . Te flexibel of iets te klein betekent slechter of helemaal niet aanzuigen en te stijf meer slijtage.
Hebben ze best goed uitgedokterd bij Jabsco toen ze die dingen uitgevonden hebben.
Overigens is dat ook een reden dat goedkopere impellelrs weleens minder goed kunnen werken dan de originele van de pompfabrikant.
Ad

Beste Ad

Het gaat om het principe.
Niet of het wel of niet goed werkt als er verkeerde of versleten onderdelen in de pomp zitten.
Goede afsluitende vlapjes die in het huis passen en het werkt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 11:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 11:36 #1032069

Ja hoor , alleen niet als het ding kapot is , bijv. doordat de met was gevulde balg is doorgerot door met name zout water bij directe koeling .
En dat gebeurt , dat kan ik je vertellen. Want ga er maar niet vanuit dat de fabrikant van de thermostaat rekening houdt met het feit dat messing ( waar die balg meestal van is gemaakt) niet tegen zou water kan.Op zoet water totaal geen probleem en op zout ook neit als je de motor na gebruik op zout altijd goed doorspoelt met schoon water ( wat de meeste zeilers waarschijnlijk niet doen :whistle: )
En het gaat hier niet om de werking maar dat zo'n ding dicht kan blijven als hij kapot is en zo een vastloper kan veroorzaken.

Doet me een beetje denken aan de temperaturusensor die bij de Vetus diesels in de uitlaatbocht zit en ook van messing is gemaakt waardoor die na een paar jaar op zout water kapot is ( meegemaakt onderweg in Noorwegen)

Ad
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 11:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 11:40 #1032073

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Ja hoor , alleen niet als het ding kapot is , bijv. doordat de met was gevulde balg is doorgerot door met name zout water bij directe koeling .
En dat gebeurt , dat kan ik je vertellen. Want ga er maar niet vanuit dat de fabrikant van de thermostaat rekening houdt met het feit dat messing ( waar die balg meestal van is gemaakt) niet tegen zou water kan.Op zoet water totaal geen probleem en op zout ook neit als je de motor na gebruik op zout altijd goed doorspoelt met schoon water ( wat de meeste zeilers waarschijnlijk niet doen :whistle: )
En het gaat hier niet om de werking maar dat zo'n ding dicht kan blijven als hij kapot is en zo een vastloper kan veroorzaken.

Doet me een beetje denken aan de temperaturusensor die bij de Vetus diesels in de uitlaatbocht zit en ook van messing is gemaakt waardoor die na een paar jaar op zout water kapot is ( meegemaakt onderweg in Noorwegen)

Ad
Slaat dit nu op een pompje waar we het over hadden of op een thermostaat?
Trouwens, wat heb jij als zeiler al een hoop problemen meegemaakt in de loop der jaren.
Slecht onderhoud uitgevoerd?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 11:48 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 11:42 #1032074

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
CeesS schreef :
douwe schreef :
Zuigzijde: Volume vergroting t.g.v. uitbuigen van de vlapjes. Daardoor zuigwerking
Perszijde: Volume verkleining t.g.v. buigen van vlapjes. Daardoor perswerking.
Met zo als dat werkt bij iedere andere verdringerpomp. Zelfs onze longen werken zo.

De tussenliggende lamellen hebben daarnaast een transportfunctie, en een isolatiefunctie van de onderdruk aan de zuigzijde en de overdruk aan de overzijde.
Mee eens ;) Als goede aanvulling op mijn verhaaltje.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 11:43 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 12:43 #1032098

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Yellow Boat schreef :
Doet me een beetje denken aan de temperaturusensor die bij de Vetus diesels in de uitlaatbocht zit en ook van messing is gemaakt waardoor die na een paar jaar op zout water kapot is ( meegemaakt onderweg in Noorwegen.

Hoe merk je dat, dat ie kapot is? Gaat het temperatuuralarm ((ten onrechte) af?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 15:27 #1032129

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
Doet me een beetje denken aan de temperaturusensor die bij de Vetus diesels in de uitlaatbocht zit en ook van messing is gemaakt waardoor die na een paar jaar op zout water kapot is ( meegemaakt onderweg in Noorwegen.

Hoe merk je dat, dat ie kapot is? Gaat het temperatuuralarm ((ten onrechte) af?

Aan je natte voeten. :woohoo:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 24 mrt 2019 20:27 #1032214

Hoe merk je dat, dat ie kapot is? Gaat het temperatuuralarm ((ten onrechte) af?


Normaal hoor je dat aan de uitlaat, er komt minder water uit.
Mis je dat geluid, dan gaat het oververhit alarm, maar dan ben je al aan de late kant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl