Wadloper schreef :
CeesS schreef :
Als een impeller 30 seconden droog draait, kan die worden afgeschreven.
Lees nog even terug naar het begin van dit draadje. Het invetten van de impeller doet wonderen, wat dat betreft. Dat invetten staat trouwens ook gewoon in de meeste handleidingen voor plaatsen van de impeller. Dus ik vraag me af hoeveel impellers er, na exact 30 seconden droogdraaien, aan zijn gegaan.
Voor wat die onderhoudsinterval van impellers betreft; het is net zoiets als het vervangen van de distributieriem bij een automotor. Doe je ook preventief. Wachten tot ie echt kapot gaat is desastreus. Zo extreem zal het bij een kapotte impeller nog niet direct uitpakken. Je hoort eerst nog wel een temperatuuralarm, mag ik hopen, maar zeker in mijn geval is het vervangen van die impeller, al varend, geen klus die ik in een minuut klaar.
Wat betreft slijtage van cam en impeller; ik denk zeker dat vaargedrag en vaargebied de slijtage kunnen beïnvloeden. Ik vaar veel in ondiep water, val regelmatig droog en zit regelmatig aan de grond met draaiende motor.
Ik vind in de wierpot weinig zand, maar dat kan ook komen omdat ik er niet snel genoeg in kijk, na elke modderkruipsessie. Maar ik heb er wel eens wat kleine schelpjes in gevonden, bijvoorbeeld.
Dat invetten doe je als een nieuwe impeller monteert, maar dat spoelt in gebruik snel weg. Een voorbeeld wanneer dat desastreus kan zijn : in de sloep van mijn schoonzoon met een al wat oudere motorinstallatie was het wierfilter ver boven de waterlijn gemonteerd, door de speling die hier en daar in de waterpomp aanwezig was, liep bij een motorstop het water uit het wierfilter terug en kwam door de (omgekeerde) hevelwerking ook de waterpomp droog te staan. Bij een start duurt het dan best lang voordat de impeller weer water ziet, en kan dan makkelijk schade oplopen. Montage van het wierfilter pal boven de waterlijn loste dit probleem op, er komt vrijwel onmiddellijk water.
Onderstaand een paar foto's van een impeller, die bijna 200 uur dienst gedaan heeft in onze Yanmar, . Geen spoor van slijtage of scheurvorming, en dat voor een impeller die volgens Saeftinghe veel te groot zou zijn voor de pomp. Aan het verkeerde diameter-verhaal hecht ik sowieso weinig waarde, de vormgeving is zodanig dat bij voldoende omtreksnelheid er hydrodynamische smering aan de tip plaatsvindt, en er nauwelijks wrijving is. Veel belangrijker is de wrijving die aan de zijkanten optreedt. Aan veel pompdeksels is te zien dat daar de nodige wrijving en dus slijtage optreedt. Sommige impellers zijn zowel in metrische als inch maten te koop, de dikte voor de metrische versie is dan bv. 12 mm, de inch maat 1/2 inch of 12,7 mm. Op het oog niet te zien.
En als bijvoorbeeld de pakkingdikte tussen deksel en pomphuis minder is dan de voorgeschreven maat, kan de wrijving aan de zijkanten van de impeller hoog oplopen. Mijn overtuiging is dat de meeste impellers om die reden lamellen verliezen, ze worden er gewoon uitgetrokken.
Lamellenverlies is ernstig, als je pech hebt verdwijnen bij direkte koeling de afgerukte lamellen in de koelkanalen rond de cilinderwand, en bij een indirekte koeling kunnen ze de warmtewisselaar blokkeren.