Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 11:37 #1033403

Nachtvlinder schreef :
Zand spoelt toch gewoon door het wierwilter? Heb er weleens een blad, wie en twijgjes in gevonden...

Zand echt affiltreren kan eer wierfilter inderaard niet maar dat hangt ook af van de afmetingen van dat filter.
Als het groot genoeg is zal eventueel grof zand wel uitzakken maar het fijne zand zoals strandzand zeker niet.
En een fijner filter kan ook niet want daarvoor zou het drukverlies over zo'n filter waarschijnlijk te hoog worden voor het vrij beperkte aanzuigvermogen van een impellerpomp.Maar je kunt natuurlijk eens een fijn gaasje in de filetrkorf leggen en kijken of de motor op temperatuur blijft.
Vaar je dus regelmatig of altijd op bijv. de waddenzee zul je gewoon sneller je impeller en na een aantal jaren je pomp moeten vervangen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 12:53 #1033420

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Wadloper schreef :
CeesS schreef :
Als een impeller 30 seconden droog draait, kan die worden afgeschreven.

Lees nog even terug naar het begin van dit draadje. Het invetten van de impeller doet wonderen, wat dat betreft. Dat invetten staat trouwens ook gewoon in de meeste handleidingen voor plaatsen van de impeller. Dus ik vraag me af hoeveel impellers er, na exact 30 seconden droogdraaien, aan zijn gegaan.

Voor wat die onderhoudsinterval van impellers betreft; het is net zoiets als het vervangen van de distributieriem bij een automotor. Doe je ook preventief. Wachten tot ie echt kapot gaat is desastreus. Zo extreem zal het bij een kapotte impeller nog niet direct uitpakken. Je hoort eerst nog wel een temperatuuralarm, mag ik hopen, maar zeker in mijn geval is het vervangen van die impeller, al varend, geen klus die ik in een minuut klaar.

Wat betreft slijtage van cam en impeller; ik denk zeker dat vaargedrag en vaargebied de slijtage kunnen beïnvloeden. Ik vaar veel in ondiep water, val regelmatig droog en zit regelmatig aan de grond met draaiende motor.
Ik vind in de wierpot weinig zand, maar dat kan ook komen omdat ik er niet snel genoeg in kijk, na elke modderkruipsessie. Maar ik heb er wel eens wat kleine schelpjes in gevonden, bijvoorbeeld.


Dat invetten doe je als een nieuwe impeller monteert, maar dat spoelt in gebruik snel weg. Een voorbeeld wanneer dat desastreus kan zijn : in de sloep van mijn schoonzoon met een al wat oudere motorinstallatie was het wierfilter ver boven de waterlijn gemonteerd, door de speling die hier en daar in de waterpomp aanwezig was, liep bij een motorstop het water uit het wierfilter terug en kwam door de (omgekeerde) hevelwerking ook de waterpomp droog te staan. Bij een start duurt het dan best lang voordat de impeller weer water ziet, en kan dan makkelijk schade oplopen. Montage van het wierfilter pal boven de waterlijn loste dit probleem op, er komt vrijwel onmiddellijk water.

Onderstaand een paar foto's van een impeller, die bijna 200 uur dienst gedaan heeft in onze Yanmar, . Geen spoor van slijtage of scheurvorming, en dat voor een impeller die volgens Saeftinghe veel te groot zou zijn voor de pomp. Aan het verkeerde diameter-verhaal hecht ik sowieso weinig waarde, de vormgeving is zodanig dat bij voldoende omtreksnelheid er hydrodynamische smering aan de tip plaatsvindt, en er nauwelijks wrijving is. Veel belangrijker is de wrijving die aan de zijkanten optreedt. Aan veel pompdeksels is te zien dat daar de nodige wrijving en dus slijtage optreedt. Sommige impellers zijn zowel in metrische als inch maten te koop, de dikte voor de metrische versie is dan bv. 12 mm, de inch maat 1/2 inch of 12,7 mm. Op het oog niet te zien.
En als bijvoorbeeld de pakkingdikte tussen deksel en pomphuis minder is dan de voorgeschreven maat, kan de wrijving aan de zijkanten van de impeller hoog oplopen. Mijn overtuiging is dat de meeste impellers om die reden lamellen verliezen, ze worden er gewoon uitgetrokken.
Lamellenverlies is ernstig, als je pech hebt verdwijnen bij direkte koeling de afgerukte lamellen in de koelkanalen rond de cilinderwand, en bij een indirekte koeling kunnen ze de warmtewisselaar blokkeren.




Laatst bewerkt: 28 mrt 2019 14:53 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 14:37 #1033439

CeesS schreef :
Wadloper schreef :
Dat invetten doe je als een nieuwe impeller monteert, maar dat spoelt in gebruik snel weg.

Niet als je daar siliconenvet voor gebruikt.In elke bouwmarkt te koop.www.gamma.nl/assortiment/griff...envet-15-g/p/B419622
Bovendien is dat geschikt voor alle soorten rubber i.t.t. mineraal vet waar sommige rubeersoorten minder goed of helemaal niet tegen kunnen.
Van siliconenvet blijft altijd een heel dun laagje zitten .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 15:37 #1033470

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
Dat invetten doe je als een nieuwe impeller monteert, maar dat spoelt in gebruik snel weg.

Niet als je daar siliconenvet voor gebruikt.In elke bouwmarkt te koop.www.gamma.nl/assortiment/griff...envet-15-g/p/B419622
Bovendien is dat geschikt voor alle soorten rubber i.t.t. mineraal vet waar sommige rubeersoorten minder goed of helemaal niet tegen kunnen.
Van siliconenvet blijft altijd een heel dun laagje zitten .
Ad

Pcies. Het siliconenvet dat ik er twee of drie jaar geleden opsmeerde zat voor een deel nog keurig op de impeller, toen ik hem er vorige week uithaalde. Dat vet houdt het lang vol.
Ik zou anders trouwens ook geen verklaring hebben voor het feit dat het ding vorig jaar minutenlang droog heeft gedraaid en toch niet kaduuk is.

Wel rommel die je liefst met een weggooihandschoen aanbrengt, want alles wat je daarna aanpakt, is ermee besmet en die besmetting is lastig te verwijderen.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2019 15:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 16:22 #1033478

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
Dat invetten doe je als een nieuwe impeller monteert, maar dat spoelt in gebruik snel weg.

Niet als je daar siliconenvet voor gebruikt.In elke bouwmarkt te koop.www.gamma.nl/assortiment/griff...envet-15-g/p/B419622
Bovendien is dat geschikt voor alle soorten rubber i.t.t. mineraal vet waar sommige rubeersoorten minder goed of helemaal niet tegen kunnen.
Van siliconenvet blijft altijd een heel dun laagje zitten .
Ad

Pcies. Het siliconenvet dat ik er twee of drie jaar geleden opsmeerde zat voor een deel nog keurig op de impeller, toen ik hem er vorige week uithaalde. Dat vet houdt het lang vol.
Ik zou anders trouwens ook geen verklaring hebben voor het feit dat het ding vorig jaar minutenlang droog heeft gedraaid en toch niet kaduuk is.

Wel rommel die je liefst met een weggooihandschoen aanbrengt, want alles wat je daarna aanpakt, is ermee besmet en die besmetting is lastig te verwijderen.




Op een niet belast oppervlak zal het ongetwijfeld blijven zitten, maar als je ziet wat voor groeven een (te dikke ?) impeller in het pompdeksel trekt en nogal wat deksel materiaal meeneemt, vraag ik me toch af of daar nog siliconenvet aanwezig is ...
Laatst bewerkt: 28 mrt 2019 16:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 17:31 #1033489

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
CeesS schreef :
Op een niet belast oppervlak zal het ongetwijfeld blijven zitten, maar als je ziet wat voor groeven een (te dikke ?) impeller in het pompdeksel trekt en nogal wat deksel materiaal meeneemt, vraag ik me toch af of daar nog siliconenvet aanwezig is ...

Als je een nieuwe impeller plaatst, kun je zien dat het ding, als je hem helemaal naar binnen duwt, een fractie van een mm. blijft uitsteken. Bij het monteren van het deksel druk je de impeller dus een klein beetje samen. Er staat dus altijd een zekere druk op impeller en deksel. De slijtage is een bekend en normaal verschijnsel.

Hoe lang er een een smerend effect uitgaat van het siliconenvet, weet ik ook niet precies, maar ik heb voor het behoud van de impeller bij het drooglopen geen andere verklaring dan dit smerende effect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 17:43 #1033490

Deze afdichting van de impeller naar deksel en huis is natuurlijk net zo belangrijk als die van de vaantjes in radiale richting. Mocht daar vuil tussen komen, dan kan dat een stuk moeilijk weg dan het vuil dat zich kortstondig tussen de tip van de vaantjes en het huis begeeft: dat heeft 2x per omwenteling de kans weg te spoelen.

Dat ingelopen dekseltje is ook niet het werk van 1 impeller toch? Geeft wel het belang aan het dekseltje eens te vervangen/glad te polijsten: de druk die voor de afdichting van de impeller zorgt (beide kanten) zal in de loop der jaren afnemen - een nieuwe impeller helpt daar niet.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2019 17:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 17:59 #1033493

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Het idee is, dat als je een nieuwe impeller monteert de leiding dan leegloopt.

Na montage draait de impeller dan even zonder watersmering, totdat koelwater in aangezogen.

Dat zal de reden zijn de impeller even in te vetten.

Jammer, dat Speedseal niet meer actief is. Was een prima idee om aan beide zijden een dun teflon schijfje aan te brengen. Dezee schijfjes kon je ook nog eenvoudig vervangen. Het idee van afdichting met een dun o-ringetje inplaats van een pakking werkt ook goed.

Toch nog even herhalen: Als je impeller stuk is, tel dan de flapjes goed na. Want als een deel van zo'n rubber flapje in de koelwaterleiding is terecht gekomen, dan zoek je je suf waarom de koeling niet goed meer werkt.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 20:57 #1033523

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Dat ingelopen dekseltje is ook niet het werk van 1 impeller toch? Geeft wel het belang aan het dekseltje eens te vervangen/glad te polijsten: de druk die voor de afdichting van de impeller zorgt (beide kanten) zal in de loop der jaren afnemen - een nieuwe impeller helpt daar niet.

De motor heeft ongeveer 1000 uur gelopen sinds nieuw. Daarvan ongeveer 380 uur in handen van de vorige eigenaar. Hoe vaak die de impeller heeft vervangen weet ik niet. Dit wordt de tweede keer dat ik er een nieuwe in zet. Hoewel de vorige twee geen stukjes misten en eigenlijk nog gewoon goed waren. Het deksel wordt nu voor de eerste keer vervangen. Maar eerlijk gezegd was bij de vorige impeller-vervanging min of meer dezelfde slijtage al aanwezig.
Daar is dus naar schatting 700 uur en 2-3 impellers voor nodig geweest.
De slijtage zoals nu aanwezig, werkt inderdaad nadelig op de opbrengst, denk ik.

Eerlijk gezegd: als ik vol gas voer, begon ik de uitlaat te ruiken. Een verbrand rubber-luchtje. De opbrengst van de pomp was mogelijk te laag voor dat toerental.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 28 mrt 2019 22:49 #1033539

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Bij de laatste controle van de impeller van mijn VP 2003 scheurde de pakking. De Volvo dealer wilde NZ$25 voor het papieren pakkinkje en $79.00 voor een nieuwe (reserve) impeller met pakking. Als zunige Hollander doe ik daar niet aan mee. Nieuwe pakking geknipt uit oude zeekaart. Is iets dikker dan de oorspronkelijke, maar geen enkel verschil in waterflow merkbaar. Die kan ik goed controleren met het engine monitoring systeem dat ik een tijdje geleden heb gemaakt. Flow was 12.6 lpm bij 2000rpm voor en na.

Zo'n flow meter is trouwens sowieso nuttig, ook als je niet een compleet systeem maakt. In feite is visuele controle van de impeller niet meer nodig. Wanneer er een vaantje afbreekt zie je dat onmiddellijk aan de flow. Wel altjd een reserve impeller bij de hand houden. Zo'n afgebroken vaantje kan de flow meter blokkeren, maar ook in de heat exchanger vast komen te zitten, of je wel of niet een flow meter hebt.
Daarom ga ik nog een zeef-filtertje dat ik nog heb liggen aanbrengen vlak na de pomp.

Een reserve impellertje gekocht bij AliExpress: South Marine impeller

Blijkt dezelfde te zijn als de impeller die de chandlery verkoopt voor $49.00. Ze hebben zelfs niet de moeite genomen verpakking en label te veranderen.

Plaatje polijsten doe ik al jaren niet meer, lijkt niets uit te maken. Wel impeller invetten, zoals hierboven besproken. Ben groot fan van Molycote 111, ook voor nog andere dingen aan boord.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2019 22:55 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 29 mrt 2019 07:07 #1033564

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
37south schreef :
Bij de laatste controle van de impeller van mijn VP 2003 scheurde de pakking. De Volvo dealer wilde NZ$25 voor het papieren pakkinkje en $79.00 voor een nieuwe (reserve) impeller met pakking.

In mijn zoektocht naar de vervangende cam, kwam ik erachter dat prijzen voor dit soort onderdelen sterk kunnen verschillen, afhankelijk van het werelddeel waar je ze koopt.
In de VS kostte de cam vaak het dubbele van wat ik er hier in Nederland voor betaal en zelfs in Engeland zijn ze aanzienlijk duurder.
De impeller die jij laat zien, lijkt heel veel op de mijne. Geschikt voor o.a. Johnson F4b en F5b. Die kost hier, in het meestal niet goedkope Vetus-zakje, met 2 verschillende pakkingen en O-ringen, €25,-. Omgerekend kost die Volvo-impeller in NZ €48,-
Een reserve impellertje gekocht bij AliExpress:

Die impeller zal best passen, maar ik zie twee verschillen met mijn eigen impellers: bij de Chinese versie zie ik de messing (of bronzen) kern. Die wordt bij de mijne geheel afgedekt door neopreen. Ook lijken de schoepjes dikker te worden naarmate ze de kern naderen. Bij de Vetus-impeller blijven ze even dik. Ook het stangetje dat in de as schuift steekt uit. Is bij mijn impeller niet zo.
Zegt verder niks over de kwaliteit en de levensduur, maar de Chinese komt uit een andere fabriek dan de mijne. De Chinees verslaat qua prijs alle andere impellers van dezelfde maat; zoveel is duidelijk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 29 mrt 2019 08:43 #1033587

37º south schreef:

Plaatje polijsten doe ik al jaren niet meer, lijkt niets uit te maken. Wel impeller invetten, zoals hierboven besproken. Ben groot fan van Molycote 111, ook voor nog andere dingen aan boord.



Je begrijpt waarmee je bezig bent, plaatje en impeller lopen op elkaar in en eenmaal ingelopen dicht het beter af dan een verse impeller, met nog de rubber flubbers eraan van de te lang gebruikte mal, waarin hij gemaakt werd, er nog aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 29 mrt 2019 13:04 #1033634

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7834
37south schreef :
Plaatje polijsten doe ik al jaren niet meer, lijkt niets uit te maken. Wel impeller invetten, zoals hierboven besproken. Ben groot fan van Molycote 111, ook voor nog andere dingen aan boord.

Molycote 111 is siliconenvet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 29 mrt 2019 20:30 #1033709

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Joop66 schreef :
37south schreef :
Plaatje polijsten doe ik al jaren niet meer, lijkt niets uit te maken. Wel impeller invetten, zoals hierboven besproken. Ben groot fan van Molycote 111, ook voor nog andere dingen aan boord.

Molycote 111 is siliconenvet.

Inderdaad, maar met wat dikkere consistancy. Blijft langer zitten. Ik gebruik ook een dun laagje op raamrubbers e.d.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl