Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 21 mrt 2019 15:14 #1031294

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
De motor krijgt deze winter weer wat meer aandacht dan gemiddeld.

De motorolie vervang ik elk jaar. Andere checks en vervangingen voer ik om de paar jaar uit uit, grotendeels volgens het instructieboekje bij de motor
Ik heb de koelvloeistof van het interne koelcircuit al vervangen.

Ook de impeller van de buitenwaterpomp heb ik vervangen. Eenmaal open ziet dat er zo uit:



De foto is met enige moeite genomen, want we kijken in feite richting voorkant motor. Die alleen van boven en van voren goed te benaderen is. Zowel van voren als van boven kan ik de pomp niet zien; ik kan hem voelen en daarmee moet ik het doen. Het verwijderen van dat pompdekseltje is dus een hele toe toer, temeer omdat het genie dat dit ding heeft ontworpen schroefjes met een simpel gleufkopje wel voldoende luxe vond. Bovendien zijn die schroefjes van messing; relatief zacht spul dus. Je draait het zo kapot.

Maar goed;ik heb ze eruit gekregen en meteen het kloeke besluit genomen om ze nu dan toch eindelijk door duimschroeven te vervangen. Die draai je op de tast heel wat makkelijker los en vast.

Ik was erg benieuwd hoe de impeller eruit zag, want sinds de laatste keer dat ik hem in beeld had, heb ik diverse keren de motor gestart met de buitenkraan nog dicht. In het meest extreme geval heeft de motor pakweg vijf minuten gelopen. Omdat er na dit soort hersenloosheden en na openzetten van de kraan toch altijd weer een redelijke hoeveelheid water uit de uitlaat kwam, maakte ik me niet teveel zorgen, maar er zou toch zomaar een stukje van de impeller af kunnen zijn.

Niets bleek minder waar. De impeller bleek puntgaaf.
Ik maak er namelijk wer een gewoonte van (de handleidng schrijft dit ook voor) om de impeller voor montage in te vetten. In mijn geval met siliconenvet. Je kunt het op de foto nog een beetje zien glinsteren. Dat heeft de impeller waarschijnlijk gered.

Dus vervangt u ook uw impeller?: vet hem vooral in!

Het deksel vertoonde de vorige keer dat ik het ding open had al de nodige slijtage. Het wordt nu echt tijd om het deksel om te keren of te vervangen.




Nu heb ik jaren geleden al eens een nieuw deksel gekocht van Fer, onze dieseldokter, maar nooit gemonteerd. En dat kan ik nu natuurlijk nergens meer vinden! Mogelijk wordt het dus omkeren, maar dan moet eerst de verf er af. Wat is daarvoor een goed methode (inwrijven met thinner of aceton; met een verfstripper verwarmen)? Wie er ervaring mee heeft mag het zeggen.

Overigens valt op dat op het ingesleten deel die typische koperkleur te zien is, die ik associeer met ontzinkt messing. De ring in het midden, waar de kern van de impeller tegen drukt, is nog gewoon goudgeel, zoals het messing betaamt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 21 mrt 2019 15:23 #1031299

Ik heb vorig jaar ook het dekseltje omgekeerd. Verf eraf geschuurd met erg fijn schuurpapier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 21 mrt 2019 15:53 #1031310

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Stefanvanvee schreef :
Ik heb vorig jaar ook het dekseltje omgekeerd. Verf eraf geschuurd met erg fijn schuurpapier.

Aan schuren heb ik natuurlijk ook gedacht. Dat gaat het snelst met wat grovere korrel. Maar dan maak je misschien krassen is het oppervlak die nadelig uitpakken voor de dichting. Met fijn schuurpapier wordt het een beetje monnikenwerk, vrees ik.

Daarom heb ik maar besloten om gewoon nog een keer een nieuw deksel aan te schaffen. De Dieseldokter had ze nog, zag ik op zijn site. Voor 14,72 ex. btw kun je eigenlijk geen armoe lijden. Gelijk nog maar een oliefilter en een dieselfilter besteld, om de verzendkosten wat meer preiswert te maken. Nieuw groffilter moet er nog op en dan heb ik geen reserve meer. Oliefilter gebruik ik komend najaar weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 21 mrt 2019 17:09 #1031336

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Beste WL,

waarom zit die slang er zo ongelukkig op ? Dit is niet de juiste manier van een goede installatie.

Zet er een bochtstukje tussen. Zit er schroefdraad in de Impeller pomp ? Dan is het nog eenvoudiger.

Bronzen onderdelen kun je wel verkrijgen bij Exalto in Hardinxveld.

Bram

Jammer, dat Speedseal niet meer actief is. Had een deksel met een uitsparing met aan beide zijde van de impeller een dun teflon schijfje, dat je eenvoudig kon vernieuwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 21 mrt 2019 18:12 #1031346

Ik vind het verdringer plaatje wel erg dun.
Heeft de pomp genoeg opbrengst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 21 mrt 2019 21:36 #1031393

Als je een nieuw dekseltje besteld zou ik ook maar een nieuw kammetje bestellen, deze heeft zijn beste tijd wel gehad zo te zien, dat zal de opbrengst zeker ten goede komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 08:14 #1031438

Lijkt inderdaad flink afgesleten als je dit videootje bekijkt van ee Jabsco impellerpomp.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 08:29 #1031444

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Martinwmd schreef :
Als je een nieuw dekseltje besteld zou ik ook maar een nieuw kammetje bestellen, deze heeft zijn beste tijd wel gehad zo te zien, dat zal de opbrengst zeker ten goede komen

Is dat kammettje makkelijk te vervangen, dan? Voor zover ik het kan zien is het één geheel met het pomphuis..

De capaciteit is in zoverre voldoende dat er het temperatuuralarm van de motor nog nooit is afgegegaan en er nog steeds een flinke plons water uot de uitlaat komt. Het pompje heeft net 1000 uur gedraaid. Is dat niet wat snel om al versleten te zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 08:31 #1031446

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Yellow Boat schreef :
Lijkt inderdaad flink afgesleten als je dit videootje bekijkt van ee Jabsco impellerpomp.

Met alle respect; dit is een heel andere pomp dan de mijne (Johnson F4, volgens mij). Dus om op grond daarvan te stellen dat die nokken versleten zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 08:37 #1031448

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
brambo schreef :
Beste WL,

waarom zit die slang er zo ongelukkig op ? Dit is niet de juiste manier van een goede installatie.

Zet er een bochtstukje tussen.

Waarom die slang er zo op zit, weet ik niet. Wel dat dit waarschijnlijk al zo is sinds 2004, want ik heb hem er zelf niet opgezet; dat heeft de man die de motor installeerde zo gedaan.

Maar ik ben het met je eens dat het er niet helemaal jofel uitziet. Hij lijkt mij een gevalletje iets te korte slang. Bochtje lijkt me niet nodig bij de goei lengte slang.

Maar ik weet ook pas sinds dit fotootje dat die slang er zo op zit. Van boven af valt zoiets niet op. Ook de man die de motor inbouwde zal wel met het aanbrengen van de slang getobt hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 08:40 #1031449

Bekijk beide afbeeldingen eens wat beter, dan kun je zien het verschil tussen de ombuiging van de impeller flapjes.

De eerste pomp is de helft van z´n opbrengst kwijt.
Vooral wachten tot het alarm afgaat wanneer je dit kunt zien lijkt me niet verstandig, Maar wie ben ik om dat te zeggen?
Dat verdringer plaatje zit met één schroefje vast, ook goed zichtbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 08:44 #1031450

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Saeftinghe schreef :
Dat verdringer plaatje zit met één schroefje vast, ook goed zichtbaar.

Dit is nuttige informatie.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2019 08:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 08:59 #1031454

Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
Lijkt inderdaad flink afgesleten als je dit videootje bekijkt van ee Jabsco impellerpomp.

Met alle respect; dit is een heel andere pomp dan de mijne (Johnson F4, volgens mij). Dus om op grond daarvan te stellen dat die nokken versleten zijn..

Zoveel verschil zal er echt niet zitten tussen die twee merken hoor.
Jabsco was in de vijftiger jaren de uitvinder van dat type pompen ( www.jabscoshop.com/about-us/ja...hop-about-jabsco.htm ) en Johnson is ze later gaan produceren onder licentie of na afloop van de patenten zoals nog een aantal andere producenten van dat soort pompen. Johnson bestaat overigens pas een jaar of 30 ( www.spxflow.com/en/johnson-pump/pc-flexible-impeller/ ) , dus waarschijnlijk gewoon gewacht op het aflopen van de patenten.
Ad
ps. Die linkjes heb ik er maar even bij gezocht maar ik ken de meeste grote producenten van pompen al een jaar of 40 ,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 15:07 #1031527

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Bij de Yanmar 2GM20 motoren zijn twee type impellerpompen gebruikt. De EU uitvoering heeft een kam van 2mm de niet EU uitvoering een kam van 4mm. Voor zover ik weet zijn dit allebei vaste kammen en dus niet vervangbaar. Op internet heb ik gelezen dat het NIET verstandig is om bij de EU uitvoering de pomp met een 4 kam te monteren. Het blok zou gewoon te koud blijven door teveel koeling. De EU uitvoering met een 2mm kam zou je snel als versleten kunnen betitelen, maar dat is dus niet zo. Ik zou dus voorzichtig zijn met alleen op het zicht te zeggen dat een kam versleten zou zijn. Het kan wat genuanceerder liggen.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2019 15:11 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 15:41 #1031537

Een Yanmar 2GM20 is toch inderect gekoeld?
Dan kan dat al helemaal niet maar ook bij directe koeling kan een motor niet echt te koud worden. Daar zorgt immers in beide gevallen de thermostaat voor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 15:57 #1031543

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Een 2GM20F is indirect gekoeld. De hoeveelheid opgevoerd water door de impellerpomp zal toch wel afgestemd moeten zijn op de toegepaste thermostaat en bijpas op het blok vermoed ik. Misschien gaat de thermostaat dan pendelen als de watertoevoer te groot is?
Laatst bewerkt: 22 mrt 2019 16:05 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 16:25 #1031551

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Bij de kleinste Yanmar (1GM10) werd vroeger in de impellerpomp een verwisselbare kam toegepast, bij de latere types (de mijne stamt uit 2007) is deze vast ingefreesd in het bronzen huis. De reden voor het toepassen van een verwisselbare kam is eerder het aanpassen van de opbrengst aan bepaalde motortypes dan slijtage. In mijn motor is de slijtage na meer dan 10 jaar intensief gebruik te verwaarlozen.

Laatst bewerkt: 22 mrt 2019 16:31 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 16:58 #1031559

Bram6 schreef :
Een 2GM20F is indirect gekoeld. De hoeveelheid opgevoerd water door de impellerpomp zal toch wel afgestemd moeten zijn op de toegepaste thermostaat en bijpas op het blok vermoed ik. Misschien gaat de thermostaat dan pendelen als de watertoevoer te groot is?

Bij indirecte koeling zit de thermostaat ( net als bij directe koeling) in de wateruitlaat van het blok die verder naar de warmtewisselaar gaat. In feite bepaalt die dus altijd de hoeveelheid warmte die wordt afgevoerd.
Er gaat altijd gewoon dezelfde hoeveelheid buitenwater door de warmtewisselaar (wel afhankelijk van het toerental natuurlijk) en verder naar de uitlaat.
Alleen heb je bij directe koeling inderdaad een bypass die ervoor zorgt dat er altijd water naar de uitlaat gaat en dat de pomp (is immers een soort verdringerpomp) niet tegen een dichte afsluiter aan staat te drukken. Dan zou de pomp heel snel zijn geest geven.
Eigenlijk niet anders dan bij een auto alleen heeft die geen warmtewisselaar voor water naar koelvloeistof maar voor lucht naar koelvloeistof.
En die hoeveelheid lucht is immers ook niet altijd hetzelfde en scheelt bovendien nog veel meer in temperatuur dan buitenwater.

Nee , dat verhaal van teveel koelwater is m.i. een typisch voorbeeld van "broodje aap".
Te weinig is natuurlijk wel een probleem.
Dat er op internet wel eens wat anders staat bewijst alleen maar weer dat je niet altijd alles klakkeloos moet geloven wat daar staat en vooral moet kijken naar de herkomst daarvan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 16:59 #1031560

CeesS schreef :
Bij de kleinste Yanmar (1GM10) werd vroeger in de impellerpomp een verwisselbare kam toegepast, bij de latere types (de mijne stamt uit 2007) is deze vast ingefreesd in het bronzen huis. De reden voor het toepassen van een verwisselbare kam is eerder het aanpassen van de opbrengst aan bepaalde motortypes dan slijtage. In mijn motor is de slijtage na meer dan 10 jaar intensief gebruik te verwaarlozen.


Volgens mij is dat wel een verkeerde pakking hoor. :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 17:07 #1031563

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Even voor de goed orde mijn motor is een Vetus-Mitsubishi M3.09. Het pompje is een Johnson F4(b). Met Yanmar en de pompen die hierbij getoond worden heeft dit dus verder weinig te maken.

Die Johnson F4b's blijken na enig onderzoek inderdaad een verwisselbare cam te hebben. Eerst google je op Johnson F4b, cam. Vindt je dit:

www.asap-supplies.com/johnson-...p-cam-plate-01-42389

Dan heb je een nummer (42389) en dan blijkt de Dieseldokter (hij kwam al eerder voorbij ze ook te hebben. Hoewel die er niet bij vertelt dat de nok geschikt is voor de F4b:

www.dedieseldokter.nl/a-555461...n-jabsco-10818-0000/

Hij is wel aanzienlijk goedkoper met zijn cam dan de Britse leverancier uit de eerste link.

Ik ga er maar een bestellen, denk ik. Zoals één van de vorige sprekers zei: ik ben nu toch bezig. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Ik dank Saefthinge en Martinwmd voor de tips een ga weer over tot de orde van de dag.

Als jullie nog even willen napraten over impellerpompjesvan welk type dan ook: ga gerust je gang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 18:02 #1031582

ceesS,

De slijtage van het verdringerplaatje is sterk afhankelijk van het vaarwater.
Op water met veel opgewoeld zand kunnen ze behoorlijk slijten.
in één pompje heb ik twee keer een nieuw plaatje gezet.(randmeren)
De impeller leek minder last van dat zand te hebben, ik had de indruk dat fijn zand zich in het rubber vast zette en als schuurpapier ging werken.
Later op zout water was dat over, maar het was dan ook een andere boot, dus geen echt vergelijk.

Keerringetjes gingen ook langer mee op zout water.
Nu wordt weer meer op zanderig rivierwater gevaren en de keeringetjes zijn ook weer een stuk sneller versleten.
Ongeveer een jaar terug keering lek, geen vervanger aan boord, dom hè, wat geprobeerd met O ringetjes tegen de keerring, dat bleef zolang dicht dat het vergeten werd.
Nu geringe lekkage, toen kwam die noodreparatie weer in beeld.
Weer met een paar O ringetjes gedaan, het lijkt weer goed te gaan.
Het wisselen van die O ringetjes is zo snel gedaan dat ik dat voorlopig maar even blijf proberen.

Het pompje bij een 2020 Volvo is zo lastig te demonteren dat ik dat graag zo lang mogelijk uitstel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 22 mrt 2019 21:23 #1031636

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Yellow Boat schreef :
Nee , dat verhaal van teveel koelwater is m.i. een typisch voorbeeld van "broodje aap".
Te weinig is natuurlijk wel een probleem.
Dat er op internet wel eens wat anders staat bewijst alleen maar weer dat je niet altijd alles klakkeloos moet geloven wat daar staat en vooral moet kijken naar de herkomst daarvan.
Ad

Blijft bij mij de vraag, waarom plaatst Yanmar dan bij de 2GM20 EU een impellerpomp met een kam van 2mm in plaats van wereldwijd maar één type te gebruiken met een kam van 4mm, wanneer meer toch niet uitmaakt. Scheelt in ieder geval een afwijkende service set voor de EU uitvoering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 05:42 #1031661

Ongeveer een jaar terug keering lek, geen vervanger aan boord, dom hè, wat geprobeerd met O ringetjes tegen de keerring, dat bleef zolang dicht dat het vergeten werd.
Nu geringe lekkage, toen kwam die noodreparatie weer in beeld.
Weer met een paar O ringetjes gedaan, het lijkt weer goed te gaan.

Bij mijn 2020 hetzelfde probleem. Waar plaats je het O-ringetje? Tussen impeller en keerring??
Laatst bewerkt: 23 mrt 2019 05:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 08:15 #1031682

Bram6 schreef :
Yellow Boat schreef :
Nee , dat verhaal van teveel koelwater is m.i. een typisch voorbeeld van "broodje aap".
Te weinig is natuurlijk wel een probleem.
Dat er op internet wel eens wat anders staat bewijst alleen maar weer dat je niet altijd alles klakkeloos moet geloven wat daar staat en vooral moet kijken naar de herkomst daarvan.
Ad

Blijft bij mij de vraag, waarom plaatst Yanmar dan bij de 2GM20 EU een impellerpomp met een kam van 2mm in plaats van wereldwijd maar één type te gebruiken met een kam van 4mm, wanneer meer toch niet uitmaakt. Scheelt in ieder geval een afwijkende service set voor de EU uitvoering.

Allereerst denk ik niet dat Yanmar dat zelf doet maar de pompen zo besteld . De kamhoogte hangt af van de gewenste opbrengst en het toerental en dat is natuurlijk niet gelijk voor alle toepassingen.
Yanmar zal bij de pompfabrikant een range voor de hoeveelheid koelwater en toerental specificeren en daarbij hoort nu eenmaal een type pomp met bepaalde maat kam.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller buitenwaterpomp controleren/vervangen 23 mrt 2019 08:37 #1031690

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nachtvlinder schreef :
Ongeveer een jaar terug keering lek, geen vervanger aan boord, dom hè, wat geprobeerd met O ringetjes tegen de keerring, dat bleef zolang dicht dat het vergeten werd.
Nu geringe lekkage, toen kwam die noodreparatie weer in beeld.
Weer met een paar O ringetjes gedaan, het lijkt weer goed te gaan.

Bij mijn 2020 hetzelfde probleem. Waar plaats je het O-ringetje? Tussen impeller en keerring??

Ja!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl