Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 24 @12:00AM
ZF zomermeeting zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Keuze nieuwe motor Dehler Optima92

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 01 juli 2019 09:06 #1059704

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6244
Nachtvlinder schreef :
Waarom zou een zekering per ongeluk doorslaan? Dit gebeurt altijd express...
Tja, een hoop mensen zijn toch bang om hun dynamo af te zekeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 01 juli 2019 09:09 #1059706

Nachtvlinder schreef :
Dit omdat als de zekering van een dynamo per ongeluk zou doorslaan, de diodes in een dynamo mogelijk stuk gaan


Waarom zou een zekering per ongeluk doorslaan? Dit gebeurt altijd express...

En dat gebeurt ook meestal niet omdat er teveel stroom vanaf de dynamo naar de accu gaat maar andersom doordat "iemand" kortsluiting veroorzaakt bij de startmotor of bij de dynamo. :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 01 juli 2019 09:13 #1059708

Philip schreef :
Nachtvlinder schreef :
Waarom zou een zekering per ongeluk doorslaan? Dit gebeurt altijd express...
Tja, een hoop mensen zijn toch bang om hun dynamo af te zekeren.

Leg dan nog eens uit waarom dat aan te bevelen is want het gebeurt standaard eigenlijk nooit .
Je moet natuurlijk wel altijd de accupool loshalen als je aan de startmotor of de dynamo gaat sleutelen. Eigenlijk altijd als je ergens aan de electra sleutelt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 01 juli 2019 09:23 #1059710

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6244
Als je zoals TS eerst van plan was om een 4mm^2 kabeltje tussen diode en accu bij een 125A (!) dynamo te houden, hoef ik jou niet uit te leggen dat een zekering plaatsen dan geen gek idee is om overbelasting van dat draadje te voorkomen.

Verder heb ik een bij een havengenoot een heel mooi beginnend brandje in motorkist gezien doordat de laadkabelmoer achterop de dynamo was losgetrilt en tegen motorblok (=massa) was aangekomen. Gloeidraad van enkele decimeters in je boot in de buurt van hout en diesel. Brr.
Natuurlijk had hij die zekering niet nodig gehad als die moer goed was aangedraait. Maar dat gedt voor alle (ver)zekeringen: eigenlijk heb je ze niet nodig. Tenzij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 01 juli 2019 09:30 #1059713

Hoe hoor je dat eigenlijk te doen, bij stroombronnen naar een accu? Er bestaat daar aan beide kanten van de kabel een risico om bij kortsluiting een oververhitte kabel te krijgen...

Moet een 30A lader zonder ingebouwde zekering aan lader-, accukant of beide kanten afgezekerd worden ter bescherming kabel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 01 juli 2019 10:47 #1059737

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3255
Een zekering tussen dynamo, startmotoren accu is zo gek nog niet.
Er is altijd een kans dat er in de dynamo een sluiting optreed of in de start motor.
En dan gaan er flinke stromen lopen met een kans op brand.
Lader zowel 230 volt als afgaand met zekeringen uitvoeren.
Zelfde verhaal.
Persoonlijk een fikse sluiting in de dynamo gehad waar een fikse rook bij ontstond.
Dynamo en de accu zijn toen vervangen.
Let wel dit was in een auto, veronderstel dat dit in een motor ruimte ontstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 01 juli 2019 12:22 #1059759

Philip schreef :
Als je zoals TS eerst van plan was om een 4mm^2 kabeltje tussen diode en accu bij een 125A (!) dynamo te houden, hoef ik jou niet uit te leggen dat een zekering plaatsen dan geen gek idee is om overbelasting van dat draadje te voorkomen.

Ja maar dan moet die zekering wel in dat draadje zitten en niet in de startkabel die normaliter ook de laadkabel is.Anders krijg je het probleem dat die zekering er al snel uit vliegt als je start. Normaal gaat de laadstroom nl. vanaf de dynamo naar de startmotor en zit daar aangesloten op de startkabel zodat er op die manier maar één dikke kabel nodig is tussen motor en accu. Alleen als je een diode of andere laad splitter heb komt er een aparte laaddraad vanaf de dynamo naar die splitter en moet de verbinding met de startmotor worden verwijdert ( draad 11 op het plaatje) .
Staat bijv. ook zo in de handleiding van de Vetus verliesarme laadsplitter .Merkwaardig genoeg wordt daar in de manual voor de Argofet van Victron niet over gerept .Daar wordt wel de aparte laaddraad genoemd maar niet dat de bestaande moet worden verwijderd en dat is gewoon fout.Zou je die draad nl. laten zitetn kan de startaccu leeglopen naar de verbruikersaccu('s) via de laadsplitter als de verbruikersaccu('s) te ver worden leeggetrokken en dat lijkt me niet de bedoeling. In feite zou dan de laadsplitter maar een kant op splitten en alleen je verbruikersaccu vol laten terwijl dat uiteraard juist vooral de bedoeling is voor de startaccu.
Dan kun je in die nieuwe draad dus wel de zekering in zetten . Maar ook dat is eigenlijk onzin want een draad moet nu eenmaal passen bij de maximale stroom die er door kan gaan en dat zal niet meer worden dan de maximale dynamostroom. En van de accu naar de dynamo stromen kan niet door de diodes die er in een dynamo en in die laadsplitter zitten.
Ad
Laatst bewerkt: 01 juli 2019 12:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 30 juli 2019 21:46 #1067668

  • Rick88
  • Rick88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Inmiddels varen we al een weekje rond met de nieuwe motor. Ik kan niet anders zeggen dan dat hij prima bevalt! Met de nieuwe schroef is het ook mogelijk om langzaam te varen, iets wat we tot nu toe niet konden (4,5 knopen bij stationair toerental bij de oude motor).
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 02 aug 2019 00:02 #1068282

Heel fijn dat het allemaal gelukt is.
Vooral ook fijn dat je nu wel langzaam kunt varen!
Lijkt mij vooral bij af en aanmeren erg handig ;-)
Blijft natuurlijk wel de vraag hoe het nu met het elektriek is afgelopen.
Want de voltages en de amperages zijn toch wel punt van discussie geweest meen ik gelezen te hebben!
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk 4mm2 ook wel wat aan de dunne kant vind.
Dus heel benieuwd wat het geworden is na "berekening".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 02 aug 2019 01:07 #1068283

Want de voltages en de amperages zijn toch wel punt van discussie geweest meen ik gelezen te hebben!


Voor zover ik weet ging die discussie over het gebruik van deze foute termen voor die grootheden niet om de inhoud. Gezien jouw bericht is in ieder geval die discussie nog niet klaar/begrepen.

...Maar er was dus discussie over spanning, stroom en draaddiameters?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 02 aug 2019 06:15 #1068293

  • Rick88
  • Rick88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
@Thijsnoort: Mijn collega heeft met de maximale laadstroom van accu’s berekend met het een computerprogramma wat wij hier speciaal voor hebben. 4mm2 is geen probleem. Niet onbelangrijk, uiteraard bij erg lege accu’s zelf de check gedaan, wat blijkt... de draden voelen niet eens warm aan. Dan wat het voltage betreft, op alle accu’s heb ik gemeten, met mijn fluke, dat er laagspanning van 14,1/14,2V is. Lijkt mij vrij netjes. Enige min-puntje... zo ongeveer bijna alle door mij van te voren aangesloten bekabeling hadden ze op de werf fout aangesloten op de dynamo, Dit wilde ik juist zelf niet doen omdat ik hun taak vond, maar uiteindelijk heb ik zelf de storingen maar opgelost om niet nog meer vakantie verloren te laten gaan. We hebben trouwens ook het verschil gemeten door de laadstroom door 70mm2 te laten lopen, er was alleen het verschil van de spanningsval over het diodeblok.

@Nachtvlinder:
Volgens mij zou de discussie gaan over welke motor ik zou moeten kiezen in plaats van over grootheden wel correct genoemd worden. Maar even terug te komen op jouw discussie, gelukkig heeft mijn baas niets met zeilen en zal dan ook niet lezen dat ik ook over voltage gesproken heb, want dan volgt wel ontslag. Want als E-technicus doe ik blijkbaar zomaar wat en weet niet eens altijd de correcte termen te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 03 aug 2019 23:38 #1068878

Klinkt alsof alle problemen opgelost zijn en je motor inmiddels ook volledig operationeel is.
Het vaudtiev gebruik van termen zal mij jeuken, zolang iedreen begrijpt wat er bedoelt word is het mij prima. Alleen niet over stroom praten als je spanning bedoelt want dat is wel vervelend en lastig(niet dat ik hier iemand daar op heb kunnen betrappen)
Voor mijn gevoel is 4mm2 toch wel een beetje mager. Let op gevoel!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 04 aug 2019 06:55 #1068892

  • jvanloon
  • jvanloon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik heb enkele jaren terug ook de MD11 motor van mijn Optima 92 vervangen door een nieuwe motor (VP)

Bijlage:

Bestandsnaam: ArtikelZei...otor.pdf
Bestandsgrootte:1,673 KB

. Er is een artikel in Zeilen daarover verschenen waarin de verschillende overwegingen naast elkaar staan. Deze heb ik als bijlage toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 04 aug 2019 07:15 #1068898

  • Rick88
  • Rick88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
jvanloon schreef :
Ik heb enkele jaren terug ook de MD11 motor van mijn Optima 92 vervangen door een nieuwe motor (VP)

Bijlage:

Bestandsnaam: ArtikelZei...otor.pdf
Bestandsgrootte:1,673 KB

. Er is een artikel in Zeilen daarover verschenen waarin de verschillende overwegingen naast elkaar staan. Deze heb ik als bijlage toegevoegd.

Mooi artikel! Bij mij is de keuze gevallen voor de Yanmar 3YM20. Zat er in jouw motorfundatie geen schuim? Die van mij was helemaal vol gespoten met schuim.

Na 2 weken varen kan ik niet anders dan tevreden zijn met mijn keuze, motor is super stil, nagenoeg geen trillingen en het langzaam kunnen varen is een genot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 04 aug 2019 07:36 #1068905

Wel even een commentaartje op dat artikel.
Een nieuwe fundatie in een oud polyesterschip lamineren kun je beter met epoxy doen en niet met polyester.
Dat kan wel tijdens de bouw van zo'n boot omdat dan het polyester nog vers is maar na zovee jaren is de hechting van nieuw op oud polyster niet zo best, van epoxy op oud polyester daarentegen wel.
Daarom kun je bij belaste onderdelen in zo'n geval beter epoxxy gebruiken of , iets minder ideaal maar ook nog steeds beter, vinylesterhars wat eigenlijk en soort copolymeer is van een epoxy en een ester .

Maar ik denk niet echt dat het hier tot problemen zal leiden , tenminste als de romp van een optima niet al te flexibel is :unsure: .
Ad
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 07:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 04 aug 2019 07:44 #1068907

Wat verandert er eigenlijk aan het polyesteroppervlak in de jaren dat de hechting matig wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 04 aug 2019 09:50 #1068939

Goeie vraag , geen idee eigenlijk.
Ik heb er wel een vermoeden van.
Het kan zijn dat de resterende styreen en ook niet gereageerde ester wat er een tijdlang in blijft daarbij een rol speelt.
Styreen en de daarin opgeloste polyester zijn nl. de beide , o.i.v. de peroxide katalysator reagerende componenten van polyester en het duurt best veel langer dan het "normale" uitharden totdat echt alle reactieve componenten gereageerd hebben ( die niet gereagerende resten spelen bijv. ook een rol bij osmose) . Daarom worden spolyester producten ook wel bij hogere temperatuur nagehard om een betere ( o.a. water) bestendigheid te krijgen .
Waarschijnlijk speelt het daarom een rol hoe lang het oude polyester tijd heeft gehad om helemaal uit te reageren en vele jaren zal dus wel genoeg zijn zodat er niets meer is om mee te reageren.
Daarbij is natuurlijk simpelweg de pure fysiche hechting van epoxy veel beter dan van polyester.
Vergelijk maar bij staal , polyester hecht daar helemaal niet op ( vandaar dat je gepolijste stalen mallen kunt gebruiken zonder losmiddel) terwijl je met epoxy staal kunt lijmen.
De ene lijm is nu eemaal de andere niet.

Ad
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 09:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 04 aug 2019 11:23 #1068959

  • jvanloon
  • jvanloon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Mooi. In de afgelopen zes jaar geen enkel probleem gehad en ook zeer tevreden. Ook over de afwerking!

in de fundatie zat geen schuim voor zover ik me herinner. het ligt een beetje wanneer de boot is gebouwd en op welke werf.

Maar hoe dan ook, het zijn en blijven fantastische boten die nog steeds modern overkomen en varen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl