Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Distributieriem Volvo Penta MD22A

Distributieriem Volvo Penta MD22A 09 aug 2019 18:46 #1070715

  • Dvds
  • Dvds's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Beste forumleden,
Ik heb zojuist een Hallberg Rassy 36 gekocht, bouwjaar 1992. De motor is een Volvo Penta MD22A. Ik heb begrepen dat die motor een distributieriem heeft. De urenteller werkt niet en heeft nooit gewerkt volgens de verkoper. Dit schijnt een kwaal te zijn van Volvo Penta. De verkoper vertelde me dat de distributieriem in 2006 vervangen is bij Nova Yachting, alwaar hij de boot gekocht heeft. Dat is echter niet na te gaan. Mijn vraag is wanneer de distributieriem van een Volvo Penta vervangen moet worden? De koude start was prima. De verkoper liet hem ongeveer 10 minuten onbelast warm draaien en er kwam wat blauwe rook uit de uitlaat. De monteur die erbij was vertelde dat het kwam omdat hij stationair draaide en niet in z’n werk stond. De oorzaak van de blauwe rook was onverbrande diesel. Zodra je hem belastte zou dat over zijn. We konden dat niet controleren omdat de sierpot vervangen moest worden. Klopt dat verhaal van die blauwe rook?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Distributieriem Volvo Penta MD22A 09 aug 2019 19:12 #1070723

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6157
De urenteller is inderdaad een kwaaltje. Dat is echter alleen het schermpje. De teller is door handige jongens nog wel uit te lezen met een arduino o.i.d.
Hebben wij ook laten doen want we wilden de stand wel graag weten. De stand hebben we op een losse urenteller over genomen.

Blauwe rook is olie, wit is water en zwart is een overschot aan diesel.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Distributieriem Volvo Penta MD22A 09 aug 2019 21:38 #1070778

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5168
Dvds schreef :
Beste forumleden,
Ik heb zojuist een Hallberg Rassy 36 gekocht, bouwjaar 1992. De motor is een Volvo Penta MD22A. Ik heb begrepen dat die motor een distributieriem heeft. De urenteller werkt niet en heeft nooit gewerkt volgens de verkoper. Dit schijnt een kwaal te zijn van Volvo Penta. De verkoper vertelde me dat de distributieriem in 2006 vervangen is bij Nova Yachting, alwaar hij de boot gekocht heeft. Dat is echter niet na te gaan. Mijn vraag is wanneer de distributieriem van een Volvo Penta vervangen moet worden? De koude start was prima. De verkoper liet hem ongeveer 10 minuten onbelast warm draaien en er kwam wat blauwe rook uit de uitlaat. De monteur die erbij was vertelde dat het kwam omdat hij stationair draaide en niet in z’n werk stond. De oorzaak van de blauwe rook was onverbrande diesel. Zodra je hem belastte zou dat over zijn. We konden dat niet controleren omdat de sierpot vervangen moest worden. Klopt dat verhaal van die blauwe rook?

Zodra de motor belast wordt, word er meer brandstof ingespoten. Hierdoor wordt de brandstof beter verstoven en vind er een betere verbranding plaats. Zou kunnen dat de motor dan minder rookt.
Wat de distributie riem betreft zou ik denken aan zo'n 1000 a1500 draaiuren.
Bij auto's was het soms na 50.000 km al oorlog. Deel dat een door 75 km/uur en je komt op ongeveer 650 draaiuren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Distributieriem Volvo Penta MD22A 09 aug 2019 22:00 #1070784

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 751
Gefeliciteerd met de aankoop van een ongetwijfeld mooi schip!

Ik heb vorig jaar de riem van mijn MD22 vervangen. Toen de oude riem eraf was, was er weinig aan slijtage te zien maar ik wist ook niet of en zo ja wanneer die riem ooit vervangen was. Nu weet ik precies waar ik aan toe ben. Eerlijk gezegd weet ik niet wat VP als interval voor vervanging aanraadt...

Ik heb het zelf gedaan. Onderdelen bij een automaterialen zaak in Engeland besteld. Voor een schijntje van de VP prijs natuurlijk. Je moet wel een beetje sleutelvaardig zijn en precies werken. Anders heb je je hele timing en wellicht motor naar de maan...

VP’s roken altijd wel wat. Zou voor mij geen directe reden zijn tot zorg. Verbaast me wel een beetje dat de wierpot opgegeven wordt als reden dat de motor niet voluit kan. Dan maak je dat ding toch meteen even schoon?

Edit: goed lezen :blush: . Je zegt ‘vervangen’. Zat er niets tussen? Kreeg ie helemaal geen koelwater?
Heb begrip, geen oordeel
Laatst bewerkt: 09 aug 2019 22:02 door Kendu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Distributieriem Volvo Penta MD22A 09 aug 2019 22:15 #1070789

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 751
Net even wat documentjes erbij gezocht. VP raadt vervangen elke 2.000 motoruren aan...


Bijlage:

Bestandsnaam: ServiceSchedule.pdf
Bestandsgrootte:31 KB



En deze had ik vorig jaar ook doorgelezen:

zeilersforum.nl/index.php/foru...iem-vervangen#189487

Mooi en duidelijk verhaal!

Tot slot was ik erg gelukkig met het feit dat ik enige tijd geleden de Haynes manual van de Austin/Rover diesel Engine kon bemachtigen. Die staat gekoesterd bij mij aan boord want dat is dus dezelfde Perkins/VP motor......

Edit: er staan wat Haynes Austin Rover diesel engine manuals op eBay zie ik...
Heb begrip, geen oordeel
Laatst bewerkt: 09 aug 2019 22:30 door Kendu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl