Hoi Paul,
na een snelle zoekactie op t net is het enige (!) dat ik heb gevonden deze post van een belg met dezelfde motor en probleem:
www.ybw.com/forums/showthread....Yamaha-28hp-outboard
Hij heeft een "lichthoogte" van de contactpunten van 0.4 mm en de motor loopt daarmee goed. Over tijdstip zegt hij helaas niets. De post is van vorig jaar, misschien kan je hem contacteren daar?
Als je echt niets kan vinden over je motor:
Normaal gesproken doe je met contactpunten eerst de licht-hoogte van de (beide) punten afstellen, en daarna de timing aanpassen door de plaat te verdraaien.
Als je geen idee hebt van lichthoogte: de punten moeten in elk geval openen en sluiten, dus je hebt een boven en ondergrens.
Loopt je motor? Dan zit je al vrij goed.
![:-) :-)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
Zo niet: eerst de lichthoogtes instellen en vonk(en) controleren.
Dan de plaat zo verdraaien dat het contactpunt van de cylinder op BDP net geopenend is.
Onsteking is normaal gesproken vóór BDP, dus vanaf daar steeds iets vroeger zetten totdat de motor goed loopt stationair. Dat kan best 10* voor BDP zijn ofzo.
Bij meer gas zal de onsteking steeds vroeger optreden, tot een bepaald maximum.
Richard