Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Winterklare motor. Impeller erin of eruit?

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 09 nov 2019 22:52 #1099798

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
Beetje tegenstrijdige beschrijvingen gelezen.

Sommige beweren dat je na het winterklaar maken de impeller moet verwijderen (maar dan loopt de helft van je antivries er weer uit toch?!!).
Andere beweren dat je het systeem zo goed mogelijk moet vullen met antivries. Maar dan zit je impeller vele maanden vervormd in je pomp. Of vervang je die zowiezo ieder jaar?
Of iedere twee jaar (anwb beschrijving winterklaar maken)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 09 nov 2019 22:54 #1099800

bij antivries liet ik de impellor gewoon zitten.
bij aftappen niet.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 09 nov 2019 22:58 #1099801

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
En dan in april impeller vervangen? Of nog een rondje van een jaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 09 nov 2019 23:00 #1099802

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Ik laat de impeller altijd zitten bij winterklaar maken en vervang m in t voorjaar; elk jaar dus.
Laatst bewerkt: 09 nov 2019 23:01 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 09 nov 2019 23:03 #1099803

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Voor de impeller maakt het niets uit of hij maanden in dezelfde stand staat. Hij gaat (op den duur) kapot van bewegen, niet van stilstaan.

Ik controleer de impeller en vervang hem preventief iedere 2 jaar. Dat is een keuze die ik maak, ver onder het aantal draaiuren dat voorgeschreven is. Het koelsysteem vul ik na het terugplaatsen van de impeller (met wat kranenvet) met antivries en daar gaat het mee de winter door.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 07:27 #1099813

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Ik spoel de handel door met ruitensproeier vloeistof. uiteraard zonder de thermostaat in het blok. Yanmar 3gm30

Impeller vervang ik als ik denk dat het moet, maar in ieder geval 1x in 2 jaar.
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 10 nov 2019 07:28 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 07:33 #1099814

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
FAL schreef :
Beetje tegenstrijdige beschrijvingen gelezen.

Sommige beweren dat je na het winterklaar maken de impeller moet verwijderen (maar dan loopt de helft van je antivries er weer uit toch?!!).
Andere beweren dat je het systeem zo goed mogelijk moet vullen met antivries. Maar dan zit je impeller vele maanden vervormd in je pomp. Of vervang je die zowiezo ieder jaar?
Of iedere twee jaar (anwb beschrijving winterklaar maken)?

Ervaring zegt misschien ook wat tegenover al die verhalen die er kennelijk rond gaan in de bootjeswereld.

Ik verzorg inmiddels 10 jaar een dieselmotor met interkoeling (gescheiden systeem). De impeller blijft 's winters gewoon zitten. Ook als de boot één keer in de twee jaar de wal op gaat. Ik heb in die tijd de impeller twee of drie keer vervangen, maar meer omdat ik geen risico wilde lopen, dan vanwege het feit dat de impeller beschadigd was. Ik heb nog nooit een beschadigde impeller gehad.

Wel de impeller altijd goed ingevet met siliconenvet als ik hem geïnspecteerd had, of vervangen. Dat is het ware behoud voor de impeller.
Laatst bewerkt: 10 nov 2019 07:44 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 08:23 #1099825

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Voor de GM serie schrijft Yanmar vervanging om de 600 uur voor, met een jaarlijkse inspectie. Veiligheidshalve vervang ik de impeller preventief iedere 3-4 jaar of 400 motoruren. Het waterpomp deksel is dan meestal flink ingesleten. Voor een stilstand tijd van een paar maanden hoef je de impeller niet te verwijderen. Vroeger leverde Yanmar bij een nieuwe impeller (volgens opdruk fabrikaat Johnson) voor de montage een tubetje glycerine mee, nu niet meer. Een lik siliconenvet er werkt net zo goed. Droogdraaien (ook slechts kort) is dodelijk voor een impeller.
Laatst bewerkt: 10 nov 2019 08:25 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 08:29 #1099826

Eens. Ook nooit scheurtjes etc ontdekt.

Overigens bedoel WL “indirecte koeling” denk ik; een “interkoeler” wordt na een turbo toegepast om de gecomprimeerde lucht terug te koelen.
Laatst bewerkt: 10 nov 2019 08:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 09:06 #1099837

CeesS schreef :
Vroeger leverde Yanmar bij een nieuwe impeller (volgens opdruk fabrikaat Johnson) voor de montage een tubetje glycerine mee, nu niet meer. Een lik siliconenvet er werkt net zo goed. Droogdraaien (ook slechts kort) is dodelijk voor een impeller.

Sterker nog , veel beter. Glycerine( glycerol) is wateroplosbaar en spoelt dus heel snel weer weg , siliconenvet absoluut niet. Daar blijft dus heel lang een dun laagje van zitten wat ook slijtage van pomphuis en deksel kan verminderen.
Glycerine is alleen nuttig voor het makkelijker installeren en kort draaien zonder water .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 09:13 #1099838

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Verving hem in het begin preventief ieder jaar. Nu om de twee jaar. Resultaat een zakje vol, met onbeschadigde siliconenvet ingesmeerde, impellers als "backup". Inpectie wel elk jaar.
Hij blijft tijdens de winterstop lekker op zijn plek.
Laatst bewerkt: 10 nov 2019 09:14 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 11:26 #1099874

Het hangt af van het soort koelsysteem en de manier van winterklaar maken. Het is voor de impeller altijd beter als hij niet maanden in dezelfde stand staat. Ik draai in mijn motor wat afbreekbare antivries door om het waterlock te beschermen en laat daarna het systeem leeglopen en haal de impeller eruit. Als je veel motoruren maakt moet je wel degelijk regelmatig de impeller vervangen. Ik doe ca 600 uur of 2 jaar, maar heb een paar keer toch een kapotte impeller gehad. (Wij varen inmiddels ruim 40 jaar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 12:24 #1099878

Mijn Yanmar 3GM30eu heeft alleen de standaard zeewater impellerpomp en kielkoeling met koelvloeistof. De koelvloeistof vervang ik elke vijf jaar gelijk met impeller. De impeller blijft er vijf jaar in zitten en ook in winter.
Na vijf jaar mankeert er niets aan.
Laatst bewerkt: 10 nov 2019 12:40 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 13:09 #1099888

Dat is ook het voordeel van een impellerpomp die in koelvloeistof draait. Koelvloeistof heeft nl een betere smerende werking dan water, dus ook minder slijtage van pomp en impeller.
Normaliter zou ik trouwens eerder geen impellerpomp verwachten bij kielkoeling maar een normale koelwaterpomp zoals die ook op indirect gekoelde en automotoren zit.
Die gaan meestal een motorleven lang mee met koelvloeistof .
Ad
Laatst bewerkt: 10 nov 2019 13:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 14:17 #1099895

Precies! Dit is de gewone standaard motor.
Met een metalen waaier was hij niet te koop.
Laatst bewerkt: 10 nov 2019 14:17 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 14:25 #1099896

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
CeesS schreef :
Droogdraaien (ook slechts kort) is dodelijk voor een impeller.

Nog wat ervaring: een goed (met enigszins waterbestendig vet) ingevette impeller overleeft minutenlang droogdraaien. Eén van de redenen waarom ik zo de nadruk legde op dat invetten.
Tegenwoordig vergeet ik de afsluiter van het koelwater nooit meer, maar ooit was dat anders. Gelukkig hóór je het aan je uitlaatgeluid, maar dat kan soms even duren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 15:37 #1099905

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Na ca 430 draaiuren en 2,5 jaar was van de originele impeller van de yanmar 3ym20 toch wel een blad verdwenen ....
Moet nog zien waar ik dat ga terugvinden. Maar houdt voor mij in dat 2 jaar / 400 uur wel het vervangpunt gaat worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 16:52 #1099921

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Zijn er nog deksels van impellerpompjes verkrijgbaar?
Fer heeft er weleens een aantal laten maken tegen een zinnige prijs... B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 16:57 #1099923

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 10 nov 2019 17:30 #1099927

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Prrr,
Vond ook deze:
www.4uboot.nl/deksel-waterpomp.html
Bijna de helft met een nadeel dattie niet 2-zijdig te gebruiken is misschien?
Laatst bewerkt: 10 nov 2019 17:32 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 11 nov 2019 14:55 #1100107

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
HenkT schreef :
Ik spoel de handel door met ruitensproeier vloeistof. uiteraard zonder de thermostaat in het blok. Yanmar 3gm30

Heeft die Yanmar dan geen indirecte koeling? Dat had die van mij wel en dan hoef je uiteraard de thermostaat niet te verwijderen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 11 nov 2019 17:32 #1100184

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Het rubber van de impeller kan niet goed tegen zowel lang ingeklemd staan als tegen kou. Het beste is in de winter (als je niet vaart tenminste) de impeller eruit en op kamertemperatuur bewaren.
In mijn geval gaat het om een indirect gekoelde motor en gaat dat prima. Er loopt bij verwijderen van de impeller iets antivries uit, maar niet veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 11 nov 2019 22:34 #1100303

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
Ensor schreef:
Het rubber van de impeller kan niet goed tegen zowel lang ingeklemd staan als tegen kou. Het beste is in de winter (als je niet vaart tenminste) de impeller eruit en op kamertemperatuur bewaren

Tja, ik dacht net aan de hand van de diverse reacties om te kiezen voor:
- impeller laten zitten in winter
- voortaan tweejaarlijks vervangen ipv jaarlijks.

Als je de impeller verwijdert, komt er toch een flinke slok antivries uit hoor! In ieder geval tot aan de beluchter. Maar dat kan weinig kwaad waarschijnlijk. Alleen wel weer wat geknoei.

En als ik dan zie dat Jollenbaas vijf jaar de impeller laat zitten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 06:07 #1100318

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Ensor schreef :
Het rubber van de impeller kan niet goed tegen zowel lang ingeklemd staan als tegen kou. Het beste is in de winter (als je niet vaart tenminste) de impeller eruit en op kamertemperatuur bewaren.
In mijn geval gaat het om een indirect gekoelde motor en gaat dat prima. Er loopt bij verwijderen van de impeller iets antivries uit, maar niet veel.

Op basis waarvan verklaar je zo stellig dat 'het rubber van de impeller kan niet goed tegen zowel lang ingeklemd staan als tegen kou.' ?

Is dit een persoonlijke mening of kun je hier de specificatie laten zien van de betreffende leverancier waaruit dit ondubbelzinnig is af te leiden ?
Welke temperatuur bedoel je met 'kou', en wat bedoel je met 'lang' als je het over 'ingeklemd' hebt ? Volgens mij zit een impeller na montage de hele levensduur ingeklemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 08:30 #1100338

Dat probleem bij kou hangt ook sterk af van het soort rubber.
Een beruchte is daarbij EPDM wat goed tegen hoge temperaturen kan maar i.t.t. veel gegevens vrij slecht tegen lage temperaturen en vooral snel wisselende temperturen. Dat was waarschijnlijk de oorzaak van de eerste ruimteveer ramp met de Challenger waar de O-ringen die de delen van de stuwraketten afdichten ( die konden niet uit een stuk worden gemaakt vanwege transportproblemen ) van EPDM waren gemaakt en de betreffende start bij erg lage temperaturen gebeurde.
Maar EPDM wordt niet voor impellers gebruikt.
De "normale"rubebrs zoals Nitril en Neopreen kunnen net als de meeste andere prima tegen lagere tenmperaturen e zijn geschikt tot -20 en -30 graden. Zou ook anders niet best voro je auto.
Dat verhaal van Ensor acht ik daarom ook een beetje "broodje aap" wat zelfs door de meeste motorenleveranciers wordt geloofd.
En inderdaad zou eruit halen in de winter en bewaren met rechet flapepn en de rest van het jaar weer alijd met gebogen flappen juist slechter kunnen zijn omdat de impeller steeds weer moet "wennen"aan die gebogen flappen :huh:
Maar misschien weet hij een officieel onderzoeksrapport waar dat "broodje aap" bevestigd wordt?
Als ik trouwens naar de gegevens van rubber kijk
( www.deboerit.nl/pdf/AlgemenerubberEigenschappen.pdf ) vraag ik me af of een impeller die volgens die gegevens ( met name neopreen0 vaak maar tot 70 graden bestendig is wel geschikt is voor het interne koelcircuitvan bijv een motor met kielkoeling die immers al gauw op 80-90 graden draait.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl