Dat probleem bij kou hangt ook sterk af van het soort rubber.
Een beruchte is daarbij EPDM wat goed tegen hoge temperaturen kan maar i.t.t. veel gegevens vrij slecht tegen lage temperaturen en vooral snel wisselende temperturen. Dat was waarschijnlijk de oorzaak van de eerste ruimteveer ramp met de Challenger waar de O-ringen die de delen van de stuwraketten afdichten ( die konden niet uit een stuk worden gemaakt vanwege transportproblemen ) van EPDM waren gemaakt en de betreffende start bij erg lage temperaturen gebeurde.
Maar EPDM wordt niet voor impellers gebruikt.
De "normale"rubebrs zoals Nitril en Neopreen kunnen net als de meeste andere prima tegen lagere tenmperaturen e zijn geschikt tot -20 en -30 graden. Zou ook anders niet best voro je auto.
Dat verhaal van Ensor acht ik daarom ook een beetje "broodje aap" wat zelfs door de meeste motorenleveranciers wordt geloofd.
En inderdaad zou eruit halen in de winter en bewaren met rechet flapepn en de rest van het jaar weer alijd met gebogen flappen juist slechter kunnen zijn omdat de impeller steeds weer moet "wennen"aan die gebogen flappen
Maar misschien weet hij een officieel onderzoeksrapport waar dat "broodje aap" bevestigd wordt?
Als ik trouwens naar de gegevens van rubber kijk
(
www.deboerit.nl/pdf/AlgemenerubberEigenschappen.pdf ) vraag ik me af of een impeller die volgens die gegevens ( met name neopreen0 vaak maar tot 70 graden bestendig is wel geschikt is voor het interne koelcircuitvan bijv een motor met kielkoeling die immers al gauw op 80-90 graden draait.
Ad