b100 schreef :
(...) anti alg middelen zijn geen additieven waardoor je motor schoner wordt of beter gaat draaien of zuiniger, het gaat hier over de middelen die zogenaamde wonderen verrichten.
de controleerbare voorbeelden zijn er niet of nauwelijks evenals voorbeelden dat het wel werkt.
Additief is een zeer ruim begrip. De TS vraagt in z'n openingspost naar middelen die '
de dieseltank en leidingen eens wat beter beschermen en ook de oude diesel conserveren, dat zijn in mijn interpretatie middelen die bacteriegroei en brandstofdegradatie tegengaan. En niet de wondermiddelen die beloven dat ze van standaarddiesel superbrandstof kunnen maken.
Water in je tank is de oorzaak van veel ellende. Bacteriegroei, schimmels en ander ongerief zijn te voorkomen met een goed ontworpen brandstofsysteem gebruikmakend van de juiste materialen. Respecteer de maximale houdbaarheid van je brandstof, die voor de huidige standaard diesel op 6 maanden wordt gesteld. Degradatie en oxidatie zijn hier de oorzaak van.
Vermoed je door bijvoorbeeld een slechte tankbeurt of ander onheil toch water of zelfs bacteriegroei in je tank, kun je dat bestrijden met middelen die in de eerder aangehaalde PBO test worden genoemd. Die kun je ook preventief toepassen. Let daarbij op of je behoefte hebt aan een biocide of een dispersant : zie PBO test
'
there’s a big difference between biocides and dispersants. Biocides are excellent at giving contaminated tanks a shock treatment and killing diesel bug, but often struggle to shift by-products and get rid of water. Dispersant treatments are slower at getting rid of the bug but have the benefit that they lift the water and much of the debris into suspension, so with perhaps a couple of filter replacements you stand a better chance of cleaning your tank'