Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
De meest gebruikte standaard maat voor motoren van dit formaat is een schroefas met een diameter van 25mm.
De standaard schroefassen zijn er vanaf 20 mm., oplopend met 5mm. Dus 20,25,30 enz mm
In het voorliggende geval zou je dus met een 20mm schroefas van 3 maal veiligheidsfactor naar 2,4 gaan.
Met 25mm daarentegen naar 3,77.
Het is dus maar wat je genoeg vind.
Ad
Op de startpagina van Propking staat de volgende waarschuwing "Please Note that this version, V1.04 is strictly a BETA release", oftewel werk in uitvoering.
Ik heb het programma en de structuur ervan nauwkeurig bestudeerd, er zitten onlogische koppelingen en inconsequente aannames in. De uitkomst dien je derhalve met een grote korrel zout te nemen.
Edit: een voorbeeld uit de startpagina van de spreadsheet '
EVERY prop represents a trade-off somewhere in the equation, personally I would recommend a motor / gearbox / prop spec that will drive your hull at hull speed and create a reasonable bow wave with an "ideal" 33% DAR 3 blade prop.
De absolute voorkeur van de spreadsheet is een drieblads schroef met een DAR van 33%, er wordt bij voorkeur deze optie gekozen, ook als in een ander deel van de spreadsheet een betere optie wordt gevonden.
Over die overdreven DAR keuze zeggen specialisten :
'Any comparisions or analysis of DARs must be undertaken with great care and a detailed knowledge of propeller design variables. Taken in isolation the DAR of a propeller can provide little useful information. Using this one design variable in isolation can lead to quite erroneous conclusions.'