yuri schreef :
Ik ben vandaag eens aan het experimenteren geslagen. Het schudden en trillen vindt plaats tussen het toerental van 1200 en 1400 toeren. Als ik de gashendel snel naar voren doe gaat hij feilloos door dit gebied heen. Als ik het rustig doe blijft hij gaan staan dansen en trillen tussen de 12 en de 1400 toeren soms zelfs zo erg dat het lastiger is om het toerental verder omhoog te krijgen. Nu heb ik even als test mijn voet tegen het blok gehouden en kracht uitgeoefend. Het probleem is dan enigzins verholpen je voelt wel dat de motor begint de schudden bij het kritieke toerental maar hij gaat er verder gewoon doorheen.
Mijn voortijdige conclusie zou zijn dat de motorsteunen te slap zijn waardoor de motor in een resonantie komt die aangestoten wordt door de schroef.
Ik heb geprobeerd de speling op de schroefas te bekijken maar aangezien de boot in het water ligt kom ik niet verder dan aan de schroefas te trekken en daar voel ik geen speling op.
Ik heb ook de verstuivers losgehaald terwijl hij stond te shaken en het effect bij het loshalen van elke verstuiver was gelijk: De motor begon heviger te trillen.
Toch is het vreemd dat hij rond dat lage toerental in z'n vooruit zo erg staat te trillen. Nog iemand een idee voor de volgende stap?
Daar sla je de spijker op z'n kop volgens mij. Dat blok staat tussen de 1200 en 1400 toeren te dansen in z'n eigenfrequentie (resonantie). Die resonantie frequentie is een functie van massa (gewicht van het blok + aanbouwdelen) en stijfheid (motorsteunen en schroefas). Kennelijk weet je die eigenfrequentie aan te stoten als het blok tussen de 1200 en 1400 toeren draait. Dat het probleem minder is als je met kracht je voet tegen het blok zit illustreert dat alleen maar, daarmee verander je namelijk de stijfheid van het systeem (je been is dan ook een soort veer) en verschuift de eigenfrequentie.
Waarom het verschil tussen voor en achteruit? Bij voor/achteruit wisselt de belasting van de motorsteunen van duw naar trek en omgekeerd voor de motorsteunen aan de andere kant van het blok. Kennelijk hebben die motorsteunen een dusdanig andere veerkarakteristiek als je ze op die andere manier belast dat de eigenfrequentie verschoven is naar een gebied dat je niet aanstoot.
Conclusie: vervangen die dingen.