Nog een opmerking over lappen : in tegenstelling tot het met schuurpasta sluitend maken van een klep-klepzitting situatie, praten we hier bij de conus over het 'ontglazen' van het tandwiel, een principieel andere situatie.
Het servo-mechanisme van een conus die een tandwiel mee moet nemen is meerdere keren door Volvo Penta gepatenteerd, maar wordt ook door bv Yanmar (onder licentie ?) toegepast. Een tijd terug had m'n schoonzoon hetzelfde probleem van verglazing van de tandwielen in een dergelijk mechanisme in z'n VP saildrive. Is nog wel terug te vinden hier op het zeilersforum. ( zie
zeilersforum.nl/index.php/foru...20s-reviseren#826561 )
Wat mij toen opviel in de documentatie, is dat VP claimt dat de bronzen conus een speciale oppervlaktebehandeling heeft ondergaan.
Ga je nu de conus en het te ontglazen tandwiel op elkaar lappen, zal het zachtere brons van de conus sneller zal worden afgenomen dan het stalen tandwiel. Er is geen noodzaak voor het op elkaar pas maken van de oppervlakken zoals bij een klep-klepzitting situatie, je wilt alleen het verglaasde oppervlak 'breken'. Ik vond bijgaande beschrijving van het simpel met een stukje schuurlinnen opfrissen van het wrijvingsoppervlak aan de binnenzijde van het tandwiel. De conus blijft zo volledig intact. Lijkt me de moeite waard om te proberen.
Voor de volledigheid : heb het niet zelf geprobeerd, schoonzoon vond op marktplaats een transplantatie binnenwerk, dat tot op heden prima functioneert.