yuri schreef :
interesante theorieen!
Ik ben even een weekje weg. Als ik terug ben dan ga ik eerst de centaflex opnieuw vastzetten met het juiste moment. Dat is in ieder geval iets wat niet juist is nu. Ik heb oveirgens in de handleiding van centaflex niks gevonden over een niet gecentreerde koppeling.
Bij het loshalen van de as van de keerkoppeling, net voor de flexibele koppeling, kwam ik er ook achter dat de as circa 8mm zakte. Zou dit doorbuiging kunnen zijn van de as of is dit de speling die op de schroefas zit en is die wellicht te groot.
Afstand van het watergesmeerde lager tot aan de koppeling is circa een meter, zonder een stuwdruklager of iets dergelijks.
De uitlijning is wel het best als die as weer 8mm hoger staat, zoals ik hem dus ook losgemaakt had.
Dat zakken van de schroefas is een ding. Ik moet dat ook nog doen.
Maar.... zakt het 8mm door het gewicht van de as en in hoe verre houdt een rubber seal de as op zijn plaats ivm gewicht?
De schroefas zit enkel achter in een watergesmeerd lager en zal dan altijd radiaal kunnen bewegen. Tenzij je nog een V-steun onder water hebt.
Hoeveel kan je de as op en neer bewegen met de hand?
Bij een schroefaskoker met voor en achter lager is de as erg star en is de uitlijning heel duidelijk (en noodzakelijk).
Een rubber seal heeft primair een afdichtende functie en glijlager, maar geen mechanisch ondersteunende functie. Het is dan dus allemaal wat vage uitlijning, voor zover je daar dan nog over kan spreken.
Bij een dergelijke constructie is er, buiten de motorrubber, ook werkelijk niets wat trillingen of slingeringen tegen houdt of dempt.