Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 20:51 #1148627

Tja en hopen dat hij het blijft doen, en je niet op een rottig punt de tuf zegt doe het zelf maar.

Risico's kun je nooit uitsluiten, zelfs een specialist kan maar 99,9% geven en dat is dan toch best betaalbaar :)

Ik snap het wel hoor dat je het zelf wilt doen, punt is dat je zelf niet weet of het okay is en blijft, ook de nieuwe Nozzele zul je moeten controleren op openingsdruk etc.

Ik zou hem minimaal zelf in elkaar zetten, wegbrengen en laten testen, is die goed ben je blij, mankeert er nog wat aan ben je ook blij ;)

Kost wat maar de ellende die falen kan veroorzaken kan veel meer geld kosten, ik zeg duidelijk kan :laugh: :laugh:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 18 apr 2020 20:52 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 21:38 #1148631

Jeroen-pion schreef :
Tja en hopen dat hij het blijft doen, en je niet op een rottig punt de tuf zegt doe het zelf maar.

Risico's kun je nooit uitsluiten, zelfs een specialist kan maar 99,9% geven en dat is dan toch best betaalbaar :)

Ik snap het wel hoor dat je het zelf wilt doen, punt is dat je zelf niet weet of het okay is en blijft, ook de nieuwe Nozzele zul je moeten controleren op openingsdruk etc.

Ik zou hem minimaal zelf in elkaar zetten, wegbrengen en laten testen, is die goed ben je blij, mankeert er nog wat aan ben je ook blij ;)

Kost wat maar de ellende die falen kan veroorzaken kan veel meer geld kosten, ik zeg duidelijk kan :laugh: :laugh:

Ja is zo, in vele gevallen is het niet echt prettig als ie bijvoorbeeld stil valt als je net de Maas oversteek met je gezin en er komt een olietanker op je af!! :-/

Bij mij loopt het zo’n vaart niet. Ik ben nooit ver van huis en er is altijd wel een oplossing.

Daarnaast bekijk ik dit soort dingen ook een beetje vanuit het perspectief van “het kan alleen maar beter worden” Ik heb een foto bijgevoegd van hoe ik ze aantrof. Ik vind het echt een wonder dat die motor nog zo redelijk liep! Beide brandstoffilters sterk vervuild en ook de verstuivers waren in misschien wel in geen 15 jaar meer los geweest! De vorige eigenaar heeft behoorlijk verzaakt!

Eind van dit seizoen haal ik het hele blok eruit en gaat alles uit elkaar. Bijzonder is wel dat die lakse eigenaar mij alle benodigde onderdelen zoals nieuwe zuigers, waterpomp, lagers en pakkingset enz.. splinternieuw heeft bijgeleverd. Dat dan weer wel..

Vanuit het oogpunt van ik als hobbyist, kan je dus beter is dingen zelf proberen, dan het onderhoud uitstellen omdat je de rekening van de prof niet kan betalen.

En een prof is in de basis ook niks meer dan een mens met aangeleerde kennis en ervaring ;-)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 19 apr 2020 07:02 #1148659

CeesS schreef :
Jeroen-pion schreef :
Het aanhaal moment hoeft ook niet in het Manual te staan van Volvo , die zoek je op bij bosch waar de verstuiver vandaan komt

Verstuiver aanhaalmomenten vind je vaak in de motor manuals, maar Volvo heeft wat dat betreft een hele slechte reputatie.


Waar heb je dat plaatje gevonden?
Ik had inmiddels ook wat gevonden op dit gebied:
www.wuzetem.pl/en/tech-info/rules-of-nozzles-assembly
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 19 apr 2020 07:37 #1148676

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Plaatje van Cees is 1gats verstuiver van voorkamer motor. Volvo heeft meergats verstuivers. Drukken zijn ook niet hetzelfde.Tip en naald ook heel verschillend.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 19 apr 2020 07:39 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 19 apr 2020 07:48 #1148685

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Jutter schreef :
Plaatje van Cees is 1gats verstuiver van voorkamer motor. Volvo heeft meergats verstuivers. Drukken zijn ook niet hetzelfde.Tip en naald ook heel verschillend.

Ja dat weet ik ook wel, maar de discussie hier ging over de vraag of er überhaupt aantrekkoppels gegeven worden voor de twee helften van een verstuiverhuis. Er was een forumlid die vond dat je dat best op gevoel kon doen. Het is echter zo dat Bosch voor een dergelijke situatie een nauwkeurig aanhaalmoment voorschrijft met een krappe tolerantie.
Vandaar dit plaatje als voorbeeld.
Laatst bewerkt: 19 apr 2020 16:45 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 07:38 #1149137

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Als ik dit draadje nog eens doorlees, moet je vaststellen dat bij TS de kennis, de gereedschappen, de instelapparatuur en de materialen ontbreken om een fatsoenlijke verstuiverrevisie uit te voeren. Ook als je veel zaken rond de motor goed kunt hanteren en al doende leren, moet je ook durven toegeven dat er zaken zijn die je beter aan een specialist kunt overlaten. Iemand als bijvoorbeeld Fer de dieseldokter, biedt die service tegen een schappelijke vergoeding aan, zeker als je dat afzet tegen de prijs van de onderdelen die in het geding zijn. Mijn advies : pak je verstuiveronderdelen op, breng ze naar een specialist en laat de zaak instellen, en indien nodig bepaalde onderdelen vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 08:04 #1149157

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Penta MD2 schreef :
Jeroen-pion schreef :
Tja en hopen dat hij het blijft doen, en je niet op een rottig punt de tuf zegt doe het zelf maar.

Risico's kun je nooit uitsluiten, zelfs een specialist kan maar 99,9% geven en dat is dan toch best betaalbaar :)

Ik snap het wel hoor dat je het zelf wilt doen, punt is dat je zelf niet weet of het okay is en blijft, ook de nieuwe Nozzele zul je moeten controleren op openingsdruk etc.

Ik zou hem minimaal zelf in elkaar zetten, wegbrengen en laten testen, is die goed ben je blij, mankeert er nog wat aan ben je ook blij ;)

Kost wat maar de ellende die falen kan veroorzaken kan veel meer geld kosten, ik zeg duidelijk kan :laugh: :laugh:

Ja is zo, in vele gevallen is het niet echt prettig als ie bijvoorbeeld stil valt als je net de Maas oversteek met je gezin en er komt een olietanker op je af!! :-/

Bij mij loopt het zo’n vaart niet. Ik ben nooit ver van huis en er is altijd wel een oplossing.

Daarnaast bekijk ik dit soort dingen ook een beetje vanuit het perspectief van “het kan alleen maar beter worden” Ik heb een foto bijgevoegd van hoe ik ze aantrof. Ik vind het echt een wonder dat die motor nog zo redelijk liep! Beide brandstoffilters sterk vervuild en ook de verstuivers waren in misschien wel in geen 15 jaar meer los geweest! De vorige eigenaar heeft behoorlijk verzaakt!

Eind van dit seizoen haal ik het hele blok eruit en gaat alles uit elkaar. Bijzonder is wel dat die lakse eigenaar mij alle benodigde onderdelen zoals nieuwe zuigers, waterpomp, lagers en pakkingset enz.. splinternieuw heeft bijgeleverd. Dat dan weer wel..

Vanuit het oogpunt van ik als hobbyist, kan je dus beter is dingen zelf proberen, dan het onderhoud uitstellen omdat je de rekening van de prof niet kan betalen.

En een prof is in de basis ook niks meer dan een mens met aangeleerde kennis en ervaring ;-)

Vorige eigenaar leek dus aardig op de hoogte van de staat van de motor en was al een revisie aan het voorbereiden gezien de bijgeleverde onderdelen. Is dat ook verteld bij de verkoop in het kader van meldplicht verborgen gebreken? En heb je doorgevraagd naar de staat van de motor, naar aanleiding van diezelfde onderdelen?
Motor lijkt mij sterk vervuild en aan revisie toe. Met alleen verstuivers vervangen kom je er niet denk ik. Overigens met de juiste kennis en kunde goed zelf te doen. Werkplaats handboek kan je op weg helpen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 20 apr 2020 08:07 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 08:09 #1149160

Een verstuiver testen kostte mij per stuk ongeveer €35 bij een officieel revisiebedrijf ( engine2repair.nl/ ) in Delfzijl . Een nieuwe nozzle komt daar natuurlijk bij .
Zonder enige ervaring zou ik er af blijven inderdaad.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 08:55 #1149192

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Yellow Boat schreef :
Een verstuiver testen kostte mij per stuk ongeveer €35 bij een officieel revisiebedrijf ( engine2repair.nl/ ) in Delfzijl . Een nieuwe nozzle komt daar natuurlijk bij .
Zonder enige ervaring zou ik er af blijven inderdaad.
Ad

Was dat die keer dat je het proces bijgewoond had en ze de verstuivers ook zonder moment in elkaar schroefden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 09:19 #1149203

madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
Een verstuiver testen kostte mij per stuk ongeveer €35 bij een officieel revisiebedrijf ( engine2repair.nl/ ) in Delfzijl . Een nieuwe nozzle komt daar natuurlijk bij .
Zonder enige ervaring zou ik er af blijven inderdaad.
Ad

Was dat die keer dat je het proces bijgewoond had en ze de verstuivers ook zonder moment in elkaar schroefden?

Nee , de eerste keren zal zo'n 60 jaar geleden zijn bij mijn vader die toen chef-monteur bij Ford was .
Die heeft me ook geleerd hoe je ook zonder momentsleutel (onderweg en zo) redelijk nauwkeurig een aanhaalmoment kunt afschatten. Kwam vrijwel elke dag in de werkplaats ( lag op de weg van school naar huis) en ging vaak in de kantine huiswerk maken om eind van de dag de nieuwe auto's van buiten weer naar binnen te mogen rijden ( was eigenlijk wel een "beetje" te jong maar ja....)
Eigenlijk heel simpel. Til een gewicht van één kg op ( pak melk of zo) en je hebt op een meter lengte een koppel van 1 mkg ( o.k. 0,98 mkg) . Met een sleutellengte van bijv. 20 cm is dat dan 1/5 daarvan.
Dat is misschien wel nauwkeuriger dan een ongeijkte momentsleutel.
Ik denk trouwens dat echte amateurs niet eens goed kunenn werken met een momentsleutel :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 09:39 #1149211

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
Een verstuiver testen kostte mij per stuk ongeveer €35 bij een officieel revisiebedrijf ( engine2repair.nl/ ) in Delfzijl . Een nieuwe nozzle komt daar natuurlijk bij .
Zonder enige ervaring zou ik er af blijven inderdaad.
Ad

Was dat die keer dat je het proces bijgewoond had en ze de verstuivers ook zonder moment in elkaar schroefden?

Nee , de eerste keren zal zo'n 60 jaar geleden zijn bij mijn vader die toen chef-monteur bij Ford was .
Die heeft me ook geleerd hoe je ook zonder momentsleutel (onderweg en zo) redelijk nauwkeurig een aanhaalmoment kunt afschatten. Kwam vrijwel elke dag in de werkplaats ( lag op de weg van school naar huis) en ging vaak in de kantine huiswerk maken om eind van de dag de nieuwe auto's van buiten weer naar binnen te mogen rijden ( was eigenlijk wel een "beetje" te jong maar ja....)
Eigenlijk heel simpel. Til een gewicht van één kg op ( pak melk of zo) en je hebt op een meter lengte een koppel van 1 mkg ( o.k. 0,98 mkg) . Met een sleutellengte van bijv. 20 cm is dat dan 1/5 daarvan.
Dat is misschien wel nauwkeuriger dan een ongeijkte momentsleutel.
Ik denk trouwens dat echte amateurs niet eens goed kunenn werken met een momentsleutel :whistle:
Ad

!6 april j.l. schreef je dat gezien had dat een VP monteur geen moment sleutel gebruikte :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 09:49 #1149216

madoc schreef :
!6 april j.l. schreef je dat gezien had dat een VP monteur geen moment sleutel gebruikte :unsure:

Dat heb ik inderdaad gezien aan boord toen ik een kapotte inspuitpomp had op Norderney.
Maar dat is een ander verhaal.

Maar even wat anders , waarom steeds van die zinloze correcties?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 10:39 #1149245

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
!6 april j.l. schreef je dat gezien had dat een VP monteur geen moment sleutel gebruikte :unsure:

Dat heb ik inderdaad gezien aan boord toen ik een kapotte inspuitpomp had op Norderney.
Maar dat is een ander verhaal.

Maar even wat anders , waarom steeds van die zinloze correcties?
Ad

Het is om TS, die om aanzet momenten vroeg voor z'n verstuivers van de MD2, te sterken in het feit dat jou methode om ze in elkaar te zetten zonder moment sleutel prima is. Ik begreep uit je verhaal dat je daarna de verstuivers zelf ook hebt gereviseerd zonder gebruik te maken van een moment sleutel iets waar ik ook achter sta. Niemand kan n.l aangeven welk moment wel gebruikt moet worden voor deze specifieke verstuivers van de MD2. Dus geen zinloze correctie, maar jouw verhaal weer even naar voren brengen ;)
Laatst bewerkt: 20 apr 2020 10:40 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 11:27 #1149268

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Ben zo maar benieuwd welke momentsleutel past op een verstuiverhuis. Die momentsleutel die ik ken heeft een vierkant voor een dop.

www.facom.nl/oplossingen/Alle-momentsleutels.html
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 11:54 #1149279

Dan heb je bijv. een of een set op/insteeksteeksleutels of op/insteekringsleutels nodig nodig:
www.google.com/search?q=OPSTEE...QAw&biw=1229&bih=585
www.google.com/search?q=OPSTEE...wCw&bih=585&biw=1229

Ad


Laatst bewerkt: 20 apr 2020 12:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 11:59 #1149284

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Aha Insteekmomentsleutel, heb ik in meer dan 50 jaar sleutelen nog nooit gezien of zelfs maar van gehoord. Maar ze bestaan blijkbaar. Toch weer wat geleerd.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 12:04 #1149287

Ik ben vandaag de straat over gestoken zonder te kijken of er wat aan kwam .

Dat ging prima !
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 12:09 #1149289

Jutter schreef :
Aha Insteekmomentsleutel, heb ik in meer dan 50 jaar sleutelen nog nooit gezien of zelfs maar van gehoord. Maar ze bestaan blijkbaar. Toch weer wat geleerd.

Nog niet lang genoeg gesleuteld dus :lol:
Ik had alleen even het probleem dat ik de juiste naam even niet wist dus dat was eerst een beetje zoeken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 12:21 #1149295

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Jeroen-pion schreef :
Ik ben vandaag de straat over gestoken zonder te kijken of er wat aan kwam .

Dat ging prima !

Dankzij de Corona virus was het niet te druk op straat ;)
Laatst bewerkt: 20 apr 2020 12:23 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 12:41 #1149312

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Yellow Boat schreef :
Jutter schreef :
Aha Insteekmomentsleutel, heb ik in meer dan 50 jaar sleutelen nog nooit gezien of zelfs maar van gehoord. Maar ze bestaan blijkbaar. Toch weer wat geleerd.

Nog niet lang genoeg gesleuteld dus :lol:
Ik had alleen even het probleem dat ik de juiste naam even niet wist dus dat was eerst een beetje zoeken.
Ad

Ik was er wel klaar mee, vanaf m'n 17e naar zee, gewerkt tot 63jr, nu alleen nog doen waar ik zin in heb.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 15:08 #1149391

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
madoc schreef :
. Ik begreep uit je verhaal dat je daarna de verstuivers zelf ook hebt gereviseerd zonder gebruik te maken van een moment sleutel iets waar ik ook achter sta.

Dat heb je nu wel voldoende duidelijk gemaakt. Klinkt zoals het instellen van de openingsdruk zonder manometer.
Laatst bewerkt: 20 apr 2020 15:09 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 15:31 #1149402

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Even terugkomen op de koperen bus waar de verstuiver in zit gemonteerd.

Je moet wel heel veel kracht zetten op de "brug" wil je die vervormen.
Het belangrijkste als je de verstuivers straks weer monteert, is dat je ervoor moet zorgen dat waar de verstuiver afdicht, echt super schoon is.

Ik heb destijds met mijn md5 onderhoud, ook een beetje keramisch vet aan de verstuiver gedaan, zodat eventuele demontage in de toekomst wat makkelijker gaat.

Veel plezier met ontdekken, en knutselen aan de MD2!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 16:56 #1149456

CeesS schreef :
madoc schreef :
. Ik begreep uit je verhaal dat je daarna de verstuivers zelf ook hebt gereviseerd zonder gebruik te maken van een moment sleutel iets waar ik ook achter sta.

Dat heb je nu wel voldoende duidelijk gemaakt. Klinkt zoals het instellen van de openingsdruk zonder manometer.

Over appels en peren gesproken , daar is hier wel sprake van moet ik zeggen. Tenzij je iemand weet die druk van een verstuiver kan voelen maar dat gaat denk ik maar een maal :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 17:13 #1149471

Sonador schreef :
Even terugkomen op de koperen bus waar de verstuiver in zit gemonteerd.

Je moet wel heel veel kracht zetten op de "brug" wil je die vervormen.
Het belangrijkste als je de verstuivers straks weer monteert, is dat je ervoor moet zorgen dat waar de verstuiver afdicht, echt super schoon is.

Ik heb destijds met mijn md5 onderhoud, ook een beetje keramisch vet aan de verstuiver gedaan, zodat eventuele demontage in de toekomst wat makkelijker gaat.

Veel plezier met ontdekken, en knutselen aan de MD2!

Bedankt. Ik was inderdaad al wat kopervet van plan te smeren aan de huls. De bussen zijn gelukkig niet vervormd maar wel erg met oa roet aangekoekt. Ik ben speciale zitting reinigingsets tegengekomen met schrapers en borstels. Maar dan blijft vraag staan, hoe voorkom ik dat dit gruis via het gat in de cilinder terecht komt?

En dat brengt mij bij het volgende punt; Hoe doen alle mensen dit, nadat ze de verstuivers netjes bij de specialist hebben opgehaald? Dan kunnen ze daar nog zo zuiver werken, de overige boel zal toch ook echt door de hobbyist opgekuist moeten worden. Denk aan de brandstof filters en behuizing, leidingwerk, koperen ringen en holle bouten; 1 snippertje wat loskomt en dit word netjes afgeleverd bij de vers gereviseerde verstuiver. Daarom zie ik niet in, waarom ik niet zou kunnen werken aan een verstuiver.

Ze zijn inmiddels;

- Grof gereinigd
- Ontdaan van verf en roest
- Volledig demonteerd
- Ultrasoon gereinigd
- Nieuwe nozzles gemonteerd
- Los in elkaar geschroefd
- Openingen afgedopt
- Voorzien van nieuwe laklaag

Ik heb een afspraak bij de specialist die ze nog zal controleren op aanhaalmoment (omdat die nergens te vinden is en niemand hem weet) en de openingsdruk die tussen de 170 - 178 kp/cm2 of 2417 -2531 PSI moet uitkomen.

Als ze daar door de test komen zal ik ze weer terugzetten in de motor en de brugmoeren aanhalen met de momentsleutel op 20NM
Laatst bewerkt: 20 apr 2020 18:50 door Penta MD2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 20 apr 2020 19:47 #1149568

dat gruis is niet zo erg , dat vliegt er bij de uitlaat klep met 1 slag uit :) daar hoef je je geen zorgen over te maken in elk geval!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl