Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 21 apr 2020 07:24 #1149670

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Jeroen-pion schreef :
dat gruis is niet zo erg , dat vliegt er bij de uitlaat klep met 1 slag uit :) daar hoef je je geen zorgen over te maken in elk geval!


Ik geef hier verder geen commentaar op ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 21 apr 2020 07:55 #1149681

madoc schreef :
Jeroen-pion schreef :
dat gruis is niet zo erg , dat vliegt er bij de uitlaat klep met 1 slag uit :) daar hoef je je geen zorgen over te maken in elk geval!


Ik geef hier verder geen commentaar op ;)

Dus jij trekt zeker elke keer de cilinderkop als je de verstuivers getest hebt en voor het terugplaatsen zoals het hoort de sleeve hebt schoongekrabt?

Deze , zo te zien best vakkundige Belg laat zie hoe dat reinigen in zijn werk gaat en de trekt zich van jouw gruis echt niet veel aan hoor.
Ad
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 08:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 21 apr 2020 09:21 #1149714

Penta MD2 schreef :
Sonador schreef :
Even terugkomen op de koperen bus waar de verstuiver in zit gemonteerd.

Je moet wel heel veel kracht zetten op de "brug" wil je die vervormen.
Het belangrijkste als je de verstuivers straks weer monteert, is dat je ervoor moet zorgen dat waar de verstuiver afdicht, echt super schoon is.

Ik heb destijds met mijn md5 onderhoud, ook een beetje keramisch vet aan de verstuiver gedaan, zodat eventuele demontage in de toekomst wat makkelijker gaat.

Veel plezier met ontdekken, en knutselen aan de MD2!

Bedankt. Ik was inderdaad al wat kopervet van plan te smeren aan de huls. De bussen zijn gelukkig niet vervormd maar wel erg met oa roet aangekoekt. Ik ben speciale zitting reinigingsets tegengekomen met schrapers en borstels. Maar dan blijft vraag staan, hoe voorkom ik dat dit gruis via het gat in de cilinder terecht komt?

En dat brengt mij bij het volgende punt; Hoe doen alle mensen dit, nadat ze de verstuivers netjes bij de specialist hebben opgehaald? Dan kunnen ze daar nog zo zuiver werken, de overige boel zal toch ook echt door de hobbyist opgekuist moeten worden. Denk aan de brandstof filters en behuizing, leidingwerk, koperen ringen en holle bouten; 1 snippertje wat loskomt en dit word netjes afgeleverd bij de vers gereviseerde verstuiver. Daarom zie ik niet in, waarom ik niet zou kunnen werken aan een verstuiver.

Ze zijn inmiddels;

- Grof gereinigd
- Ontdaan van verf en roest
- Volledig demonteerd
- Ultrasoon gereinigd
- Nieuwe nozzles gemonteerd
- Los in elkaar geschroefd
- Openingen afgedopt
- Voorzien van nieuwe laklaag

Ik heb een afspraak bij de specialist die ze nog zal controleren op aanhaalmoment (omdat die nergens te vinden is en niemand hem weet) en de openingsdruk die tussen de 170 - 178 kp/cm2 of 2417 -2531 PSI moet uitkomen.

Als ze daar door de test komen zal ik ze weer terugzetten in de motor en de brugmoeren aanhalen met de momentsleutel op 20NM

Lees met veel interesse dit draadje.
Wat betreft zuiver werken, volgens mij is enige nuance op zijn plaats: alles verontreinigingen voor het fijnfilter qua brandstofsysteem wordt bij het fijnfilter opgevangen.
Vanaf het fijnfilter gewoon echt zo zuiver mogelijk werken... alles netjes schoonmaken (meer kan je als hobbyist niet doen).
Qua gruis, misschien een idee om met een slangetje (aan stofzuiger) alles uit de cilinder te zuigen? Als er gruis in jouw cilinder zit zou ik op z’n minst proberen alles eruit te krijgen.
Of vooraf een prop papier of schuim (aan touwtje) onderin het verstuivergat, dan gruis verwijderen en daarna het hele zaakje met een stofzuiger in 1 keer eruit zuigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 21 apr 2020 09:24 #1149718

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
sjoerd1981 schreef :
Penta MD2 schreef :
Sonador schreef :
Even terugkomen op de koperen bus waar de verstuiver in zit gemonteerd.

Je moet wel heel veel kracht zetten op de "brug" wil je die vervormen.
Het belangrijkste als je de verstuivers straks weer monteert, is dat je ervoor moet zorgen dat waar de verstuiver afdicht, echt super schoon is.

Ik heb destijds met mijn md5 onderhoud, ook een beetje keramisch vet aan de verstuiver gedaan, zodat eventuele demontage in de toekomst wat makkelijker gaat.

Veel plezier met ontdekken, en knutselen aan de MD2!

Bedankt. Ik was inderdaad al wat kopervet van plan te smeren aan de huls. De bussen zijn gelukkig niet vervormd maar wel erg met oa roet aangekoekt. Ik ben speciale zitting reinigingsets tegengekomen met schrapers en borstels. Maar dan blijft vraag staan, hoe voorkom ik dat dit gruis via het gat in de cilinder terecht komt?

En dat brengt mij bij het volgende punt; Hoe doen alle mensen dit, nadat ze de verstuivers netjes bij de specialist hebben opgehaald? Dan kunnen ze daar nog zo zuiver werken, de overige boel zal toch ook echt door de hobbyist opgekuist moeten worden. Denk aan de brandstof filters en behuizing, leidingwerk, koperen ringen en holle bouten; 1 snippertje wat loskomt en dit word netjes afgeleverd bij de vers gereviseerde verstuiver. Daarom zie ik niet in, waarom ik niet zou kunnen werken aan een verstuiver.

Ze zijn inmiddels;

- Grof gereinigd
- Ontdaan van verf en roest
- Volledig demonteerd
- Ultrasoon gereinigd
- Nieuwe nozzles gemonteerd
- Los in elkaar geschroefd
- Openingen afgedopt
- Voorzien van nieuwe laklaag

Ik heb een afspraak bij de specialist die ze nog zal controleren op aanhaalmoment (omdat die nergens te vinden is en niemand hem weet) en de openingsdruk die tussen de 170 - 178 kp/cm2 of 2417 -2531 PSI moet uitkomen.

Als ze daar door de test komen zal ik ze weer terugzetten in de motor en de brugmoeren aanhalen met de momentsleutel op 20NM

Lees met veel interesse dit draadje.
Wat betreft zuiver werken, volgens mij is enige nuance op zijn plaats: alles verontreinigingen voor het fijnfilter qua brandstofsysteem wordt bij het fijnfilter opgevangen.
Vanaf het fijnfilter gewoon echt zo zuiver mogelijk werken... alles netjes schoonmaken (meer kan je als hobbyist niet doen).
Qua gruis, misschien een idee om met een slangetje (aan stofzuiger) alles uit de cilinder te zuigen? Als er gruis in jouw cilinder zit zou ik op z’n minst proberen alles eruit te krijgen.
Of vooraf een prop papier of schuim (aan touwtje) onderin het verstuivergat, dan gruis verwijderen en daarna het hele zaakje met een stofzuiger in 1 keer eruit zuigen.

Dit lijkt beter. Je kunt zolang het verstuivergat nog afgesloten is, nadat je het schoon gemaakt hebt het gat met gasolie nogmaals schoonmaken en daarna de prop er uit halen. Je hebt dat helemaal geen last met los gruis.
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 09:49 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 21 apr 2020 11:24 #1149771

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
Jeroen-pion schreef :
dat gruis is niet zo erg , dat vliegt er bij de uitlaat klep met 1 slag uit :) daar hoef je je geen zorgen over te maken in elk geval!


Ik geef hier verder geen commentaar op ;)

Dus jij trekt zeker elke keer de cilinderkop als je de verstuivers getest hebt en voor het terugplaatsen zoals het hoort de sleeve hebt schoongekrabt?
Je laat dit gruis wel toe tijdens schoonmaken van de sleeve, maar als je motor draait zuigt de motor verbrandingslucht aan via een luchtfilter??????
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 11:24 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 21 apr 2020 11:43 #1149780

Luchtfilter in een boot dat schuim ding? valt wel mee toch met zand etc in je motorruimte?

Dat beetje kool vliegt er in 0,5 sec uit, is het meer kun je ook even proberen weg te blazen.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 21 apr 2020 11:48 #1149781

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1396
Penta MD2 schreef :
Maar dan blijft vraag staan, hoe voorkom ik dat dit gruis via het gat in de cilinder terecht komt?

Perslucht erop tijdens het slijpen?

Probeer eens een propje in de hals van een liggende fles te blazen.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 11:48 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 21 apr 2020 15:23 #1149888

ironman schreef :
Penta MD2 schreef :
Maar dan blijft vraag staan, hoe voorkom ik dat dit gruis via het gat in de cilinder terecht komt?

Perslucht erop tijdens het slijpen?

Probeer eens een propje in de hals van een liggende fles te blazen.

Hoe bedoel je dat precies?

Met perslucht blaas ik het toch juist in het gat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 21 apr 2020 15:26 #1149891

gaat wel hoor, via de inlaat als de klep open staat, staat de uitlaat dicht, enige weg eruit is via het verstuiver gat.

Je hebt wel wat lucht nodig :)

Maar nogmaals voor een beetje kool gruis is dat echt niet een drama
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 21 apr 2020 16:59 #1149966

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1396
Penta MD2 schreef :
ironman schreef :
Penta MD2 schreef :
Maar dan blijft vraag staan, hoe voorkom ik dat dit gruis via het gat in de cilinder terecht komt?

Perslucht erop tijdens het slijpen?

Probeer eens een propje in de hals van een liggende fles te blazen.

Hoe bedoel je dat precies?

Met perslucht blaas ik het toch juist in het gat?

Het is een bekend proefje waaruit blijkt dat je dat propje niet of nauwelijks in de fles kan blazen. Als de ruimte onder je verstuivers enigszins afgesloten is verwacht ik dat je het meeste gruis eruit blaast. Achteraf nog even de spuit in je cylinder steken. Als je je hogedrukleidingen maar afsluit tijdens het blazen, en je je nozzles uit de buurt houdt!
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 21 apr 2020 18:17 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 27 apr 2020 22:13 #1152461

Penta MD2 schreef :
Beste leden,

Ik ben Nico en ben bezig mijn verstuivers te reviseren.

Wellicht een klus voor de specialist zullen velen zeggen maar ik probeer ik graag zelf om er wat van te leren. Gaandeweg loop ik tegen een aantal vragen aan:

1. Wel of geen brandplaatje? Voor zover ik weet heeft dit type motor een koperen verstuiverhuls in de koppen zitten en zo dus een degelijke afdichting. Maar ik kom foto’s tegen waar er een koperen ring op de verstuiver geschoven zit. Wel of niet goed?

2. Indien geen brandplaatje: hoe de aangekoolde huls schoon te maken? (zonder dat de cilinder vol gruis loopt)

3. Wat is het aanhaalmoment voor het samenvoegen van de 2 verstuiverhelften?

4. Wat is de openingsdruk bij afstellen?

5. Ik heb nieuwe nozzles klaarliggen maar er staan verschillende getallen op. Wat geeft dit cijfer aan? (Zie foto)

Alvast enorm bedankt voor hulp en meedenken!


Hier even een update over de verstuivers:

Ik heb ze laten afpersen bij een Diesel Service Center en ze gingen bij een te lage druk al open. Ze hebben dus een paar shims toegevoegd en nu zijn ze goed afgesteld. Nevelbeeld was verder goed.

Ze zijn inmiddels gemonteerd en de motor draait weer goed.

Dus om nog even mijn eigen vragen aan het einde van de rit te beantwoorden:

1. Geen brandplaatjes, de Penta MD2 heeft een koperen huls/zitting.

2. Rond schijfje Scotch-Brite geknipt en op het einde van een ronde stok geschroeft. Even heen en weer rollen, en glimmen maar. Daarna uitgezogen met stukje tuinslang aan de stofzuiger getaped. Als laatste de motor nog even paar slagen laten maken met de startmotor zodat de laatste deeltjes eruit werden geblazen.

3. Volgens de monteur van het Diesel center is er voor dit oude type verstuiver geen aanhaalmoment voor handen en volstaat “vast is vast” Overigens is dit voor de montagebrugen wel van belang (20Nm) omdat je anders de koperen zittingen vervormd.

4. Openingsdruk moet zijn: 170 - 178 kp/cm2 (Stond voor het afstellen op 130 en 140)

5. De verschillende code’s op de Nozzles geven hoogstwaarschijnlijk de productieserie aan. Het DLLA- nummer is leidend.

Kopervet op de schacht smeren tegen vastrotten is gebruikelijk bij montage.

Al met al een geslaagde revisie die naar mijn idee prima zelf uit te voeren is wanneer je zuiver kunt werken. Uiteraard wel op druk laten controleren, (€10,- voor de fooienpot) of zelf een drukpomp en wat shims aanschaffen (€80,-)

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de adviezen!!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 27 apr 2020 22:43 #1152465

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Penta MD2 schreef :
Penta MD2 schreef :
Beste leden,

Ik ben Nico en ben bezig mijn verstuivers te reviseren.

Wellicht een klus voor de specialist zullen velen zeggen maar ik probeer ik graag zelf om er wat van te leren. Gaandeweg loop ik tegen een aantal vragen aan:

1. Wel of geen brandplaatje? Voor zover ik weet heeft dit type motor een koperen verstuiverhuls in de koppen zitten en zo dus een degelijke afdichting. Maar ik kom foto’s tegen waar er een koperen ring op de verstuiver geschoven zit. Wel of niet goed?

2. Indien geen brandplaatje: hoe de aangekoolde huls schoon te maken? (zonder dat de cilinder vol gruis loopt)

3. Wat is het aanhaalmoment voor het samenvoegen van de 2 verstuiverhelften?

4. Wat is de openingsdruk bij afstellen?

5. Ik heb nieuwe nozzles klaarliggen maar er staan verschillende getallen op. Wat geeft dit cijfer aan? (Zie foto)

Alvast enorm bedankt voor hulp en meedenken!


Hier even een update over de verstuivers:

Ik heb ze laten afpersen bij een Diesel Service Center en ze gingen bij een te lage druk al open. Ze hebben dus een paar shims toegevoegd en nu zijn ze goed afgesteld. Nevelbeeld was verder goed.

Ze zijn inmiddels gemonteerd en de motor draait weer goed.

Dus om nog even mijn eigen vragen aan het einde van de rit te beantwoorden:

1. Geen brandplaatjes, de Penta MD2 heeft een koperen huls/zitting.

2. Rond schijfje Scotch-Brite geknipt en op het einde van een ronde stok geschroeft. Even heen en weer rollen, en glimmen maar. Daarna uitgezogen met stukje tuinslang aan de stofzuiger getaped. Als laatste de motor nog even paar slagen laten maken met de startmotor zodat de laatste deeltjes eruit werden geblazen.

3. Volgens de monteur van het Diesel center is er voor dit oude type verstuiver geen aanhaalmoment voor handen en volstaat “vast is vast” Overigens is dit voor de montagebrugen wel van belang (20Nm) omdat je anders de koperen zittingen vervormd.

4. Openingsdruk moet zijn: 170 - 178 kp/cm2 (Stond voor het afstellen op 130 en 140)

5. De verschillende code’s op de Nozzles geven hoogstwaarschijnlijk de productieserie aan. Het DLLA- nummer is leidend.

Kopervet op de schacht smeren tegen vastrotten is gebruikelijk bij montage.

Al met al een geslaagde revisie die naar mijn idee prima zelf uit te voeren is wanneer je zuiver kunt werken. Uiteraard wel op druk laten controleren, (€10,- voor de fooienpot) of zelf een drukpomp en wat shims aanschaffen (€80,-)

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de adviezen!!

Keurige leerzame feedback ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 27 apr 2020 23:16 #1152468

Gefeliciteerd! En bedankt voor de terugkoppeling!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 28 apr 2020 15:08 #1152723

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Mooi project, goed beschreven. Deskundige ingeschakeld waar nodig. Kleine kanttekening : voor de doorgewinterde monteur is "vast is vast" een begrip waar hij met ervaring prima mee uit de voeten kan, voor de botenbezitter/ beginnende sleutelaar een slag in de lucht. Enig houvast : in vergelijkbare constructies liggen de aanhaalmomenten zo tussen de 30 en 70 Nm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl