Penta MD2 schreef :
Beste leden,
Ik ben Nico en ben bezig mijn verstuivers te reviseren.
Wellicht een klus voor de specialist zullen velen zeggen maar ik probeer ik graag zelf om er wat van te leren. Gaandeweg loop ik tegen een aantal vragen aan:
1. Wel of geen brandplaatje? Voor zover ik weet heeft dit type motor een koperen verstuiverhuls in de koppen zitten en zo dus een degelijke afdichting. Maar ik kom foto’s tegen waar er een koperen ring op de verstuiver geschoven zit. Wel of niet goed?
2. Indien geen brandplaatje: hoe de aangekoolde huls schoon te maken? (zonder dat de cilinder vol gruis loopt)
3. Wat is het aanhaalmoment voor het samenvoegen van de 2 verstuiverhelften?
4. Wat is de openingsdruk bij afstellen?
5. Ik heb nieuwe nozzles klaarliggen maar er staan verschillende getallen op. Wat geeft dit cijfer aan? (Zie foto)
Alvast enorm bedankt voor hulp en meedenken!
Hier even een update over de verstuivers:
Ik heb ze laten afpersen bij een Diesel Service Center en ze gingen bij een te lage druk al open. Ze hebben dus een paar shims toegevoegd en nu zijn ze goed afgesteld. Nevelbeeld was verder goed.
Ze zijn inmiddels gemonteerd en de motor draait weer goed.
Dus om nog even mijn eigen vragen aan het einde van de rit te beantwoorden:
1. Geen brandplaatjes, de Penta MD2 heeft een koperen huls/zitting.
2. Rond schijfje Scotch-Brite geknipt en op het einde van een ronde stok geschroeft. Even heen en weer rollen, en glimmen maar. Daarna uitgezogen met stukje tuinslang aan de stofzuiger getaped. Als laatste de motor nog even paar slagen laten maken met de startmotor zodat de laatste deeltjes eruit werden geblazen.
3. Volgens de monteur van het Diesel center is er voor dit oude type verstuiver geen aanhaalmoment voor handen en volstaat “vast is vast” Overigens is dit voor de montagebrugen wel van belang (20Nm) omdat je anders de koperen zittingen vervormd.
4. Openingsdruk moet zijn: 170 - 178 kp/cm2 (Stond voor het afstellen op 130 en 140)
5. De verschillende code’s op de Nozzles geven hoogstwaarschijnlijk de productieserie aan. Het DLLA- nummer is leidend.
Kopervet op de schacht smeren tegen vastrotten is gebruikelijk bij montage.
Al met al een geslaagde revisie die naar mijn idee prima zelf uit te voeren is wanneer je zuiver kunt werken. Uiteraard wel op druk laten controleren, (€10,- voor de fooienpot) of zelf een drukpomp en wat shims aanschaffen (€80,-)
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en de adviezen!!