Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 15 apr 2020 23:09 #1147416

Beste leden,

Ik ben Nico en ben bezig mijn verstuivers te reviseren.

Wellicht een klus voor de specialist zullen velen zeggen maar ik probeer ik graag zelf om er wat van te leren. Gaandeweg loop ik tegen een aantal vragen aan:

1. Wel of geen brandplaatje? Voor zover ik weet heeft dit type motor een koperen verstuiverhuls in de koppen zitten en zo dus een degelijke afdichting. Maar ik kom foto’s tegen waar er een koperen ring op de verstuiver geschoven zit. Wel of niet goed?

2. Indien geen brandplaatje: hoe de aangekoolde huls schoon te maken? (zonder dat de cilinder vol gruis loopt)

3. Wat is het aanhaalmoment voor het samenvoegen van de 2 verstuiverhelften?

4. Wat is de openingsdruk bij afstellen?

5. Ik heb nieuwe nozzles klaarliggen maar er staan verschillende getallen op. Wat geeft dit cijfer aan? (Zie foto)

Alvast enorm bedankt voor hulp en meedenken!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 16 apr 2020 07:50 #1147462

Ik denk dat er wel het e.e.a. over staat in deze workshop manual: varen4u.nl/pdfs/volvo/MD1B-2B-3B_Workshop.pdf
In ieder geval vind je daar de specificaties van de nozzles maar ook veel aanhaalmomenten.
Overigens heb ik zelf ook wel eens nieuwe nozzles gemonteerd maar heb me eigenlijk nooit druk gemaakt over het aanhaalmoment van de beide delen van de nozzlehouder. Ook toen ik de eerste keer had toegekeken bij hetzelfde toen een VP monteur dat deed zag ik geen momentsleutel :whistle:

Maar anders vraag je het gewoon aan Fer , onze dieseldokter.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 16 apr 2020 11:59 #1147580

Bedankt voor je reactie en de link Ad!

Dat boek is erg handig, die was ik nog niet tegengekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 16 apr 2020 12:45 #1147591

Let wel op dat je "klinisch schoon" werkt as je met een verstuiver aan de gang gaat ( of een verstuiverleiding of een hogedrukpomp) . Ook een minuscuul vuilyje erin kan later grote en dure problemen opleveren. de toleranties in die dingen zijn erg klein.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 16 apr 2020 14:19 #1147624

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Yellow Boat schreef :
Let wel op dat je "klinisch schoon" werkt as je met een verstuiver aan de gang gaat ( of een verstuiverleiding of een hogedrukpomp) . Ook een minuscuul vuilyje erin kan later grote en dure problemen opleveren. de toleranties in die dingen zijn erg klein.
Ad
Het enige probleem wat zich voor kan doen is een vuiltje in de verstuivertip.
Die zul je dan weer moeten vervangen.
Een ander verhaal is het als je vuil in je br.st hogedruk pomp krijgt. Dat wordt wel een dure aangelegenheid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 16 apr 2020 15:17 #1147657

madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
Let wel op dat je "klinisch schoon" werkt as je met een verstuiver aan de gang gaat ( of een verstuiverleiding of een hogedrukpomp) . Ook een minuscuul vuilyje erin kan later grote en dure problemen opleveren. de toleranties in die dingen zijn erg klein.
Ad
Het enige probleem wat zich voor kan doen is een vuiltje in de verstuivertip.
Die zul je dan weer moeten vervangen.
Een ander verhaal is het als je vuil in je br.st hogedruk pomp krijgt. Dat wordt wel een dure aangelegenheid

Er zitten ook nauw passende bewegende delen in het verstuiverhuis en die kunnen echt niet goed tegen vuiltjes, vooral als die hard zijn.
Niet in de verstuiver zelf nee maar als je die moet vervangen moet het huis immers ook uit elkaar .
Strikt genomen moet een complete verstuiver na vervanging huis na vervangen getest worden op de openingsdruk maar dat heb ik nog nooit gedaan .Zonder gevolgen overigens. De openingsdruk kan eventueel worden aangepast m.b.v. plaatje nummer 3 op de afbeelding die je in verschillende diktes, oplopend met 0,05mm van 1-2 mm kunt krijgen . Maar dat kan natuurlijk alleen als je de openingsdruk kunt testen en een doos van die plaatjes hebt.
Ad
Laatst bewerkt: 16 apr 2020 15:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 16 apr 2020 16:04 #1147686

Bedankt heren.

Dat afpersen leek mij noodzakelijk omdat ik in het ene huis 2 sims vond en in de andere maar 1. Dus dat zal met die nieuwe nozzles wel andere resultaten opleveren ben ik bang.

Heb je ook een idee wat die getallen betekenen Ad?

Het zuiver werken zal ik ter harte nemen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 16 apr 2020 21:22 #1147813

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
Yellow Boat schreef :
Let wel op dat je "klinisch schoon" werkt as je met een verstuiver aan de gang gaat ( of een verstuiverleiding of een hogedrukpomp) . Ook een minuscuul vuilyje erin kan later grote en dure problemen opleveren. de toleranties in die dingen zijn erg klein.
Ad
Het enige probleem wat zich voor kan doen is een vuiltje in de verstuivertip.
Die zul je dan weer moeten vervangen.
Een ander verhaal is het als je vuil in je br.st hogedruk pomp krijgt. Dat wordt wel een dure aangelegenheid

Er zitten ook nauw passende bewegende delen in het verstuiverhuis en die kunnen echt niet goed tegen vuiltjes, vooral als die hard zijn.
Niet in de verstuiver zelf nee maar als je die moet vervangen moet het huis immers ook uit elkaar .
Strikt genomen moet een complete verstuiver na vervanging huis na vervangen getest worden op de openingsdruk maar dat heb ik nog nooit gedaan .Zonder gevolgen overigens. De openingsdruk kan eventueel worden aangepast m.b.v. plaatje nummer 3 op de afbeelding die je in verschillende diktes, oplopend met 0,05mm van 1-2 mm kunt krijgen . Maar dat kan natuurlijk alleen als je de openingsdruk kunt testen en een doos van die plaatjes hebt.
Ad
De naald in de verstuivertip is het enige bewegende deel in de verstuiver. Als die vastloopt moet je dus de verstuivertip vernieuwen en het verstuiverhuis niet. Het komt ook nog wel eens voor dat de verstuiver veer breekt.
Laatst bewerkt: 16 apr 2020 21:25 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 17 apr 2020 07:16 #1147845

Dat klopt
Hier een opengewerkte tekening van de verstuiver.
Mij gaat het om de nauwe passing die ik met rood heb aangegeven. Als daar kleine vuildeeltjes in komen kan de schacht van de naald zelfs vastlopen of in ieder geval beschadigd worden. Vooral als dat pas gebeurt als je onderweg bent is dat erg vervelend hoor, vooral bij een eencilinder motor.
Overigens geldt dat ook voor de andere bewegende delen in de verstuiverhouder de in de houder zitten.
Kortom, je moet bij dit soort preciesieonderdelen altijd zo schoon mogelijk schoon en zorgvuldig werken .
Zo heb ik het ooit geleerd en ik had een zeer ervaren leermeester op motorengebied.
Daarom leg ik in zo'n geval altijd een schoon vel papier of desnoods een krant krant op de werkbank en was van tevoren mijn handen.
Ad
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 07:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 17 apr 2020 17:11 #1148113

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
En zo hoort t ook, je kunt niet schoon genoeg werken met dit soort dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 17 apr 2020 21:10 #1148229

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Nico,
De verstuiver is in een koperen bus in de kop gemonteerd. Die bus zit in de kop gerold. Bij het monteren van de verstuiver de moeren met een momentsleutel vastzetten. Aanhaalmoment 20 Nm. Met de hand vastzetten leidt meestal tot vervormen van de bus en lekkage van koelwater. Gauw te vast, hier op het forum al eens besproken. Vertrouw beslist geen monteur die "het wel even met de hand doet". Succes!

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 17 apr 2020 21:19 #1148234

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Petervdw schreef :
Nico,
De verstuiver is in een koperen bus in de kop gemonteerd. Die bus zit in de kop gerold. Bij het monteren van de verstuiver de moeren met een momentsleutel vastzetten. Aanhaalmoment 20 Nm. Met de hand vastzetten leidt meestal tot vervormen van de bus en lekkage van koelwater. Gauw te vast, hier op het forum al eens besproken. Vertrouw beslist geen monteur die "het wel even met de hand doet". Succes!

Vr.groet, peter

Peter het ging om het moment om de verstuivertip met de verstuivermor op het verstuiverhuis vast te zetten. Daar is geen moment voor bekend.
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 21:19 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 17 apr 2020 21:23 #1148237

madoc schreef :
Petervdw schreef :
Nico,
De verstuiver is in een koperen bus in de kop gemonteerd. Die bus zit in de kop gerold. Bij het monteren van de verstuiver de moeren met een momentsleutel vastzetten. Aanhaalmoment 20 Nm. Met de hand vastzetten leidt meestal tot vervormen van de bus en lekkage van koelwater. Gauw te vast, hier op het forum al eens besproken. Vertrouw beslist geen monteur die "het wel even met de hand doet". Succes!

Vr.groet, peter

Peter het ging om het moment om de verstuivertip met de verstuivermor op het verstuiverhuis vast te zetten. Daar is geen moment voor bekend.

Voor alles is een aanhaal moment, doe maar wat je het beste lijkt bestaat niet in , zeker de motoren techniek, waar werkelijk alles op moment gaat tot de boutjes van de waterpomp kleppendeksel, krukaspoelie, dynamo steun, zal even zoeken of ik hier wat kan vinden :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 21:47 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 17 apr 2020 21:52 #1148250

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Madoc,
Hobby monteur?
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 21:54 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 06:56 #1148272

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Petervdw schreef :
Madoc,
Hobby monteur?
Zoek in de workshop manual van b.v een Volvo Penta Md 2020 en je vind geen aanhaal moment voor het aan halen van de verstuiver moer. Wel een algemeen lijstje voor de diverse maten metrische schroefdraad die op de motor verwerkt zitten. De verstuivermoer(cap nut)valt daar niet onder omdat die een speciale fijne draad heeft.
Zijn wij allen, hier op het ZF, geen HObby monteurs?

maar ik ben een beetje ouderwets. UIt de tijd dat we zo,n moer nog met een slagsleutel en voorhamer los en vast moesten beuken. Geen hydraulisch trek gereedschap of moment sleutels als algemeenheid aanwezig.
Laatst bewerkt: 18 apr 2020 07:00 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 06:59 #1148274

sommigen zijn dat professioneel.. maar misschien maken die van hun hobby hun werk ;-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 09:06 #1148313

madoc schreef :
Petervdw schreef :
Madoc,
Hobby monteur?
Zoek in de workshop manual van b.v een Volvo Penta Md 2020 en je vind geen aanhaal moment voor het aan halen van de verstuiver moer. Wel een algemeen lijstje voor de diverse maten metrische schroefdraad die op de motor verwerkt zitten. De verstuivermoer(cap nut)valt daar niet onder omdat die een speciale fijne draad heeft.
Zijn wij allen, hier op het ZF, geen HObby monteurs?

maar ik ben een beetje ouderwets. UIt de tijd dat we zo,n moer nog met een slagsleutel en voorhamer los en vast moesten beuken. Geen hydraulisch trek gereedschap of moment sleutels als algemeenheid aanwezig.


Het aanhaal moment hoeft ook niet in het Manual te staan van Volvo , die zoek je op bij bosch waar de verstuiver vandaan komt , daar vind je ook alle andere part nummers en gegevens .

Ook een hobby monteur kijkt vaak verder dan zijn neus lang is :whistle:

Behalve de ouderwetse blijkt, ik had je per pb nog een link gedaan waar jij uit kon opmaken dat zelfs 10nm een heel verschil kon maken .
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 18 apr 2020 09:07 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 09:13 #1148315

Alles over verstuivers, dit gaat over common rail injectoren, daar zijn de voeringen nog iets fijner, maar de vertuivers in önze"motoren zijn zeker geen mm werk en het is prima

verstuivers
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 15:43 #1148475

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Jeroen-pion schreef :
madoc schreef :
Petervdw schreef :
Madoc,
Hobby monteur?
Zoek in de workshop manual van b.v een Volvo Penta Md 2020 en je vind geen aanhaal moment voor het aan halen van de verstuiver moer. Wel een algemeen lijstje voor de diverse maten metrische schroefdraad die op de motor verwerkt zitten. De verstuivermoer(cap nut)valt daar niet onder omdat die een speciale fijne draad heeft.
Zijn wij allen, hier op het ZF, geen HObby monteurs?

maar ik ben een beetje ouderwets. UIt de tijd dat we zo,n moer nog met een slagsleutel en voorhamer los en vast moesten beuken. Geen hydraulisch trek gereedschap of moment sleutels als algemeenheid aanwezig.


Het aanhaal moment hoeft ook niet in het Manual te staan van Volvo , die zoek je op bij bosch waar de verstuiver vandaan komt , daar vind je ook alle andere part nummers en gegevens .

Ook een hobby monteur kijkt vaak verder dan zijn neus lang is :whistle:

Behalve de ouderwetse blijkt, ik had je per pb nog een link gedaan waar jij uit kon opmaken dat zelfs 10nm een heel verschil kon maken .
In een PB verklaar je ook dat ik in twee gevallen onzin heb verkondigd. Mag je ook in openheid doen met jou gefundeerde mening ;)
En je mag ook opzoeken welk aanhaal moment TS moet gebruiken voor z'n verstuiver moer(capnut}
Jij weet dat te vinden in de Bosch manuals van de betreffende verstuiver ;)
Laatst bewerkt: 18 apr 2020 15:48 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 15:49 #1148476

Ja hoor Madoc, zal ik er even bij vertellen wat de tweede was, in het Delphi ontluchten draadje, waarin je beweert dat ;

Ik heb het even rood gemaakt, waarin je stelt bij GEEN ENKLE motor dat het wat uit maakt...... het antwoord staat in het groen, maar dat wist je al ;)

madoc schreef :
sjoerd1981 schreef :
Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik denk dat je ergens een lichtplek hebt in het aanzuigende deel...
De retour zou ik op de tank zetten... simpeler qua lucht lekkage...

Alleen kan c.q. mag dat niet altijd bij elke motor .
Bijv. bij een Volvo Penta uit de oude MD serie ( MD5A enz) kan dat niet zondermeer.
Ad

Dit gaat over een Mitsubishi L2E. Mag dat bij deze motor?

Dit maakt niets uit,welke motor je ook neemt ;)
Ik kan het hoe en waarom wel uit gaan leggen maar dat wordt meestal niet begrepen :unsure:

Hele grote onzin, er ik een hele legio aan motoren noemen, en dat laat ik maar even, waar de retour beslist naar de tank moet, waarom? om af te koelen.

Dit zijn dan wel weer common rail diesels met een inspuit druk van ca 2200 bar, maar daar heeft het overschot aan diesel ook meteen een koelende werking, gooi je die retour zo weer de pomp in, loopt het zaakje in de soep, ook de pomp wordt gekoeld.

Dus er hoeft niet veel begrepen te worden, bij een aantal motoren mag het constructief niet!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 15:57 #1148478

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3705
Jeroen-pion schreef :
Ja hoor Madoc, zal ik er even bij vertellen wat de tweede was, in het Delphi ontluchten draadje, waarin je beweert dat ;

Ik heb het even rood gemaakt, waarin je stelt bij GEEN ENKLE motor dat het wat uit maakt...... het antwoord staat in het groen, maar dat wist je al ;)

madoc schreef :
sjoerd1981 schreef :
Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik denk dat je ergens een lichtplek hebt in het aanzuigende deel...
De retour zou ik op de tank zetten... simpeler qua lucht lekkage...

Alleen kan c.q. mag dat niet altijd bij elke motor .
Bijv. bij een Volvo Penta uit de oude MD serie ( MD5A enz) kan dat niet zondermeer.
Ad

Dit gaat over een Mitsubishi L2E. Mag dat bij deze motor?

Dit maakt niets uit,welke motor je ook neemt ;)
Ik kan het hoe en waarom wel uit gaan leggen maar dat wordt meestal niet begrepen :unsure:

Hele grote onzin, er ik een hele legio aan motoren noemen, en dat laat ik maar even, waar de retour beslist naar de tank moet, waarom? om af te koelen.

Dit zijn dan wel weer common rail diesels met een inspuit druk van ca 2200 bar, maar daar heeft het overschot aan diesel ook meteen een koelende werking, gooi je die retour zo weer de pomp in, loopt het zaakje in de soep, ook de pomp wordt gekoeld.

Dus er hoeft niet veel begrepen te worden, bij een aantal motoren mag het constructief niet!

Je hebt gelijk wat de common rail diesels betreft.De motoren die op onze bootjes zitten maakt het niets uit.
En wat was de eerst onzin? Ik wil graag leren ;)
Laatst bewerkt: 18 apr 2020 15:58 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 16:02 #1148486

Dat maakt NIET uit WELKE motor je ook neemt, wat sluit jij daar uit? juist niks.

En ik ken er twee, maar zit niet op me plek met een druppel die dat ook niet mogen, dus geen common rail, oud maar weet dat het NIET mag om een reden.........


Je mag kiezen of dit was de eerste en dan het aanhaal moment van de verstuiver nozzle, je mag het ook omdraaien.

Zullen we nu stoppen met verder off topic?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 18 apr 2020 16:03 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 16:48 #1148503

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Jeroen-pion schreef :
Het aanhaal moment hoeft ook niet in het Manual te staan van Volvo , die zoek je op bij bosch waar de verstuiver vandaan komt

Verstuiver aanhaalmomenten vind je vaak in de motor manuals, maar Volvo heeft wat dat betreft een hele slechte reputatie.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 17:13 #1148518

madoc schreef :
Petervdw schreef :
Madoc,
Hobby monteur?
Zoek in de workshop manual van b.v een Volvo Penta Md 2020 en je vind geen aanhaal moment voor het aan halen van de verstuiver moer. Wel een algemeen lijstje voor de diverse maten metrische schroefdraad die op de motor verwerkt zitten. De verstuivermoer(cap nut)valt daar niet onder omdat die een speciale fijne draad heeft.
Zijn wij allen, hier op het ZF, geen HObby monteurs?

maar ik ben een beetje ouderwets. UIt de tijd dat we zo,n moer nog met een slagsleutel en voorhamer los en vast moesten beuken. Geen hydraulisch trek gereedschap of moment sleutels als algemeenheid aanwezig.

Klopt Cees, en wat betreft de Volvo manuals ben ik het al helemaal met je eens :) maar ik reageerde ook hierop, als het NIET in het manuaal staat wil het niet zeggen, doe maar wat, vandaar mijn opmerking dat kan Bosch of Delphi etc je wel vertellen.

Nu kan ik best sleutelen al zeg ik het zelf, verstuivers breng ik altijd weg, laat ze testen, ze bellen me hoe en wat en dan gaan we verder.

Omdat ik zelf geen pomp heb om wat diesel op druk te zetten, en dat voor die paar verstuivers per jaar ook niet uit kan, breng ik ze gewoon weg :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD2 Verstuiver revisie 18 apr 2020 19:05 #1148568

Ja klopt, het stond niet in het werkplaats handboek. Eigenlijk helemaal niets over het volledig uit elkaar halen van de verstuiver. (Alleen het moment van de montagebrug) Waarschijnlijk omdat het een specialist aangelegenheid is. Vind het toch leuk en interessant dat ik er aan begonnen ben, en dat ze er bijna weer in kunnen. Of het goed zal werken is nog afwachten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl