CeesS schreef :
In je schema in het begin van dit draadje zag ik dat je op zowel de inlaat als de uitlaat een afsluiter gepland hebt. Je moet oppassen dat je geen situatie creëert waarin een hoeveelheid brandstof is opgesloten, bij temperatuurvariaties kan er dan een behoorlijke (en onwenselijke) over- of onderdruk ontstaan.
Ken je de dubbele filterhuizen waar twee filters in geïntegreerd zijn ?
Worden door verschillende leveranciers in allerlei uitvoeringen aangeboden.
Zie bv.
www.techniekwebshop.nl/hifi-br...fDJMZ6xoCosIQAvD_BwE
ab-marineservice.com/product/f...huis-dubbel-m14x1-5/
Die dubbele filterhuizen ken ik wel. Maar degene die jij gelinkt heb geven alleen 2x zoveel capaciteit (ik denk voor een grote motor, of als je meer tijd wilt tussen filterwisselingen.
Waar ik echter naar op zoek ben, is een systeem waarbij ik bij een verstopt filter (midden op de Oosterschelde, stroom en wind tegen, en opkruisen is geen specialiteit van mijn scheepje...) alleen de bakskist deksel open doe, en de toevoer afsluiter van het tweede filter open zet, en dan direct verder kan varen (daarom ook afsluiter op ontluchting, ff open zetten en het Delphi filter is ontlucht.
Je hebt ook speciale filterhuizen die omschakelbaar zijn (ik heb ze alleen voor spin-on filters gevonden). En dat filterhuis is alleen al ongeveer €200. Daar doe ik de hele huidige refit voor, met losse RvS 316 afsluiters.. wat trouwens wel is, die origineel dubbele filterhuizen met klep sluiten ook toevoer en afvoer af.
2e voordeel is dat theoretisch ik het tweede filter met draaiende motor kan vervangen (maargoed, dat verwacht ik niet snel te gaan doen. Als eerste filter verstopt is, snel op de motor een haventje in, of naar een beschutte ankerplaats...)
Maar jouw tip klinkt wel logisch, bedankt! Ik ga dus afvoer (naar motor) afsluiters standaard open houden, en alleen bij vervangen filter dicht zetten. Een simpel boutje met vleugel moer in hendel van afsluiter voorkomt dat ik de handel van de afvoer (naar motor) per ongeluk kan bedienen.