Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontluchten Delphi filter

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 10:54 #1147929

Beste forumleden,

Voor mijn refit van m’n brandstofcircuit heb ik een tekeningetje gemaakt:

Bijlage:

Bestandsnaam: brandstofsysteem.pdf
Bestandsgrootte:0 KB


Ik ga een extra Delphi filter monteren, en die via kogelkraantje omschakelbaar maken.

Verder een kraantje op de aftap, en een kraantje op de ontluchting op het filter.
Echter, aangezien dieseltank boven het groffilter zit, kan ik toch ook ontluchting op het filter met een slang tot boven het niveau van de tank bevestigen (ter hoogte van de tankdop, aan de binnenkant van de bakskist.
Dan zijn beide filters toch zelfontluchtend geworden?
Of met ontluchten hoef ik alleen ff de kraan op de ontluchtaansluiting open en dicht te draaien, zonder geknoei... of zie ik iets over het hoofd??

Kan ik de retour zonder problemen ook aansluiten met een t- stuk op de toevoerleiding vanaf de tank? (Zie schema). Retour zit nu op groffilter, dat wil ik niet meer, maar heb geen extra aansluiting op de tank..

Verder is commentaar op m’n schema van harte welkom (behalve dan de 2 filters, dat wil ik nou eenmaal graag :) )

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 11:00 #1147933

Pdf toevoegen lukt niet, hier een JPEG van de tekening


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 13:47 #1148023

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
sjoerd1981 schreef :
Pdf toevoegen lukt niet, hier een JPEG van de tekening



Fijn filter moet absoluut tussen opvoerpomp en hogedruk pomp.
Want als er items van de opvoerpomp losraken komen die in de Hogedrukpomp en gaat het veel geld kosten.
De door jouw genoemde retourleiding die, eigenlijk een verstuiver lekleiding is, kan op elk punt
aangesloten worden waar de druk laag is. Leiding zo kort mogelijk maken. Wordt meestal aangesloten op Fijn filter. Op bijgevoegde tekening zit de lekleiding dus op de lagedruk zijde van de HD pomp. Hetgeen ook kan.
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 14:34 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 14:40 #1148053

Wat betreft de retourleiding.
Het simpelste en het beste is om deze op de brandstoftank aan te sluiten.
De aansluitingleiding ervan op de tank loopt - net als de aanzuigleiding - tot ca 20 a 25 mm boven de tankbodem. Op deze wijze wordt ook voorkomen dat via de retour lucht bij de verstuivers komt.



Laatst bewerkt: 17 apr 2020 17:43 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 15:18 #1148061

madoc schreef :
sjoerd1981 schreef :
Pdf toevoegen lukt niet, hier een JPEG van de tekening



Fijn filter moet absoluut tussen opvoerpomp en hogedruk pomp.
Want als er items van de opvoerpomp losraken komen die in de Hogedrukpomp en gaat het veel geld kosten.
De door jouw genoemde retourleiding die, eigenlijk een verstuiver lekleiding is, kan op elk punt
aangesloten worden waar de druk laag is. Leiding zo kort mogelijk maken. Wordt meestal aangesloten op Fijn filter. Op bijgevoegde tekening zit de lekleiding dus op de lagedruk zijde van de HD pomp. Hetgeen ook kan.

Ok. Het vreemde is dat er nu geen fijnfilter op zit. Ik heb bij de dieseldokter wel het type gevonden wat er op hoort. Maar de locatie die jij aangeeft is een goede tip, klinkt logisch...
Verder had ik juist uit andere draadjes begrepen dat de lekleiding juist niet op het fijnfilter mag, omdat lucht (bij een oudere motor) dan in het fijnfilter kan komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 15:23 #1148064

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
sjoerd1981 schreef :
madoc schreef :
sjoerd1981 schreef :
Pdf toevoegen lukt niet, hier een JPEG van de tekening



Fijn filter moet absoluut tussen opvoerpomp en hogedruk pomp.
Want als er items van de opvoerpomp losraken komen die in de Hogedrukpomp en gaat het veel geld kosten.
De door jouw genoemde retourleiding die, eigenlijk een verstuiver lekleiding is, kan op elk punt
aangesloten worden waar de druk laag is. Leiding zo kort mogelijk maken. Wordt meestal aangesloten op Fijn filter. Op bijgevoegde tekening zit de lekleiding dus op de lagedruk zijde van de HD pomp. Hetgeen ook kan.

Ok. Het vreemde is dat er nu geen fijnfilter op zit. Ik heb bij de dieseldokter wel het type gevonden wat er op hoort. Maar de locatie die jij aangeeft is een goede tip, klinkt logisch...
Verder had ik juist uit andere draadjes begrepen dat de lekleiding juist niet op het fijnfilter mag, omdat lucht (bij een oudere motor) dan in het fijnfilter kan komen.
Mag eigen wijs klinken van mijn kant, maar maar bij de meeste motoren die geen "echte" retourleiding naar te tank hebben zit de verstuiver lek leiding op het fijnfilter aangesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 15:25 #1148065

Jollenbaas schreef :
Wat betreft de retourleiding.
Het simpelste en het beste is om deze op de brandstoftank aan te sluiten. De aansluitingleiding ervan op de tank loopt - net als de aanzuigleiding - tot ca 20 a 25 mm boven de tankbodem.




Op dit moment zit de toevoer op een nippel aan de onderkant van de tank. Omdat de tank zo hoog zit wil ik eigenlijk niet van bovenaf aanzuigen, dan heb ik toch een pomp nodig om groffilter e.d. te ontluchten, dat is nu niet nodig (zwaartekracht doet het werk..)
Ik kan het tankje (maar 25 liter) wel demonteren, dus denk er aan om een inspectieflens er in te maken, maar dat is best veel werk. Wilde dus tank leegpompen, en met een camaraatje ff kijken of de tank mooi schoon is. Als dat zo is, stel ik de inspectie flens uit tot volgend jaar denk ik (eerst maar eens alle slangen en filters monteren. (Jij hebt trouwens wel een mooie RVS flens en aanzuigpijpjes)

Hieronder omcirkeld waar de tank zit:




Foto vanuit bakskist deksel: groffilters wil ik tegen het schot monteren, onder de tank. De motor bevind zich daar weer 60cm onder, loopt mooi af dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 15:35 #1148072

Ik heb een balgpompje in de leiding van tank naar Delphi filter. Daarmee zet ik druk op de brandstof en ontlucht ik het systeem ... ik weet niet of je via de zelf ontluchter juist lucht gaat aanzuigen ( was je openingsvraag).. ik zou daar geen goed gevoel bij hebben.. ik zou dat graag lucht dicht hebben...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 15:37 #1148074

Oh, klinkt niet eigenwijs hoor.
Maar mijn twijfel is omdat sinds ik de boot heb, ongeveer na elke 6 a 7 uur op de motor varen ik het groffilter moest ontluchten, omdat er wat lucht in kwam. Dat kan veel oorzaken hebben, (waaronder oude brandstofslang/ koppelingen etc.), maar de lekleiding zat ook op het groffilter aangesloten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 15:39 #1148075

ISO788 Hans schreef :
Ik heb een balgpompje in de leiding van tank naar Delphi filter. Daarmee zet ik druk op de brandstof en ontlucht ik het systeem ... ik weet niet of je via de zelf ontluchter juist lucht gaat aanzuigen ( was je openingsvraag).. ik zou daar geen goed gevoel bij hebben.. ik zou dat graag lucht dicht hebben...

Ja, daar twijfel ik ook over. Mijn ratio zegt dat eventuele luchtbellen niet snel meegezogen worden (ze hebben toch de neiging om omhoog te gaan, en stroomsnelheid is volgens mij er laag, verbruik is op kruissnelheid minder dan 1 liter per uur..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 15:41 #1148078

Ik denk dat je ergens een luchtlek hebt in het aanzuigende deel...
De retour zou ik op de tank zetten... simpeler qua lucht lekkage...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 16:13 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 15:59 #1148085

ISO788 Hans schreef :
Ik denk dat je ergens een lichtplek hebt in het aanzuigende deel...
De retour zou ik op de tank zetten... simpeler qua lucht lekkage...

Alleen kan c.q. mag dat niet altijd bij elke motor .
Bijv. bij een Volvo Penta uit de oude MD serie ( MD5A enz) kan dat niet zondermeer.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 16:10 #1148094

Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik denk dat je ergens een lichtplek hebt in het aanzuigende deel...
De retour zou ik op de tank zetten... simpeler qua lucht lekkage...

Alleen kan c.q. mag dat niet altijd bij elke motor .
Bijv. bij een Volvo Penta uit de oude MD serie ( MD5A enz) kan dat niet zondermeer.
Ad

Dit gaat over een Mitsubishi L2E. Mag dat bij deze motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 17:06 #1148109

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
sjoerd1981 schreef :
Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik denk dat je ergens een lichtplek hebt in het aanzuigende deel...
De retour zou ik op de tank zetten... simpeler qua lucht lekkage...

Alleen kan c.q. mag dat niet altijd bij elke motor .
Bijv. bij een Volvo Penta uit de oude MD serie ( MD5A enz) kan dat niet zondermeer.
Ad

Dit gaat over een Mitsubishi L2E. Mag dat bij deze motor?

Dit maakt niets uit,welke motor je ook neemt ;)
Ik kan het hoe en waarom wel uit gaan leggen maar dat wordt meestal niet begrepen :unsure:
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 17:08 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 19:34 #1148192

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
madoc schreef :
sjoerd1981 schreef :
Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik denk dat je ergens een lichtplek hebt in het aanzuigende deel...
De retour zou ik op de tank zetten... simpeler qua lucht lekkage...

Alleen kan c.q. mag dat niet altijd bij elke motor .
Bijv. bij een Volvo Penta uit de oude MD serie ( MD5A enz) kan dat niet zondermeer.
Ad

Dit gaat over een Mitsubishi L2E. Mag dat bij deze motor?

Dit maakt niets uit,welke motor je ook neemt ;)
Ik kan het hoe en waarom wel uit gaan leggen maar dat wordt meestal niet begrepen :unsure:

Leg eens uit svp, ben erg benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 19:51 #1148196

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
madoc schreef :
De door jouw genoemde retourleiding die, eigenlijk een verstuiver lekleiding is, kan op elk punt aangesloten worden waar de druk laag is. Leiding zo kort mogelijk maken. Wordt meestal aangesloten op Fijn filter.

Je gaat hier voorbij aan het ontluchtingsprobleem dat ontstaat als er onverhoopt lucht in de lekleiding zit. De druppelsgewijze afvoer van lekolie drukt de luchtbel terug het brandstofsysteem in. Goed ontluchten vergt een speciale procedure.


madoc schreef :
Op bijgevoegde tekening zit de lekleiding dus op de lagedruk zijde van de HD pomp. Hetgeen ook kan.

Onzin, dit is een misinterpretatie van een zelfontluchtend systeem zoals Yanmar dat bijvoorbeeld toepast. Uiteindelijk gaat de overmaat aan opgevoerde diesel met lekolie en aanwezige lucht wel degelijk terug naar de tank (zie bijgaand Yanmar 2YM schema)



Laatst bewerkt: 17 apr 2020 20:21 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 19:51 #1148197

madoc schreef :
sjoerd1981 schreef :
Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik denk dat je ergens een lichtplek hebt in het aanzuigende deel...
De retour zou ik op de tank zetten... simpeler qua lucht lekkage...

Alleen kan c.q. mag dat niet altijd bij elke motor .
Bijv. bij een Volvo Penta uit de oude MD serie ( MD5A enz) kan dat niet zondermeer.
Ad

Dit gaat over een Mitsubishi L2E. Mag dat bij deze motor?

Dit maakt niets uit,welke motor je ook neemt ;)
Ik kan het hoe en waarom wel uit gaan leggen maar dat wordt meestal niet begrepen :unsure:

Hele grote onzin, er ik een hele legio aan motoren noemen, en dat laat ik maar even, waar de retour beslist naar de tank moet, waarom? om af te koelen.

Dit zijn dan wel weer common rail diesels met een inspuit druk van ca 2200 bar, maar daar heeft het overschot aan diesel ook meteen een koelende werking, gooi je die retour zo weer de pomp in, loopt het zaakje in de soep, ook de pomp wordt gekoeld.

Dus er hoeft niet veel begrepen te worden, bij een aantal motoren mag het constructief niet!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 20:06 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 20:12 #1148202

Ik heb dit ondertussen op de website van de Dieseldokter gevonden:

Quote:
Het brandstofsysteem.

Een goed geïnstalleerd brandstofsysteem werkt als volgt:
Als de motor is gestart wordt er diesel uit de tank gezogen door het opvoerpompje.
De brandstof passeert het groffilter, ook wel waterafscheider genoemd, daar worden eventuele bacteriën en water gescheiden van de diesel.
De opvoerpomp perst de brandstof door het fijnfilter op de motor, waarna het de inspuitpomp bereikt. Van daar gaat de brandstof met hoge druk naar de verstuivers.
De inspuitpomp krijgt opzettelijk teveel brandstof toegevoerd. Dit wordt via de retourleiding terug gevoerd naar de tank. Dit geldt ook voor de lekkage van de verstuivers.

De hierboven beschreven werking van het brandstofsysteem heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere systemen.

· De inspuitpomp word gekoeld met brandstof uit de tank.
· Het water wordt gescheiden van de brandstof.
· Eventuele luchtbellen worden afgevoerd via de retourleiding naar de tank.



Brandstofsysteem motor.

Helaas hebben veel brandstofsystemen nog de retourleiding op het fijnfilter zitten (Yanmar)
waardoor motorstoringen kunnen ontstaan. Dit geldt ook voor retourleidingen die bovenin de tank uitmonden.
De verklaring hiervoor is dat als de retourleiding boven het brandstofniveau ligt, er lucht in de leiding kan komen waardoor de brandstof uit de leiding stroomt en de motor moeilijker start.
Hetzelfde geldt voor een retourleiding op het fijnfilter, daar zou een ongewenst luchtbelletje kunnen komen waardoor er lucht in het filter komt.
Dit gaat vooral op bij oudere motoren omdat daar de terugslagklep van de inspuitpomp soms begint te lekken.

Unquote

Lijkt erop dat ik de retourleiding dus het beste direct aan de onderkant van de tank kan aansluiten. In mijn geval blijft de leiding dan altijd vol diesel staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 20:14 #1148204

De vraag is alleen of ik dat op een T-stukje mag doen vlak onder de tank, op dezelfde aansluiting als m’n toevoer naar groffilter.
Of worden eventuele luchtbellen dan toch helemaal mee naar het groffilter gezogen...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 20:18 #1148205

heb je niet een extra stijg buisje op je tank? kun je hem ook prima op aansluiten, bij mij loopt hij zelfs iets op , dus altijd een vol slangetje van de druppel leiding, want bij mijn Yanmar is het niet veel meer dan dat :)

Slangen onderaan de tank? ik hou er niet van, schiet hij los etc etc loopt je tank leeg, je moet het maar in de gaten hebben, meestal is dat omdat de motor stopt :silly:

Met een stijgbuis zul je dat probleem niet snel hebben in elk geval ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 20:18 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 20:23 #1148206

Dat schreef ik idd eerder. :)
"De aansluitingleiding ervan op de tank loopt - net als de aanzuigleiding - tot ca 20 a 25 mm boven de tankbodem. Op deze wijze wordt ook voorkomen dat via de retour lucht bij de verstuivers komt.
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 20:25 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 20:35 #1148209

ik Zie het nu Jollenbaas sorry :blush:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 20:44 #1148212

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
De retour op een T-stuk onder de tank aansluiten moet je niet doen, dan blijf je lucht rondpompen.
Ergens in dit draadje schreef je dat de tank hoger ligt dan de motor (?). Als dat zo is, kun je zonder problemen de retourleiding boven in de tank laten uitkomen. (bijvoorbeeld een T-stuk in de tankontluchting)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 20:58 #1148215

Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb helaas geen andere aansluitingen dan een 1/2” opgelaste sok aan de onderkant, en bovenop de tank 1 aansluiting (50mm ofzo, zie foto’s hieronder:)

Bovenkant tank:


Onderkant tank:




En de tank bevindt zich inderdaad hoog, in de kuiprand (“rugleuning”), zie onderstaande foto:





Maar goed, als het niet anders kan, ga ik de tank demonteren, en dan thuis een gat in boren en inspectie flens erop. En dan in inspectieflens een aansluiting voor retour.

Omdat mijn tank zo hoog ligt heeft een aanzuigbuis weinig toegevoegde waarde denk ik. Als er namelijk een slangbreuk is, dan loopt door hevelwerking (aanzuigbuis) de tank alsnog vrolijk leeg?

Verder ga ik nu alle slangen / koppelingen etc vervangen door (RvS koppelingen, goede slang, alles netjes monteren). Dan verwacht ik niet zo snel een slangbreuk. Verder zet ik met het kraantje altijd de tank dicht als ik van boord ga.
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 21:02 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:00 #1148219

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
CeesS schreef :
madoc schreef :
sjoerd1981 schreef :
Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik denk dat je ergens een lichtplek hebt in het aanzuigende deel...
De retour zou ik op de tank zetten... simpeler qua lucht lekkage...

Alleen kan c.q. mag dat niet altijd bij elke motor .
Bijv. bij een Volvo Penta uit de oude MD serie ( MD5A enz) kan dat niet zondermeer.
Ad

Dit gaat over een Mitsubishi L2E. Mag dat bij deze motor?

Dit maakt niets uit,welke motor je ook neemt ;)
Ik kan het hoe en waarom wel uit gaan leggen maar dat wordt meestal niet begrepen :unsure:

Leg eens uit svp, ben erg benieuwd.

Diesel lekt t.g.v. de hoge druk met een minimale hoeveelheid langs naald ven de verstuivertiphuis. Als je geen lekleiding hebt vult de ruimte boven de tip zich met brandstof. Op gegeven moment is de druk zo hoog dat de verstuiver naald niet meer gelicht wordt omdat druk boven en onder de naald gelijk is.
Dan stopt de motor dus omdat er niet meer ingespoten wordt.
De verstuiver lekleiding zorgt er voor dat de druk boven de naald laag blijft en de naald dus gelicht wordt wanneer de HD pomp de benodigde druk geeft tegen de veerdruk in.

Was ff zweten om het verhaaltje zo duidelijk mogelijk op papier te zetten.

Al met al kun je dus stellen dat er nooit lucht in die lekleiding zit. Hooguit een kort moment wanneer je met een lege overhaalde verstuiver start.
Dit leidinkje is trouwens heel dun en bevat dus een heel klein volume lucht als het er wel in mocht zitten.
Verhaal begrepen of nog iets aan toe te voegen?
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 21:04 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl