Ik heb een Renault Couach RC8D.
Ik heb daar ook geen koppakking voor kunnen vinden en heb toen zelf van roodkoper vier jaar geleden een koppakking gemaakt. En de cilinderwand gehoond, de kleppen geslepen aan de hand van de instructie op de site van de
Dieseldokter Fer en de veren vervangen.
Die cilinderveren en nieuwe kopmoeren heb ik bij Hatz Nederland gekocht; Renault heeft een dieselblok van Hatz gemariniseerd. Motor loopt sindsdien weer goed.
link
Werkwijze voor koppakking was: met een
cirkelsnijder in de kolomboormachine de cilinderopening snijden, daarna de openingen voor koelwaterkanaal en kopbouten aftekenen en maken. Ik had het roodkoper vastgezet op een stuk hout met een geboord gat voor de centreerstift. Dat ging goed (in ieder geval goed genoeg, want de motor loopt goed).
Dikte van het roodkoper heb ik afgeleid uit werkplaatshandboeken die ik op internet had gevonden. Van het Hatz blok, van Renault RC8D en van BMW7D (gebaseerd op hetzelfde Hatz blok).
Van alles op internet gevonden en gekeken op Youtube, o.a. over het maken van een koppakking, het honen en dergelijke.