Hallo ZF’ers,
Zojuist een retourtje Zwijndrecht-Terherne gedaan. Waarom? Ik zal proberen dat kort uit te leggen.
Drie weken geleden met pijn in mijn hart mijn (P)Leisure een Leisure 27 verkocht. De reden daarvoor is dat mijn vrouw fysiek het zeilen niet meer aankan. Daarom ging ik de laatste jaren meestal solo op pad. Heel leuk, maar ik voel me dan telkens schuldig naar mijn vrouw.
Nu stelt mijn vrouw voor een motorboot te kopen, zodat we weer gezellig met z’n tweeën grotere tochten zouden kunnen maken.
Daarom maar op zoek naar een motorsailortje van 27-29 ft. Ik weet het, het is geen vlees en geen vis, maar wel een compromis
.
Een aantal spitsgattertjes bekeken en uiteindelijk iets gevonden met een 28 PK Mitsubishi, met mast en zeilen. Binnen en buiten sturen en ook nog een helmstok. Dat lijkt tenminste nog op zeilen.
Vandaag dus in Terherne proef gevaren op de motor. Deze lijkt voldoende krachtig, maar in lage toeren (900-1100 rpm) maakt de motor een hels kabaal. Vlg mij staat die te bonken als een wilde. Dat ga ik niet lang volhouden. Bij meer toeren loopt de motor egaler, maar nog wel erg luidruchtig.
Daar ik buiten de VP-MD7A geen ervaring heb met motoren vraag ik het ZF-gilde om raad.
Zou het bonken van de motor een gevolg kunnen zijn van slechte motorsteunen, uitlijning, kleppenafstelling of nog kwalijker oorzaken.
Iemand daar ervaring mee? Iemand überhaupt ervaring met Mitsubishi?
Ik zou er graag een specialist naar willen laten kijken, maar hoe kies ik hier in Zwijndrecht een Mitsubishi specialist ter plaatse? En om zomaar een bedrijf ter plaatse benaderen vind ik ook lastig.
Iemand suggesties?