Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pieper piept (een beetje)

Pieper piept (een beetje) 11 juli 2020 13:16 #1184207

gURBe schreef :
Nieuwe draden getrokken, oude draden afgekoppeld => Geen piep meer. :woohoo:

Nu nog de oliedruk (laten) checken met een mechanische meter om te zien of/hoeveel mijn metertje afwijkt.

Weet iemand of die hoge druk bij stationair (3+ bar) nadelig is voor de motor? Volgens Yanmar zou hij 0,5 bar moeten zijn



Goed bezig!

Lijkt me niet schadelijk, die 3 bar bij stationair.
Is ook logisch als je een goede motor hebt, een overdruk ventiel loost bij een voor ingestelde druk (dmv een veer/kogel). Dus die gaat bin stationair niet ineens bij meer dan 0,5 bar lozen. Als je een slechte oliepomp hebt, of versleten lagers in je motor dan kan de motor (pomp) moeite hebben om voldoende drukte halen (met dichte klep). En dan zegt Yanmar: minimaal 0,5 bar, daaronder niet goed niet :)

Misschien wil een ander forumlid met een 1gm10 even op z’n metertje kijken tijdens stationair draaien...ik vermoed dat het dan ook ruim boven 0,5 bar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 11 juli 2020 13:44 #1184212

Die 3,5 Bar ( 50 PSI) kom ik ook hier tegen: forums.ybw.com/index.php?threa...k%20of%20lubrication.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 11 juli 2020 14:46 #1184230

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
gURBe schreef :
Nieuwe draden getrokken, oude draden afgekoppeld => Geen piep meer. :woohoo:

Nu nog de oliedruk (laten) checken met een mechanische meter om te zien of/hoeveel mijn metertje afwijkt.

Weet iemand of die hoge druk bij stationair (3+ bar) nadelig is voor de motor? Volgens Yanmar zou hij 0,5 bar moeten zijn



Van "Oei!" Naar "Poehee!"

Hoe voelt dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 11 juli 2020 17:11 #1184259

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
Joop66 schreef :
Van "Oei!" Naar "Poehee!"

Hoe voelt dat?

Dat voelt inderdaad een stuk beter; was op een gegeven moment bang dat er echt iets ernstigs aan de hand was.

Iedereen enorm bedankt voor jullie hulp en meedenken, dat maakt zo'n forum nou zo leuk (en waardevol) hè.

Ik denk dat we dit draadje kunnen sluiten.
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 11 juli 2020 19:12 #1184292

sjoerd1981 schreef :
gURBe schreef :
Nieuwe draden getrokken, oude draden afgekoppeld => Geen piep meer. :woohoo:

Nu nog de oliedruk (laten) checken met een mechanische meter om te zien of/hoeveel mijn metertje afwijkt.

Weet iemand of die hoge druk bij stationair (3+ bar) nadelig is voor de motor? Volgens Yanmar zou hij 0,5 bar moeten zijn



Goed bezig!

Lijkt me niet schadelijk, die 3 bar bij stationair.
Is ook logisch als je een goede motor hebt, een overdruk ventiel loost bij een voor ingestelde druk (dmv een veer/kogel). Dus die gaat bin stationair niet ineens bij meer dan 0,5 bar lozen. Als je een slechte oliepomp hebt, of versleten lagers in je motor dan kan de motor (pomp) moeite hebben om voldoende drukte halen (met dichte klep). En dan zegt Yanmar: minimaal 0,5 bar, daaronder niet goed niet :)

Misschien wil een ander forumlid met een 1gm10 even op z’n metertje kijken tijdens stationair draaien...ik vermoed dat het dan ook ruim boven 0,5 bar is.

Wat een onzin schrijf je hier , doordat de oliepomp minder toeren draait is de druk lager , de “ overdruk” wordt pas door het overstort ventiel geregeld .

3 bar stationair is niet normaal , of bagger meter of iets anders aan de hand .

Ja een te hoge olieDRUK is net zo schadelijk als een te lage , want hoe hoog wordt die druk bij Max rpm ? 10 bar ? Als het overstort ook niet werkt ?

Hoeft niets aan de hand te zijn , maar Better safe Then sorry ik
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 11 juli 2020 19:46 #1184300

Waarom is stationair een te hoge druk schadelijk, als die druk niet hoger is dan bij hoge toeren? Die 0.5 bar is toch de minimum druk bij stationair, waarop het alarm ook afgesteld staat?

gURBe schreef :
Stationair 3 à 3,5 bar, 75% gas 4,5 bar.
Laatst bewerkt: 11 juli 2020 19:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 11 juli 2020 19:50 #1184303

Nachtvlinder schreef :
Waarom is stationair een te hoge druk schadelijk, als die druk niet hoger is dan bij hoge toeren?

Niet maar 3 bar stationair is wel heel hoog en haast technisch onmogelijk, de oorzaak ? Verstopte uitgang pomp ? Speculeren dus .

Als wat haast onmogelijk is stationair 3 bar bijzonder hoog dus , wat is hij dan wel niet bij volgas ?

Neem jij zo aan dat het wel Okay zal zijn ?

Terwijl jij van redundant en failsafe bent :) ik zou het nu als ik TS was echt willen weten , want yanmar zegt 0,5 bar en das bij een nieuwe motor !
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 11 juli 2020 19:51 #1184304

Je hebt wel een punt idd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 11 juli 2020 20:35 #1184320

Jeroen-pion schreef :
sjoerd1981 schreef :
gURBe schreef :
Nieuwe draden getrokken, oude draden afgekoppeld => Geen piep meer. :woohoo:

Nu nog de oliedruk (laten) checken met een mechanische meter om te zien of/hoeveel mijn metertje afwijkt.

Weet iemand of die hoge druk bij stationair (3+ bar) nadelig is voor de motor? Volgens Yanmar zou hij 0,5 bar moeten zijn



Goed bezig!

Lijkt me niet schadelijk, die 3 bar bij stationair.
Is ook logisch als je een goede motor hebt, een overdruk ventiel loost bij een voor ingestelde druk (dmv een veer/kogel). Dus die gaat bin stationair niet ineens bij meer dan 0,5 bar lozen. Als je een slechte oliepomp hebt, of versleten lagers in je motor dan kan de motor (pomp) moeite hebben om voldoende drukte halen (met dichte klep). En dan zegt Yanmar: minimaal 0,5 bar, daaronder niet goed niet :)

Misschien wil een ander forumlid met een 1gm10 even op z’n metertje kijken tijdens stationair draaien...ik vermoed dat het dan ook ruim boven 0,5 bar is.

Wat een onzin schrijf je hier , doordat de oliepomp minder toeren draait is de druk lager , de “ overdruk” wordt pas door het overstort ventiel geregeld .

3 bar stationair is niet normaal , of bagger meter of iets anders aan de hand .

Ja een te hoge olieDRUK is net zo schadelijk als een te lage , want hoe hoog wordt die druk bij Max rpm ? 10 bar ? Als het overstort ook niet werkt ?

Hoeft niets aan de hand te zijn , maar Better safe Then sorry ik

Lekker subtiel antwoord... :) bij een koude motor/olie kan je stationair volgens mij wel een hogere druk hebben dan die 0,5 bar. Nouja, ik heb dat vaak in de praktijk gezien (maar toegegeven, geen ervaring met dit type Yanmar).

Verder is een iets te hoge oliedruk op zich zelf niet net zo schadelijk als een te lage druk (en de kans op een te hoge druk is vele malen kleiner). Niet voor niets dat je alleen een alarm hebt voor de lage oliedruk (anders zouden de fabrikanten ook een alarm inbouwen voor te hoge oliedruk?)

Maargoed, als TS het verder wil uitzoeken dan zou ik het volgende doen:

-beginnen met een mechanische meter erop te zetten.
-motor testen (koud en daarna met olie opgewarmd)
-testen stationair / half / driekwart en volgas

Tja, als de druk dan veel te hoog is, hulp in gaan roepen. Want die overstortklep is niet heel makkelijk te vervangen bij dit type (Nouja, vervangen wel, maar de bereikbaarheid)
Laatst bewerkt: 11 juli 2020 20:36 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 11 juli 2020 21:10 #1184332

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
De opgegeven drukken gelden bij een warme motor, olietemperatuur 80 graden .

Met koude start zijn deze drukken niet ongebruikelijk, alhoewel ik geen feitelijke kennis van de motor van TS heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 11 juli 2020 22:25 #1184344

Makkie schreef :
De opgegeven drukken gelden bij een warme motor, olietemperatuur 80 graden .

Met koude start zijn deze drukken niet ongebruikelijk, alhoewel ik geen feitelijke kennis van de motor van TS heb.
Precies. Bij een koude start heeft mijn Yanmar ook rond de 3 bar oliedruk bij stationair toerental. Als de motor op temperatuur gekomen is gaat deze druk aanzienlijk naar beneden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 12 juli 2020 12:51 #1184438

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
sjoerd1981 schreef :

Maargoed, als TS het verder wil uitzoeken dan zou ik het volgende doen:

-beginnen met een mechanische meter erop te zetten.
-motor testen (koud en daarna met olie opgewarmd)
-testen stationair / half / driekwart en volgas

Better safe than sorry, ik wil voor de zekerheid nog met een mechanische meter testen op de manier waarop jij het hier beschrijft.

Erikdejong schreef :
Makkie schreef :
De opgegeven drukken gelden bij een warme motor, olietemperatuur 80 graden .

Met koude start zijn deze drukken niet ongebruikelijk, alhoewel ik geen feitelijke kennis van de motor van TS heb.
Precies. Bij een koude start heeft mijn Yanmar ook rond de 3 bar oliedruk bij stationair toerental. Als de motor op temperatuur gekomen is gaat deze druk aanzienlijk naar beneden.

Ik had de motor al een tijdje laten draaien maar vermoedelijk te kort. Zal hem eens lekker op temperatuur laten komen en dan kijken wat de druk gaat doen.
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 12 juli 2020 19:24 #1184523

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
20 minuten op half vermogen(in zn werk dus)
Dan moet ie wel op bedrijfs temperatuur zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 14 juli 2020 15:15 #1185179

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 284
Gisteravond een stukje gevaren zodat de motor op temperatuur kon komen, daarbij de druk goed in de gaten gehouden.

Koude motor
Stationair 3 bar
kruissnelheid 3,7 bar
Vol vermogen 4 bar

Warme motor
Stationair 2 bar
kruissnelheid 3,5 bar
Vol vermogen 3,9 bar

Lijkt mij dus goed zo. :woohoo:

Ik wil in ieder geval met een mechanische meter nog testen (nog niet gedaan dus), puur omdat ik nieuwsgierig ben te zien of en zo ja hoeveel de ingebouwde meter afwijkt.

Nogmaals dank voor jullie hulp.

Burney
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 14 juli 2020 16:28 #1185199

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
Alles bij elkaar een zeer leerzaam topic.
Natuurlijk wil ik ook weten wat de mechanische oliedrukmeting opleverd.
En of er ergens in de oude bekabeling een defect te vinden is / was .
Want ergens moet het piepje toch vandaan zijn gekomen.

Heel blij verder dat het allemaal meevalt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 14 juli 2020 17:58 #1185224

Bedankt voor de terugkoppeling, En dat lijken me prima waardes lijkt me. Mooi dat de druk ook wat terugloopt met warme motor, en zo te zien werkt de overstortklep op 4 bar (Nouja, 4 bar op je huidige meter, dat kan met een mechanische net iets anders zijn natuurlijk.

Verder een leuk en leerzaam topic, en mooi dat het positief is afgelopen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl