Jeroen-pion schreef :
sjoerd1981 schreef :
gURBe schreef :
Nieuwe draden getrokken, oude draden afgekoppeld => Geen piep meer.
Nu nog de oliedruk (laten) checken met een mechanische meter om te zien of/hoeveel mijn metertje afwijkt.
Weet iemand of die hoge druk bij stationair (3+ bar) nadelig is voor de motor? Volgens Yanmar zou hij 0,5 bar moeten zijn
Goed bezig!
Lijkt me niet schadelijk, die 3 bar bij stationair.
Is ook logisch als je een goede motor hebt, een overdruk ventiel loost bij een voor ingestelde druk (dmv een veer/kogel). Dus die gaat bin stationair niet ineens bij meer dan 0,5 bar lozen. Als je een slechte oliepomp hebt, of versleten lagers in je motor dan kan de motor (pomp) moeite hebben om voldoende drukte halen (met dichte klep). En dan zegt Yanmar: minimaal 0,5 bar, daaronder niet goed niet
Misschien wil een ander forumlid met een 1gm10 even op z’n metertje kijken tijdens stationair draaien...ik vermoed dat het dan ook ruim boven 0,5 bar is.
Wat een onzin schrijf je hier , doordat de oliepomp minder toeren draait is de druk lager , de “ overdruk” wordt pas door het overstort ventiel geregeld .
3 bar stationair is niet normaal , of bagger meter of iets anders aan de hand .
Ja een te hoge olieDRUK is net zo schadelijk als een te lage , want hoe hoog wordt die druk bij Max rpm ? 10 bar ? Als het overstort ook niet werkt ?
Hoeft niets aan de hand te zijn , maar Better safe Then sorry ik
Lekker subtiel antwoord...
bij een koude motor/olie kan je stationair volgens mij wel een hogere druk hebben dan die 0,5 bar. Nouja, ik heb dat vaak in de praktijk gezien (maar toegegeven, geen ervaring met dit type Yanmar).
Verder is een iets te hoge oliedruk op zich zelf niet net zo schadelijk als een te lage druk (en de kans op een te hoge druk is vele malen kleiner). Niet voor niets dat je alleen een alarm hebt voor de lage oliedruk (anders zouden de fabrikanten ook een alarm inbouwen voor te hoge oliedruk?)
Maargoed, als TS het verder wil uitzoeken dan zou ik het volgende doen:
-beginnen met een mechanische meter erop te zetten.
-motor testen (koud en daarna met olie opgewarmd)
-testen stationair / half / driekwart en volgas
Tja, als de druk dan veel te hoog is, hulp in gaan roepen. Want die overstortklep is niet heel makkelijk te vervangen bij dit type (Nouja, vervangen wel, maar de bereikbaarheid)