Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Pieper piept (een beetje)

Pieper piept (een beetje) 03 juli 2020 15:55 #1181447

Voor een paar tientjes schakelaar vervangen door eentje waarbij je de druk kan aflezen.
Dan een paar tientjes een oliedrukmetertje.
En dan weet je echt wat. Is de druk hoog genoeg, dan is het geen weggegooid geld, vast monteren, en zo kan je het in de toekomst in de gaten houden (altijd goed, maar zeker bij een oudere motor...






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 03 juli 2020 17:08 #1181475

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
gURBe schreef :
Joop66 schreef :

De oliedruk wordt bepaald door de opbrengst van de pomp en de tegendruk die wel of niet geleverd wordt door de lagers. Meer bepaald: de krukas en big-end lagers.

De oorzaak voor het te laag zijn van ed oliedruk, kunnen de volgende oorzaken zijn:
1: Het los zitten van het oliezeefje, waar de peilstok in zit,
2: Te laag oliepeil,
3: versleten oliepomp,
4: versleten lagers.

Dus.

Eerst maar eens 1 e 2 zeker stellen.

Daarna oliepomp.

Als je daar niks vindt....

Oei.

Heb voor de zekerheid toch het oliepeil gecheckt; geen problemen (kon ik mij ook maar moeilijk voorstellen, anderhalve maand geleden olie en filter vervangen
Tevens een nieuwe oliedrukschakelaar gehaald, dan kan je dat uitsluiten ('slechts' €15,=)

Motor starten,na 3 seconden stopt het piepen. Probleem opgelost..........
Even gewacht, gestart.... hij piept weer :angry:
Beetje gas erbij en het is verdwenen, gas eraf en het begint weer :sick:

Het piepen is en was trouwens heel veel minder luid dan bijvoorbeeld het piepen wanneer je de motor uitzet. Je heb dan een luide indringende toon en dit is veel zachter geluid met onregelmatig volume (jankt een beetje)

@Joop66:
1] Waar vind ik het oliezeefje dat je noemt en hoe zet ik die weer op z'n plek?
2] Gaat het verhaal nu richting 'oei'?

1) Wacht even ik dacht even dat t om een oude Volvo penta ging. Mijn fout. Bij Yanmar zit dit waarschijnlijk anders.
2) Als er verder niks te vinden is, dus ook niks electrisch, kun je nog een met Yanmar bekende monteur vragen om de oliedruk te controleren/meten.

Maar "Oei" komt wel dichtbij wat mij betreft.

Weet je zeker dat er niet te dunne olie in zit?
Laatst bewerkt: 03 juli 2020 17:08 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 03 juli 2020 17:29 #1181485

Je kan het natuurlijk een monteur laten meten, maar voor de voorrijkosten kan je het ook zelf installeren toch? Of meet een monteur de oliedruk op een andere plek/aansluiting?

Verder interessant stukje van de Dieseldokter:


www.dedieseldokter.nl/c-4226639/oliedruksensor/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 04 juli 2020 07:00 #1181633

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
@sjoerd1981: Ik ga een metertje bestellen en die installeren, inderdaad een goed idee om met zo'n ding de oliedruk van een oudere motor constant in de gaten te kunnen houden.

@Joop66: De olie is van de juiste viscositeit, had ik ook al gecheckt want het piepen is begonnen na de olie wissel (dan denk je bij jezelf: Oeps, ik zal toch niet de verkeerde......) :huh:

Mocht het allemaal niets opleveren dan laat ik mij naar Abma slepen, die zit hier om de hoek. Ik probeer het eerst zelf op te lossen omdat ik ervan wil leren zoals velen hier op het forum (en bij Abma hebben het smoordruk hoorde ik toen ik gisteren bij hen was).

To be continued
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Laatst bewerkt: 04 juli 2020 07:05 door gURBe. Reden: foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 04 juli 2020 08:23 #1181681

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
gURBe schreef :
@sjoerd1981: Ik ga een metertje bestellen en die installeren, inderdaad een goed idee om met zo'n ding de oliedruk van een oudere motor constant in de gaten te kunnen houden.

@Joop66: De olie is van de juiste viscositeit, had ik ook al gecheckt want het piepen is begonnen na de olie wissel (dan denk je bij jezelf: Oeps, ik zal toch niet de verkeerde......) :huh:

Mocht het allemaal niets opleveren dan laat ik mij naar Abma slepen, die zit hier om de hoek. Ik probeer het eerst zelf op te lossen omdat ik ervan wil leren zoals velen hier op het forum (en bij Abma hebben het smoordruk hoorde ik toen ik gisteren bij hen was).

To be continued

Nou slepen ? Als het niet ver is zou ik het met zacht piepende motor wel op eigen kracht doen.
Gezien je alle essentiële zaken tot nu toe al gecontroleerd hebt lijkt het me niet dat dat kwaad kan.
En het bespaard je een hoop rompslomp.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 04 juli 2020 08:29 #1181687

Tony2920 schreef :
gURBe schreef :
@sjoerd1981: Ik ga een metertje bestellen en die installeren, inderdaad een goed idee om met zo'n ding de oliedruk van een oudere motor constant in de gaten te kunnen houden.

@Joop66: De olie is van de juiste viscositeit, had ik ook al gecheckt want het piepen is begonnen na de olie wissel (dan denk je bij jezelf: Oeps, ik zal toch niet de verkeerde......) :huh:

Mocht het allemaal niets opleveren dan laat ik mij naar Abma slepen, die zit hier om de hoek. Ik probeer het eerst zelf op te lossen omdat ik ervan wil leren zoals velen hier op het forum (en bij Abma hebben het smoordruk hoorde ik toen ik gisteren bij hen was).

To be continued

Nou slepen ? Als het niet ver is zou ik het met zacht piepende motor wel op eigen kracht doen.
Gezien je alle essentiële zaken tot nu toe al gecontroleerd hebt lijkt het me niet dat dat kwaad kan.
En het bespaard je een hoop rompslomp.

Inderdaad, en zoals TS aangaf piept ie niet als de toeren boven stationair uitkomen. Dus al varend heeft ie genoeg oliedruk.
Ff controleren als je het metertje hebt aangesloten, dan weet je wat de druk precies is in plaats van de pieptoon te analyseren :)
Lees ook het stukje bij de Dieseldokter (en daar kan je hem ook bestellen, geen reclame, geen aandelen, maar wel een sympathieke site en eigenaar met een hoop info...) ergens anders bestellen kan natuurlijk ook...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 04 juli 2020 08:50 #1181707

Precies, zolang je hem op toeren houdt en het alarm uit gaat niks aan de hand hoor.
Laatst bewerkt: 04 juli 2020 08:50 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 04 juli 2020 08:55 #1181710

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Zeker niet mee gaan varen voor dat je duidelijk weet wat er aan de hand is. Als het na de olie wissel is ontstaan moet je daar ook de oorzaak zoeken. wat voor olie is er ingegaan. Is het filter ook vervangen. Zo ja heeft die beide de juiste specificatie.
De schade is aanzienlijk als het werkelijk een smeer probleem oplevert,
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 04 juli 2020 08:56 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 04 juli 2020 10:54 #1181760

Inderdaad, en zoals TS aangaf piept ie niet als de toeren boven stationair uitkomen. Dus al varend heeft ie genoeg oliedruk.

Niet perse... DAF zegt over de 575 dat deze versleten is wanneer warm, stationair, de oliedruk niet boven 0.8 bar uitkomt. Daar staat het alarm ook op afgesteld. Wanneer deze versleten motor koud is of harder dan stationair draait, komt het alarm niet in, maar is de motor net zo versleten. De motor bewust zo hard laten draaien dan het alarm niet meer inkomt, is jezelf voor de gek houden. Kun je het alarm net zo goed bypassen.

Nu eerst maar eens meten, schroef er tijdelijk een manometer op/parallel anders...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 04 juli 2020 11:01 #1181763

Nachtvlinder schreef :
Inderdaad, en zoals TS aangaf piept ie niet als de toeren boven stationair uitkomen. Dus al varend heeft ie genoeg oliedruk.

Niet perse... DAF zegt over de 575 dat deze versleten is wanneer warm, stationair, de oliedruk niet boven 0.8 bar uitkomt. Daar staat het alarm ook op afgesteld. Wanneer deze versleten motor koud is of harder dan stationair draait, komt het alarm niet in, maar is de motor net zo versleten. De motor bewust zo hard laten draaien dan het alarm niet meer inkomt, is jezelf voor de gek houden. Kun je het alarm net zo goed bypassen.

Nu eerst maar eens meten, schroef er tijdelijk een manometer op/parallel anders...

Interessant, zo had ik het nog niet bekeken. Was er vanuit gegaan dat als er genoeg oliedruk is, er een smeerfilm opgebouwd wordt tussen de lagerschalen... maar jij zegt dat ook bij een versleten motor je bij hogere toeren toch druk op kan bouwen? (Daar eindigt mijn kennis, maar zou best kunnen..)

Verder is mij altijd verteld dat zolang de druk hoog genoeg is, je ook met een “iets” versleten, oudere motor kan varen. Echter dan wel een manometer (oliedruk klokje), en regelmatig in de gaten houden...(en alvast sparen voor de revisie, want speling wordt nooit minder :( )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 04 juli 2020 11:03 #1181764

Ik vraag het me af; staat er wat te stellig. In jouw geval zou je ook het stationair toerental kunnen verhogen, dan stopt het alarm (maar niet het probleem)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 04 juli 2020 11:19 #1181775

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Jutter schreef :
Zeker niet mee gaan varen voor dat je duidelijk weet wat er aan de hand is. Als het na de olie wissel is ontstaan moet je daar ook de oorzaak zoeken. wat voor olie is er ingegaan. Is het filter ook vervangen. Zo ja heeft die beide de juiste specificatie.
De schade is aanzienlijk als het werkelijk een smeer probleem oplevert,

Ik vind laten slepen naar een om de hoek zittende ondehoudswerf, met dit overdreven.
Olie is er voldoende, geen andere problemen dan een op stationair licht piepende oliealarm, bij hogere toeren geen piep. Dan zou ik het wel aandurven daar op de motor naartoe te gaan.
Een sleep organiseren is volgens mij niet nodig.
Bij een continu alarmsignaal is het een andere afweging. Maar in deze situatie ? !
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 04 juli 2020 11:20 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 04 juli 2020 11:27 #1181778

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Tja je weet het niet é. Net als inhalen, bij twijfel niet doen, het levert niets op en de schade is hoog als het mis gaat.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 04 juli 2020 11:51 #1181788

Meten is weten, en dat gaat de topic starter doen. Heel verstandig.

Heb ff in de werkplaatshandleiding van de motor gekeken:




Standaard druk is 3,5 bar (officieel Kgf/cm2)

Nu meten, hopelijk in stationair rond de 1,5 a 2 barg, en bij meer gas rond de 3,5 barg...

Ben benieuwd, succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 05 juli 2020 11:19 #1182084

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
sjoerd1981 schreef :
Meten is weten, en dat gaat de topic starter doen. Heel verstandig.

Heb ff in de werkplaatshandleiding van de motor gekeken:


Standaard druk is 3,5 bar (officieel Kgf/cm2)

Nu meten, hopelijk in stationair rond de 1,5 a 2 barg, en bij meer gas rond de 3,5 barg...

Ben benieuwd, succes!


Had hem ook al even opgezocht, prettig dat dit soort informatie gewoon te downloaden is. Een oliedrukmeter heb ik bij Kniest besteld, eerst deze plaatsen en dan kijken of er voldoende druk is om zelf te varen of dat er toch gesleept moet worden.
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 05 juli 2020 11:29 #1182090

komaaan mannen...

Ik zeg nergens dat je er 'gewoon' mee moet doorvaren.

Ik zeg alleen dat een klein stukje de hoek om varen naar de werf net boven stationair als het alarm dan uit gaat geen kwaad kan. Dan is er oliedruk en dus smering.
Zolang er iets van smering is draait hij heus niet gelijk in de soep.

Uiteraard in de gaten houden en als onderweg het alarm wel afgaat motor uitzetten. En niet vol gas gaan varen en zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 05 juli 2020 12:48 #1182117

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Stand van zaken:
  • Oliepeil gecheckt: OK
  • Olie type: OK (voorgeschreven olie door Yanmar)
  • Oliedruk switch vervangen. Probleem blijft
  • Voor de zekerheid dynamo gecheckt: V-snaar iets strakker gezet, probleem blijft
  • Lampje oliedruk knippert op het ritme van de pieper, lampje charge is uit
  • Oliedrukmeter besteld; kijken wat de druk is bij stationair en bij meer rpm

Toch maar even naar Abma varen/slepen

Joop: Ben bang dat oei dichtbij komt

Als het de oliepomp is => kan deze gereviseerd of moet er een nieuwe in? Kost dat revisie/nieuw? :S
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pieper piept (een beetje) 05 juli 2020 12:55 #1182119

gURBe schreef :
  • Lampje oliedruk knippert op het ritme van de pieper, lampje charge is uit

  • Bij dat verschijnsel weet ik wel bijna zeker dat er ergens een slechte verbinding zit in de plus of vooral ook in de min(massa) aansluitingen. Ook de verbinding tussen de sensor en het motoblok niet vergeten.Ook de contacten in de sleutelschakelaar kunnen dit veroorzaken, die kun je eens flink behandelen met een comtactspray . En is de druksensor soms met teflon tape in het motorblok gedraaid? dat mag nl. absoluut niet , afdichten met een geleidende afdichting zoals een aluminium of koperen ringetje anders krijgt ook dat ding een slechte massaverbinding met dit soort verschijnselen als gevolg..

    Nooit een auto of aanhanger gezien waar bijv. de achterlichten reageren op een knipperlicht ? Dat is precies hetzelfde maar in dat geval altijd een slechte massaverbinding.
    Ad
    Laatst bewerkt: 05 juli 2020 12:59 door Yellow Boat.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Pieper piept (een beetje) 05 juli 2020 13:04 #1182126

    • sy helios
    • sy helios's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 12574
    Is al eerder aangegeven, eenvoudige mechanische drukmeter en je weet VEEL meer, door uitsluiten van..

    Edit, ben eens een half jaar aan het K** geweest, tot dat ik bovenstaande had gedaan
    Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
    Laatst bewerkt: 05 juli 2020 13:06 door sy helios.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Pieper piept (een beetje) 07 juli 2020 18:19 #1182975

    • gURBe
    • gURBe's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 277
    Zojuist even naar de boot geweest om te kijken of het wellicht toch een bedradingsdingetje is zoals Yellowboat schreef; de oliedrukmeter is nog niet afgeleverd door de post en je wilt toch iets uitproberen, hè. :unsure:

    Alle contacten/stekkers waren schoon (de boot is altijd mooi droog van binnen dus weinig last van oxidatie etc), heb ze toch even behandeld met contactspray. Toen ik de kabelboom naliep zag ik achter de motor een paar stekkers die er iets minder schoon uitzagen en het leek alsof hier wel een klein beetje corrosie in zat. Zo goed mogelijk schoon gekrabd (ik, o sufferd, had geen schuurpapier meegenomen) en ingespoten met contactspray.
    Vervolgens de motor gestart. Het piepen was nog enigszins hoorbaar maar soms moest ik wel heel erg goed luisteren. Dat geeft hoop. Morgen nog maar even met fijn schuurpapier aan de slag. Kan ik tevens het contactslot behandelen met contactspray en het voltage van de dynamo testen.
    Nu nog wachten tot de drukmeter binnen is zodat ik kan checken of de oliedruk ok (is of niet).

    Ben al te lang het water niet op geweest B)
    Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Pieper piept (een beetje) 07 juli 2020 18:27 #1182980

    Klinkt hoopvol! Toch nog steeds benieuwd waarom het verschijnsel toerenafhankelijk is (geweest). Bij hogere laadspanning loopt er volgens mij geen grotere stroom door die drukswitch...
    Laatst bewerkt: 07 juli 2020 18:28 door Nachtvlinder.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Pieper piept (een beetje) 07 juli 2020 18:44 #1182985

    • Tony2920
    • Tony2920's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 7432
    Dit begrijp ik niet, maar misschien is mijn motorpaneel anders ontworpen.
    Bij mij gaat vanaf de voedingsspanning een draad naar via een diode naar het lampje van de oliedruk, en via een andere aansluiting van de voeding naar de zoemer en dan via een diode naar hezelfde punt, dan naar de oliedruksensor die in geval van te weinig druk het circuit sluit naar massa.

    Als bij TS het systeem ook zo werkt, en er is voldoende druk, dan zou de sensor geen sluiting naar massa geven, MAAR dan kan er in de bedrading misschien wel ergens nog een sluiting naar massa zitten.
    Door het zoeken en opkuisen zou het kunnen dat die sluiting nu blijkbaar bijna verholpen is.

    TS moet dringend de bedrading ernstig nalopen, mogelijks zit er ergens een bijna verbinding naar massa op de draad tussen het motorpaneel en de oliedruksensor.
    En is er met de oliedrukpomp en het hele oliedruksysteem geen enkel probleem.
    Met een goede multimeter moet dit probleem snel gevonden zijn.
    I run a tight . . .
    Shipwreck !
    Laatst bewerkt: 07 juli 2020 18:44 door Tony2920.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Pieper piept (een beetje) 07 juli 2020 19:06 #1182989

    Nachtvlinder schreef :
    Klinkt hoopvol! Toch nog steeds benieuwd waarom het verschijnsel toerenafhankelijk is (geweest). Bij hogere laadspanning loopt er volgens mij geen grotere stroom door die drukswitch...

    Het gaat ook niet (alleen) om de stroom die er door de drukswitch loopt . het gaat om de totale stroom die vanaf de voeding van het motorpaneel via de sleutelschakelaar dievrse zaken voed ( ook die pieper bijv.).
    Is er nu in een van die draden een elchte evrbindingb naar de massa dan komt er op de massaverbinding oon een spanning te staan waardor er stroom kan gaan lopen vanaf de ene massadraad naar een andere.
    Een soort "spookstroom" eigenlijk.
    Die stroom kan dan ook dat zwakke piepen veroorzaken wat dan ook nog eens van sterkte veranderd bij het al dan niet oplichten van het lampje omdat dan immers ook de stroom door de massadraad veranderd waardoor de poanning op de massaaansluiting gaat variëren. Beide worden nl via een stuurblokje aangestuurt waar alle alarmdraden samenkomen en wat een gezamelijek massadraad heeft.

    Daarom vergeleek ik het ook met het "beruchte" meeknipperen van bijv. een achterlicht van een auto of aanhanger als het knipperlicht van die betreffende kant aangaat . Okk daar hebebn die lampen een gezamelijke massaaansluiting.
    Googel maar eens op "meeknipperen achetrlicht met richtingaanwijzer" . Hie een vorobeeld van wat je dan kunt vinden: www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8406257
    Is overigens een vrij vaak voorkomend probleem bij oudere auot's en aanhangers . Elke garage kan je er over vertellen.

    Omdat TS schreef over het reageren van het piepen op het meer of minde rbranden van het betreffende lampje moest ik meteen aan dit , voor mij niet onbekende fenomeen denken.

    Overigens heb ik ooit op mijn toenmalige werk bij Akzo research iets dergelijks meegemaakt bij een ouderwetse besturing met een kast vol relais van een geautomatiseerde filterinstallatie waar door een slechte massaverbinding ineens de raarste dingen gebeurden. Heeft dagen geduurt om dat uit te zoeken . Dat was nog voor dat de computer en PLC besturingen werden uitgevonden en ook Pc's nog niet bestonden.
    Ad
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Pieper piept (een beetje) 07 juli 2020 19:06 #1182990

    Nachtvlinder schreef :
    Klinkt hoopvol! Toch nog steeds benieuwd waarom het verschijnsel toerenafhankelijk is (geweest). Bij hogere laadspanning loopt er volgens mij geen grotere stroom door die drukswitch...

    Nee maar wel een duidelijk hogere olie druk.

    Maar zolang TS NIET gaat meten , hebben we genoeg te doen met dit regenachtige weer :)
    We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

    Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Pieper piept (een beetje) 07 juli 2020 19:07 #1182991

    Oei, da’s nie fail safe: bij draadbreuk geen alarm...

    Bij mijn VP net zo:
    zeilersforum.nl/index.php/foru...enta-md2020a#1082845

    (Deja vu)
    Laatst bewerkt: 07 juli 2020 19:08 door Nachtvlinder.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl