Dag forum,
ik heb op een klein bootje een 1-cylinder dieseltje (Yanmar 1GM10) staan dat al sedert vorig seizoen (!) niet meer gebruikt is, en nu weigert het ding om te starten.
Dus dan maar de brandstofleiding nagegaan en overal ontlucht;
wanneer ik het brandstofpompje met de hand bedien komt er bij elke slag een gulpje diesel uit de ontluchter van de injectiepomp (banjo bout even los gedraaid, dan terug vast gezet). Vervolgens drukleiding naar de injector ontlucht door kleppen te lichten en op startmotor de motor toeren tel aten maken.
Helaas, mijn kunstjes hielpen niet.
Ten einde raad de drukleiding afgekoppeld van de injectiepomp zodat de uitgang van die pomp bloot ligt. Dan de motor gestart en kleppen gelicht zodat die flink veel toeren draait.
Nu zou ik verwachten dat de diesel met volle kracht uit die injectiepomp spuit, maar dat is niet het geval; de dieseldruppels vliegen 3 a 4cm hoog als vanuit een zwak fonteintje. Zelfs een blaadje toiletpapier zou volstaan om de dieseldruppels tegen te houden lijkt me.
Ik kan me niet voorstellen dat de pomp op die manier voldoende druk opbouwt om de diesel tegen pakweg 20 bar in de verbrandingskamer te spuiten. Mijn conclusie is dan ook dat de injectiepomp het niet goed meer doet.
Houdt dit steek of zit ik er compleet naast?
Benieuwd naar jullie advies...
De druk in de verstuiverleiding wordt hoog opgebouwd(150 a 200 bar) daardoor wordt de verstuivernaald gelicht tegen de ingestelde veerdruk van de verstuiver in. De brandstof krijgt dan een hoge snelheid in de verstuiver gaatjes en verneveld dan in de cilinderkop. Mengt met de hete lucht en de verbranding vind plaats.
Ik vermoed dat als je de verstuiverleiding tussen de HD pomp en de verstuiver aanbrengt dat de motor het gewoon doet