Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: motor inbouwen

Re: motor inbouwen 14 feb 2009 13:11 #58930

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Een motor inbouwen is een dag dag werk zonder verrassingen. De vraag is hoeveel aanpassingen er moeten plaats vinden, hoogteverschil, verschil in motorsteunen en wat daar verder bijkomt. Maar in twee dagen moet het kunnen. Reken dan op twee dagen.
De werf berekent je dus rondom de 100 euro per uur uitsluitend voor hun werkzaamheden. Dat vind ik ronduit grof. Normaal vind ik 45,- p/u.
Maar er zijn werven die met vorken schrijven. Zoals ook sommige garages.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 14 feb 2009 13:28 #58933

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Lijkt mij een beetje veel, Ik zou het zelf doen, maar 155kg is erg zwaar!(ik heb wel 2 rechter handjes).

Als het goed is deze motor gekozen met de inbouwmaten van de oude motor in de hand, er is dan goed te beoordelen hoe alles zal passen.
als ze dit weten is het een kwestie van oude eruit en nieuwe erin.

Is dit niet het geval dan zijn de inbouwkosten moeilijk van tevoren in te schatten. Er moet dan ook veel nagemeten worden.
En dan kan namelijk nog van alles bijkomen zoals:
-verbouwen motorfundatie
-schroefaswerkzaamheden (bijv. nieuwe langere schroefas als de motor kleiner is)
-onvoorziene zaken.

Ook moeten er vaak meer dingen aangepakt worden omdat er al de motor verwijderd is je erbij kan.

maarja het is wel makkelijk als het allemaal voor je gedaan word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 14 feb 2009 14:18 #58942

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat zijn zaken die je allemaal zelf kunt voorbereiden inclusief het verwijderen van de oude motor.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 14 feb 2009 15:05 #58955

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Tja, watersportprijzen he... blijkbaar denken de bedrijven nog altijd dat het geld voor het oprapen ligt. Maar goed, komen ze wel een keer van terug. Jachtschilders hebben er ook nog altijd een handje van.
Vraag gewoon een paar offertes hier en daar en zorg ervoor dat ze een fixed price aanbieden anders gaan ze je op nacalculatie alsnog een poot uitdraaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 14 feb 2009 15:40 #58963

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
ja het verschil is dat deze oude motor op 3 steunen staat en de nieuwe op 4, maar voor de rest staat de motor op een aluminium frame die zeer makkelijk aan te passen is!
ik vond de prijs ook zeer hoog vandaar mijn vraag over jullie ervaringen.
na overleg over het plaatsen van de motor, gelukkig willen de jongens me daa wel helpen met de heftruck dus over dat tillen maak ik me geen zorgen.
ik zal inderdaad nog meer offertes aanvragen. Ik zit alleen met een probleem, m´n oude motor heeft de geest gegeven en dus zal de inbouw in elburg moeten plaats vinden.
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 14 feb 2009 15:57 #58966

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik ga wat begrijpen. heb je soms een offerte van die motorboer op die grote jachthaven?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 14 feb 2009 16:44 #58971

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Voor het lassen van aluminium heb je wel speciale apparatuur en een goede lasopleiding nodig. Het is een kunst.
voordeel van aluminium is wel dat je al snel voldoende stevigheid hebt.

Als je dan toch bezig gaat met de fundatie zou je er een "python drive" achtige tussen kunnen plaatsen. Dan hoef je je geen zorgen meer te maken over de uitlijning, deze moet zelfs een beetje uit lijn staan.
Ook is je schroefas dan altijd lang genoeg en hoef je niet iets met je gland te doen.

De motor word toch wel geleverd met trillingsdempers en dashboard?
De rest (uitlaat traject) kan je waarschijnlijk hergebruiken van de oude motor.

Kortom 2 dagen voor de inbouw zoals Lannes zegt is echt voldoende tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 00:02 #59052

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Ik ga wat begrijpen. heb je soms een offerte van die motorboer op die grote jachthaven?
ja die is het inderdaad!

verder is de fundatie goed aan te passen mischien is het zelfs mogelijk zonder te lassen. de motorsteunen en dashboard is aanwezig.
de uitlaat met waterlock hou ik, evenals de koppeling.
wel een dikkere brandstof leiding en de uitlaatslang van de waterlock naar uitlaatspruitstuk gaat ook nieuw er in.
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 10:25 #59079

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Voor het las- en veranderwerk kun je beter die rvs man nemen die naast de motorman zit. Die is redelijker qua prijs en daar is goed mee te praten. En voor laswerk gaat die motorman toch naar zijn buurman. Die rvs man is een uitsteende lasser en kan je prima helpen zelf die motor in te bouwen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 11:11 #59094

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
ja ik zal inderdaad is informeren!
maandag ga ik de oude motor er uit halen en dan kan ik zien of het frame aanpassingen nodig zal hebben.
het uitlijnen is toch een questie van zorgen dat de schroefas lijnrecht achter de keerkoppeling komt, in de juiste hoek?

verder zag ik dat in duitsland de zelfde motoren zo'n 700 a 800 euro goedkoper zijn dan bij allpha in NL.

Ik moet alleen nog de juiste keerkoppeling verhouding zien te vinden omdat de huidige motor een benzine is dus een andere verhouding zal hebben dan met de diesel, ik ben namelijk wel van plan om de schroef te houden.
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 11:14 #59096

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Wat is je huidige overbrenging?

In Duitsland is nagenoeg alles goedkoper dan in NL. Veel lui die ik ken kopen alle video/electronica in Duitsland. Motoren idem.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 12:08 #59107

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Hoi ferrien
Het is normaal niet zo moeilijk, maar als je twee linkerhanden heb

DOE HET NIET!

Maar als je minimaal een rechterhand heb lukt het, en met twee rechterhanden is het een fluitje van een cent.
Motor aan de schroefas aansluiten fundatie aanpassen en klaar is kees.

En de rest is hier en daar een kabel en slang en wat draadjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 12:31 #59112

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ook zonder dat je oude motor er uit ligt kun je gemakkelijk nagaan wat de aanpassingen moeten zijn.
Je motor ligt op een fundatie die als regel van schot naar schot loopt. 2 draagbalken dragen de motor en KK. Je hebt de inbouwmaten van je motor dus je kunt alvast uitmeten of de motorsteunen goed op de fundatie (draagbalken) neergezet kan worden.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 15:16 #59121

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
ja klopt ik zou de maten inderdaad nu kunnen opmeter maar er zit een hele schotten constructie omheen. maar zo´n motor is er binnen 2 uurtjes volledig uit en dan heb ik wat meer ruimte.
ik zal inderdaad dan gelijk de verhouding van de kk bekijken.
en wat dat betreft heb ik 2 rechterhanden, ik weet wel aardig wat af van diesel en auto techniek maar met zo´n schroefas is het net effu anders :P
maar als ik dat zo hoor dan moet het lukken om zelf in te bouwen.

ik zal morgen even de verhoudingen op het forum zetten, dan kunnen jullie je licht er over laten schijnen :D
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 15:35 #59127

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Wat de sterkte van de fundatie aangaat is de motor ook de voortstuwings opvang of anders gezegd de kracht die de schroef op het schip uitoefent .
Of word de kracht opgevangen door een lager in de schroefas.
Niet ieder keerkoppeling kan hier tegen.

Neem Maandag een digi camera mee en schiet er op los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 16:06 #59138

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
er is een lager aanwezig die zit bij het uiteinde van de schroefas bij je schroef, verder een koppeling waar 3 veren in verwerkt zijn, en deze zal alles iets opvangen. verder is je schroefas in een vetgesmeerde schroefas koker opgehangen.
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 17:13 #59156

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
hoe zit het trouwens met het eventueel massa vrij maken van een motor, dit omdat ik een aluminium schip heb.
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 18:42 #59166

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
hoe zit het trouwens met het eventueel massa vrij maken van een motor, dit omdat ik een aluminium schip heb.

Ben bang dat dat niet helemaal gaat lukken of je moet nu een sealdrive nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 18:48 #59167

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
hoe zit het trouwens met het eventueel massa vrij maken van een motor, dit omdat ik een aluminium schip heb.
Zijn de motorsteunen elektrisch geleidend? Misschien dat de koppeling met de schroefas ook wel geïsoleerd uitgevoerd kan worden. Verder zou je met iedere verbinding moeten controleren of er een galvanische verbinding is tussen motor en schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 19:06 #59171

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
tsja opzich staat de motor op rubberen steunen, dit zou niet geleiden, zou ik bij de nieuwe motor weer rubberen steunen toepassen dan is er niks aan de situatie veranderd zijn en zou het goed moeten gaan. of zie ik dat verkeerd?
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 19:11 #59172

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
...of zie ik dat verkeerd?
Nee, met een multimeter kun je controleren of de boel ook werkelijk galvanische gescheiden is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 15 feb 2009 20:38 #59180

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Hoe kan je dit het beste met de multimeter meten, questie van weerstand tussen motorblok en romp? of moet je dit op een andere manier meten, zoals delekstroom die je meet op de accu polen?
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 16 feb 2009 09:04 #59225

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Hoe kan je dit het beste met de multimeter meten, questie van weerstand tussen motorblok en romp?
Als die oneindig is kan er geen stroom lopen. Meet wel tussen blank gemaakte metalen delen, op aluminium zit een laag niet geleidende oxide. Er kan trouwens wel wat potentiaalverschil zijn door de galvanische werking, maar dat valt in de millivolts.
Galvanische corrosie kan pas optreden als er een stroom rond kan lopen: staal-(zee)water-aluminium-staal. Als er geen verbinding tussen het staal en aluminium is kan de stroom niet gaan lopen. Let trouwens ook op slijpsel, afgeknipte koperdraadjes of verloren boutjes die op het aluminium kunnen vallen, dat kan funest zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 16 feb 2009 20:12 #59335

  • ferrien
  • ferrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
de motor is er trouwens uit, de keerkoppeling is een verhouding van 1.83 op 1 bij de sole 33 is het laagste 2 op 1 dit kan een nadelig effect hebben, maar dat zal even afwachten zijn. de vraag is natuurlijk of er vervangings bladen voor gori propellors zijn met een andere spoed voor een klapschroef.
Let trouwens ook op slijpsel, afgeknipte koperdraadjes of verloren boutjes die op het aluminium kunnen vallen, dat kan funest zijn.
dat klopt elk boutje wat valt zoek ik ook altijd op, hoe ver deze ook weg ligt.
Groetjes Ferriën.
Koopmans 37 (christina)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: motor inbouwen 16 feb 2009 20:24 #59341

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Wat was het toerental van de oude motor ten opzichte van de nieuwe :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl