Donderdag naar middelharnis vertrokken om mijn bootje naar arnhem te varen met een maat. Mastgestreken dieseltank vol en na een avondje ouwehoeren en een lekker glas whisky de volgende morgen vertrokken richting arnhem.
Toen begonnen de problemen, eerst de mist had 50m zicht voor het hollandsdiep omdat we beide het water niet kennen stuurboordswal bij tiengemeten het anker uitgegooid en even een uurtje gewacht. Daarna door en wat meer gas er op. Motor lampje temperatuur aan, met ir meter gemeten en indd te warm. Vervolgens gas minderen tot lampje uit is en doorgevaren onder tussen meten. Vond de temperatuur nogsteeds te hoog maar het lampje bleef uit. Snelheid gezakt naar 4kts.
De dag verliep verder prima en door prima stroming op de dordtse kil en de noord waren we rond 17:00 in krimpen aan de lek. Omdat we een kleine diesel lekkage hadden gespot hebben we die na het eten opgelost motor brandstof leiding los gehad dus na het fixen even de motor starten. Toen zagen we dat de waterpomp aan het lekken is, en niet druppelen maar bijna een straal water. Geconstateerd dat de seals van de impeller as het totaal begeven hebben.
Deze pomp wordt nu gereviseerd (nieuwe seals en lagers) maar nu zit ik nog met het hitte probleem. Thermosstaat losgehaald en dat ziet er niet best uit zie foto.
Mijn plan is om de thermosstaat te vervangen het huis goed schoen te maken en de koelkanelen te flushen. En hopelijk kan ik daarna mijn reis voortzetten en onderzoeken of ik de kop moet lichten om grondiger te reinigen. Ik lig nu op een passanten plek wil dus zsm de boot daar weg want vrij duur.
Heeft iemand nog meer tips? Ik heb een vp md7a directe koeling.